Hur stor andel läkare har asperger? (Omröstning)
62 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Hur stor andel läkare har asperger?
Fenren skrev:jag anser mig vara läkare.
Finns det fler som anser det?
Iridia skrev:Fenren skrev:jag anser mig vara läkare.
Finns det fler som anser det?
som anser att jag är läkare? Ja.
men jag tror inte ett enda sjukhus eller en enda vårdcentral i landet anser det...
Anser avlönade sjukvådschefer att du är läkare?
Anser skolmedicinskt utbildade läkare att du är en av dem som läkare?
Zombie skrev:Anser avlönade sjukvådschefer att du är läkare?
jag tycker att jag har svarat på det med mitt förra inlägg
Det tycker inte jag. Det framgår inte om du leker med definitionerna eller faktiskt är läkare enligt gängse definition. Hade du uppträtt humorfritt i det förflutna så möjligen...
Zombie skrev:Det tycker inte jag. Det framgår inte om du leker med definitionerna eller faktiskt är läkare enligt gängse definition. Hade du uppträtt humorfritt i det förflutna så möjligen...
klicka på citeringsknappen om du har svårt att läsa vad jag skrivit. jag har klart och tydligt redovisat min dokumenterade kunskap inom medicin och läkarvård
Okej. Får väl stå där med lång näsa då. Fan ta alla som inte har lekt av sig, hädanefter ska man behöva trycka på citera för vartenda inlägg man läser... *muttrar humorfritt*
Zombie skrev:Okej. Får väl stå där med lång näsa då. Fan ta alla som inte har lekt av sig, hädanefter ska man behöva trycka på citera för vartenda inlägg man läser... *muttrar humorfritt*
Smart tänkt
Jag trodde du jobbade med kärnteknik eller något Fenren?
Eller det kanske bara var företaget du jobbade på, kan ha förväxlat saker här.
Har ett minne av att det kommit fram på Vasa's när du var här i Stockholm.
nano skrev:Jag trodde du jobbade med kärnteknik eller något Fenren?
jag har jobbat med det, ja.
jag har ingen medicinsk examen överhuvudtaget men är en duktig huskursläkare
Red and green skrev:Frimodig skrev:Red and green skrev:Jag tror att det finns gott om AS bland hälso- o sjukvårdspersonal och ännu flera har AS-drag.
Oj, hur har du kommit fram till det?
Lennart Frimodig
Enkelt.
Över 20 års erfarenhet.
AS finns bland läkare, ssk o usk.
Wow.
Jag jobbade ca 3 år på sinnessjukhuset Ulleråker, ca 2 år på vuxenpsyk och barn- och ungdomspsyk på Akademiska i Uppsala, sen jobbade som extravak på intensivvården av och till under några år på Akademiska. Jag tror aldrig mötte nån läkare eller sjuksköterska med asperger. Med reservation för en del, som jag inte kunde checka upp. Jag har alltid haft som fritidsnöje, och arbetsnöje, att kolla efter människor som funkar någorlunda som jag.
Man frågar grejer som gör att de avslöjar sig, det är inte svårt om man vet vad man skall leta efter.
Du har 20 års erfarenhet av en helt annan verklighet. Wow. Hur checkar du om människor är asperger?
Lennart Frimodig
Hej alla på Aspbergerforum! Är verkligen glad över att ni finns o delar med er av era åsikter,erfarenheter,tankar,funderingar o strategier. Det är väldigt värdefullt för mig som fått AS-diagnos f bara några månader sedan o ännu håller på att landa i diagnosen o känner mig lite rådvill. Anledningen till att jag gör ett inlägg i den här tråden är för att jag nu som medelålders alltså fått AS-diagnos och att jag till yrket är läkare. Kan till yttermera visso även konstatera att det inte alls är så ovanligt inom läkarkåren med Aspberger, både diagnosticerad o odiagnosticerad sådan. Enligt min psykiater som var den som föreslog att jag skulle genomgå en neuropsykiatrisk utredning är jag inte ensam om detta,han har fler patienter m samma yrke o diagnos. Som läkare är man van att ställa diagnos,o jag ser ju med egna ögon att lämpliga kandidater finns bland kollegor,som inte har någon diagnos.
- vemsomhelst
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-01-14
Frimodig skrev:Jag kan tänka mig att aspergare väljer att bli obducenter. Som den här grabben som var sambo med da Costa.
Menar du Catrine da Costa som blev styckmördad? Hon var ju inte sambo med nån obducent
Eller så blir man molekylärbiolog lär sig hur man gör allt det där som som läkare anser "omöjligt" i tillägg så slipper man rätt mycket interaktion..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Någon mer som undrar om en del av AS-skepsisen bland läkare och annat vårdfolk kan bero på att de personerna själva har såpass mycket aspergarpersonlighet att de känner igen sig obehagligt väl i patienten – "och jag är ju inte störd"?
Tack så hemskt mycket,känns bra att någon säger välkommen!
- vemsomhelst
- Ny medlem
Säger också välkommen till vår nya läkarvän.
Zombie: Jag är övertygad om att psykiatrikern som utredde mig hade kvalificerat sig till en egen diagnos. Han själv skulle aldrig någonsin erkänna det...
Zombie: Jag är övertygad om att psykiatrikern som utredde mig hade kvalificerat sig till en egen diagnos. Han själv skulle aldrig någonsin erkänna det...
Tack ännu en gång!
Till zombie: Din magkänsla är förmodligen inte fel. Det finns som sagt många doktorer med Aspberger och även andra diagnoser.
Till zombie: Din magkänsla är förmodligen inte fel. Det finns som sagt många doktorer med Aspberger och även andra diagnoser.
- vemsomhelst
- Ny medlem
@vemsomhelst, Hur fungerar det med dessa som diagnosticerar hjärntumörer, cancer osv som huvudvärk och ger tablett för det istället? det ger intryck av något systemfel.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
vemsomhelst skrev:Det finns som sagt många doktorer med Aspberger och även andra diagnoser.
Det heter Asperger
Hej och välkommen vemsomhelst!
Har du märkt av problem med din AS i kontakt med patienterna och/el med kollegerna?
Har du märkt av problem med din AS i kontakt med patienterna och/el med kollegerna?
Återgå till Att leva som Aspergare