"Autism is caused by a medical disease..." Sjukt!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Autism is caused by a medical disease..." Sjukt!

Inläggav Zima33 » 2012-02-07 18:38:24

Frimodig skrev:Det är nån felfunktion hos hjärnan.

Inte fel men annorlunda, tycker jag. :-)Happy Om majoriteten hade haft autism skulle då NT-folk haft "felfunktion" i hjärnan..? :lol:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 18:47:31

Dom skulle nog varit sådana där onormala jävlar :wink:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zombie » 2012-02-07 18:51:19

Zima33 skrev:

Inte fel men annorlunda, tycker jag. :-)Happy Om majoriteten hade haft autism skulle då NT-folk haft "felfunktion" i hjärnan..? :lol:

Det vanliga feltänket hos massor av oss. Vi är alldeles för olika för att man ska kunna döma efter sig själv på det viset. Det finns de som skulle ha varit handikappade i vilket samhälle som helst. Det finns säkert odiagnosticerade som har alla drag som är nödvändiga för diagnos utom att vara handikappade av dem.

Sedan undrar jag varför så många här verkar stängda för att sjukdomar skulle kunna spela roll. Som utlösare i vissa fall, som försvårare och/eller som tilläggsproblem via en allmän skörhet eller något.

Som jag skrev tidigare, diagnoserna (både autism och asperger) är faktiskt grundade på symptom, inte på orsak. Det innebär att orsakerna kan vara litet vadsomhelst, bara symptomen stämmer med kriterierna.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 19:00:57

Orsakerna står nog att finna under tillväxtperioden för hjärnan med vilken struktur som byggs upp och celltyper som det blir fler eller mindre av. Vilket förstås kan påverkas av miljöfaktorer och ärftlighet. Sedan finns jokrar som fenotyp som kan påverka modern och ev inverka, vilket i sin tur kan vara kopplat till moderns tidigare miljö men ej gener osv. En komplex bakgrund.
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-02-07 19:06:19

"Nog" var ordet ja. Så din spekulation är lika god som många andras. Det jag skrev kvarstår så länge diagnoskriterierna avser beteendesymptom. Eller så länge man inte faktiskt har hittat orsaker, inte bara tyckt sig se spår efter möjliga sådana – från vilket håll man nu vill se det.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 19:13:09

Det man kan fundera på är om hjärnan kan "fixas" efter att den blivit tillverkad så att säga.
plåtmonster

Inläggav Frimodig » 2012-02-10 20:12:11

slackern skrev:
Frimodig skrev:Mitt sista inläg blev publicerat in a split second. Det är lite nervöst.

Jag har en 1-a. Fast förhandsgranskningen har tydligen försvunnit. Jag har inte så bra koll på sånt där.

Lennart Frimodig

Hej jag tycker inte att du ska oroa dej.

Det är ju trotts allt sant du skrev i ditt föregående inlägg. Eller så har jag också uppfattat att det ligger till. Att vissa delar utav hjärnan är dysfunktionella.

Tack. Jag har svårt att fatta när man skall linda in saker och så.

Sen tror jag hjärnan är en experimentstation för att hjälpa oss att hantera verkligheten.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Frimodig » 2012-02-10 20:17:58

Zombie skrev:
Zima33 skrev:

Det vanliga feltänket hos massor av oss. Vi är alldeles för olika för att man ska kunna döma efter sig själv på det viset. Det finns de som skulle ha varit handikappade i vilket samhälle som helst. Det finns säkert odiagnosticerade som har alla drag som är nödvändiga för diagnos utom att vara handikappade av dem.

Sedan undrar jag varför så många här verkar stängda för att sjukdomar skulle kunna spela roll. Som utlösare i vissa fall, som försvårare och/eller som tilläggsproblem via en allmän skörhet eller något.

Som jag skrev tidigare, diagnoserna (både autism och asperger) är faktiskt grundade på symptom, inte på orsak. Det innebär att orsakerna kan vara litet vadsomhelst, bara symptomen stämmer med kriterierna.

Min hypotes är att sjukdomar inte är tillräckligt kraftfulla för att framkalla autism, adhd eller asperger.

Påverkan i livmodern, påverkan i födelseögonblicket, kan möjligen vara tillräckligt starka. Uppväxterfarenheter duger inte som förklaring. För svagt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Wine » 2012-02-10 21:49:57

SvD - Mat i stället för adhd-medicin
8 februari 2012 kl 11:32, uppdaterad: 8 februari 2012 kl 11:35

Allt fler läkare vill nu använda en speciell diet som har visat sig minska symptomen hos vissa barn med adhd, skriver Dagens Medicin.

Här är en artikel som handlar om en studie där 64 procent av barn med ADHD blev bättre av kostomläggning:

SvD - Kostbyte kan lindra adhd
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18

Den kontroversiella funktionsnedsättningen adhd kan bero på överkänslighet mot livsmedel. Ändrad kost borde därför testas på alla drabbade. Den sensationella förklaringen lanseras nu av en världsledande medicinsk tidskrift.

För första gången ställer sig denna väletablerade skolmedicinska skrift bakom den kontroversiella uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. Det är åsikter som hittills enbart hävdats inom den alternativa medicinen utan stöd från etablerade experter.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Frimodig » 2012-02-10 21:54:35

Jag är med Wine på att det går att hantera autism, adhd och asperger på en mängd konstruktiva sätt, bl.a. med lämplig mat.

Lennart Frimodig
Frimodig

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in