"Hur mår du?"
Re: "Hur mår du?"
Corpse Bride skrev:Tycker att någon kunde förklarat att det var en hälsningsfras tidigare så jag inte behövde tänka ut det själv.
Jag hade haft god nytta av en NT-kurs. Tänk så många missförstånd som kunnat undvikas
Parvlon skrev:Japan har tydligen två olika hälsningfraser där man säger den ena till folk man inte känner. http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_do ... e_languageLostInAForest skrev:finns det något land eller nån kultur i världen där det är okej (eller kanske till och med det mest artiga) att svara ärligt på frågan?
Kanske är så att såna man inte känner knappast bryr sig om ens döda blommor men de man känner kanske gör det.
men... vad betyder de respektive fraserna? det stod inte på sidan, bara vem man säger vad till.
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
Eller så gör man som en jag känner, frågar glatt:
"Allt åt helvete?"
Jag vart helt paff, visste inte vad jag skulle svara, för jag mådde ju bra...
"Allt åt helvete?"
calima skrev:Corpse Bride skrev:Tycker att någon kunde förklarat att det var en hälsningsfras tidigare så jag inte behövde tänka ut det själv.
Jag hade haft god nytta av en NT-kurs. Tänk så många missförstånd som kunnat undvikas
Tycker samtalskursen på habiliteringen är en rätt bra NT-kurs där de tar upp en del praktikaliteter i hur eNTer funkar.
Ang "NT-kurs" finns det inget upplagt som man kan läsa?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Speciellt när jag mår sämre (som nu) får jag svårt med sånt här. man ska inte ljuga ju, har svårt att göra det själv. att svara "jotack bra" när det inte är bra är ju ljug,
oftast blir det att jag låser mig liksom när någon frågar och får på sin höjd ut ett "eh...öh..." och kanske byter den jag eller andre ämne/går därifrån.
Värst är väl dom som frågar när man ses nånstans och inte ens stannar, så innan man får ur sig ett ljud har dom sprungit förbi. Då kan jag fräsa ur mig ett "SKITER DU I SER JAG" om jag mår som nu.
oftast blir det att jag låser mig liksom när någon frågar och får på sin höjd ut ett "eh...öh..." och kanske byter den jag eller andre ämne/går därifrån.
Värst är väl dom som frågar när man ses nånstans och inte ens stannar, så innan man får ur sig ett ljud har dom sprungit förbi. Då kan jag fräsa ur mig ett "SKITER DU I SER JAG" om jag mår som nu.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Jag har inga problem med att se "Hur mår du?" som en hälsningsfras och svarar oftast något i stil med "Jodå, själv?" eller liknande.
Däremot fattar jag sällan eller aldrig när någon faktiskt undrar hur jag mår. Då tror jag att jag uppfattas som undanglidande och avståndstagande när jag svarar med det vanliga standardsvaret.
Däremot fattar jag sällan eller aldrig när någon faktiskt undrar hur jag mår. Då tror jag att jag uppfattas som undanglidande och avståndstagande när jag svarar med det vanliga standardsvaret.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Miche skrev:Finns ett antal trådar i detta forum...
Jovars, men det är skillnad på det och något som är samlat och strukturerat.
- plåtmonster
Kimmelie skrev:Eller så gör man som en jag känner, frågar glatt:
"Allt åt helvete?"
Det kanske kan vara en idé?
calima skrev:Jag hade haft god nytta av en NT-kurs. Tänk så många missförstånd som kunnat undvikas
Kan tänka mig det, jag har lärt mig en hel del genom att vara överdrivet social och göra fel. Vissa saker förstår jag fortfarande inte, får ofta höra sånt som "nej du sa väl inte det till henne", "du måste tänka innan du talar" eller "tänk nu efter så du inte är otrevlig".
Så kan det gå om man tycker om ärlighet och är extremt pratsam, kommer aldrig förstå vad folk har emot sanningen eller när det är dags att ljuga.
- Corpse Bride
- Anslöt: 2012-01-20
Corpse Bride skrev:calima skrev:Jag hade haft god nytta av en NT-kurs. Tänk så många missförstånd som kunnat undvikas
Kan tänka mig det, jag har lärt mig en hel del genom att vara överdrivet social och göra fel. Vissa saker förstår jag fortfarande inte, får ofta höra sånt som "nej du sa väl inte det till henne", "du måste tänka innan du talar" eller "tänk nu efter så du inte är otrevlig".
Så kan det gå om man tycker om ärlighet och är extremt pratsam, kommer aldrig förstå vad folk har emot sanningen eller när det är dags att ljuga.
+ 1
- MolkomAnnor
- Anslöt: 2010-12-08
Corpse Bride skrev:"du måste tänka innan du talar" eller "tänk nu efter så du inte är otrevlig".
Det är svårt att följa okända regelböcker..
- plåtmonster
Oavsett vem som frågar så svarar jag alltid som det är. Men om det är någon nära bekant/nära anhörig, eller någon vårdanställd, så berättar jag mera utförligt.
Skönt att läsa att man inte är ensam om det problemet. Jag kan inte förmå mig att svara "Bra" om det inte är så för då ljuger jag och då mår jag ännu sämre.
Försöker själv som någon här skrev svara typ "Huvudet upp och fötterna ner" eller "Solen skiner iallafall" (om den nu gör det ) bara för att slippa att ljuga.
Att det blivit en tråd här bevisar ju också att ganska många får lägga ner massa energi i onödan på att försöka behaga resten av samhället istället för att direkt säga sanningen om nu någon är dum nog att fråga.
Försöker själv som någon här skrev svara typ "Huvudet upp och fötterna ner" eller "Solen skiner iallafall" (om den nu gör det ) bara för att slippa att ljuga.
Att det blivit en tråd här bevisar ju också att ganska många får lägga ner massa energi i onödan på att försöka behaga resten av samhället istället för att direkt säga sanningen om nu någon är dum nog att fråga.
Tiblan skrev:"Huvudet upp och fötterna ner."
Det brukade alltid en av mina demenspatienter säga. Hon var min älsklingstant.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Frågan om hur man mår fyller en funktion - att stämma av vilken nivå man ska lägga sig på. Om den ena är väldigt trött så orkar den inte med nåt som kräver eftertanke, så då får den andra vänta med att ta upp såna saker. Om en nära anhörig till den ena har dött, eller nån annan katastrof har hänt, så plågar man den inte med att kvittra om hur fantastiskt allting är i sitt eget liv.
Som jag förstår det handlar det mer om att man inte ska använda andra människor som terapeuter. De flesta har oftast fullt upp av egna bekymmer, och om det inte är nåt speciellt som hänt så tynger man inte ner andra som inte orkar, eller för den delen ändå inte kan hjälpa en. Jag är väl knappast ensam om att ha märkt hur man själv påverkas av vad andra visar upp. Om nån mår dåligt och gnäller om det så dras man ner, men om den andra lyckas hålla humöret uppe trots diverse problem så lyfts man själv. Och det är ömsesidigt, dvs att båda lyfts av att man försöker lyfta varann. Liksom att båda dras ner om man gnäller om allt som är jobbigt.
Som jag förstår det handlar det mer om att man inte ska använda andra människor som terapeuter. De flesta har oftast fullt upp av egna bekymmer, och om det inte är nåt speciellt som hänt så tynger man inte ner andra som inte orkar, eller för den delen ändå inte kan hjälpa en. Jag är väl knappast ensam om att ha märkt hur man själv påverkas av vad andra visar upp. Om nån mår dåligt och gnäller om det så dras man ner, men om den andra lyckas hålla humöret uppe trots diverse problem så lyfts man själv. Och det är ömsesidigt, dvs att båda lyfts av att man försöker lyfta varann. Liksom att båda dras ner om man gnäller om allt som är jobbigt.
Kimmelie skrev:Frågan om hur man mår fyller en funktion - att stämma av vilken nivå man ska lägga sig på. Om den ena är väldigt trött så orkar den inte med nåt som kräver eftertanke, så då får den andra vänta med att ta upp såna saker. Om en nära anhörig till den ena har dött, eller nån annan katastrof har hänt, så plågar man den inte med att kvittra om hur fantastiskt allting är i sitt eget liv.
Aha, det har jag inte tänkt på! Smart!
Också en mycket bra poäng!
Tiblan skrev:Skönt att läsa att man inte är ensam om det problemet. Jag kan inte förmå mig att svara "Bra" om det inte är så för då ljuger jag och då mår jag ännu sämre.
Kimmelie skrev:Frågan om hur man mår fyller en funktion - att stämma av vilken nivå man ska lägga sig på. Om den ena är väldigt trött så orkar den inte med nåt som kräver eftertanke, så då får den andra vänta med att ta upp såna saker. Om en nära anhörig till den ena har dött, eller nån annan katastrof har hänt, så plågar man den inte med att kvittra om hur fantastiskt allting är i sitt eget liv.
Stämmer kanske men hur ska vi märka det då, om dom hela tiden bara svarar "jotack bra" eller nåt? typ "hmm igår sa hon bra, då mådde hon bra, idag säger hon bra då har nog nån dött"
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Jag har visserligen svårt för frågor som inte är frågor utan bara någon slags utfyllnad.
Men jag svarar "bra" för "jodå" eller liknande för det mesta oavsett vem om frågar eftersom det är det kortaste svaret som inte kräver vidare utläggning. Försöker komma ihåg att hänga på ett "själv" på slutet och det brukar gå bra ifall jag inte är alltför trött och distraherad.
Jag hyser ofta en stark motvilja mot att prata även enstaka ord, jag har haft det sen jag började skolan innan dess talade jag tydligen med allt och alla alltid.
Jag vet inte själv varför det ibland är så fruktansvärt ansträngande att yttra ett enda ord.
Skriva är lättare-
En av mina djupaste depressioner kom när jag dels levde under svåra förhållande mentalt och dels kommit fram till att ingen någonsin bryr sig om någon annan på riktigt någonsin det är bara ett spel som jag inte begriper.
Men jag svarar "bra" för "jodå" eller liknande för det mesta oavsett vem om frågar eftersom det är det kortaste svaret som inte kräver vidare utläggning. Försöker komma ihåg att hänga på ett "själv" på slutet och det brukar gå bra ifall jag inte är alltför trött och distraherad.
Jag hyser ofta en stark motvilja mot att prata även enstaka ord, jag har haft det sen jag började skolan innan dess talade jag tydligen med allt och alla alltid.
Jag vet inte själv varför det ibland är så fruktansvärt ansträngande att yttra ett enda ord.
Skriva är lättare-
En av mina djupaste depressioner kom när jag dels levde under svåra förhållande mentalt och dels kommit fram till att ingen någonsin bryr sig om någon annan på riktigt någonsin det är bara ett spel som jag inte begriper.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
aspiemelly skrev:Kimmelie skrev:Frågan om hur man mår fyller en funktion - att stämma av vilken nivå man ska lägga sig på. Om den ena är väldigt trött så orkar den inte med nåt som kräver eftertanke, så då får den andra vänta med att ta upp såna saker. Om en nära anhörig till den ena har dött, eller nån annan katastrof har hänt, så plågar man den inte med att kvittra om hur fantastiskt allting är i sitt eget liv.
Stämmer kanske men hur ska vi märka det då, om dom hela tiden bara svarar "jotack bra" eller nåt? typ "hmm igår sa hon bra, då mådde hon bra, idag säger hon bra då har nog nån dött"
Man får svara annat än att allt är bra...
Skrev detta i en annan tråd och fick tips att lägga in det här, det är i alla fall hur jag hanterar situationen då någon ställer denna fråga:
-----
För att smita undan den irriterande frasen: Tja, hur äre?
Svar: Som vanligt.
Då slipper jag ljuga genom att säga "Bra", och jag slipper förklara varför det är så.
Bra som fan.
---
-----
För att smita undan den irriterande frasen: Tja, hur äre?
Svar: Som vanligt.
Då slipper jag ljuga genom att säga "Bra", och jag slipper förklara varför det är så.
Bra som fan.
---
MajaN96 skrev:Min pappa sa att om någon frågar hur man mår så svarar man att man mår bra även fast man inte gör det, eftersom personen som frågar inte alls är intresserad, utan att det bara är en hälsningsfras.
Det fattar inte jag, om man säger att man mår bra så gör man väl det och om man inte gör det så säger man väl det?
Enligt mig är det inte en fras, det är en fråga om hur man mår.
Vad tycker ni om det?
För de flesta är det en "sed" att fråga hur den andra mår och den andra svara bra/okay.
"-Läget?"
"-Jofan bra, själv?"
"-Toppen"
Det är "artighet" och många (de flesta) trivs när man säger ungefär så.
Själv har jag börjat svara:
"-Hur är det?"
"-Jofan jag lever hehe" - *glimten i ögat*
Det får jag att framstå lite skämtsamt.
Ibland säger jag också som svar.
"-Hur är det?"
"- Värre än skit hehe" - *glimten i ögat*
Det får jag att framstå lite skämtsamt.
Jag ler när jag säger det eftersom jag tycker det är kul att den andra inte fick sitt förväntade svar. Ibland skrattar jag.
Slutligen:
Fuck their rules
Återgå till Att leva som Aspergare