Har någon testat Mind Reading Emotions Library CD-ROM ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har någon testat Mind Reading Emotions Library CD-ROM ?

Inläggav Eva B » 2010-08-03 20:24:59

Funderar på att skaffa Mind Reading Emotions Library CD-ROM av Simon Baron-Cohen för att försöka förbättra min förmåga att tolka känslor mha en interaktivt dataprogram. Håller på och läser
Tony Attwoods "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom". Han rekommenderar denna CD-ROM för att förbättra Theory of Mind. Men vi har ju och andra sidan svårigheter med att generalisera, så jag funderar på effekten/nyttan av programmet. Jag upplever att Tonys bok river upp mycket ilska, bitterhet och sorg hos mig, för att livet har varit så besvärligt för mig. Jag har blivit så motarbetad i mina försök att få jobb, utnyttja mina förmågor på de få jobb jag har haft, bli accepterad i student-, arbets- och föreningslivet, få vänner mm
Det känns bedrövligt att NT-klientelet inte är särskilt bra på att förklara sitt sociala beteende, hur de tänker och resonerar och fungerar, vilka behov de har mm. Vi som har AS är ju hänvisade till att anstränga oss en hel del, för att förbättra dessa förmågor, för att ha ens chans till samexistens med NT. NT verkar däremot ta för givet att vi förstår deras perspektiv utan att de ens förklarar detta verbalt.
Det tar mycket energi att läsa om AS, samtidigt som det är lockande.
Har fått höra av habiliteringen att det inte är bra, att jag läser för mycket åt gången. Jag bör tydligen ägna mig åt lättsammare aktiviteter, när jag känner, att det gör ont att ta emot mer AS-info.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
Eva B

Anslöt: 2009-06-19

Re: Har någon testat Mind Reading Emotions Library CD-ROM ?

Inläggav mondo beyondo » 2012-02-08 17:22:30

Värt att puffa för inlägget, tycker jag.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav milve » 2012-02-09 23:40:55

Har fått höra av habiliteringen att det inte är bra, att jag läser för mycket åt gången.

Dom kanske bli stressade av att du kommer på vad du verkligen vill ha för hjälp och frågar efter den. Hur ska dom då göra när dom inte arbetar med Attwoods metoder.
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Inläggav milve » 2012-02-09 23:50:56

http://www.youtube.com/watch?v=Cwda7YWK0WQ

Det här kanske inte var det som TS tänkte, men iallafall ... kanske nästan ...
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in