Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-09 15:54:57

earlydayminer skrev:Tar en paus till nästa vecka, känner att det rent mentalt tagit mycket must ur mig att räkna kalorier. Däremot åker jag längdåkningsskidor och igår åkte jag och min sambo närmare 1½ timme.


Ja räkna kalorier är tufft. Jag "deffade" en månad förra året. Det var inte direkt kul.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-02-09 18:03:27

treeman skrev:
earlydayminer skrev:Tar en paus till nästa vecka, känner att det rent mentalt tagit mycket must ur mig att räkna kalorier. Däremot åker jag längdåkningsskidor och igår åkte jag och min sambo närmare 1½ timme.


Ja räkna kalorier är tufft. Jag "deffade" en månad förra året. Det var inte direkt kul.


Eller hur? Ja, jag ligger på 2400-2500 kalorier nu. Äter jag minst 500 mer skulle jag säkert se mycket mer bulkiga resultat från min träning, men det känns fint som det är just nu. Ska börja äta mer nästa vecka och se hur jag progressar.

Drygt att bli slät och fin med. Cardio är inte min favorit, men längdåkningsskidor är lite roligare än att löpa/gå snabbt.

Men jag har alla viktiga tools i hemmet nu, så det är bara köra på. Hoppas axelträningen går bra! Shrugs är roligt, men jag kör det på min rygg & bicep-dag.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-02-09 18:04:46

Lateral raises är min favorit inom axelträning. Behöver inte mycket vikt och det känns som att man kan flyga efter setet. :-D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-09 18:10:30

earlydayminer skrev:Lateral raises är min favorit inom axelträning. Behöver inte mycket vikt och det känns som att man kan flyga efter setet. :-D


Hehe. Ja flaxar man då så känns det som man kan flyga lite.. minst.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-02-13 15:54:20

Time to build som pecs! 8)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-02-13 22:39:09

En länk till, som troligen varit med tidigare. Orkar inte läsa hela tråden.
Själv har jag börjat så smått att bygga mig ett eget gym i källaren.
Så beskrivningarna av övningar verkar vara guld värda, för att inte bara få muskler på ett ställe.
Dessutom har dom ett forum, för dom som vill prata muskler.
http://www.muscles.se/
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Parvlon » 2012-02-14 22:45:06

Bild

Ojdå, visst tränat lite konstigt:
Bild









mer verkligt:
http://www.crookedbrains.net/2007/07/ex ... eally.html
Iaf 3 och 7 tror jag att jag sett nånstans där hans namn har nämnts.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-02-17 12:41:19

Håller på och bygger en bänkpress.
Gammal trädgårdsbänk. Som är modifierad.
Skivstångsstället, av 4 st fyrkantsrör från 2 st takräcken, inköpta på sekundahand, 40 sek för alla. Klykan för skivstången, är gjorda av fästena, som man sätter tackräcket i dropplisten på biltaket.
Utrustning som behövs, en st handborrmaskin, skiftnyckel, en fil kan vara bra och även en skruvmejsel.
Totalkostnad under 100 sek.
Om någon är intresserad, kan jag lägga upp bild och måttskiss, när den är färdig.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-17 14:17:13

lasseivägen skrev:Håller på och bygger en bänkpress.
Gammal trädgårdsbänk. Som är modifierad.
Skivstångsstället, av 4 st fyrkantsrör från 2 st takräcken, inköpta på sekundahand, 40 sek för alla. Klykan för skivstången, är gjorda av fästena, som man sätter tackräcket i dropplisten på biltaket.
Utrustning som behövs, en st handborrmaskin, skiftnyckel, en fil kan vara bra och även en skruvmejsel.
Totalkostnad under 100 sek.
Om någon är intresserad, kan jag lägga upp bild och måttskiss, när den är färdig.


Häftigt! Jag vill gärna se bild sen!
:D
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-17 14:19:55

earlydayminer skrev:Eller hur? Ja, jag ligger på 2400-2500 kalorier nu. Äter jag minst 500 mer skulle jag säkert se mycket mer bulkiga resultat från min träning, men det känns fint som det är just nu. Ska börja äta mer nästa vecka och se hur jag progressar.


Jag skippar räkna kalorier nu när jag bulkar. Jag märker jag lägger på lite kroppsfett efterhand, bulkat i 9 veckor nu. Musklerna växer bra. Jag ska ta 2 månader med "deff" senare i år och bli av med 2-4kg fett.

Jag käkar med max 3 timmars mellanrum.

Min övre rygg putar en hel del nu. Har bulor där jag aldrig ens sett innan hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2012-02-17 19:30:28

Jag har också kört en liten minideff de senaste veckorna, lade mig på 2500-2600 kcal om dagen, men det känns som att det nästan satte helt stopp för utvecklingen, så jag kommer nog att höja upp intaget lite igen, inte till de nivåerna det låg på i höstas, men runt 3000 kcal är nog mer lagom, då får man i sig lite mer protein också.

Det lilla flabb man eventuellt har lagt på sig tänkte jag istället bli av med genom att börja springa så fort det blir snöfritt. Känner att konditionen tryter lite ibland, framförallt när man kör knäböj och det är mycket muskelvolym som ska syresättas.

Lite siffror från sista augusti förra året, då jag precis hade börjat träna jämfört med nu.

Vikt:
84,5 kg -> 92 kg
Bröst:
105 cm -> 109 cm
Midja:
Oförändrad 78 cm
Överarmar:
34,5 cm -> 39 cm
Lår:
59 cm -> 63 cm
Vader:
39 cm -> 40 cm

Det är svårt att bygga vader. Jag kör stående vadpress med 105 kg nu, men det blir ändå att man gör 25 reps per set innan mjölksyran blir outhärdlig. Jag vet inte inte om resten av kroppen skulle palla att köra på den vikt som skulle vara nödvändig för att bli trött efter max 10 reps, så jag får nog vänta med det ett tag till. Jag har naturligt ganska schyssta vader, även innan jag började träna så det är ingen katastrof och de blir ju starkare hela tiden och växer ändå lite, så man får väl vara nöjd ändå.

Igår var det rygg och mage som gällde, då körde jag marklyft, shrugs, chins, decline sit-ups och benlyft. Kul att kunna göra chins igen, har haft lite problem med vänsteraxeln på sistone, men det verkar vara ok igen, så förhoppningvis kan jag komma igång med boxningen snart igen också. :-)Happy

Jag har så dålig självbild. kan gå från att tycka att jag ser både klen, flabbig, eller vältränad ut under en och samma dag, jag är nog väldigt självkritisk, någon annan som känner igen det?

Hur gör ni andra, för ni också loggar och tar många mått och bilder och annat för att kunna följa utvecklingen eller går ni mer på känsla?
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-17 21:35:51

storskojaren skrev:Hur gör ni andra, för ni också loggar och tar många mått och bilder och annat för att kunna följa utvecklingen eller går ni mer på känsla?


Jag för loggar över hur många kg jag kört på varje övning. Så kan jag gå tillbaka och jämföra hur det går framåt. Jag tar inga bilder eller mått. Jag spänner musklerna med jämna mellanrum och det syns att musklerna blivit större och större typ.

Om 2-3 år har jag nog en volym på musklerna som gör mig lite nöjd. Men jag kommer fortsätta träna efter det också såklart.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Dandelo » 2012-02-17 21:43:11

Det här går inte. Jag typ krymper.
Fast mina tår är rätt starka nu. WOSH!
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-02-17 21:45:40

Min träning går i första hand ut på att bli av med den inre bukfettman. Eftersom jag har en ide om att den har att göra med mitt höga blodtryck.
Eventuell ökad muskelmassa är snarast att räkna som bonus för slitet.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-17 22:04:44

Dandelo skrev:Det här går inte. Jag typ krymper.
Fast mina tår är rätt starka nu. WOSH!


Du måste äta en hel mat också. Mycket protein.

Grattis till tårna! Antar du kan hålla ölflaskan i tårna och dricka.
Soft!
:-)005

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Dandelo » 2012-02-17 23:49:15

treeman skrev:
Dandelo skrev:Det här går inte. Jag typ krymper.
Fast mina tår är rätt starka nu. WOSH!


Du måste äta en hel mat också. Mycket protein.

Grattis till tårna! Antar du kan hålla ölflaskan i tårna och dricka.
Soft!
:-)005

Bild


Då måste man ju också ha tår med skills! Har ej :(
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-18 22:35:22

Dandelo skrev:Då måste man ju också ha tår med skills! Har ej :(


HAHA
:D


OT
Intager en styck proteindryck efter träninspasset och sen efter den blir det en dryck med snabba kolhydrater, maltodextrin, 45g.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-02-18 22:53:03

Hej alla powershotts missbrukare.
En första bild på min bänkpressbänk. när jag är klar med båda stöden och även med någon form av dyna på bänken, skall jag göra några bilder, och även en beskrivning av olika varianter för att göra en hyfsad bänk.
Som många Aspisar, har jag nog snarast sett till att det hela skall fungera och även vara säkert, designen skiter jag i, min källare är min borg.
Nästa projekt är en sån där där man drar vikter i ett snöre. Min skall dock vara möjlig att använda både uppåt, neråt och åt sidorna.
Jag kan också fixa några länkar till byggen på internett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-20 0:59:34

lasseivägen skrev:Hej alla powershotts missbrukare.


Ser lovande ut!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-02-20 20:14:38

Pass: Biceps, ryggen och trapezius.

Ska köra högrep-pass. 10 reps ungefär. Ska bli kul.

Lets go!!!
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav GuteS » 2012-02-24 17:29:31

Jag har i femton års tid ägnat mig åt regelbunden styrketräning och numera
baseras mitt upplägg helt på Kettlebellsträning, som jag bedriver i hemmet
och/eller tillsammans med en vän på boendeorten. En Kettlebell (Girya på
ryska) är en traditionell vikt i gjutjärn som ser ut som en kanonkula med
ett handtag på. Första gången den dök upp i ett ryskt lexikon var 1704.
Kettlebellsträning är funktionell träning. Man jobbar alltså med hela
eller stor del av kroppen eftersom flera muskelgrupper är aktiverade
samtidigt i övningarna. Den sammanlagda arsenalen av kanonkulor som jag
har till förfogande är i följande belastningar: 10 kg, 12 kg, 16 kg, 20
kg, 24 kg, 28 kg & 32 kg.

Jag låter här Ivan Denisov (repeated Russia champion, Europe and World.
Repeated record-holder of Russia, Europe and World), visa hur ett perfekt
utförande av tre av basövningarna kan se ut:

Kettlebell Snatch
http://www.youtube.com/watch?v=WEieSWaAFVs

Kettlebell Jerk
http://www.youtube.com/watch?v=sNaS1w6Y4Ak

Long-Cycle
http://www.youtube.com/watch?v=EGaAFe6u4Nc
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Parvlon » 2012-02-24 19:49:58

Body Built By Veggies - da1sinister1 http://www.youtube.com/da1sinister1

Många bra videos.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2012-02-24 21:49:04

Fick riktigt roliga nyheter idag. :-)Happy

Jag har alltid haft en väldigt kritisk bild av mig själv, som nog kommer av att jag var överviktig i tonåren. Ett bra exempel på det är att mitt ex tyckte att jag var nästan läskigt smal när hon såg mig första gången, medan jag själv tyckte att jag var normalbyggd, så att min självbild blir lätt ganska skev. Det är som att man måste ha andra bevis för att kunna lita på sina ögon.

Så när min våg som tidigare hade sagt att jag hade en fettprocent på mellan 14-15%, började visa siffror på 17-20% efter ett batteribyte och en period med julmat och några veckors träningsuppehåll pga av förkylning och annat, så visste jag inte riktigt vilka siffror jag skulle tro på och siffrorna påverkade även hur jag uppfattade min spegelbild.

Så jag bestämde mig för att fixa en mer tillförlitlig våg och att även skaffa en kalipermätare. Kalipermätaren kom först och gav mig siffror på 12,5% som jag då var ganska skeptisk till, men sedan idag så fick jag hem vågen och den säger 9,5%. :shock:

Nu tror jag iofs att sanningen ligger närmare kalipermätarens siffror, men i vilket fall så är jag jävligt mycket närmare mitt delmål på att väga minst 90 kg och ha en fett% på max 10%, än vad jag trodde och jag ligger långt under de 20% jag befarade att det kanske hade dragit iväg till. Så nu kan jag fortsätta bulka med gott samvete.

Det i kombination med att mitt andra delmål att bänka tresiffrigt inte heller är så avlägset känns jävligt bra. :D

Så nu är det bara bulka vidare och börja jobba på bättre kondition senare i vår/sommar när det är dags att deffa lite.

Kul att få reda på att man är mycket mer vältränad och att man lagt på sig ännu mer muskelmassa än vad man trodde, synd bara att man inte kan lita på sina ögon.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lasseivägen » 2012-02-24 22:40:26

Kettlebellst och alla andra dagsländeaktig inom träning är säker väldigt bra.
Men om jag inte har fattat det hela helt fel, så för att få maximalt ut av sin ansträgning, så skall man bränna ut det mesta av förådet i varje muskelgrupp, sedan får man låta kroppen själv äterställa energiföråden i musklerna, och samtidigt bygga upp musklerna för att klara den ökade belastningen.

Skall försöka fixa några bilder på mitt hemgymm.
Men tror att den variant jag bygger, kräver mer än de flesta har hemma.
För att få ihop mitt gym som det ser ut nu behövde jag även använda mig av en slaktad cykel, en bågfil och en svets.
Däremot kan jag nog föreslå hur man bygger ett hemmagym av trädetaljer. Både prässbänk och lite annan utrustning.
Jag skall se om jag kan få ihop en hyfsad ritning i en CAD jag hittat. Men eftersom jag bara har omkring 20 års erfarenhet av andra CAD-system, så tar det nog ett tag att göra ritningarna i ett nytt system. Gamla konstruktörer jobbar oftast intuitivt, så man får fånga iden när den fins frisk i den gamla senila hjärnan.
En bild på pressbänken i nuvarande status. Det gula är en bit av gammalt liggunderlägg limmat på den modifierade gamla trädgårdsbänken, sen lägger man en handduk på, bra för den tar upp eventuell svett och är lätt att tvätta. Jag modifierade för att få den stadig.
Med tanke på vad en bänkpress kostar, så borde vi klara oss ganska bra, med inköp av de reglar som behövs puss eventuell maskin och handverktyg.
Det som kan vara osäkert är den personliga snickerikunskapen. När man är 64 har man hunnit lära sig en hel del olika hantverk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Intressanta intressen



Logga in