Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-07 0:02:22

Beställde just gentestet. Har oxå gått igenom en del av deras enkäter. De har t.ex. ett Big Five test, och en hel del annat kul.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-07 0:25:09

rdos skrev:
Frimodig skrev:Till rdos.

Problemet är att du är troende, du vet liksom i förväg.
Innan nån har undersökt nånting, du vet.

Vilka andra vet i förväg?




Om jag är troende eller ej hör inte hit. Det enda som är relevant är om jag har rätt eller inte. Det är riktig vetenskaps uppgift att kolla upp alternativa förklaringar, annars är det inte vetenskap utan tro. Därför är det autismforskningens sak att avfärda mina teorier med vetenskap, inte genom att ignorera saker man inte gillar. Det har gått 10 år sedan jag först presenterade teorin, och fortfarande är det ingen inom autismforskningen som på allvar valt att försöka avfärda den. Vad jag istället för höra (ifrån de som i övrigt gillar min forskning), är att jag bör undvika "neandertalsspåret". Varför? Jo, för att det inte är populärt, då det ställer till för läkemedelsindustrin, alla som har hand om autister, osv. Mem jag VILL ställa till för läkemedelsindustrin, för socialen, för vårdpersonal m.fl. så jag väljer att inte lyssna.


Jo, det hör hit om du är troende. Då är du bara en annan Issa Jesus, med en annan stollig idé.

Jag menar, världen är full av stollar.

Sen är det alltid lite riskabelt att tro på saker för mycket. Tom mänskliga fri- och rättigheter och sånt.

Man skall vara sunt skeptiskt, eftersom vi inte vet det mesta om den empiriska världen. än.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-08 0:27:04

Frimodig skrev:Man skall vara sunt skeptiskt, eftersom vi inte vet det mesta om den empiriska världen. än.


Du måste skämta. Jag började som sunt skeptisk, men har numera fått klart för mig att neuropsykiatrin och samhället i stort inte har för avsikt att hjälpa någon med AS, utan tvärtom att utrota oss. Naturligtvis är teorin avsedd för att ge dessa forskare utan sund, skeptisk syn på deras egna och andras forskning en knäpp på näsan.

Dessutom så har jag själv tvingats samla ihop de empiriska data som forskningen borde samlat för länge sedan istället för att syssla med meningslösheter. Data som ingen vågar publicera.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-09 21:55:09

Nu är p < 0.09 för att Aspie Quiz resultat inte är relaterat till beräknat neandertalsarv (nollhypotesen). Det ser mörkt ut för de som inte tror på neandertalsteorin. :twisted:

Vem är det som är stollen nu, Frimodig? :D
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-10 19:47:12

Till rdos.

Jag har noll problem med att bli sedd som stolle. Det är andra människors bekymmer.

Du vet att neuropsykiatriker, typ Gillberg, inte är ute efter att förstå och försöka hjälpa Asperger-människor? Hur tror du Gillberg tänker sig att utrota människor med Asperger-diagnos? Ska han bli fräst och ansluta sig till Kärfve och den där 70-talsbegåvningen som visste alla alla psykiatriska diagnoser var uppfinningar av doktorer i syfte att tjäna pengar. Szas tror jag han hette.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 1:05:19

Frimodig skrev:Du vet att neuropsykiatriker, typ Gillberg, inte är ute efter att förstå och försöka hjälpa Asperger-människor? Hur tror du Gillberg tänker sig att utrota människor med Asperger-diagnos? Ska han bli fräst och ansluta sig till Kärfve och den där 70-talsbegåvningen som visste alla alla psykiatriska diagnoser var uppfinningar av doktorer i syfte att tjäna pengar. Szas tror jag han hette.


Du menar att du inte genomskådat logiken än? Diagnoser är för att sålla ut neurodiversitetsdragen och få dem att framstå som sjukdomar. Diagnoser sätter man ju bara på sjukdomar! När det väl är gjort, så kan man placera dem i skyddade verksamheter så att de hamnar utanför samhället. God man är det mest effektiva medlet för utrotning, då dessa bestämmer allt om personen. Om de trots detta inte hamnar utanför reproduktionen, utan lyckas skaffa partner och barn, så sätter man in socialtjänsten för att försöka placera dessa i fosterhem med neurotypiska fosterföräldrar, som i normafallet ställer till dessa barns uppväxt tillräckligt för att de ska hamna utanför reproduktionen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-02-11 1:44:02

Du kanske ska läsa på lite om ex.vis vad God man innebär innan du skriver felaktigheter...

Socialtjänsten går inte heller alltid in och saboterar för diagnosticerade, det är först om det kommer in en anmälan om vanvård av barn som de tvingas agera och det är långt ifrån alltid som barn omplaceras med LVU som grund, jag vet inte om det finns någon statistik över detta.

Vad det har med din teori att göra begriper jag dock inte, men du har väl blandat in sånt tjafs i den med, väldigt seriöst. :-)040
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Parvlon » 2012-02-11 2:18:52

rdos skrev: God man är det mest effektiva medlet för utrotning, då dessa bestämmer allt om personen. Om de trots detta inte hamnar utanför reproduktionen, utan lyckas skaffa partner och barn, så sätter man in socialtjänsten för att försöka placera dessa i fosterhem med neurotypiska fosterföräldrar, som i normafallet ställer till dessa barns uppväxt tillräckligt för att de ska hamna utanför reproduktionen.
Skulle vara kul att se statistik om detta men jag tvivlar inte en sekund på att de som har svårast att sköta sig själva(antar att de är samma som får god man?) oftare har ännu svårare att ta hand om andra människor. Utrotning är lite starkt men jag håller med om att det finns för lite utrymme för att vara "onormal". Tycker de skulle definiera "normal" bättre innan de börjar sjukpensinera massa folk men det finns väl kanske för lite riktigt arbete att göra.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-11 4:31:43

rdos skrev:
Frimodig skrev:Du vet att neuropsykiatriker, typ Gillberg, inte är ute efter att förstå och försöka hjälpa Asperger-människor? Hur tror du Gillberg tänker sig att utrota människor med Asperger-diagnos? Ska han bli fräst och ansluta sig till Kärfve och den där 70-talsbegåvningen som visste alla alla psykiatriska diagnoser var uppfinningar av doktorer i syfte att tjäna pengar. Szas tror jag han hette.


Du menar att du inte genomskådat logiken än? Diagnoser är för att sålla ut neurodiversitetsdragen och få dem att framstå som sjukdomar. Diagnoser sätter man ju bara på sjukdomar! När det väl är gjort, så kan man placera dem i skyddade verksamheter så att de hamnar utanför samhället. God man är det mest effektiva medlet för utrotning, då dessa bestämmer allt om personen. Om de trots detta inte hamnar utanför reproduktionen, utan lyckas skaffa partner och barn, så sätter man in socialtjänsten för att försöka placera dessa i fosterhem med neurotypiska fosterföräldrar, som i normafallet ställer till dessa barns uppväxt tillräckligt för att de ska hamna utanför reproduktionen.


Fast, rdos, jag är ett sånt här motexempel, jag är troligen asperger light, fast jag har aldrig sökt hjälp. Jag har aldrig tagit medicin eller terapi. Jag har aldrig behövt hjälp. Jag har klarat mig på egen hand.

Men, symptombilden, i nån svag variant, finns där.

Du resonerar utifrån upp och nedvända världen. Om alla funkade som jag, så fanns inte asperger.

I en grundläggande mening finns asperger eftersom det kostar skattepengar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 12:05:27

Miche skrev:Du kanske ska läsa på lite om ex.vis vad God man innebär innan du skriver felaktigheter...


Exemplen ifrån verkligheten räcker bra. God man är en sak i byråkratin, en annan i verkligheten.

Miche skrev:Socialtjänsten går inte heller alltid in och saboterar för diagnosticerade, det är först om det kommer in en anmälan om vanvård av barn som de tvingas agera och det är långt ifrån alltid som barn omplaceras med LVU som grund, jag vet inte om det finns någon statistik över detta.


Socialtjänsten har i princip definierat neurodiversitetsdragen som antingen "du är olämplig förälder" eller "dåliga föräldrar är grunden till dina problem", eller en blandning av båda. Deras utredningsmetodik går helt enkelt ut på att sålla ut denna grupp, och röva bort deras barn.

Miche skrev:Vad det har med din teori att göra begriper jag dock inte


Varför begriper du inte det? En art som ser sig själv som överlägsen (Homo sapiens neurotypical), och alla andra arter som underlägsna (Homo sapiens neanderthalensis + resten av jordens arter), och som bara bryr sig om sina egna. Det är inte direkt okänt fenomen. Skulle kunna kallas för "specisism" för att skilja det ifrån "racism", som är inom en och samma art.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 12:11:10

Frimodig skrev:Fast, rdos, jag är ett sånt här motexempel, jag är troligen asperger light, fast jag har aldrig sökt hjälp. Jag har aldrig tagit medicin eller terapi. Jag har aldrig behövt hjälp. Jag har klarat mig på egen hand.


Samma här, men det är inte poängen. Poängen är att fler och fler hamnar utanför och får diverse suspekta diagnoser, som sedan rättfärdigar diskriminering i arbetslivet och familjelivet. Plus då att samhället gjorts om för att bara passa neurotyperna, och med ett omfattande angiverisystem för att hitta och sålla ut de som inte passar in i mallen. Det gör att även om vi klarade oss igenom helskinnade, så är det mycket färre i nästa generation som gör det, vilket är orsaken till att jag kallar det för en utrotningskampanj.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav barracuber » 2012-02-11 12:47:44

rdos skrev:Samma här, men det är inte poängen. Poängen är att fler och fler hamnar utanför och får diverse suspekta diagnoser, som sedan rättfärdigar diskriminering i arbetslivet och familjelivet. Plus då att samhället gjorts om för att bara passa neurotyperna, och med ett omfattande angiverisystem för att hitta och sålla ut de som inte passar in i mallen. Det gör att även om vi klarade oss igenom helskinnade, så är det mycket färre i nästa generation som gör det, vilket är orsaken till att jag kallar det för en utrotningskampanj.


[OTsocialaföretag]

Samtidigt kommer det fler och fler (sakta men säkert) vad jag vill kalla för sociala företag tyg nya LiR som accepterar fler "uddingar", inte bara dem med diagnoser. Så att även gränsfallen som du, jag och Frimodig och många andra här (till exempel) har en utväg om man skulle stå där utan jobb. Jag har själv erfarenhet från nya LiR och de är verkligen ingen miffoförvaring (förväxla inte dem med gamla LiR) utan riktiga jobb, självförsörjning. Men det går sakta för dessa sociala företag att växa fram vilket drabbar NPF:are.

[/OTsocialaföretag]

Det där med utrotning får stå för dig men då pratar du knappast om gränsfallen?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-02-11 14:27:16

@rdos, jag ser nu att du ägnar dig åt konspirationsteorier och flera av dem bygger på fria fantasier och saknar verklighetsanknytning.

Jag är jag imponerad av din drivkraft och iver att inte ge upp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav weasley » 2012-02-11 14:53:29

rdos skrev:Socialtjänsten har i princip definierat neurodiversitetsdragen som antingen "du är olämplig förälder" eller "dåliga föräldrar är grunden till dina problem", eller en blandning av båda. Deras utredningsmetodik går helt enkelt ut på att sålla ut denna grupp, och röva bort deras barn.


Kul kommentar.

Speciellt när du själv har en son som omhändertagits. Du är ju helt klart otroligt partisk i den här frågan. Men att få din eventuella (o)lämplighet som förälder ifrågasatt måste ju svida. Så mycket kan jag nog förstå tror jag.

Fast att dra det till att Någon (vem??) metodiskt försöker UTROTA aspergare är ju lite väl mycket von Däniken... Du kanske skulle kolla om konspirationsnytt.se är en ledig domän?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Ugglan » 2012-02-11 15:26:05

weasley skrev:Speciellt när du själv har en son som omhändertagits. Du är ju helt klart otroligt partisk i den här frågan. Men att få din eventuella (o)lämplighet som förälder ifrågasatt måste ju svida. Så mycket kan jag nog förstå tror jag.


Jag tycker detta är att gå över gränsen att hänga ut en forummedlem på detta vis. Tycker definitivt inte man ska använda rdos personliga historia som ett slagträ i denna diskussion. rdos brinner för sin neandertalsteori men det verkar extremt laddat. Jag tycker det hela är lite kul men har inte orkat läsa hela den femåriga tråden. Men ta bort personangreppet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav weasley » 2012-02-11 15:38:39

Hmmm. Jag tänkte inte på det som ett personangrepp men nu när du skriver det så inser jag att det kan uppfattas så.

Jag anmäler mitt inlägg för moderation.


Admin

Det är rent allmänt inte lämpligt att dra upp någons personliga förhållanden, som denne skrivit om på annat ställe på forumet, på det här viset. Nu skriver ju rdos själv lite längre ner i denna tråd att det är hans främsta drivkraft när det gäller just det som diskuteras här och då är det mer motiverat och det görs på ett relativt respektfullt sätt här trots allt.

Jag har inget att anmärka på i det här enskilda fallet men påpekar att det är viktigt att vara extra försiktig med vad man skriver när det gäller att ta upp någons personliga förhållanden i ett annat sammanhang. Det är också viktigt att komma ihåg att det som enbart nämnts i de insynsskyddade delarna av forumet absolut inte får refereras till utanför dessa.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav weasley » 2012-02-11 15:43:26

Jag står dock fast vid att om man uttrycker sej som rdos gör så verkar det snarare vara personligt än en objektiv sanning.

Användningen av formuleringar som "röva bort" är väldigt laddade. Likaså ideerna om att aspergare ska UTROTAS.

Dessutom lade jag märke till ännu en vindflöjelsituation på föregående sidor. Från att ha talat om autismkollektivet som en helhet, ändrar rdos genast på sina egna definitioner när det framkommer rön som inte stämmer med hans trossatser. Zombie gjorde en utmärkt sammanfattning av kappvändningen.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Ugglan » 2012-02-11 15:57:22

Ja det går hett till i denna tråd och visst röva bort är ett starkt ord. Men det är väl också så det känns om man är drabbad. Sen kan jag hålla med om att det är en blandning av tyckande och åsikter och teori. Allt möjligt på en gång. :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 19:02:37

När det handlar om att röva bort barn, så talar jag sannerligen inte bara ifrån personlig erfarenhet, utan minst lika mycket ifrån erfarenheten av mängder av andra npfare som finns på de FB-grupper jag är med i. Att socialtjänstens utredningsmetodik syftar till att sålla ut npf-kollektivet är knappast en subjektiv åsikt heller, utan kan verifieras av vem som helst som så önskar. Att angiverisystemet på dagis och skola i första hand drabbar npf kollektivet behöver man inte heller vara extra smart för att inse.

Men om man nu vill dra in personliga förhållanden, så kan man bara konstatera att vårt bortrövade barn just nu utreds för både ADHD och AS, har stora svårigheter i skolan, och att man således inte uppnått något med placeringen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 19:11:46

Ugglan skrev:Jag tycker detta är att gå över gränsen att hänga ut en forummedlem på detta vis. Tycker definitivt inte man ska använda rdos personliga historia som ett slagträ i denna diskussion. rdos brinner för sin neandertalsteori men det verkar extremt laddat. Jag tycker det hela är lite kul men har inte orkat läsa hela den femåriga tråden. Men ta bort personangreppet.


Det går inte att separera drivande av neandertalsteorin och Aspie Quiz ifrån mina personliga förhållande. Det är naturligtvis så att 15 år av förföljelse från socialtjänsten är den främsta drivkraften till båda dessa projekt. Jag skulle hellre ägnat mig åt annat än dessa projekt om de inte varit så vitiga för mig personligen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 19:16:07

barracuber skrev:Det där med utrotning får stå för dig men då pratar du knappast om gränsfallen?


Gränsfallen kommer senare. De man framförallt vill utrota idag är extremfallen, men när väl dessa är borta så sänks toleransen ytterligare, och då hamnar dagens gränsfall i samma situation som extremfallen. De blir de facto extremfall i morgon när dagens extremfall blivit utrotade.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav slackern » 2012-02-11 20:51:12

rdos skrev:
barracuber skrev:Det där med utrotning får stå för dig men då pratar du knappast om gränsfallen?


Gränsfallen kommer senare. De man framförallt vill utrota idag är extremfallen, men när väl dessa är borta så sänks toleransen ytterligare, och då hamnar dagens gränsfall i samma situation som extremfallen. De blir de facto extremfall i morgon när dagens extremfall blivit utrotade.


Så du menar att Ernst Rüdin skulle vara stolt om han såg vad som sker i Sverige?

Bild
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-11 21:03:15

slackern skrev:Så du menar att Ernst Rüdin skulle vara stolt om han såg vad som sker i Sverige?


Rimligtvis så borde han vara det när det handlar om behandlingen av avvikare. Vad han dock missade är att "nordiska rasen" i huvudsak skiljer sig ifrån andra raser baserat på dessa avvikare. Hans rashygien var m.a.o. ett stort fiasko då han försökte utrota de som utgjorde skillnaden.
:mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Ugglan » 2012-02-11 21:19:28

Ugglan skrev:rdos brinner för sin neandertalsteori men det verkar extremt laddat. Jag tycker det hela är lite kul men har inte orkat läsa hela den femåriga tråden.


rdos, nu ser jag att jag uttryckte mig på ett sätt som inte var bra utan nog blev ett missförstånd. Att jag skrev att det verkar extremt laddat betydde att jag syftade på övriga läsares upprördhet kring teorin, jag tycker ju att det är positivt att brinna för saker och jag tycker teorin är lite kul (och vad tusan jag känner mig själv som en riktig stenåldersmänniska så lite neandertalsgener, eller åtminstone jägar och samlargener har jag nog). Sen menar jag att det blir så mycket en blandning av olika åsikter och tyckande och teori, inte heller där syftade jag på dig specifikt utan på hela tråden (jag testade själv Aspie-quiz och fick höga poäng) men jag är inte inläst på allt detta och kan inte kommentera i övrigt. Men fö är det väl inte fel att tänka tanken utrotning. Jag menar downs försöker man ju utrota genom selektiv abort och skulle en asperger- autismgen hittas är jag övertygad om att samma sak skulle ske. Och som du påpekar, gränserna förskjuts hela tiden.

Jag är inte ute efter att racka ner på dig.

Moderator: Rättade ägare av citatet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in