Det allmänna forumklimatet
Re: Det allmänna forumklimatet
Iridia skrev:För att förtydliga ännu mer: Om man döpte om Att leva som aspergare till "Aspergerfrågor" "Aspergersupport" el liknande och gjorde det både googleskyddat och tuffingskyddat och flyttade allt som inte passar där till Övriga aspergerfrågor, så skulle nyanlända naturligt ställa sina frågor där, och känsliga skulle kunna informeras om att de kan gå dit och ställa frågor men samtidigt om att de inte kan förvänta sig några svar utan att allt är helt frivilligt.
Ah! Då förstår jag bättre vad du menar. Håller med - det är faktiskt en briljant idé. (När jag började formulera mitt förra inlägg hade du inte postat det än, och sedan hann jag inte läsa det just då.) Just detaljen med att tuffingsäkra avdelningen tror jag kan vara svår, men om avdelningen hette Aspergersupport skulle kanske det lösa det hela. Och det vore ju otroligt enkelt att prova, bara byta namn.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Eller om man kan formulera ett namn som gör att det framgår tydligt att det inte är professionell support. Men det framgår ju av informationen du föreslog.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Och de som går in och försvarar, "uppfostrar" eller "mästrar", måste ju också få uttrycka sina åsikter - säga ifrån när man upplever att någon blir illa behandlad? Så vem uttrycker åsikter och vem petar?
Att uttrycka sin mening (som privatperson) är helt i sin ordning i min bok, det är till och med bra, det är sånt ett diskussionsforum är till för.
Att oombedd sortera, flytta, korrigera och försöka uppfostra, särskilt i rollen som moderator, är helt förkastligt och rejäla intrång i andras personliga angelägenheter.
Var det svar på frågorna?
På alla forum måste moderaterna moderera, el "uppfostra". Det gäller att få folk att följa reglerna, precis som utanför internet. På forum måste man följa forumreglerna. T om på Flashback gäller detta, även om det bara gäller att folk ska hålla sig till ämnet.
Därför behöver moderatorer också säga till när de ser att diskussionen håller på att spåra ur = regelbrott.
Den som inte vill bli "uppfostrad" kan ju undvika det genom att låta bli att uppföra sig som en trotsig tonåring.
Därför behöver moderatorer också säga till när de ser att diskussionen håller på att spåra ur = regelbrott.
Den som inte vill bli "uppfostrad" kan ju undvika det genom att låta bli att uppföra sig som en trotsig tonåring.
Jag gillar Alien. Mest för utseendet faktiskt.
Men i sak har hon/han rätt.
Lennart Frimodig
Men i sak har hon/han rätt.
Lennart Frimodig
Alien skrev:Därför behöver moderatorer också säga till när de ser att diskussionen håller på att spåra ur = regelbrott.
När det håller på att spåra ur, alltså innan regelbrotten uppstått, finns ingen anledning för moderatorerna att göra någonting alls.
Jag kanske skall förklara.
Ni har en felaktig syn på forumledningen.
Ni förväntar er att de är Gud.
De gör väsentligen så gott de kan. Det är hela sanningen.
Det finns ingen Gud, det finns ingen slutlig rättvisa.
Lennart Frimodig
Ni har en felaktig syn på forumledningen.
De gör väsentligen så gott de kan. Det är hela sanningen.
Det finns ingen Gud, det finns ingen slutlig rättvisa.
Lennart Frimodig
Jag tror det är du som har fått oss andra om bakfoten. Kan vara för att det är så mycket som försvinner i skrift mot när man talar med folk.
Det är jag helt säker på att försvinnande få, om ens någon, av oss som yttrar oss gör. Men det kan ha sitt värde att dryfta saker, föreslå saker, dryfta förslagen, se vart det leder. Meningsfullt är inte detsamma som linjärt inriktat mot ett förutbestämt mål.
Det är jag helt säker på att nästan lika få betvivlar.
Om du menar i den här frågan: även det tror jag (nästan) alla inblandade är på det klara med. Smärtsamt på det klara för en del av oss. Menar du rent allmänt så kan vi ju inte veta.
Frimodig skrev:Ni har en felaktig syn på forumledningen.
Det är jag helt säker på att försvinnande få, om ens någon, av oss som yttrar oss gör. Men det kan ha sitt värde att dryfta saker, föreslå saker, dryfta förslagen, se vart det leder. Meningsfullt är inte detsamma som linjärt inriktat mot ett förutbestämt mål.
Frimodig skrev:De gör väsentligen så gott de kan.
Det är jag helt säker på att nästan lika få betvivlar.
Frimodig skrev:Det finns ingen Gud, det finns ingen slutlig rättvisa.
Om du menar i den här frågan: även det tror jag (nästan) alla inblandade är på det klara med. Smärtsamt på det klara för en del av oss. Menar du rent allmänt så kan vi ju inte veta.
Det är bra att du förstår Zombie.
Jag har noll intresse att övertyga dig om nånting.
Lennart Frimodig
Jag har noll intresse att övertyga dig om nånting.
Lennart Frimodig
nallen skrev:Alien skrev:Därför behöver moderatorer också säga till när de ser att diskussionen håller på att spåra ur = regelbrott.
När det håller på att spåra ur, alltså innan regelbrotten uppstått, finns ingen anledning för moderatorerna att göra någonting alls.
Om man tänker att att det är något barn som bråkar och stör de andra på lektionen, så kan läraren varna innan "skärp dig, annars åker du ut!" Skärper inte ungen sig, så åker den ut. Nu kan det förstås just vara vad den vill. (Fast hit kommer ju folk frivilligt och borde, enligt min logik, alltså vilja vara kvar här.) Men om vi ser det som ett stort samkväm med diskussioner i vissa rum, mera stödjande samtal i andra, trams och skoj i ett tredje. Är det någon som inte följer värdens regler kan värdens vakter varna, vilket ju borde vara bra för de störande gästenna: de förstår då att de inte kan fortsätta som förut om de vill vara kvar.
Alien skrev:nallen skrev:Alien skrev:Därför behöver moderatorer också säga till när de ser att diskussionen håller på att spåra ur = regelbrott.
Om man tänker att att det är något barn som bråkar och stör de andra på lektionen, så kan läraren varna innan "skärp dig, annars åker du ut!" Skärper inte ungen sig, så åker den ut.
Det är precis här feltänket ligger: vi som skriver här är inte barn och har inte bett om att bli bemötta som barn heller. Vänligen se över din roll som moderator och försök ta in att du inte är dagisfröken på ett dagis. Om det är såna parametrar som ligger till grund för din moderatorgärning är du helt fel ute.
Ni ska ge fan i att moderera INNAN det spårar ur.
Ni ska ge fan i att avsluta trådar för att det VERKAR BLI konflikt.
Det är inte er uppgift att uppfostra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Vad som skall göras, hur och när är väl helt upp till Grundare/ägare och ev Amin?
I grund och botten kan medlemmar enbart ha synpunkter på trådarna moderering, enväldig "härskare" är och förblir Grundare/ägare som faktiskt helt ensam kan ta besluta om ev "uppfostran", om han vill alltså.
Medlemmar som ställer orimliga krav, öser galla och svär åt moderatorer kanske bör överväga att starta upp ett eget Forum?
Naturligtvis är det så.
I grund och botten kan medlemmar enbart ha synpunkter på trådarna moderering, enväldig "härskare" är och förblir Grundare/ägare som faktiskt helt ensam kan ta besluta om ev "uppfostran", om han vill alltså.
Medlemmar som ställer orimliga krav, öser galla och svär åt moderatorer kanske bör överväga att starta upp ett eget Forum?
Moggy skrev:Var och en är här på forumet av fri vilja och man kan komma och gå som man vill.
Naturligtvis är det så.
@Alien: jag tycker det är helt åt helvete. Har man inte gjort något fel (än) så ska man inte straffas för det (som man ännu inte gjort).
Moderator: @nallen, du glömmer bort att det är skillnad på straff och straff, de "straff" vi delar ut här finns i flera grader från ett påtalande, via tillsägelse och varning till två olika former av avstängning (samt numera även förhandsgranskning för att hålla några i schack), men inget av dessa straff delar vi ut utan att den tilltalade har gjort något fel.
Jag tycker det låter som att vissa medlemmar helst hade sett att detta forum inte hade nån moderator alls. utan dom vill kunna diskutera precis som om dom hade en privat mail-konversation på forumet. Det funkar ju inte alls. jag tycker att det är bra modererat. det borde kanske va ännu striktare i vissa fall. Möjligt.
nallen skrev: jag tycker det är helt åt helvete. Har man inte gjort något fel (än) så ska man inte straffas för det (som man ännu inte gjort).
Att "göra något fel" är väl ändå väl ändå helt subjektivt? Det är ganska sällan men själv inser/ser egna fel, det är betydligt lättare att upptäcka fel hos andra.
"Fel" på ett Forum är när mod eller admin anser att man gjort fel eller att risken är uppenbar att det kan komma att bli fel.
Ni som så intensivt och ihärdigt kritiserar modereringen kanske får ta och inse att ni kan komma att stånga era skallar blodiga i era försök att få mod/admin att ändra sig efter era önskemål.
Aspergerforum är och förblir ett Forum som skapats på privat initiativ med en ägare och frivilligt arbetande och oavlönade moderatorer.
Egentligen är det som att kräva sina egna regler när man är på besök hos någon.
Naturligtvis lyssnar en god värd på sina gäster och försöker i möjligaste mån tillfredsställa deras önskemål men till syvene och sist är det värdens regler som gäller.
De gånger jag sett vad som hänt när nån fått en varning så HAR personen gått över gränsen, dvs att det INTE modererats i förebyggande syfte. Men ni som motsätter er systemet med varningar kanske skulle föredra att bli avstängda direkt? Jag kan iofs. tycka att de som är stammisar i "utvisningsbåset" inte borde få fler varningar, eftersom de ändå inte skärper sig. Men för de som brukar sköta sig är det bra med varningar innan avstängning, eftersom de kanske i stundens hetta inte är medvetna om att de går över gränsen.
Och så var det ju det där med att vara känslig och kräva extra hänsyn för sin känslighet - ni kritiserar andra för det fast ni gör samma sak själva... Den enda skillnaden är bara vad ni är känsliga för.
Och så var det ju det där med att vara känslig och kräva extra hänsyn för sin känslighet - ni kritiserar andra för det fast ni gör samma sak själva... Den enda skillnaden är bara vad ni är känsliga för.
Nu är ju ingen ny avd. aktuell men det kanske skulle finnas en avd. som hette utvisningsbåset. Där dom som har fått många varningar och ofrivilliga pauser från forumet får hålla till. en tanke som slog mig bara.
kullan skrev:Nu är ju ingen ny avd. aktuell men det kanske skulle finnas en avd. som hette utvisningsbåset. Där dom som har fått många varningar och ofrivilliga pauser från forumet får hålla till. en tanke som slog mig bara.
En virtuell skamvrå!
Skämt åsido, så ser i alla fall jag på tillsägelser ungefär som gula kort i fotboll. Det kan ju vara så, med tanke på de funktionshinder som vi har, att man inte uppfattar att man gått över gränsen, och istället för att "ge rött kort", dvs. varna direkt, så är väl en tillsägelse alldeles utmärkt, särskilt som det inte alltid är uppenbart för alla vad som är ett okej beteende eller inte.
AS och HFA innebär ofta kommunikationssvårigheter och ADD/ADHD innebär ofta distansproblematik och att man glömmer bort att tänka efter innan man säger/skriver något.
Forumet skulle svämma över av varningar, postningsförbud, chattförbud och avstängningar om man gick direkt till varningar utan några tillsägelser först.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:En virtuell skamvrå!
Ja ungefär så . dom värsta busarna fick en bakgård att busa runt med varandra på.
kullan skrev:Henkkalexi skrev:En virtuell skamvrå!
Ja ungefär så . dom värsta busarna fick en bakgård att busa runt med varandra på.
En sådan bakgård fanns tidigare, även om den inte var något man utvisades till. Den var googlefri och först nästan omodererad och hette Fri Diskussion, senare lågmodererad och hette Nya Fri Diskussion. (Hoppas jag fick alla detaljerna rätt där.) Men det visade sig att tonfallen och ämnesvalen där spred sig till resten av forumet. Och det är väl också precis vad man kan vänta sig av oregerliga bufflar och liknande: får de fritt lopp så ligger det inte i deras natur att hejda sig vid ett staket.
Det kan också sägas att ett sådant ställe kan ge näring åt en del kreativitet som inte skulle få tillräckligt annars. Hos några få av bufflarna och hos en del andra bland dem som tål risken att bli stångad. Men hur kombinerar man i så fall det med ett ställe för fler än bufflar? För att nu ta upp en annan gammal forumfråga som kanske inte går att svara på.
Jag tror ungefär så här.
Det är enbart moderatorerna som gör det här forumet ovanlig bra. Trots att jag ofta lyckas bli träffad av deras fördömmande.
De skapar en del nödvändiga normer. Internet är en cesspool. Det krävs normer och normgivare för att det skall bli hyggligt bra.
Ungefär så.
Lennart Frimodig
Det är enbart moderatorerna som gör det här forumet ovanlig bra. Trots att jag ofta lyckas bli träffad av deras fördömmande.
De skapar en del nödvändiga normer. Internet är en cesspool. Det krävs normer och normgivare för att det skall bli hyggligt bra.
Ungefär så.
Lennart Frimodig
Moderator: Det är i dagsläget totalt uteslutet att återinföra en omodererad avdelning, de som önskar sig det får söka sig till andra sajter.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter