Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!
Provade det programmet som länkades till tidigare men jag gillar inte när app tillverkaren lägger in dumheter i programmet. Det står info när man ska installera att dom vill läsa mina loggar i telefonen och känslig info kan då läsas. Klickar man och ser lite mer vad som menas var det att dom ska se mina telefonvanor eller hur det var formulerat och det kan innebära att dom har full tillgång till allt i min tele och jag har godkänt det. Nä såna installerar jag inte!
Annars tycker jag en hjälp app vore kanon.
När jag var utan jobb och hade lite knapert med pengar brukade jag kolla kontot efter alla räkningar var betalda vad som fanns kvar till mat. Så delade jag den summan med antalet dagar till nästa gång jag skulle få pengar. Då hade jag en summa varje dag som jag inte fick överskrida. För mig funkade det bättre än att se en stor summa och på så sett blev det svårare att göra dumma impulsköp.
Den funktionen skulle jag gärna se en app!
Annars tycker jag en hjälp app vore kanon.
När jag var utan jobb och hade lite knapert med pengar brukade jag kolla kontot efter alla räkningar var betalda vad som fanns kvar till mat. Så delade jag den summan med antalet dagar till nästa gång jag skulle få pengar. Då hade jag en summa varje dag som jag inte fick överskrida. För mig funkade det bättre än att se en stor summa och på så sett blev det svårare att göra dumma impulsköp.
Ellak skrev:Annars tycker jag en hjälp app vore kanon.
Låter väldigt smart!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kompletterat med att om man överskrider/underskrider beloppet så räknas det om efter hand så skulle det underlätta gissar jag.
Om man kan göra en koppling till banken (liknande Bankdroid) så kan den hålla koll på kontot och se hur mycket pengar det finns kvar (Bankdroid ske enligt uppgift ha öppen källkod) samt en möjlighet att ange hur mycket pengar man har i kontanter så tror jag det kan bli riktigt bra.
Om man kan göra en koppling till banken (liknande Bankdroid) så kan den hålla koll på kontot och se hur mycket pengar det finns kvar (Bankdroid ske enligt uppgift ha öppen källkod) samt en möjlighet att ange hur mycket pengar man har i kontanter så tror jag det kan bli riktigt bra.
Richard skrev:Iridia skrev:Du fick den inte. Du betalar av den. De försökte lura i mig också att jag skulle "få" en om jag förlängde mitt abonnemang. Men sen visade det sig att månadsavgiften blir högre (för att täcka kostnaden för telefonen = de ger inte bara bort saker). Så jag avstod från den "gåvan".
Jo, jag får ringa för hela kostnaden (299 kr/månad). Då jag inte längre har nån hemtelefon, samt att jag ringer en del till Malaysia så tyckte jag det var en bra affär. Hade inte haft råd att köpa en iPhone annars.
Men det finns alltid minst två olika komponenter - telefonkostnaden och abonnemangskostnaden. Sedan kan de iofs ofta numera slå ihop allting till ett belopp som ser lockande ut.
Är du säker på att telefonkostnaden + abonnemangskostnaden tillsammans bara blir 299?
Hur länge är du bunden att betala 299?
Vad är din reella totalkostnad den dagen du äntligen är skuldfri?
EDIT: Här är ett exempel på Galaxy S II med Halebop vars "minsta totalkostnad", som de skriver, blir 7478 kronor efter 24 månaders bindning.
Men observera det finstilta om det förledande låga 95 kr/månad för Halebop Nollan till Alla-abonnemanget:
Halebop skrev:* Just nu: endast 95 kr to m 30e juni, därefter 189 kr/mån.
jag räknade lite snabbt och då stiger månadskostnaden till 339 under 18 av de 24 månaderna.
Dessutom om man tar 7478 / 24 får man cirka 311, inte 245 som är det ögat fångas av! Men detta är väl något de lär sig första dagen på reklamutbildningen!
Oavsett om det blir diskussion eller inte är detta OT och ska brytas ut.
- barracuber
Hej igen,
Tack för eran hjälp hittills, den har varit till stor nytta. Just nu har vi kommit till det steg där vi skissat upp hur navigeringen och funktionerna ska skötas i vår budget app. Ni ska t.ex. kunna ändra på både färger och typsnitt inne i appen under inställningar. Om ni hade kunnat se över bifogad länk nedan och ge lite feedback till oss vore det super!
Vi har alltså inte satt någon design ännu utan den visar bara på vart de olika elementen kan komma att ligga. Alla frågor och all feedback är välkommen, bra som dålig.
https://projects.invisionapp.com/share/ ... B#/1106995
Tack för eran hjälp hittills, den har varit till stor nytta. Just nu har vi kommit till det steg där vi skissat upp hur navigeringen och funktionerna ska skötas i vår budget app. Ni ska t.ex. kunna ändra på både färger och typsnitt inne i appen under inställningar. Om ni hade kunnat se över bifogad länk nedan och ge lite feedback till oss vore det super!
Vi har alltså inte satt någon design ännu utan den visar bara på vart de olika elementen kan komma att ligga. Alla frågor och all feedback är välkommen, bra som dålig.
https://projects.invisionapp.com/share/ ... B#/1106995
- appmakaren
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-01-19
Hejsan! Jag tycker att det ser bra ut! Extremt plus för egna färger och typsnitt.
Jag skulle tycka det var bra om de olika kategorierna är uppdelade i två nyanser i samma färg. Där den ena nyansen av t.ex. ljusgrön står för köpta saker av en viss kategori, och mörkgrön är den biten som representerar pengarna som ännu inte är använda under en viss kategori. Jag vet inte om det går att förstå vad jag menar genom den här förklaringen, men jag har gjort en bild i paint för att förklara bättre vad jag menar. Vet dock ej hur jag bifogar den. Någon som vet?
Men för detta krävs det ju något typ av system där en kan lägga in punkter för allt som är köpt/ska köpas. Samt att den räknar ut hur måga procent det är av den totala summan för t.ex. "hem".
Jag skulle tycka det var bra om de olika kategorierna är uppdelade i två nyanser i samma färg. Där den ena nyansen av t.ex. ljusgrön står för köpta saker av en viss kategori, och mörkgrön är den biten som representerar pengarna som ännu inte är använda under en viss kategori. Jag vet inte om det går att förstå vad jag menar genom den här förklaringen, men jag har gjort en bild i paint för att förklara bättre vad jag menar. Vet dock ej hur jag bifogar den. Någon som vet?
Men för detta krävs det ju något typ av system där en kan lägga in punkter för allt som är köpt/ska köpas. Samt att den räknar ut hur måga procent det är av den totala summan för t.ex. "hem".
Moderator: För att bifoga bilder kan du klicka på Förhandsgranska under skrivrutan.
På den nya sidan som dyker upp finns det under knapparna Spara utkast, Förhandsgranska och Skicka en flikrad med alternativen Alternativ och Ladda upp en bilaga.
Klicka på Ladda upp en bilaga där du har alternativen för att ladda upp filer, ex.vis bilder. Glöm inte att klicka på Bifoga filen innan du klickar på Skicka.
På den nya sidan som dyker upp finns det under knapparna Spara utkast, Förhandsgranska och Skicka en flikrad med alternativen Alternativ och Ladda upp en bilaga.
Klicka på Ladda upp en bilaga där du har alternativen för att ladda upp filer, ex.vis bilder. Glöm inte att klicka på Bifoga filen innan du klickar på Skicka.
Tack för hjälpen, Miche!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej!
Jag gillar tårtbiten. Det vore bra om man kunde skriva in exempelvis elräkningen, och sen få se vad den kostar per år. Och att man även kan se vad räkningarna är totalt per år. Om ni fattar vad jag menar.
För övrigt så borde en sån här app göras tillgänglig även för de som har vanlig PC. Det gör att fler kan ha nytta av den.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag gillar tårtbiten. Det vore bra om man kunde skriva in exempelvis elräkningen, och sen få se vad den kostar per år. Och att man även kan se vad räkningarna är totalt per år. Om ni fattar vad jag menar.
För övrigt så borde en sån här app göras tillgänglig även för de som har vanlig PC. Det gör att fler kan ha nytta av den.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Moderator:
En tråd om ett liknande projekt:
vi-utvecklar-applikation-for-personer-med-asperger-t24945.html
En tråd om ett liknande projekt:
vi-utvecklar-applikation-for-personer-med-asperger-t24945.html
Ser bra ut hittills.
Jag håller med om att de appar som finns vare sig är snygga eller lättanvända. Att kunna välja färger själv vore ett stort plus.
Jag håller med om att de appar som finns vare sig är snygga eller lättanvända. Att kunna välja färger själv vore ett stort plus.
Iridia skrev:Ser bra ut hittills.
Nästan alla ajfånappar man ser har samma blåvita standardutseende som är Apple iPhone standard UI. Har inte kollat upp med men man undrar nästan om man KAN byta färger, knappar osv. Verkar osannolikt att de tycker ALLTING ska se exakt likadant ut...
Till skillnad från Android där det visserligen finns rekommendationer och flera standards, men inga som på något sätt är tvingande.
Däremot att kunna välja olika färger mm som passar en själv. Det är visserligen fullt möjligt på Android, ändå ser man det inte så ofta, det kanske är tidskrävande att bygga så att många utvecklare väljer bort det. Men även saker som tid på tid på dygnet, ljus- och läsförhållanden och skärmkvaliteten är ju väsentliga för helhetsupplevelsen och tillgängligheten till en app.
- barracuber
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Ja, att man kan använda den både på datorn och mobilen och att det man gör på den ena autosynkas på den andra vore strålande! Mitt kaloriräknarprogram funkar så. Och så kan man spara spara sin kalori- & viktstatistik på datorn. Det kan man inte med budgetappen jag har, vilket jag verkligen saknar. Det går visserligen att spara en backup men den går inte att använda någon annanstans än just i telefonen. En klar begränsning för något så viktigt som ekonomin!
Iridia skrev:Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Ja, att man kan använda den både på datorn och mobilen och att det man gör på den ena autosynkas på den andra vore strålande! Mitt kaloriräknarprogram funkar så. Och så kan man spara spara sin kalori- & viktstatistik på datorn. Det kan man inte med budgetappen jag har, vilket jag verkligen saknar. Det går visserligen att spara en backup men den går inte att använda någon annanstans än just i telefonen. En klar begränsning för något så viktigt som ekonomin!
[OTbudgetapp]
Iridia,
Vilket filformat (dvs .bak eller .csv osv) är det på backupfilen? Vissa format (som .csv går som du säkert vet att importera in i kalkylprogram). Inom ekonomi så handlar det ju oftast om rader och kolumner och då är det oftast appar som ser ut som kalkylark typ Excel. Vad heter din budgetapp? Man kanske kan hitta ett alternativ som även finns i cloudmiljö; ordning på ekonomin är ju ett universellt behov. I min familj använder vi oss enbart av kalkylark (Inte Excel utan Open Office) enligt en budgetprincip som min pappa lärde mig en gång, men ibland funderar jag på att leta upp en webbtjänst ifall säkerheten är acceptabel.
[/OTbudgetapp]
- barracuber
Jaha det var ju typiskt. Jag har just suttit och fört in alla siffror från förra året manuellt.
Missar ofta såna där tekniska extrafinnesser som jag inte förstår mig på, särskilt om man måste veta att de finns och veta var man ska leta efter dem, och sen veta vad man ska göra med dem om man skulle hitta dem.
HiMoney heter den.
Missar ofta såna där tekniska extrafinnesser som jag inte förstår mig på, särskilt om man måste veta att de finns och veta var man ska leta efter dem, och sen veta vad man ska göra med dem om man skulle hitta dem.
HiMoney heter den.
Hur går det med budgetappen? Jag har tröttnat på HiMoney som inte kan räkna eller hålla isär olika konton.
Funderar på att istället installera: https://play.google.com/store/apps/deta ... WxvcGVzIl0.
Funderar på att istället installera: https://play.google.com/store/apps/deta ... WxvcGVzIl0.
Provade att ladda ner EEBA. Jättebra idé att dela upp inkomsten i virtuella kuvert så man ser precis hur mycket man har kvar i varje (vilket man inte gör med HiMoney). Synd bara att den här också vill bestämma själv, och dessutom är så enkel och oflexibel att en massa funktioner inte finns.
Varför ska det vara så svårt att skapa en app som både gör rätt, är flexibel och enkel att använda? Någon annan som har tips på bättre budgetapp?
Varför ska det vara så svårt att skapa en app som både gör rätt, är flexibel och enkel att använda? Någon annan som har tips på bättre budgetapp?
Återgå till Att leva som Aspergare