Forskning om landsbygden eller storstaden

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Forskning om landsbygden eller storstaden

Inläggav ylvan » 2012-02-05 11:07:35

Mitt huvud sprängs!

Är det någon som känner till om det finns forskning på As i förhållande till var man bor. Alltså stor stad kontra landsbygd? Vid senaste mötet på BUP förklarade min dotter att hon registrerar så mycket runt sig att det känns som om hennes hjärna ska sprängas. Vi bor i Stockholm. Jag förstår ju att miljön vi vistas i och den stress som omger en större stad med mycket människor får just hjärnan att sprängas.

Jag kan tänka mig att landsbygden är en bättre miljö att leva i. För alla! Om man ser från den vinkeln. Men finns det forskning att läsa?
ylvan

Anslöt: 2012-02-05

Re: Landsbygden eller storstaden

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-05 13:53:52

Känns lite som att du romantiserar landsbygden. Mycket Jante där ute, du ska ha bott där i tre generationer för att räknas som en riktig människa...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2012-02-05 13:57:17

Det är lätt hänt att känna sig hemma en tid, men sen inse att det bara är på ytan som människor är vänner med dig, men bakom ryggen kan de prata mycket skit om dig och göra livet till ett helvete.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav mikael » 2012-02-05 14:07:28

För mig som aspergare, landsbygd eller mindre stad helt klart.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Huggorm » 2012-02-05 14:52:34

Jag mår oerhört mycket bättre på landsbygden
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav nallen » 2012-02-05 14:54:00

Storstaden har anonymitet, man försvinner i mängden. Ute på vischan står varenda granne och glor i fönstren och funderar över var man är på väg. Jag hatar när folk snokar och vet en massa om mig.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Moggy » 2012-02-05 15:04:55

Vad menar du med landsbygd? Stockholmare brukar ju kunna mena att svenska småstäder är "landet"...

Bor man på landsbygden så får man avstå från mycket och det vill ju till att man kan trivas med det som finns. Att man hellre har nära till naturen och uppskattar skogspromenader mer än närhet till badhus och andra anläggningar. Att man kan ta att se ungefär samma människor hela tiden och nöja sig med att prata om det som går på tv och det som händer innanför 50-skyltarna. Att det är den enda by-pizzerian som gäller om man vill äta ute eller äta hämtmat. Att man ta att det skvallras och ljugs om folk och att ingen egentligen är intresserad av att höra sanningen eller några andra vinklar på snacket.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alien » 2012-02-05 16:31:24

Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2012-02-05 17:14:25

Som asperbergare ska man nog vara väldigt observant på skitsnacket i småstäder.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zombie » 2012-02-05 17:21:58

Vad är "landsbygd" och "stad" till att börja med? Vilken sorts kriterier ska man ens gå efter – i allmänhet eller i det här sammanhanget?

Unga människor kallar ju alla samhällen "stad", eller alla större samhällen "stad" och alla mindre "by". Är en by "landsbygd" då, eller blir det "landsbygd" först när det blir mer eller mindre ensamgårdar?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-02-05 18:30:26

Jag skulle nog definiera storstad som ställen där invånarantalet övergår åtminstone 300 000 personer. Uppsala, Stockholm, Göteborg, Malmö. Kanske man kan räkna Umeå och Lund dit också.

En idé kan vara att fundera på vilken miljö dottern vistas i. Skolor, stadscentrum, trafikmiljöer, mataffärer osv.. kan nog vara jobbigt för en del. Om man t.ex hämtar dottern direkt från skolan till hemmet. Bor i villa utanför stan. Låter dottern vara kvar i klassrummet på rasten. Undervisning i mindre grupp osv.
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-05 22:12:14

plåtmonster skrev:Som asperbergare ska man nog vara väldigt observant på skitsnacket i småstäder.

Jag vill mena det...det behövs inte mycket för att varva upp skvallerkärringarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav barracuber » 2012-02-05 22:13:44

plåtmonster skrev:Jag skulle nog definiera storstad som ställen där invånarantalet övergår åtminstone 300 000 personer. Uppsala, Stockholm, Göteborg, Malmö. Kanske man kan räkna Umeå och Lund dit också.

Fast Uppsala kommer väl iofs inte riktigt upp i 300 000?

Och knappt Malmö heller vid närmare eftertanke..
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Ugglan » 2012-02-05 23:48:54

ylvan skrev:Vid senaste mötet på BUP förklarade min dotter att hon registrerar så mycket runt sig att det känns som om hennes hjärna ska sprängas. Vi bor i Stockholm.

Jag känner igen det där. Så känns det för mig också. Jag bor nu utanför stan på landet (trots det måste man ju göra ärenden och handla ibland), och jag orkar inte med stan och framför allt inte tunnelbanan, det blir overload. Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån för allt är för krångligt och överansträngande.

Skulle själv gärna vilja se forskning kring det men känner inte till någon. Läste däremot endel av Rachel och Steven Kaplan för flera år sen men. Deras forskning handlar om olika former av uppmärksamhet och koncentration. De utgår från människans liv på savannen och att den stimuli som finns där är den vi är anpassad för (fortfarande) och att alla former av annan miljö i någon mening kräver mer av oss och en annan typ av koncentration. Jag har ingen bok att tipsa om och jag var inskriven på KI då och hade tillgång till deras medicinska webbsök, men jag tyckte det hela var mycket intressant och kände igen mig själv i deras resonemang.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Ugglan » 2012-02-06 0:20:22

Här hittade jag lite text om Kaplans forskning som ju inte på något vis är kopplad till AS men som man pga en extra känslighet (om man nu känner sig som en sådan person) kan känna igen sig i.
http://landskapsarkitekten.blogspot.com ... orier.html

En sammanfattning av teorierna:

En teori utgår från Steven och Rachel Kaplans forskningsprojekt "The Wilderness Program" där de arbetade med personer som led av s.k. mental trötthet kommer de fram till att naturen fungerar som en restorativ miljö. De har tagit fram teorin om att vår koncentrationsförmåga ökar genom vistelse i natur. Teorin grundar sig på att vi har två olika typer av uppmärksamhet. Den riktade koncentrationen som vi använder tex vid problemlösning, teoretisk inlärning och bilkörning. Denna koncentration är energikrävande och därför begränsad. Den andra formen av koncentration, den spontana uppmärksamheten, använder vi när vi registrerar saker. Det kan t ex vara en fågel som prasslar i en buske. Kaplans menar att vi är biologiska varelser som är anpassade att leva i naturmiljö och hushålla med vår energi. I stadsmiljö riskerar vi att utarma våra energiförråd. Naturen ger en lagom mängd stimuli. Kaplan och Kaplan har även intresserat sig för kortvarig, men tät, återhämtning t ex vid bostäder och arbetsplatser.

I den andra teorin har enligt Ulrich utvecklat teorin att vår förmåga att hämta kraft ur naturupplevelser kanske är en del av mänsklighetens biologiska arvedel. Vårt släkte utvecklades inte i staden, vi blev det vi är i ett landskap där det fanns både tillgångar och hot. Den som skulle överleva måste naturligtvis hålla reda på farorna, men det var också bra att kunna finna platser där stresshormonerna inte piskade upp pulsen och uppmärksamheten alltid behövde vara maximal, utan hjärta och hjärna kunde få vila. En plats där det fanns möjlighet både att kontrollera hoten och tillgång på vatten och mat. En biologiskt grundad benägenhet att söka upp sådana platser kunde alltså vara en tillgång. Och en sådan böjelse har naturligtvis inte utraderats under den korta tid vi varit jordbrukare eller bott i städer. Denna teori ser människan som en biologisk individ som är anpassad till att leva i naturen

Läs gärna mer av Kaplan och Kaplan i "The experience of nature" och av Ulrich i "Healing gardens" redigerad av Clare Cooper Marcus m fl.

Sen håller jag med om att det kan vara inskränkt på landet och i små samhällen men jag vet inte, ibland har man inget val.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav plåtmonster » 2012-02-06 0:38:00

Man behöver inte umgås med grannarna..
plåtmonster

Inläggav ylvan » 2012-02-06 8:05:21

Ok
Lite svar och nya funderingar:
Jante? Ja absolut!!! Jag har själv bott både i stor, mellan, landsbygd och by under mitt liv med en pappa som har ganska tydlig As. Det har så klart präglat även mig. Men som sagt man behöver inte umgås med grannarna! Landsbygd känner jag just lite utanför staden. Inte utanför Sthlm då för då blir man tvingad att göra alla ärenden i bruset.

Ja man missar mycket genom att flytt ifrån Stora staden! Men det är oss ändå inte tillgängligt nu då det är förenat med för mycket intryck, brus och rena krångligheter! Finns ju massor av aktiviteter, grupper och annat här att ingå i men... bara att ta sig dit.
Vi har nära släkt i ett mindre samhälle längre norr ut och då skulle vi inte vara främlingar... men barnen lever ju iofs i sin värld. Jag som mamma skulle inte vara nyinflyttad men de skulle.... Så mycket att tänka på.

Tack för bra tips ska genast läsa! Och om någon vet något om annan forskning eller liknande ämne!TVEKA INTE!
ylvan

Inläggav Miche » 2012-02-06 10:34:20

Innan ni beslutar om en flytt, kolla upp att skolan på orten (eller inom lämpligt avstånd) kan ge barnen det stöd de behöver. I alltför många skolor på landsbygden fattar de inte när mobbingen pågår för fullt, de tror att mobbing inte förekommer på deras skola, trots att den sker öppet inför lärarnas ögon.

Det finns bra skolor även på landet, men även rena skräckexempel där det finns barn som lider (kanske för att de är nyinflyttade eller har NPF).

Hur gamla är dina barn? Har de vänner där du bor nu?
Miche

Inläggav ylvan » 2012-02-07 13:42:29

Kompisar, vänner är ett för stort begrepp. Och då kompisar i skolan enbart. Sammanlagt är det fyra barn i familjen varav en har as och en adhd. De två som inte har några bokstäver har vänner och fungerande social tillvaro. Min dotter som är äldst 12 år och as har inget umgänge så. Hon undrar ibland över varför men inte mer än så. Jag har tidigare innan diagnos lagt ord och känslor till henne att hon saknar vänner och är utanför och bla bla bla... men nu när vi vet och kan nå varandra bättre är allt bra. Hon är enormt social och som sagt helt med i klassen!

Vi har varit öppna med diagnos och berättat vad och hur det kan vara krånligt för henne ibland. Men det är fullt ok bland alla! Vi har också en fantastisk skola idag och en lärare som vill jobba med inkludering och anpassar så mycket för att allt ska funka! Men emellanåt faller allt så klart! Ångest, issolation och hon blir helt inne i sig själv. Hon utrycker själv att hon inte vill bo i stan! Att hon vill bo i ett eget hus med oss som familj för att slippa alla människor hela tiden. Svåra bitar! Jag vet också att medvetenheten är mindre på landbygden många gånger. Man ska aldrig generallisera. Och det kanske till och med är så att man inte ska gå ut öppet med diagnos inledningsvis.
ylvan

Inläggav Miche » 2012-02-07 13:51:48

ylvan skrev:Vi har också en fantastisk skola idag och en lärare som vill jobba med inkludering och anpassar så mycket för att allt ska funka!

Ni vet vad ni har men har ingen aning om vad ni får vid en flytt!

Det som är fördelen med stan är att det är lättare att hitta vänner tack vare specialintressen. Det är flera vuxna här på forumet som träffas relativt regelbundet och umgås, den största gemensamma nämnaren för oss är diagnosen.

Sinnesintrycken däremot i stan är lite tuffare att hantera, det kan kanske vara en idé att ägna en del av fritiden åt att vara i naturen, trots allt är det nog inte så värst komplicerat att ta bussen till naturen i de flesta städer.

Jag tror att scoutrörelsen kan erbjuda henne en fördomsfri tillvaro om hon kan bli intresserad.
Miche

Inläggav kullan » 2012-02-07 13:53:10

plåtmonster skrev:Man behöver inte umgås med grannarna..

det gör inte jag i alla fall.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 14:31:58

Menar mer att det kan vara en effektiv strategi att hålla grannarna på distans. Då blir det mindre saker som kan gå snett.
plåtmonster

Inläggav treeman » 2012-02-08 15:20:39

Bild
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav ylvan » 2012-02-12 12:28:49

Visst är det en fördel att bo i stan! Fler som är som vi! Som man har gemensamma nämnare med. Problemet är just detta att det är ett sånt företag att ta sig. Vi bor här i Sthm så att vi lätt kan ta oss till natur. Gång avstånd på alla håll. Vi åker mycket skridskor, tältar, badar osv i närområdet. Vi har också varit aktiva i scouterna! Jag har varit ledare under ett par år och var själv scout som barn. Bra verksamhet! Men som jag känner det vet jag liksom inte ändå... Det är ju helt och hållet ett val som står och faller med just den familjen det rör och varje situation är ju unik! Så klart!

Jag inser ju också ju mer jag forskar att kunskapen och arbetet kring Npf knappt finns där vi har tittat och tänkt söka oss till. Men å andra sidan kanske inte behovet är lika stort att just ha den beredskapen. Naturligtvis måste ju kunskapen och ska ju kunskapen finnas men jag tänker alla föreningar och annat. Det är så mycket om och men... Får bli en grundlig funderare och långsam process det här! :D
ylvan

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in