Kindpussandet i olika länder
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Kindpussandet i olika länder
Hur ska man kindpussas, om man nu tvingas ägna sig åt sådant? Det är lätt att göra fel.
Så göra kindpussarna i Schweiz:
Så gör man i Frankrike:
Och så gör man i Italien:
Aj, aj!
I vissa kulturer slipper man kindpussandet, t ex i Iran och Japan.
Mycket sympatisk och icke bakteriespridande sed!
Det finns tack och lov vissa som protesterar mot dessa välska seder att kindpussas:
En björnkram kallas tydligen på franska för ”une grande accolade à la suédoise".
Så göra kindpussarna i Schweiz:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/globa ... 748089.svdI den del av världen där jag bor är det kindpussar som gäller. Efter att ha vuxit upp i den svenska kulturen med klassiska omfamningar av släkt och vänner, kändes det konstigt i början. Men efter 20 års evigt kindpussande känns inget mer naturligt när man träffar vänner och nära kollegor. I en internationell stad som Genève gäller bara att göra kulturella distinktioner i kindpusseriet.
Schweiz har en liten säregenhet. Här hälsar man nämligen med tre kindpussar. Grundregeln är att första pussen görs på motpartens högra sida, alltså din högra kind möter motpartens högra kind. Pussen görs alltid i luften, ungefär mitt på kinden. Inga läppar tryckta mot kinden som en vanlig puss, det är ett ”faux pas” och pinsamt snedsteg som får många kvinnor att se rött.
Så gör man i Frankrike:
Flertalet sydeuropéer hälsar visserligen med kindpussar, men det gäller att se upp. Fransmännen fyrar bara av två pussar, och då kan det anses väldigt påfluget att grabba tag i personen för en tredje luftpuss.
Och så gör man i Italien:
Italienarna börjar från motsatt håll (vänster kind mot vänster kind), vilket är som upplagt för smärtsam skallning. Jag vet inte hur många gånger jag har skallkrockat med italienske vännen Davide när vi råkats på förskolan för hämtning.
Aj, aj!
I vissa kulturer slipper man kindpussandet, t ex i Iran och Japan.
Mina japanska kolleger hälsar jag med klackarna ihop och lätt nästan omärklig bugning.
Mycket sympatisk och icke bakteriespridande sed!
Det finns tack och lov vissa som protesterar mot dessa välska seder att kindpussas:
I Tyskland har den etikettsvårdande Knigge-akademien gått till motangrepp mot den ”sydeuropeiska” vanan, som anses vara grund för sexuella trakasserier. På sin hemsida har akademien en skylt med texten ”puss puss – nej tack” färdig att printa ut och placera på skrivbordet. I stället rekommenderas hälsning genom ett neutralt handslag, helst på 60 centimeters avstånd.
En björnkram kallas tydligen på franska för ”une grande accolade à la suédoise".
Re: Kindpussandet i olika länder
Hahaha! Det här får mig att tänka på när jag skulle göra detta första gånget med min sambos fader. Jag gjorde det direkt på kinderna. Det var först i efterhand som jag förstod varför jag upplevde att han såg förvånad ut. Och jag gjorde det felet en gång för att jag såg att ingen annan gjorde som jag.
Så för någon som skulle ta detta bokstavligt: GÖR DET INTE.
Min sambo garvade järnet när jag berättade..
Så för någon som skulle ta detta bokstavligt: GÖR DET INTE.
Min sambo garvade järnet när jag berättade..
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Inte direkt så kul att bli tvångskysst direkt...
+1Iridia skrev:Japan nästa!
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Japaner kan bete sig. Föredömligt.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Japaner kan bete sig. Föredömligt.
Ja det märks att dom var allierade med Tyskarna. Bägge gillar ljudet utav klackar
slackern skrev:sugrövmanövern skrev:Japaner kan bete sig. Föredömligt.
Ja det märks att dom var allierade med Tyskarna. Bägge gillar ljudet utav klackar
... ... ...
slackern skrev:sugrövmanövern skrev:Japaner kan bete sig. Föredömligt.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Sverige har en del att lära sig från Japan ser jag.
- Corpse Bride
- Anslöt: 2012-01-20
sugrövmanövern skrev:slackern skrev:sugrövmanövern skrev:Japaner kan bete sig. Föredömligt.
åååå vad givande å intressant! allt jag nånsin behövt veta om min omvärld!
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Kindpussar och folk som slänger sig på en o kramar ... USH ! Håll borta från mig
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
i vilket land är reaktionen hörvel godkänd som svar på att nån kommer o ska kindpussa o ha sig
Kindpussar...jag kommer alltid förknippa det med starkt parfymerade överklasskärringar på vernissage. Alldeles oavsett andra länders seder.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Kindpussar...jag kommer alltid förknippa det med starkt parfymerade överklasskärringar på vernissage. Alldeles oavsett andra länders seder.
Så du har inte sett de unga invandrarkillarna som hälsar varandra med kindpussar...
Nej. Har svårt att föreställa mig att folk hälsar på det viset i Rosengård.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag har sett det i Stockholmska "ghetton", men invandrargrabbarna i Stockholm är väl parfymstinkande överklasskärringar.
Kindpussande, om man pratar om en "importerad" hälsningskindpuss där man pussar i luften bredvid vardera kind, tycker jag är otroligt fjantigt. Det ser tillgjort, fjolligt och påklistrat överklassigt ut.
Skulle någon försöka hälsa på mig på det viset skulle jag förmodligen rygga tillbaka och ta ett steg bakåt, såtillvida jag inte var väldigt mån om att passa in.
Å andra sidan tycker jag att det är ok att t.ex krama någon och ge en vanlig puss på kinden som en mer intim hälsning/avsked, även om jag inte skulle göra det själv.
Skulle någon försöka hälsa på mig på det viset skulle jag förmodligen rygga tillbaka och ta ett steg bakåt, såtillvida jag inte var väldigt mån om att passa in.
Å andra sidan tycker jag att det är ok att t.ex krama någon och ge en vanlig puss på kinden som en mer intim hälsning/avsked, även om jag inte skulle göra det själv.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Miche skrev:Jag har sett det i Stockholmska "ghetton", men invandrargrabbarna i Stockholm är väl parfymstinkande överklasskärringar.
De har väl varit på Stureplan för mycket. DET har inte grabbarna från Rosengård.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Miche skrev:Så du har inte sett de unga invandrarkillarna som hälsar varandra med kindpussar...
Det är nog maffia-inspirerat.
Dagobert skrev:Miche skrev:Så du har inte sett de unga invandrarkillarna som hälsar varandra med kindpussar...
Det är nog maffia-inspirerat.
Kanske hör de till den ökända bögmaffian?
Någon får ringa Siewert Öholm så han kan skriva en upprörd krönika om fenomenet.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/nu ... astan-allaVi kramas och kindpussas som aldrig förr. Vi har blivit mer ”sydeuropeiska”. Men vem ska man pussa? Ibland uppstår förvirring kring de ändrade hälsningsritualerna, säger psykologen Per Naroskin i Insidans nya artikelserie.
Det blir lite pinsamt om en tänker hälsa med kindpussar och den andra med handslag. Det hände psykologen själv:
Oftast är vi överens om hur vi ska hälsa, men inte alltid och det är i glappen som det verkligt intressanta uppstår, tycker Per. Han berättar hur han på en mingelfest träffade en dam som brukade bemöta honom med ett ganska uppenbart ointresse. Den här gången tänkte Per att han skulle göra detsamma och omedveten om att kvinnan planerade att kindpussa honom räckte han lite avmätt fram handen.
– Det blev pinsamt uppenbart för alla runt omkring oss vad som hände. Jag försökte markera distans och hon intimitet. Vi var uppenbarligen inte överens. Nästa gång jag träffade henne var jag väldigt mån om att vara trevlig och översvallande.