Hur stor andel läkare har asperger? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du läkarexamen? Endast de med asperger-diagnos får svara.

Ja
2
5%
Nej
41
95%

Antal röster : 43

Hur stor andel läkare har asperger? (Omröstning)

Inläggav DrEvil » 2012-01-31 15:50:44

Eftersom många aspergare föredrar att plugga framför att vara sociala har de ju gott om tid till det och får bättre betyg, något som krävs för just läkarlinjen. Min hypotes är därför att aspergare är överrepresenterade i läkarkåren och det vore mycket roligt att testa denna hypotes.
Så, alla ni som har asperger-diagnos, svara ja om du är läkare eller nej annars. Folk utan asperger-diagnos får inte svara och ingen får svara mer än en gång.

Någon som vet följande fakta? Andel av befolkningen som har asperger. Andel av befolkningen som är läkare.

Sen kan vi använda Bayes teorem för att få en fingervisning om huruvida hypetesen stämmer eller inte... Hoppas jag :-)
DrEvil
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-10-25

Re: Hur stor andel läkare har asperger?

Inläggav Frimodig » 2012-02-01 21:16:20

Jag kan tänka mig att aspergare väljer att bli obducenter. Som den här grabben som var sambo med da Costa.

Jag har valt att arbeta med levande människor eftersom jag känt ett stort behov av att ursäkta min existens. Sen skulle jag aldrig ha kommit in på läkarlinjen, och jag saknade intresse.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Hur stor andel läkare har asperger?

Inläggav KaptenZoom » 2012-02-02 1:39:38

Nej
KaptenZoom

Anslöt: 2011-11-16

Inläggav Skinny » 2012-02-05 18:43:18

DrEvil skrev:Eftersom många aspergare föredrar att plugga framför att vara sociala har de ju gott om tid till det och får bättre betyg, något som krävs för just läkarlinjen. Min hypotes är därför att aspergare är överrepresenterade i läkarkåren och det vore mycket roligt att testa denna hypotes.
Så, alla ni som har asperger-diagnos, svara ja om du är läkare eller nej annars. Folk utan asperger-diagnos får inte svara och ingen får svara mer än en gång.

Någon som vet följande fakta? Andel av befolkningen som har asperger. Andel av befolkningen som är läkare.

Sen kan vi använda Bayes teorem för att få en fingervisning om huruvida hypetesen stämmer eller inte... Hoppas jag :-)

Var har du fått den informationen om att aspies föredrar att plugga framför att vara sociala? Källhänvisning?
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Alien » 2012-02-05 18:48:14

Känns som rubriken borde varit "Hur stor andel aspergare är läkare?" i stället. Nuvarande rubrik passar bättre för någon sida för läkare.

Jag vet att det funnits en läkare här som inte är aktiv här längre. Och har för mig att det finns ett par till, men ingen av dem har tydligen röstat (än).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2012-02-05 20:34:56

Vet inte om det finns sån statistik men en hel del symptom på asperger kan nog vara fördelaktigt som läkare.

http://www.aspergertechnical.org.uk/ind ... octor.html
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Red and green » 2012-02-05 20:36:07

Jag tror att det finns gott om AS bland hälso- o sjukvårdspersonal och ännu flera har AS-drag.
:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Jagers » 2012-02-05 22:36:37

DrEvil skrev:Min hypotes är därför att aspergare är överrepresenterade i läkarkåren och det vore mycket roligt att testa denna hypotes.

Tror knappast det finns många läkare med Asperger med tanke på att dem då måste träffa massor av människor varje dag (om man inte jobbar som nån konstig läkare)
Programerare däremot, DET skulle jag vilja se statistik över! :D
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Iridia » 2012-02-05 22:45:20

"DrEvil" verkar ha slutat skriva sedan han blev avslöjad som troligt troll.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav biologic » 2012-02-05 22:47:00

Jagers skrev:
DrEvil skrev:Min hypotes är därför att aspergare är överrepresenterade i läkarkåren och det vore mycket roligt att testa denna hypotes.

Tror knappast det finns många läkare med Asperger med tanke på att dem då måste träffa massor av människor varje dag(om man inte jobbar som nån konstig läkare)

Exakt, man måste vara enormt duktig på att hålla flera saker i huvudet samtidigt, ta snabba beslut, klara av stress, hantera aggressiva patienter, ha simultanförmåga samt vara relativt social. Beror ju lite på vilken typ av läkare man blir, men generellt sett.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Iridia » 2012-02-05 22:51:59

Jag har träffat en läkare som jag tyckte verkade väldigt aspig. Överläkare på en husläkarmottagning. Säkert duktig på det rent medicinska men hade inte precis någon talang för att ta patienter på ett bra sätt.
Iridia

Inläggav slackern » 2012-02-05 22:56:14

biologic skrev:
Jagers skrev:

Tror knappast det finns många läkare med Asperger med tanke på att dem då måste träffa massor av människor varje dag(om man inte jobbar som nån konstig läkare)

Exakt, man måste vara enormt duktig på att hålla flera saker i huvudet samtidigt, ta snabba beslut, klara av stress, hantera aggressiva patienter, ha simultanförmåga samt vara relativt social. Beror ju lite på vilken typ av läkare man blir, men generellt sett.

Obdusent behöver inte vara särskilt pratsam ;) Eller det kanske heter rättsläkare? Men o andra sidan så behöver de prata i rätten så där föll min teori ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Parvlon » 2012-02-05 23:00:02

biologic skrev:Exakt, man måste vara enormt duktig på att hålla flera saker i huvudet samtidigt, ta snabba beslut, klara av stress, hantera aggressiva patienter, ha simultanförmåga samt vara relativt social.
Är inte det sjuksköterskors arbete?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav biologic » 2012-02-05 23:25:29

Parvlon skrev:
biologic skrev:Exakt, man måste vara enormt duktig på att hålla flera saker i huvudet samtidigt, ta snabba beslut, klara av stress, hantera aggressiva patienter, ha simultanförmåga samt vara relativt social.
Är inte det sjuksköterskors arbete?

Det också. :P Men även läkare har dessa uppgifter. Speciellt snabba, livsavgörande beslut.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Parvlon » 2012-02-05 23:31:46

biologic skrev:Det också. Men även läkare har dessa uppgifter. Speciellt snabba, livsavgörande beslut
Nog sällan de uppstår spontant men du har väl en hel del rätt.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Frimodig » 2012-02-07 0:27:59

Red and green skrev:Jag tror att det finns gott om AS bland hälso- o sjukvårdspersonal och ännu flera har AS-drag.

Oj, hur har du kommit fram till det?

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-07 0:56:45

Om man lyckas med läkarutbildningen så har man förmodligen inte tillräckligt stora hinder i vardagen för att få en diagnos.
En läkare har oftast inte så mycket tid över efter jobbet och skulle nog inte lägga ner så mycket tid på att vara inne på ett forum och svara på frågor för andras nöje. En så välutbildad människa hade nog inte velat vara TS forskningsobjekt
Jag tror knappast att alla aspergare gillar att plugga heller för den delen.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav nano » 2012-02-07 18:37:02

Jag gillar iaf att lära mig saker, plugga förknippar jag iofs delvis med att försöka lära sig till synes irrelevanta saker och det tar groteskt mycket tid så de slipper jag gärna.
Kan jag se en stor nytta med det jag tycker är irrelevant så blir det lättare och ibland tom intressant o lätt att lära sig.
För mig är det effektivare att försöka hitta nyttan innan jag tar mig an något för det går såmycket foprtare och jag minns det ruskigt mycket bättre då.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Zombie » 2012-02-07 18:43:56

Corpse Bride skrev:Om man lyckas med läkarutbildningen så har man förmodligen inte tillräckligt stora hinder i vardagen för att få en diagnos.

Så enkelt är det nog inte. Det finns hinder i vardagen som inte nödvändigtvis hindrar en från att plugga framgångsrikt. Dessutom ska man inte förväxla "klara en uppgift" med "klara den till ett rimligt pris".

Det här att "aspergare" (personlighetstypen, eller noga räknat vissa typer av den, och med eller utan diagnos) ska vara överrepresenterade i läkaryrket är faktiskt en myt jag kan tänka mig att det ligger något i. Jag känner själv till en del och tycker mig kunna se hur yrket kan dra till sig sådana personer, men vet inte om det är forskat på. Dessutom vore det både svårt och farligt att forska på, för den händelse många har klarat sig under diagnosradarn och med tanke på de fördomar som skulle drabba dem som "avslöjades".
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Iridia » 2012-02-07 19:20:04

Förresten kommer jag nu att tänka på en känd NPF-utredare som jag direkt tyckte var jätteaspig själv. Ungefär lika 'trevlig' som Doc Martin - som väl också skulle kunna kandidera som aspergare.

http://www.youtube.com/watch?v=DVnJ5bDR ... re=related
Iridia

Inläggav Red and green » 2012-02-07 22:50:43

Frimodig skrev:
Red and green skrev:Jag tror att det finns gott om AS bland hälso- o sjukvårdspersonal och ännu flera har AS-drag.

Oj, hur har du kommit fram till det?

Lennart Frimodig

Enkelt.
Över 20 års erfarenhet.
AS finns bland läkare, ssk o usk.

Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Fenren » 2012-02-07 22:54:14

jag anser mig vara läkare.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-08 1:25:36

Zombie skrev:många har klarat sig under diagnosradarn

Det var det jag menade med att de förmodligen inte haft tillräckligt stora bekymmer för att få diagnos. Ofta kommer man i kontakt med vården på grund av depressioner och sådant, kan tänka mig att ens betyg kan bli väldigt lidande av det och därför kan det vara svårt att komma in på läkarutbildning.
Det är nog något som lockar många att bli läkare iaf, man får studera kroppen och dennes funktioner för att praktiskt komma fram till en lösning till problem som kan uppstå. Det brys mycket på vad man är för sorts läkare om man tänker på patientkontakt, stress och sådana faktorer. Allmänläkare på mindre vårdcentral har nog det ganska lugnt men måste tänka en hel del på patientkontakt.

(ber om ursäkt för mitt babblande är alldeles för trött för att skriva egentligen, och tänka)
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav Zombie » 2012-02-08 1:38:25

Men det är inte heller så enkelt som att "klara sig under diagnosradarn" = "inte ha problem i vardagen". Det finns nog folk som kämpar och lider. I läkaryrket finns också kvar en tradition att man kan få vara litet excentrisk. Sedan finns det ju än så länge väldigt många som blev vuxna och utbildade innan NPF-diagnoser började ges i nämnvärd utsträckning, och där kan man ju tänka sig en underdiagnosticering. Och också en tendens att inte söka utredning hos folk som både är skolade i äldre traditioner och tycker de har klarat sig bra i livet.

Det där med patientkontakt är inte heller så enkelt som allmänt tros. Förutom de aspergare som är åt Doc Martin-hållet finns också de som kan bli bättre bemötare än de flesta enter, inte minst genom att de tvingas gå igenom saker och reflektera i helt annan utsträckning, och de som åtminstone är acceptabla och kanske kan väga upp mindre brister med aspiga kvaliteter. Samt de, inte att förglömma, som skulle kunna bli bra nog på det om det ginge att vara öppen och ta hjälp med den här sortens problem. Och så ska man inte glömma att det också finns enter som är olämpliga att ha patientkontakt.

(Babblar tycker jag inte du gör...)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in