Krav att medverka i kliniska prövningar?!? KRAV?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Krav att medverka i kliniska prövningar?!? KRAV?
9. Krav att medverka i kliniska prövningar.
Läkemedelsindustrin är beroende av att få utföra kliniska prövningar på stora grupper patienter. Landstingen behöver därför släppa in läkemedelsindustrin i vården och inse att kliniska prövningar är en möjlighet att utveckla sjukvården.
http://www.dn.se/debatt/sverige-maste-h ... arstjarnor
Snälla, tala om för mig att jag övertolkar pga sömnlöshet.
Läkemedelsindustrin är beroende av att få utföra kliniska prövningar på stora grupper patienter. Landstingen behöver därför släppa in läkemedelsindustrin i vården och inse att kliniska prövningar är en möjlighet att utveckla sjukvården.
http://www.dn.se/debatt/sverige-maste-h ... arstjarnor
Snälla, tala om för mig att jag övertolkar pga sömnlöshet.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Krav att medverka i kliniska prövningar?!? KRAV?
Det är snarare ett krav från läkemedelsindustrin till landstingen. Dessa släpper i sedan tur in dom. Men läkaren lär fråga om du vill delta i en forsknings/utvärderingsstudie inom sjukvården. Knappast någon risk för påtvingad experiementell behandling i vanlig vård såvida inte läkaren avsiktligt begår tjänstefel. Kan däremot tänka mig att personen är intagen under tvång så skulle det kunna bli annorlunda.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja samma stämmer om man vill forska, behöver du forskningspatienter så måste man alltid fråga patienten. Får inte bara ta till exempel prover i smyg. Det finns etiska regler.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Bra. Tackar!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Sen finns det de som inte följer reglerna..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Sen finns det de som inte följer reglerna..
Måste säga att det har jag inte sett vad kommer till just den här frågan.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
plåtmonster skrev:Kan däremot tänka mig att personen är intagen under tvång så skulle det kunna bli annorlunda.
Knappast om man är LPT-ad. Är man inne på rättspsykiatrisk vård kan det nog bli tal om nya exeprimentella metoder mot oförbätterliga återfallsförbrytare. Men det är riksdagspolitikerna som bestämmer det, inte landstingen.
Red and green skrev:plåtmonster skrev:Sen finns det de som inte följer reglerna..
Måste säga att det har jag inte sett vad kommer till just den här frågan.
Ganska längesen nu men det tål att tänkas på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten