Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 0:37:39

Exakt vad är det som är okänsligt, tycker du?

Sen undrar jag vad Frimodig har med det att göra.

Att påstå eller insinuera att Carema Care är mördare är förbannat patetiskt.
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-04 0:40:39, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav lasseivägen » 2012-02-04 0:39:39

KocoOT
Tycker faktiskt vi borde ha fler nya regler.
Äldre medlemmar får inte svara yngre, (räknas som pedof...)
Sådana som aldrig svarat en medlem får heller aldrig göra inlägg som inte gillas av inläggsskaparen.
Vänsterhänta medlemmar får inte göra oförskämda inlägg mot dyslektiker.
Ingen som har två s i sitt nick får svara medlemmar som reggat sig efter 2011-03-14.
Dessutom ingen får göra oförskämda inlägg om medlemmar var mormors far hette Hildur.

Sen blir det ordning och oreda på forumet. :-)201 :-)233
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Iridia » 2012-02-04 0:40:54

Dagobert skrev:Jag läser sällan i den delen av forumet och nu förstår jag dig bättre, Iridia.

Tack.

Parvlon skrev:Exakt vad är det som är okänsligt, tycker du?

Jag diskuterar av princip inte med folk som är fulla. Du kanske kommer se det själv när du nyktrat till.

Sen undrar jag vad Frimodig har med det att göra.

Ingenting i just det här fallet men han brukar också komma med såna där överflödiga och okänsliga kommentarer i tid och otid.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Iridia » 2012-02-04 0:41:37

lasseivägen skrev:KocoOT
Sådana som aldrig svarat en medlem får heller aldrig göra inlägg som inte gillas av inläggsskaparen.
Ingen som har två s i sitt nick får svara medlemmar som reggat sig efter 2011-03-14.
Dessutom ingen får göra oförskämda inlägg om medlemmar var mormors far hette Hildur.

Sitter du också och tutar?

Jag stänger av datorn nu. Återkommer när alla är nyktra. Godnatt!
Iridia

Inläggav lasseivägen » 2012-02-04 0:45:03

Nä ja tutar inte. Men ja tar mig en ramlösa när törsten blir för svår.
Sov gott, vi kan ju fortsätta i morgon.
Senast redigerad av lasseivägen 2012-02-04 0:48:10, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 0:47:11

Ska du stänga av datorn nu? Vad fan, jag som tänkte att du kunde förklara dina påhopp.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav slackern » 2012-02-04 0:53:30

Parvlon skrev:Ska du stänga av datorn nu? Vad fan, jag som tänkte att du kunde förklara dina påhopp.

Undrar om tant tycker att jag tillhör den där anonyma skaran? Vore intressant och veta vilka hon syftade på. För om hon skriver så kan ju en massa folk ta åt sej och få ångest över det.
Jag personligen tycker att det skapar dålig stämning att skriva så.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Titti » 2012-02-04 1:24:45

Admin

nallen skrev:Dessutom tycker jag det är märkligt att man får skicka PM även om man har postningsförbud, men man får inte chatta... men, det är kanske en annan diskussion.

Det är olika beroende på vad det är som hänt. Den som bryter mot reglerna i PM får vanligen varningen kombinerad med ett PM-förbud, den som gör det i chatten kan få ett förbud att chatta - i båda fallen kan det gälla med eller utan varning. Det avgör vi från fall till fall och vad som utspelar sig i tex PM resp chatt syns sällan för andra än några få.

nallen skrev:
Alien skrev:Hur ska vi annars hinna med om det blir storslagsmål, tror du vi kan sitta här dygnet runt och moderera?

Det självklara alternativet är ju att inte lägga näsan i blöt - låt folk kriga på egenhand. Förr eller senare tröttnar folk och någon vinner.

Det händer att vi gör så också, ganska ofta avvaktar vi utvecklingen och vid vilken punkt vi ingriper, om vi nu gör det, beror på situationen - vilka som är inblandade, vad som avhandlas och hur.

Dagobert skrev:nallen, din ökade frihet medför någon annans minskade frihet.
nallen skrev:Nej, de har ju exakt samma friheter.
nallen skrev:Att slippa bli förolämpad är ingen frihet alls.
Det kan möjligen vara en effekt av att ha nyttjat sin frihet att inte lyssna eller läsa.

"En fri man är den som ... inte hindras att göra det han vill".
Vem det nu kan ha varit som skrev det; Locke kanske, jag orkar inte kolla upp det.

Det här är den grund jag står på när det gäller frågan om individens frihet:
Mikhail Bakunin skrev:Varje människas frihet är oändlig tills den möter en annan människas lika stora frihet.

I det mötet måste man jämka och visa hänsyn. Eftersom det inte sker automatiskt måste vi ha regler för vad som gäller här, på Aspergerforum. I andra sammanhang gäller andra regler men här gäller våra Forumregler.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2012-02-04 1:32:53

Admin

Iridia skrev:
Titti skrev:Vi läser inte alla trådar och inlägg men just den här avdelningen för synpunkter av olika slag tillhör det vi alla verkligen bevakar. Sätter jag mig vid forumet efter att ha varit borta från det ett tag läser jag det alltid nerifrån - först anmälningar, inlägg som skall förhandsgranskas innan de publiceras och våra interna diskussioner (om anmälningar, enskilda forumister, modereringsfrågor i allmänhet och i särskilda fall i synnerhet), sedan avdelningen för era synpunkter och sedan medlemsavdelningarna och för min del speciellt Off-topic eftersom den är mitt ansvar att moderera. Därefter öppnar jag listan med Nya inlägg och ser om det har postats något i de trådar jag har lite extra koll på i andra avdelningar - antingen av personligt intresse eller för att det varit något speciellt med dem som gör att jag vill ha lite mer koll på utvecklingen. Jag tittar också på vilka forumister som postat extra flitigt den senaste tiden och på nyreggade medlemmar.

OK, det låter bra. Eftersom det är sällan just du skriver något så vet man ju inte om du läser eller inte.

Jag läser forumet så som jag beskriver ovan varje dag, oftast flera gånger dagligen, utom i sällsynta undantagsfall. Däremot tar jag mig oftast inte tid att skriva så mycket och det jag skriver prioriterar jag att göra "bakom kulisserna" till moddarna. De behöver det oftare [än övriga forumister] för att deras arbete skall fungera bra.

Jag gör en del annat på forumet dessutom när det gäller kontakter med forumister i olika frågor.
Titti

Inläggav Alien » 2012-02-04 4:56:00

Moderator:

Diskussionen om självmordsprevention har på begäran avdelats till en egen tråd: suicidprevention-hur-stoder-vi-bast-de-sjalvmordsbenagna-t24862.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nallen » 2012-02-04 14:38:31

nallen skrev:Det självklara alternativet är ju att inte lägga näsan i blöt - låt folk kriga på egenhand. Förr eller senare tröttnar folk och någon vinner.

Titti skrev:Det händer att vi gör så också, ganska ofta avvaktar vi utvecklingen och vid vilken punkt vi ingriper, om vi nu gör det, beror på situationen - vilka som är inblandade, vad som avhandlas och hur.

Det borde alltså finnas exempel på det kvar på forumet någonstans.
Jag kan inte påminna mig att jag sett det, har nån lust att länka?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Iridia » 2012-02-04 16:22:36

Parvlon skrev:Ska du stänga av datorn nu? Vad fan, jag som tänkte att du kunde förklara dina påhopp.

Vad finns det att förklara? Du sitter och groggar på fredagkvällen och passar på att skriva en massa okänsliga dumheter till en person som just förlorat sitt barn. Är det någon som ska förklara sig så är det väl du? (Tycker somliga borde ha alkolås på datorn.)

slackern skrev:Undrar om tant tycker att jag tillhör den där anonyma skaran? Vore intressant och veta vilka hon syftade på. För om hon skriver så kan ju en massa folk ta åt sej och få ångest över det.
Jag personligen tycker att det skapar dålig stämning att skriva så.

Det är ingen anonym skara. Jag har alltid varit rak med vilka jag syftar på (och det är ju ofta de som fått flest varningar också), därför såg jag det inte som nödvändigt att rabbla upp dem igen. Men om det undgått dig så menade jag:

Parvlon - okänsligt nöjestjafs med sköra personer, troligen inte illvilligt alls utan han skiter helt enkelt i hur andra kan påverkas, särskilt när han är onykter.

Frimodig - 'hjälpsamma' och säkert välmenade analyser som nog tyvärr inte uppfattas som det av mottagaren.

KrigarSjäl - schysst sålänge det inte gäller feminism, medelklass, dansband, hiphop eller någon annan käpphäst, då måste hans åsikt bara basuneras ut utan hänsyn till vem det sägs till. Har dock visat sina bättre sidor senaste tiden, därför nämnde jag inte honom specifikt den här gången.

nallen - inskränker sig numera till att försöka uppfostra moderatorerna och hävda sin ideologiskt inbillade 'rätt' att uttrycka sig som han behagar, därför nämnde jag inte honom heller.

Finns säkert fler som kläcker ur sig olämpliga saker ibland, gästspelande troll etc, men sällan med sådan kontinuitet och enveten vägran att avstå från att skriva sånt som kan vara sårande för nyanlända och psykiskt sköra. Du har inte riktigt registrerat dig på min värstingkarta än men jag kan lägga till dig om du vill. :wink: Skämt åsido, nu svarade jag bara för att du frågade. Beklagar om någon av herrarna ovan känner sig utpekad. Mina åsikter om deras beteende lär knappast vara någon nyhet och det här är sista gången jag kommer nämna det.

Jag skrev det jag gjorde igår kväll bara för att visa ett tydligt exempel på varför jag tyckte mitt förslag till 'karantän-avdelning' för nyanlända kan vara motiverad. Eller varför somliga inte borde få hur många chanser som helst att komma tillbaka och fortsätta på samma sätt som de åkte ut för.

Men typiskt nog var det inget som Titti ens brydde sig om att kommentera. Beslutet är fattat och då ska man bara finna sig i det. OK, fine. Då får ASF fortsätta ha rykte om sig att vara ett ställe som bara är marginellt trevligare än Flashback och känsliga får skylla sig själva om de kommer hit.

Därmed har jag verkligen sagt allt jag ville säga i den här tråden.
Iridia

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-04 16:32:38

På det sätt du skriver och med den ton du använder är i det här fallet helt åt helvete.
Föräldrar som förlorar sina barn ska inte behöva mötas av cyniska tangentbordsknackare, spar dina talanger till andra trådar. Ta din cynism mot såna som mig istället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Titti » 2012-02-04 17:33:49

Iridia skrev:Jag skrev det jag gjorde igår kväll bara för att visa ett tydligt exempel på varför jag tyckte mitt förslag till 'karantän-avdelning' för nyanlända kan vara motiverad. Eller varför somliga inte borde få hur många chanser som helst att komma tillbaka och fortsätta på samma sätt som de åkte ut för.

Men typiskt nog var det inget som Titti ens brydde sig om att kommentera. Beslutet är fattat och då ska man bara finna sig i det. OK, fine. Då får ASF fortsätta ha rykte om sig att vara ett ställe som bara är marginellt trevligare än Flashback och känsliga får skylla sig själva om de kommer hit.

Admin

Jag försöker svara på de frågor som ställs men inte hur många gånger som helst. Du har framfört detta och varianter på det upprepade gånger över tiden och jag har svarat både förr och nyligen. Jag upplever det ibland (inte bara från din sida) som en upprepning av det beteende min yngsta dotter uppvisar: hon ställer en fråga och är hon inte nöjd med mitt svar, dvs jag säger inte det hon vill att jag skall säga, så upprepar hon den om och om igen i förhoppningen att jag skall falla till föga och säga "okej då, du får väl som du vill då".

Jag har läst det du har skrivit. Flera gånger. Jag har funderat över innehållet i det och de konsekvenser av olika slag jag kan se av det, både positiva och negativa. Jag är som person försedd med ett ganska stort inre motstånd mot förändringar och har i varierande grad svårt att se saker ur andras perspektiv. Det är egenskaper jag delar med många forumister. Det finns diagnoser för sånt... Jag är mycket väl medveten om det och försöker trots det vrida och vända på resonemang för att försöka se det från olika håll.

Det förekommer att människor blir bannade för gott härifrån men det är sällsynt. Det förekommer också att enstaka forumister beläggs med särskilda restriktioner som villkor för att få vara här. Forumister som upprepade gånger bryter mot reglerna på samma sätt ligger hela tiden mycket närmare varningar och avstängningar för just det beteendet än de skulle göra annars. De som varit avstängda flera gånger brukar få längre avstängningar än de som drabbas av det första gången. Allt detta är exempel på att vi faktiskt inte bara slätar över och låter saker bero samtidigt som det är exempel på att reglerna inte tillämpas lika för alla och att vi inte har en fast "påföljdskatalog" för olika regelbrott.

Regeltillämpning och moderering är alltid en fråga om tolkning och bedömning, om än i olika hög grad. Vilka regler vi skall ha, vilka avdelningar och underavdelningar samt reglerna och definitionerna för dessa likaså. Vi diskuterar löpande internt hur forumet fungerar och reflekterar kring tänkbara förändringar och prioriterar mellan olika mål och funktioner, hela tiden dock med grundinställningen att inte ändra i saker om det inte är nödvändigt eller om vinsterna med en förändring så stora att de med råge överväger olägenheterna och arbetet med att genomföra den.

Inget av det du har skrivit har fått mig övertygad om att förändra forumet på det sätt du önskar. Jag hoppas du kan ta in det och acceptera det även om du inte delar min uppfattning. Vi ser saker ur olika perspektiv och med olika erfarenheter, det är en del av förklaringen till varför vi drar olika slutsatser om hur det bör vara. Det här är inte varken Flashback eller ett stödforum för psykiskt instabila utan något eget. Och här är det mycket riktigt, som du själv konstaterar, min uppfattning som gäller - i vart fall så länge den inte kolliderar med Lieberts.
Titti

Inläggav Iridia » 2012-02-04 17:38:14

KrigarSjäl skrev:

På det sätt du skriver och med den ton du använder är i det här fallet helt åt helvete.
Föräldrar som förlorar sina barn ska inte behöva mötas av cyniska tangentbordsknackare, spar dina talanger till andra trådar. Ta din cynism mot såna som mig istället.

Bra förslag!

Han hade kunnat få nöjestjafsa med mig också men nu vill jag använda min tid bättre och har satt Parvlon, Frimodig och nallen på Ignore för att slippa läsa deras inlägg och inte frestas att gnälla mer.

Tackar för de diskussioner vi haft, en del var ganska intressanta.
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 17:46:31

:-)049
KrigarSjäl skrev:Föräldrar som förlorar sina barn ska inte behöva mötas av cyniska tangentbordsknackare
Då får du rekommendera dem att dra ut nätverkskabeln. Det vore den enklaste lösningen på ditt problem.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav nallen » 2012-02-04 17:48:23

Eller åtminstone inte logga in på forum, det kräver ju faktiskt en hel del aktiva handlingar att komma in här.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Frimodig » 2012-02-04 17:55:09

Iridia skrev:
KrigarSjäl skrev:

Bra förslag!

Han hade kunnat få nöjestjafsa med mig också men nu vill jag använda min tid bättre och har satt Parvlon, Frimodig och nallen på Ignore för att slippa läsa deras inlägg och inte frestas att gnälla mer.

Tackar för de diskussioner vi haft, en del var ganska intressanta.

Om jag skall vara ärlig, så tycker jag inte vi har haft några intressanta diskussioner. Du tillhör de här som vet i förväg.

Det pågår ingen process, man lär sig zilch.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-04 18:07:08

Iridia skrev:
KrigarSjäl skrev:

Bra förslag!

Jag har också tre pers på ignore men inte de här forumiterna. Anledningen till varför jag har dem på ignore varierar också: jag får bara huvudvärk av att läsa snåriga eller förvirrade, långsökta inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Frimodig » 2012-02-04 18:11:53

lasseivägen skrev:KocoOT

Det här tycker jag är riktigt kul.

Men, i grunden, är det naturligvis bra med ordning, struktur och regler. Och moderatorer som checkar upp.

Att skapa jyssta spelplaner är mkt viktigt i de flesta sammanhang. Det handlar i grunden om att alla människor är lika mycket värda.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Iridia » 2012-02-04 18:12:00

Titti skrev:
Admin

Jag försöker svara på de frågor som ställs men inte hur många gånger som helst. Du har framfört detta och varianter på det upprepade gånger över tiden och jag har svarat både förr och nyligen. Jag upplever det ibland (inte bara från din sida) som en upprepning av det beteende min yngsta dotter uppvisar: hon ställer en fråga och är hon inte nöjd med mitt svar, dvs jag säger inte det hon vill att jag skall säga, så upprepar hon den om och om igen i förhoppningen att jag skall falla till föga och säga "okej då, du får väl som du vill då".

Tack för att du bekräftade detta, för det är precis den känslan jag har fått: att du betraktar och behandlar oss som dina barn här istället för som vuxna personer som kan ha något att säga som kan vara beaktansvärt. Det känns ganska kränkande. Och bara så du vet: jag är inte någon som kunnat tjata mig till det jag vill ha; jag har ända sedan jag var barn mest hållit käften bara och har snarare behövt träna hela livet för att lära mig att stå på mig - och detta går fortfarande bäst för andras räkning (av någon anledning som jag nog får ta i terapi).

Och då känns det ganska hopplöst att inte kunna övertyga ens med rationella argument för att mottagaren inte är mottaglig. Jag har aldrig begärt att det måste bli exakt som jag föreslagit; jag är betydligt mer flexibel än det kanske verkar när jag tvingas upprepa mig. Om någon kan påvisa att något av mina förslag skulle få dåliga konsekvenser som jag inte tänkt på (som när det gällde suicidprevention t ex) så köper jag det rakt av och håller käften sen. Men om motargumentet är "för att JAG har bestämt det" så känns det som att plötsligt ha fått en auktoritär mamma som jag aldrig haft. Jag är inte ditt barn och jag tystnar inte av auktoritära argument utan av rationella.

Jag har läst det du har skrivit. Flera gånger. Jag har funderat över innehållet i det och de konsekvenser av olika slag jag kan se av det, både positiva och negativa. Jag är som person försedd med ett ganska stort inre motstånd mot förändringar och har i varierande grad svårt att se saker ur andras perspektiv. Det är egenskaper jag delar med många forumister. Det finns diagnoser för sånt...

Jag vet. Jag minns hur upprörda många blev när ni införde de förändringar i strukturen som jag tycker blev en stor förbättring. Men det jag föreslagit här skulle innebära minimal förändring, det var därför jag ville precisera mig efter första avslaget, ifall det blev något missförstånd. Förstår att det kan verka som tjat.

Jag är mycket väl medveten om det och försöker trots det vrida och vända på resonemang för att försöka se det från olika håll.

Det glädjer mig men eftersom det utåt sällan blir någon dialog utan bara enväldiga beslut, så är det inte det intryck man har fått. Aldrig heller (såvida jag inte missat det) något sorts tack för att man ändå engagerar sig och ger förslag på hur forumet kan bli bättre och tryggare för alla. Det kan man säga även om man ger avslag på förslaget. Allt jag önskade var bara att få veta att ni verkligen tänkt och diskuterat igenom det tillräckligt, och att du inte låter din egen relativa 'hårdhudhet' styra besluten mer än vad som är bra för forumet. För den där inställningen att "folk är vuxna och deltar på egen risk", den skiljer sig ju inte särskilt mycket från nallens m fl.

Jag vet att du bara är människa och gör så gott du kan, och jag tycker överlag att forumet sköts jättebra, tro inget annat. Det är bara i just de här ömtåliga frågorna som jag kan känna en viss oro. En droppe i forumhavet egentligen men en väldigt viktig droppe som jag ser det. I vissa fall när det gäller folk på gränsen till suicid kan den där lilla droppen vara det som får någons bägare att rinna över. Och helt i onödan många gånger, i de flesta fall ville 'förövaren' inte ens något illa utan bara bjäbba lite med vemsomhelst.

Det förekommer att människor blir bannade för gott härifrån men det är sällsynt. Det förekommer också att enstaka forumister beläggs med restriktioner som villkor för att få vara här. Forumister som upprepade gånger bryter mot reglerna på samma sätt ligger hela tiden mycket närmare varningar och avstängningar för just det beteendet än de skulle göra annars. De som varit avstängda flera gånger brukar få längre avstängningar än de som drabbas av det första gången. Allt detta är exempel på att vi faktiskt inte bara slätar över och låter saker bero samtidigt som det är exempel på att reglerna inte tillämpas lika för alla och att vi inte har en fast "påföljdskatalog" för olika regelbrott.

Regeltillämpning och moderering är alltid en fråga om tolkning och bedömning, om än i olika hög grad. Vilka regler vi skall ha, vilka avdelningar och underavdelningar samt reglerna och definitionerna för dessa likaså. Vi diskuterar löpande internt hur forumet fungerar och reflekterar kring tänkbara förändringar och prioriterar mellan olika mål och funktioner, hela tiden dock med grundinställningen att inte ändra i saker om det inte är nödvändigt eller om vinsterna med en förändring så stora att de med råge överväger olägenheterna och arbetet med att genomföra den.

OK, tack för det utförliga svaret.

Inget av det du har skrivit har fått mig övertygad om att förändra forumet på det sätt du önskar. Jag hoppas du kan ta in det och acceptera det även om du inte delar min uppfattning. Vi ser saker ur olika perspektiv och med olika erfarenheter, det är en del av förklaringen till varför vi drar olika slutsatser om hur det bör vara. Det här är inte varken Flashback eller ett stödforum för psykiskt instabila utan något eget. Och här är det mycket riktigt, som du själv konstaterar, min uppfattning som gäller - i vart fall så länge den inte kolliderar med Lieberts.

Har du diskuterat detta med Liebert?
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 18:21:04

Snygg taktik. Först lägga till en på ignore och sedan insinuera om att samma personer är (eller riskerar bli) en droppe som får självmordsbägaren att rinna över.

Har själv haft en del på ignore men det blev för mycket klickande på "visa dolt inlägg" eller vad det stod. Jag är en nyfiken jävel.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Titti » 2012-02-04 18:51:13

Admin

Iridia skrev:
Titti skrev: Admin

Tack för att du bekräftade detta, för det är precis den känslan jag har fått: att du betraktar och behandlar oss som dina barn här istället för som vuxna personer som kan ha något att säga som kan vara beaktansvärt. Det känns ganska kränkande. Och bara så du vet: jag är inte någon som kunnat tjata mig till det jag vill ha; jag har ända sedan jag var barn mest hållit käften bara och har snarare behövt träna hela livet för att lära mig att stå på mig - och detta går fortfarande bäst för andras räkning (av någon anledning som jag nog får ta i terapi).

Och då känns det ganska hopplöst att inte kunna övertyga ens med rationella argument för att mottagaren inte är mottaglig. Jag har aldrig begärt att det måste bli exakt som jag föreslagit; jag är betydligt mer flexibel än det kanske verkar när jag tvingas upprepa mig. Om någon kan påvisa att något av mina förslag skulle få dåliga konsekvenser som jag inte tänkt på (som när det gällde suicidprevention t ex) så köper jag det rakt av och håller käften sen. Men om motargumentet är "för att JAG har bestämt det" så känns det som att plötsligt ha fått en auktoritär mamma som jag aldrig haft. Jag är inte ditt barn och jag tystnar inte av auktoritära argument utan av rationella.

Nu var det ju inte det jag sa och om du läste det så har jag inte uttryckt mig tydligt nog trots att jag försökte.

Jag betraktar varken dig eller andra forumister som barn utan jag gjorde en liknelse mellan ett beteende hon har och det jag ser hos en del här på forumet i vissa frågor - till exempel dig i den här frågan. Därmed inget alls sagt om några andra likheter eller skillnader utan just bara detta: ditt uppträdande i detta påminner om hennes uppträdande ibland här hemma. Jag hade kunnat välja någon annan, vuxen, människa som exempel för jag känner fler - men hon var den som låg mig närmast till hands eftersom jag har henne i min vardag.

Tvärtom betraktar jag er som vuxna människor, fullt kapabla att själva ta ansvar för era egna beslut och ert uppträdande både här och på andra ställen. Jag läser mycket av det du skriver som en kritik av just detta och det är kanske det du lite senare i ditt inlägg kallar för din egen relativa 'hårdhudhet'? Jag envisas med att betrakta forumet som en mötesplats för vuxna människor i olika skeden av livet, med olika intressen men med Asperger som gemensam nämnare.

Att bli tystad med auktoritära argument är inget någon uppskattar, förmodar jag, men forumet är ingen demokrati och har vi olika uppfattningar så är det min som gäller så länge Liebert delar den. Någon annan ordning kan vi inte ha här och med nästan femtusen forumister är det inte möjligt att vara alla till lags - hur gärna jag än önskar det.
Titti

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-04 18:53:52

Ja du Iridia, det har jag uppmärksammat för länge sen: en del av moddarna ser forumiterna som barn. Senast var det Alien som uttryckte sig på det viset. Därav dagisfröknar. Jag hoppas att jag inte är ensam om att störas av det.

Gissar att det är en slags psykologisk effekt: titta bara, nu är de osams igen! Ja precis som mina barn, men vet du, då brukar jag...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in