Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Alien » 2012-02-03 17:26:55

KrigarSjäl skrev:Det är precis här feltänket ligger: vi som skriver här är inte barn och har inte bett om att bli bemötta som barn heller. Vänligen se över din roll som moderator och försök ta in att du inte är dagisfröken på ett dagis. Om det är såna parametrar som ligger till grund för din moderatorgärning är du helt fel ute.

Ni ska ge fan i att moderera INNAN det spårar ur.
Ni ska ge fan i att avsluta trådar för att det VERKAR BLI konflikt.
Det är inte er uppgift att uppfostra.

Vänligen sluta att uppträda som trotsiga tonåringar el dagisbarn då.

Vi låser trådar när vi bedömer att det behövs. Senare brukar vi låsa upp dem igen. Hur ska vi annars hinna med om det blir storslagsmål, tror du vi kan sitta här dygnet runt och moderera?

Det är inte ditt forum och det är inte du (el nallen) som bestämmer reglerna. Det är som om gästerna skulle styra och ställa över värden.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-02-03 17:29:30

Att ryta "skärp er, håll er till topic" el dyl är inte ett straff. Om sådant räknas som straff, så blir ju vi moderatorer straffade titt som tätt av vissa forumister.

Det är rätt riskfritt att håna en moderator, ni vet ju att vi inte kan svara med samma mynt.

nallen skrev:@Alien: jag tycker det är helt åt helvete. Har man inte gjort något fel (än) så ska man inte straffas för det (som man ännu inte gjort).
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2012-02-03 18:08:48

calima skrev:Att "göra något fel" är väl ändå väl ändå helt subjektivt?

I det här sammanhanget handlar det självklart om huruvida man brutit mot reglerna eller inte.
Men, så luddiga som vissa av reglerna är så blir det ju subjektivt - något som jag ser som helt förkastligt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2012-02-03 18:15:10

Henkkalexi skrev:[J]ag [ser] på tillsägelser ungefär som gula kort i fotboll. [...] istället för att "ge rött kort", dvs. varna direkt, så är väl en tillsägelse alldeles utmärkt [...]

Det är det jag trodde varningarna är till för. De "mildare" graderna med "påpekanden", "tillsägelser" och vad som nu har förekommit, har tillkommit i efterhand och inte ens "varning" har någon formell definition.
Jag tycker inte att det behövs mer än varning, postningsförbud och bann.
Däermot är det önskvärt med tydligare definitioner av vilka förseelser som ger upphov till vilken påföljd och hur länge.

Dessutom tycker jag det är märkligt att man får skicka PM även om man har postningsförbud, men man får inte chatta... men, det är kanske en annan diskussion.mildare
nallen

Inläggav nallen » 2012-02-03 18:16:46

Zombie skrev:Det kan också sägas att ett sådant ställe kan ge näring åt en del kreativitet som inte skulle få tillräckligt annars.

Det är väl en alldeles lysande illustration av läget här nu. Det skrivs mer än nånsin men nästan inget är värt att läsa eller delta i med mer än ströinlägg.
nallen

Inläggav Dagobert » 2012-02-03 18:23:17

Tydliga definitioner kan bli mer stelbent. Tydliga gränser är lättare att krypa under. Även lättare att oavsiktligt snubbla på. Jag tycker det är övervägande bra att mod har möjlighet att bedöma från fall till fall.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav nallen » 2012-02-03 18:33:20

Alien skrev:Hur ska vi annars hinna med om det blir storslagsmål, tror du vi kan sitta här dygnet runt och moderera?

Det självklara alternativet är ju att inte lägga näsan i blöt - låt folk kriga på egenhand. Förr eller senare tröttnar folk och någon vinner.

Alien skrev:Att ryta "skärp er, håll er till topic" el dyl är inte ett straff.

Jo, allt som innebär att överheten lägger sig i är ett straff, ni gör det ju för att ändra på oss.
nallen

Inläggav nallen » 2012-02-03 18:34:52

@Dagobert: det är determinism jag är ute efter. Fullständig sådan, stelbenthet är bra eftersom det garanterar att inget blir fel.
nallen

Inläggav Miche » 2012-02-03 18:56:59

nallen skrev:Det självklara alternativet är ju att inte lägga näsan i blöt - låt folk kriga på egenhand. Förr eller senare tröttnar folk och någon vinner.

Det tråkiga är människor kan skadas psykiskt av sådana fajter och är du ute efter fajtas, så varsågod, men gör det inte på detta forum.

nallen skrev:@Dagobert: det är determinism jag är ute efter. Fullständig sådan, stelbenthet är bra eftersom det garanterar att inget blir fel.

Rent praktiskt är det skitsvårt att skriva regler som är så determistiska som du efterlyser, inte ens alla världens jurister klarar av det, men om du är ute efter sådan determism så varsågod att starta ett eget forum.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2012-02-03 18:59:02

nallen, din ökade frihet medför någon annans minskade frihet.
Dagobert

Inläggav nallen » 2012-02-03 19:21:13

Nej, de har ju exakt samma friheter.
nallen

Inläggav Alien » 2012-02-03 19:39:44

Friheten att förolämpa går inte ihop med andras frihet att slippa bli förolämpade och de vill kanske inte själva ha denna frihet.
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2012-02-03 19:48:18

Att slippa bli förolämpad är ingen frihet alls.
Det kan möjligen vara en effekt av att ha nyttjat sin frihet att inte lyssna eller läsa.

"En fri man är den som ... inte hindras att göra det han vill".
Vem det nu kan ha varit som skrev det; Locke kanske, jag orkar inte kolla upp det.
nallen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-03 20:12:24

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är precis här feltänket ligger: vi som skriver här är inte barn och har inte bett om att bli bemötta som barn heller. Vänligen se över din roll som moderator och försök ta in att du inte är dagisfröken på ett dagis. Om det är såna parametrar som ligger till grund för din moderatorgärning är du helt fel ute.

Ni ska ge fan i att moderera INNAN det spårar ur.
Ni ska ge fan i att avsluta trådar för att det VERKAR BLI konflikt.
Det är inte er uppgift att uppfostra.

Vänligen sluta att uppträda som trotsiga tonåringar el dagisbarn då.

Det är din tolkning, i min värld är man öppen och frispråkig med vad man tycker, man lindar inte in det och man är rak på sak. I min värld ses det som fegt att inte säga vad man tycker och stå för det, barnsligt rentav.
Fjolligt, ambivalent, hållningslöst.

Men du är som sagt helt fel ute.
Om du lever i tron att du är en värd som styr över gäster kan jag bara tala om för dig att någon värd är du inte på det här hotellet, snarare en deltidsanställd städkärring. Liebert är värd.
Om vi nu ska fara med liknelser. Om du ser dig som mer moraliskt högstående än oss andra får du gärna förklara varför du skulle vara det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2012-02-03 20:21:35

Ja, Liebert är värden. Som mod är jag snarare vakt med uppgift att se till att gästerna inte misshandlar varandra.

Som moderator förväntas jag följa reglerna såväl som att se till att andra följder reglerna och i förekommande fall varna etc.

Det låter förresten som du ser ned på städkärringar. Hur är det med klassmedvetandet? Jag kan givetvis inte se mig som städkärring i detta fall; det skulle innebära att forumisterna var skräp.
Alien
Moderator

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-03 20:28:55

Alien skrev:Ja, Liebert är värden. Som mod är jag snarare vakt med uppgift att se till att gästerna inte misshandlar varandra.

Som moderator förväntas jag följa reglerna såväl som att se till att andra följder reglerna och i förekommande fall varna etc.

Det låter förresten som du ser ned på städkärringar. Hur är det med klassmedvetandet? Jag kan givetvis inte se mig som städkärring i detta fall; det skulle innebära att forumisterna var skräp.

Lämpligt svar till den som kallar forumiter dagisbarn.
Du tar dig själv på väldigt stort allvar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dagobert » 2012-02-03 20:31:30

KrigarSjäl skrev:Du tar dig själv på väldigt stort allvar.

Look who's talking...
Dagobert

Inläggav Wine » 2012-02-03 20:54:58

Alien skrev:Hur är det med klassmedvetandet? Jag kan givetvis inte se mig som städkärring i detta fall; det skulle innebära att forumisterna var skräp.

WT (White Trash)?

:wink:
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav barracuber » 2012-02-03 20:58:19

Eller amerikanska filmer där man benämner varandra trevliga saker som "you filthy piece of shit".
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Iridia » 2012-02-04 0:16:03

Nu har jag ju bestämt mig för att försöka hålla käften och inte lägga mig i, men det här är typiskt sånt exempel som perfekt illustrerar varför jag önskade att Parvlon, Frimodig och ett par till fick begränsad möjlighet att interagera med nya medlemmar:

post705215.html#p705215

Antar att det inte anmälningsbart eller emot reglerna att vara allmänt okänslig och nöjestjafsa med en kvinna som just förlorat sitt barn??

Och hon får skylla sig själv som kommer hit...?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Zombie » 2012-02-04 0:28:36

Ja, det reagerade jag också på. Starkt. Med bland annat "nu kör han väl bort henne också".

Men orka anmäla? Jag vill inte kritisera sönder frivillig personal som i det mesta gör ett utmärkt jobb, men jag är för osäker på vad som gäller och vill slippa ta för mycket stötar.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-04 0:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 0:32:01

Stackars Irida. Du känner för mycket. Får jag föreslå ett glas vin?

Kanske Zombie vill smaka på lite rävgift? :-)Happy
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-02-04 0:36:11

Jag dricker inte. Men det gör du?

Sitta och dricka och passa på att skriva okänsligt skit till en person i sorg, det är verkligen patetiskt!
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Dagobert » 2012-02-04 0:37:06

Jag läser sällan i den delen av forumet och nu förstår jag dig bättre, Iridia.
Dagobert

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in