Hemlös i 3 månader med början i mars...
Re: Hemlös i 3 månader med början i mars...
Men då ingår knappast husvagnen väl? utan bara är för själva platsen. Måste fortfarande fixa bil, husvagn och lära mig framföra ekipaget... Nä det är nog ändå för långt bort. Har en kurs en gång i veckan jag inte bör missa, och då jag inte orkar köra långt 2ggr och däremellan vara fokuserad blir det tåg/buss den dagen. Skulle isf vara i sjöbo stad (vart nu campingen låg kollade jag inte, runt 1 på natten OM tåget från gbg inte är sent. Känns inte hållbart. Men tack ändå.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Även tittat på halmstad, lagom stort, nära båda hållen (skåne/gbg), fanns nån liten etta för 5000, busskort låg på 3000/mån. Även städerna "längs tåget" kollar jag. Falkenberg, varberg, kungsbacka. Men i dessa fall inom gång&cykel från stationen.
- aspiemelly
aspiemelly skrev:(vart nu campingen låg kollade jag inte
Sjöbo är så litet att man kan betrakta det som en enhet.
Sjöbocampingen jag pratar om ligger här:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=sj%F6bo+ora
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
synd jag inte har kontakt med min familj. Vet de har 2 hus som står tomma
1 3rumshus med källare som kan vara sovrum också. Och ett annat 5 rum. Du skulle kunna PMa mig och vi kan kanske kolla om du kan kontakta dem utan att jag blir involverad?
1 3rumshus med källare som kan vara sovrum också. Och ett annat 5 rum. Du skulle kunna PMa mig och vi kan kanske kolla om du kan kontakta dem utan att jag blir involverad?
Du kanske ska välja att bara bo kvar i lägenheten och när de kommer så låser man om sig. Kan vara ett sätt att liksom göra klart att det är något problem som de måste lösa. Bättra att ha ett boende än att vara bostadslös i denna kyla. Dvs man låser dörren om sig och håller folk ute fast man inte kan betala. Det kallas på engelska för squatting.
Om man bor i en bostadsrätt får man själv lösa evakuering under ombyggnationer, det är en av skillnaderna mellan bostadsrätt och hyresrätt. Det medför ett mycket större personligt ansvar för allt möjligt även om en bostadsrätt kan vara en lägenhet (men inte måste vara det). Det är ett slags mellanting mellan att hyra och att äga.
Oavsett vilket det gäller för aspiemelly så är det ofta möjligt att bo kvar även i ett flerfamiljshus under tex byten av stamledningar för avlopp, fönster och fasader men det medför en del besvär och störningar: dass på gården, bära vatten och hantverkare som rör sig både inne i den egna lägenheten och utanför är några exempel.
Oavsett vilket det gäller för aspiemelly så är det ofta möjligt att bo kvar även i ett flerfamiljshus under tex byten av stamledningar för avlopp, fönster och fasader men det medför en del besvär och störningar: dass på gården, bära vatten och hantverkare som rör sig både inne i den egna lägenheten och utanför är några exempel.
Egentligen betyder bostadsrätt inte att man äger sin lägenhet (vilket är en stor skillnad i Sverige jämfört med nästan alla andra länder), det betyder bara att man har rätt att bruka lägenheten samt att man har rätt att göra vissa ändringar (dvs inte vilka ändringar som helst) utan att behöva inhämta tillstånd (ett tillstånd som en hyresrättsinnehavare behöver).
Detta skulle resultera i polis tillkallas för sk handräckning, sa dom vid stormötet, och sen veti f-n, finkan eller böter. Plus att nån gång under dessa månaderna måste jag ju gå ut, bl.a. till kursen och då är det kört sen.matterik skrev:Du kanske ska välja att bara bo kvar i lägenheten och när de kommer så låser man om sig. Kan vara ett sätt att liksom göra klart att det är något problem som de måste lösa. Bättra att ha ett boende än att vara bostadslös i denna kyla. Dvs man låser dörren om sig och håller folk ute fast man inte kan betala. Det kallas på engelska för squatting.
- aspiemelly
Titti skrev:Om man bor i en bostadsrätt får man själv lösa evakuering under ombyggnationer, det är en av skillnaderna mellan bostadsrätt och hyresrätt. Det medför ett mycket större personligt ansvar för allt möjligt även om en bostadsrätt kan vara en lägenhet (men inte måste vara det). Det är ett slags mellanting mellan att hyra och att äga.
Jo många kommer bo kvar, dessa har dock inte funktionshinder, av dessa har säkerligen många släkt att vända sig till. Det är lätt att vara smart när man inte är mitt i det, att kunna se stegen som behövs osv. Nu har jag dock svårigheter pga funktionshindret/na och att få höra man "nån vecka kan få det jobbigt och ev måste lämna" inom 2-3 år, till att få en månads varsel och veta det är 2-3månader är en jäkla skillnad. Men det är klart då min mamma dog och jag fick en bostadsrätt som plåsterpåsåren så har jag väl ingen rätt att vara orolig. Menar jag äger bostaden så då blir jag väl inte hemlös, att jag inte kan bo här innebär att jag kan det eller? nu ber jag om ursäkt om jag låter för hård men kan knappt tänka i denna stress men är så förbannat trött på "skyll dig själv - det är bostadsrätt" argumentet.
- aspiemelly
Titti skrev:Om man bor i en bostadsrätt får man själv lösa evakuering under ombyggnationer, det är en av skillnaderna mellan bostadsrätt och hyresrätt. Det medför ett mycket större personligt ansvar för allt möjligt även om en bostadsrätt kan vara en lägenhet (men inte måste vara det). Det är ett slags mellanting mellan att hyra och att äga.
Jaha, det visste jag inte. Det var ju förargligt!
Aspiemelly, jag tror inte Titti menade att DU ska skylla dig själv som bor i bostadsrätt utan att hon ville förklara varför man inte får en evakueringsbostad om man bor i br som man får i hr. (Men jag kan ju ha fel.)
Förstår verkligen att du blir stressad i den här situationen. Jag skulle få panik.
Orkar inte läsa allt som skrivits, men hur är det med förtur där du bor?
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Gäller bara 3 månader, tvivlar på förtur är aktuellt i sånt fall. Men det kanske kunde löna sig att kontakta kommunen och höra om de har något tips om vad man gör i 3 månader, särskilt om man har diagnos.
Kan du tänka dig Uddevalla är ju Munkedal bara ett stenkast längre bort. Lägenheten jag bodde i förra vintern har stått tom sedan i maj. Hyran på knappt 4000kr anses för dyrt så ingen vill bo där trots att det är runt 40kvm och nyrenoverat. Två minuters promenad till stationen, och därifrån går tåg till Göteborg ett antal gånger per dag. Prata med kommunala bostadsbolaget Munkbo, nummer står på hemsidan.aspiemelly skrev:Främst göteborgsregionen (1timma med bil) eller Helsingborg, ängelholm, höganäs i nödfall. Även uddevalla i nödfall. I de fall det blir utanför gbg behöver jag långhyra bil isf, så det får räknas in i priserna. Har som sagt bara kollat priser för "normal bokning", blir det verkligen bättre priser för långhyra? vill dom inte tjäna så mycket dom kan? Vet ett par vänner som långbott på Råå vallar camping i helsingborg, deras "lyx" stugor hade allt inkl lakan, tvätt och disk i stugan. Men där stod deras klubb som betalare så ingen aning vad det kostade.
Det är nog inte så många som vill hyra ut så kort tid, att säga upp lägenheten samma dag som man flyttar in är dessutom ett ganska suspekt beteende så jag tror man måste vara öppen med varför man vill hyra en kort period.
Det är ju inte så kul heller om det blir förseningar och det dröjer innan man får flytta tillbaka och man står på gatan igen!
Det är ju inte så kul heller om det blir förseningar och det dröjer innan man får flytta tillbaka och man står på gatan igen!
har haft tnaken att hyra i nån småstad runt gbg, falköping bl.a., typ hyra en etta och köpa billig säng resten av saker man behöver kan man ta i plastlåda på sån där vagn och ta tåget, eller hyra billig bil en dag dit en dag hem. Undrar bara hur det funkar med el osv, så man inte låser sig ett år. 4000-5000 x 3 blir 12-15 000, plus max 1000 för säng m.m. Ska snacka med en person tisdag. H*n har lite pondus (heter det så?) så kanske nån hyresbolag går med på 3mån lättare om h*n förklarar läget och vi erbjuder hela pengen på en gång. 3 hyror ger mig 4 veckors marginal borde räcka. Annars får jag ta nåt dyrare (lägenhetshotell) sista dagarna om det inte blir lång tid.
måste säga ni är snälla som försöker hjälpa.
måste säga ni är snälla som försöker hjälpa.
- aspiemelly
Jag tror inte man behöver låsa sig ett helt år för el om man bara bor borta en kortare period. Särskilt om det är i andra hand, då kan elen ibland ingå. Hyra något möblerat tycker jag låter som det enklaste alterntativet, såvida du inte måste tömma din lgh också.
Nä är väl mest tv:n och antika vasen jag får ta med. Resten kan jag nog gömma i garderoben, dvs mina hockeykort i backar, dumpa kläder ovanpå så är det nog lugnt.Iridia skrev:Jag tror inte man behöver låsa sig ett helt år för el om man bara bor borta en kortare period. Särskilt om det är i andra hand, då kan elen ibland ingå. Hyra något möblerat tycker jag låter som det enklaste alterntativet, såvida du inte måste tömma din lgh också.
- aspiemelly
DÅ fick jag ett milstolpedatum. 27/2... Vad hände med "nån gång i mars" kan man undra...
Denna dag börjar 0700 med "Ingång med huvudnyckel om ingen öppnar" (sover man får man besök i sovrummet med andra ord..) och avslutas med "viktigt möte som är obligatoriskt och kräver fokus" Hur mycket fokus har en aspie efter störd rutin, främlingar som springer och fotar och har sig närsomhelst hela dagen??? Jag ska vara glad om jag ens kan närvara på det där mötet. Lär inte uppfatta något som vanligt. Förra mötet gick brandlarmet (!) och alla satt lugnt kvar och dom gick tydligen igenom det viktigaste just då... jag hörde inget och hade t.o.m. svårt med balansen/blev illamående av ljudet... frågade sen och fick visserligen svaret, men samtidigt "men det saaaa vi ju"
Denna dag börjar 0700 med "Ingång med huvudnyckel om ingen öppnar" (sover man får man besök i sovrummet med andra ord..) och avslutas med "viktigt möte som är obligatoriskt och kräver fokus" Hur mycket fokus har en aspie efter störd rutin, främlingar som springer och fotar och har sig närsomhelst hela dagen??? Jag ska vara glad om jag ens kan närvara på det där mötet. Lär inte uppfatta något som vanligt. Förra mötet gick brandlarmet (!) och alla satt lugnt kvar och dom gick tydligen igenom det viktigaste just då... jag hörde inget och hade t.o.m. svårt med balansen/blev illamående av ljudet... frågade sen och fick visserligen svaret, men samtidigt "men det saaaa vi ju"
- aspiemelly
När jag läser detta verkar det som om bostadsrättsföreningen missat att följa någon paragraf. En fräckis vore barack på gården?, eller ställ husvagn där.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Dom har ett par baracker att erbjuda, dock är det 350 lägenheter som slåss om dom. Oddsen där är minst sagt låga. Typiska är att mitt hus är först ut (därav korta varseln), och LSS behöver LÅNG tid på sig. Tidspressen är stor för de delmoment jag fått beviljat, imorgon måste jag välja materialet som ska finnas i lägenheten. I visningsrummet fanns endast blankvit och kräkbeige. Det enda orsakar som färgen heter, och det andra orsakar migrän... Fick igenom "fritt val" men nu börjar dom tjafsa om det med, dock har jag email från dom att "fritt val ej är ett problem". Så den punkten kan dom bråka lagom om!!
- aspiemelly
Men i och med ditt hus är först ut måste ni väl komma först till barackerna...
Kanske det, men är isf fortfarande flera som "slåss" om dom, och de gör ingen större skillnad mot att vara i lägenheten under tiden. Förutom att man har el därute och en bajamaja eller nåt, och att jag får köpa ny säng men det är en mindre detalj i det hela. Dessa baracker har jag inte anmält nåt intresse till efter det att dom sa de placeras utanför det hus som arbetas med. Dvs ljud/stöknivån är densamma som i huset, kanske färre vibrationer dock. De veckor dom är INNE i ens lägenhet och det är "som värst" delas barackerna ut, att ljudet färdas genom dessa betongväggar (?) tänker dom inte på. Kan tyvärr inte bestämma hur mycket jag kan höra, det funnits mindre stressande situationer jag önskat så var fallet. Just nu pågår en rivning tvärsöver en äng och ett radhusområde och en parkering bort, men det hör jag ändå, grannarna märker inte ens det.
- aspiemelly
Återgå till Att leva som Aspergare