Handskakningar
62 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.
Jag tycker att skaka hand med någon är onödigt och jobbigt. Men jag gör det ändå.
Jag brukar inte skaka hand, och när en man frågar varför så säger jag: Det är bögigt, eftersom jag inte kan förklara att jag inte vill ha hans bakterier i min hand.
Det där med handskakningar känns ju bara onödigt men NTs tycks ju tycka det är kul.
Goran_81 skrev:Jag brukar inte skaka hand, och när en man frågar varför så säger jag: Det är bögigt, eftersom jag inte kan förklara att jag inte vill ha hans bakterier i min hand.
LOL! Tror du skulle ha lättare att komma undan med det om du bara säger "jag har bakteriefobi".
Då tar du ansvar för att problemet är ditt och ingen behöver känna sig kränkt (även om problemet egentligen är den andres eventuella bakterier, men det är ju du som inte vill ha dem).
Jag brukar oftast låta motparten ta initiativet om det handlar om att hälsa med något mer än ord. Precis som med det mesta i livet så försöker jag göra det som förväntas av mig, även om jag inte alltid gillar det. Skaka hand är sällan trevligt, men jag kramar gärna folk som jag känner bra eller tycker om.
Läkare ser nog handskakandet som en vänskaplig gest då man strax därefter ska prata med dem om privata saker som man normalt inte skulle säga till en främling. Många läkare har dock ovanan att ta i hand både när man kommer och när man går.
Sist jag var hos en läkare försökte jag slippa den första handskakningen genom att hålla min medhavda kasse i ena handen och vantarna i den andra. När hon kom ut i väntrummet för att hämta mig tog jag ögonkontakt, log och sa "Hej!" och tyckte att jag klarat av hälsandet på ett utmärkt sätt. Läkaren tittade på mina upptagna händer och sa "Hej, vi får hälsa inne på rummet". Så mycket för den planen...
Läkare ser nog handskakandet som en vänskaplig gest då man strax därefter ska prata med dem om privata saker som man normalt inte skulle säga till en främling. Många läkare har dock ovanan att ta i hand både när man kommer och när man går.
Sist jag var hos en läkare försökte jag slippa den första handskakningen genom att hålla min medhavda kasse i ena handen och vantarna i den andra. När hon kom ut i väntrummet för att hämta mig tog jag ögonkontakt, log och sa "Hej!" och tyckte att jag klarat av hälsandet på ett utmärkt sätt. Läkaren tittade på mina upptagna händer och sa "Hej, vi får hälsa inne på rummet". Så mycket för den planen...
Jag tycker inte om att ta i hand, undviker det om det går. Ibland är man ändå tvungen att göra det.
Avskyr kramar. Det är fullständigt obegripligt varför de som känner till min diagnos och har blivit informerade om min avsky för kroppskontakt ändå kastar sig över mig och ska kramas och klappa på armen.
Noli me tangere.
Avskyr kramar. Det är fullständigt obegripligt varför de som känner till min diagnos och har blivit informerade om min avsky för kroppskontakt ändå kastar sig över mig och ska kramas och klappa på armen.
Noli me tangere.
Re: Handskakningar
Några liknande trådar:
att-halsa-komma-ihag-veta-hur-t12953.html
det-har-med-att-halsa-t23448.html
svarigheter-med-att-halsa-t13938.html
lara-sig-tala-beroring-kroppskontakt-t5510.html
varfor-ar-beroring-obehagligt-t6851.html
kramar-och-annan-narkontakt-t9321.html
kramas-mer-bra-mot-ansiktsblindhet-t8199-48.html
kulturella-skillnader-angaende-kroppssprak-t23330.html
att-halsa-komma-ihag-veta-hur-t12953.html
det-har-med-att-halsa-t23448.html
svarigheter-med-att-halsa-t13938.html
lara-sig-tala-beroring-kroppskontakt-t5510.html
varfor-ar-beroring-obehagligt-t6851.html
kramar-och-annan-narkontakt-t9321.html
kramas-mer-bra-mot-ansiktsblindhet-t8199-48.html
kulturella-skillnader-angaende-kroppssprak-t23330.html
Haha tycker det är lite komiskt att man skakar hand på as träffar när det i allmänhet inte är uppskattat.
När är nästa as-träff i Stockholms området? Har inte diagnos men det känns bra att träffa folk sl
Inte omvandlar allt man säger till något helt annat ibland.
När är nästa as-träff i Stockholms området? Har inte diagnos men det känns bra att träffa folk sl
Inte omvandlar allt man säger till något helt annat ibland.
lyise skrev:Haha tycker det är lite komiskt att man skakar hand på as träffar när det i allmänhet inte är uppskattat.
Man skulle gott kunna hoppa över sådana ritualer på AS-träffar tycker jag. Det är i alla fall ingen som brukar ta illa upp om man avstår.
Många gör det nog per automatik eftersom det är så intränat. Ibland kommer lite halvgenerade fniss när man insett att kardan åkt fram innan man hunnit tänka sig för.
Skulle kunna bli en bra sketch av när aspergare träffas och inte riktigt kan bestämma sig för om de ska ta i hand eller inte.
lyise skrev:Haha tycker det är lite komiskt att man skakar hand på as träffar när det i allmänhet inte är uppskattat.
"I allmänhet" kanske man ska vara försiktig med att säga. En av de myter som går om aspergare är ju att vi är så mot kroppskontakt och så vidare, men i verkligheten finns vi av alla sorter även på den punkten. Och en del av dem som drar sig för kroppskontakt (handskakningar eller annat) gör det väl också för att de är socialt osäkra, inte hinner ställa in sig och liknande snarare än inte vill.
Den exakta fördelningen vet jag inte om någon har försökt ta reda på (och där måste man ju också ta hänsyn till eventuell sneddiagnosticering, till exempel på grund av sådana här myter). Antagligen vetter vi väl mer åt extremerna och har även i övrigt mer "konstiga" specialbehov än normalbefolkningen – här som antagligen i annat.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-03 18:10:54, redigerad totalt 1 gång.
Annars finns det ju en tråd här med tips om hallonbladste för att bli mer positivt inställd till kroppskontakt:
Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?
Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?
Jag har inget emot vare sig handskakningar eller kramar (är faktiskt väldigt förtjust i kramar), däremot kindpussar känns väldigt verklighetsfrämmande i min värld, möjligen om man blir kär i en kindpussare, men annars inte!
Jag skakar gärna hand men inte om vederbörande stått och petat i näsan precis innan. Det finns undantag alltså. Beskyller inte någon för att peta i näsan, men ni fattar min poäng nog.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor