Suicidprevention - hur stöder vi bäst de självmordsbenägna?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Suicidprevention - hur stöder vi bäst de självmordsbenägna?

Inläggav Iridia » 2012-02-01 23:53:16

nallen skrev:Jag är i alla fall helt säker på att jag inte skrivit på nåt avtal om att vara nåt slags djävla hobbykurator.

Inte jag heller men det är ju ingen som tvingar en att vare sig läsa eller svara.

Men visst kan det bli ett problem om det kommer alltför många som mår alltför dåligt, särskilt om de är suicidala. Det borde finnas någon som har ett övergripande ansvar för sånt så att inte folk som redan har det jobbigt nog själva mer eller mindre tvingas hoppa in och försöka göra något.

Egentligen kanske forumet borde omstruktureras helt och hållet och delas upp i två huvudavdelningar: ett supportforum och ett diskussionsforum? De som bara vill diskutera skulle då slippa dem som vill ha eller ge support och vice versa och de som vill göra både och kan ju vara medlem i båda. Det är väl i o f s en variant av det jag redan föreslog.

Moderator Alien: Avdelat från denna tråd: det-allmanna-forumklimatet-t24663.html
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav lasseivägen » 2012-02-02 1:25:55

Vården har en sida där man kan kontakta vådcentraler. Där kan man beställa tid och har möjlighet att i lugn och ro beskriva sina problem. Man slipper alltså sitta i telefon och försöka förklara något som man har svårt för, särskilt om man har telefonfobi.
Ibland känner jag att vi aspisar blir allt för fakta fokuserade, vi diskuterar om personens förslag på självmord är bra, i stället för att försöka få personen att förstå att den behöver hjälp.
Jag försökte tidigare få någon att lägga in länk plus instruktioner, för att underlätta för folk som mår extremt dåligt. Men det var tydligen inte intressant. gärna på en låst tråd.

Länk till vårdguiden http://www.minavardkontakter.se/C125755F00329208/p/startpage

Länk till tidigare inlägg http://www.aspergerforum.se/post350181.html?hilit=https://kontakt.minavardkontakter.se/#p350181
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Iridia » 2012-02-02 14:43:57

Som sista insats innan jag lägger ner det här helt har jag i alla fall ägnat förmiddagen åt att ringa runt för att undersöka möjligheten att få professionellt stöd online när det gäller personer som mår jättedåligt eller är självmordsbenägna.

Det blir ju ofta helt galet när vi som lekmän försöker leka terapeuter och komma med div goda råd. Ibland kan vårt bemötande vara helt kontraproduktivt, särskilt om personen ifråga även har andra tilläggsdiagnoser, t ex OCD, schizofreni eller personlighetsstörningar.

Och ändå är det många av oss som är överempatiska och inte bara kan skita i folk som verkar vara i nöd, vilket känns belastande när man redan har nog med att försöka klara sig själv.

Svaren jag fick efter att ha talat med Landstinget, forskningsgruppen NASP på Karolinska (som är tillsatt för att försöka förebygga suicid och psykisk ohälsa), psykakuten på St. Göran och Socialdepartementet var att hänvisa till nationella hjälplinjen (dit man även kan mejla) i mindre akuta fall, och i akuta fall ta reda på personens adress och ringa 112 så kommer de och hämtar personen till psykakuten.

De har ingen personal att avdela för att bevaka forum och så, men jag uppmärksammade dem i alla fall på problemet (som troligen kommer bli allt större i o m att de sociala medierna växer).
Iridia

Inläggav Zombie » 2012-02-02 16:02:07

@ Iridia

:-)049 :-)049 :-)049

För mig är det där skitjobbigt med folk i nöd och ingen ärlig chans att hjälpa dem. Verkligen skitjobbigt och en möjlig anledning att sticka härifrån. Och, för att förebygga missförstånd, att förbjuda folk att visa nöd är ju ingen lösning.

Iridia skrev:De har ingen personal att avdela för att bevaka forum och så, men jag uppmärksammade dem i alla fall på problemet (som troligen kommer bli allt större i o m att de sociala medierna växer).

Det var inte händelsevis någon av dem som kommenterade problemet?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2012-02-02 16:13:01

Det borde väl oxå gå att anmäla till polisen om man tycker att nån ska tvingas till vård?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-02-02 16:30:17

Tack Zombie.

Zombie skrev:Det var inte händelsevis någon av dem som kommenterade problemet?

Mjae, vart jag än ringde så var det liksom "inte deras bord". De var mycket trevliga och så men slussade runt mig i cirklar tills jag var tillbaka på ruta ett (SLL). Det var då jag lessnade och ringde regeringen.

Men alla höll med om att personer med svåra psykiska problem inte är något vi som lekmän ska behöva hantera. Särskilt inte utan minsta handledning. Därför bör man inte försöka besvara frågor från personer i akut nöd och leka terapeut själv utan slussa dem vidare till utbildad instans.

Den här nationella hjälplinjen lät det som att de satsade på, att den var under utbyggnad och att man skulle försöka införa chatt el dyl framledes. Det är väl den Svante, Miche eller nån brukar hänvisa till då och då? Eftersom jag är så allergisk mot allt som har med myndigheter och sjukvård att göra och inte själv varit i behov av den så har jag inte orkat klicka på den länken tidigare och ta reda på vad de kan hjälpa till med, men vi kanske borde posta den istället för div egna påhittade råd i allvarligare fall? Att ha det som policy helt enkelt.

Och ringa 112 om det är akut. Men då måste forumledningen godkänna att moderatorer hjälper till att få fram personens namn och adress. Egentligen kanske man borde tvingas uppge namn och adress när man reggar sig, och godkänna att dessa uppgifter lämnas ut om man börjar prata om självmord? Och kanske att en moderator utses som huvudansvarig för sådana fall, som man kan ringa mitt i natten om det skulle behövas.

Det var forskarna på NASP som sa att aspergare är starkt överrepresenterade när det gäller suicid, därför tycker jag den frågan är ganska viktig. Det kommer komma upp sådana fall igen, och vi har antagligen redan förlorat en person som väldigt tydligt hade bestämt sig och som ingen av oss orkade larma om. :(

Vi bör även ha beredskap ifall vi skulle få något liknande det som skedde på Wrong Planet förut, att någon hotar att skada andra. Hade de kontaktat polisen i tid hade världen kanske haft en meningslös dödsskjutning mindre.

Jag hoppas verkligen att forumledningen fattar allvaret i det här, och tar mer ansvar än att bara tycka att de som kommer hit får skylla sig själva och passar det inte kan de dra.
Iridia

Inläggav Dagobert » 2012-02-02 17:15:28

Iridia skrev:Egentligen kanske man borde tvingas uppge namn och adress när man reggar sig, och godkänna att dessa uppgifter lämnas ut om man börjar prata om självmord?

Nej tack.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Dagobert » 2012-02-02 17:42:07

Iridia skrev:Dagobert: jag misstänkte att somliga skulle ha invändningar mot det. Har du några andra förslag på hur man löser det problemet?

Nej. Om jag hade självmordsplaner och riskerade att nån härifrån la sig i på det sättet så skulle jag hålla tyst med dem. Kanske inte ens regga mig, oavsett planer.
Dagobert

Inläggav Iridia » 2012-02-02 17:46:43

:?
Iridia

Inläggav Dagobert » 2012-02-02 18:05:39

Iridia skrev: :?

:?:
Dagobert

Inläggav Iridia » 2012-02-02 18:13:37

:? = rackarns också, vad gör man då?
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-02-02 18:21:00

Ringer polisen så tar de reda på vad det är för filur? Jag gissar att när man anmäler till psyk så gör de samma sak ändå.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-02-02 18:28:31

De lär nog ändå behöva hjälp av forumledningen för att få IP-numret.
Iridia

Inläggav Dagobert » 2012-02-02 18:49:03

Och var tänker sig Iridia dra gränsen för när denna oombedda hjälp ska sättas in?

Att föra vidare info från Privata är regelbrott.
Dagobert

Inläggav Kimmelie » 2012-02-02 18:59:49

Jag tycker inte att man ska behöva ta på sig nåt ansvar för andra för att man reggar sig här. Det är ju ändå ett forum för vuxna människor, och alla måste ju ta ansvar för sig själva. Om man mår dåligt och är hjälpt av att skriva av sig ser jag inget fel i det, men däremot att "hota" att ta livet av sig för att därigenom - medvetet eller ej - tvinga andra att ta ansvar för en tycker jag inte är OK.

Inte heller att kräva att man måste uppge irl-identitet för att registrera sig. Än så länge ska man fortfarande ha rätt att vara anonym på nätet...

Vad jag kan se förekommer lika mycket pajkastning här som på andra ställen. Vissa är lite flitigare på att kasta, men jag har inte sett att några träffas oftare än andra. Jag kan istället fascineras av hur skickliga vissa är på att returnera pajerna. Den konsten skulle jag vilja lära mig... Jag ser det som mer konstruktivt att lära sig knep för att klara sig i världen som den är, än att kräva specialbehandling.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Moggy » 2012-02-02 19:52:00

Ja, det är aldrig lätt och det finns mycket att förhålla sig till.

Jag vet ju att jag skulle inte regga mig på ett forum där jag var tvungen att uppge personliga data och det dessutom fanns en policy att lämna ut dessa till extern part.

Om en mod skulle ta på sig ett ansvar att man skulle kunna ringa denna när man ser nåt som man tror är "skarpt läge" på forumet så ser jag mycket som skulle kunna gå jäkligt fel. Vad händer om nån chattar med nån som tänker göra nåt dumt och då ringer upp moden för att "anmäla" och moden t.ex sitter på puben och är full och inte har tillgång till forumet? Hur mycket skuldkänslor kommer de inblandade drabbas av om någon verkligen genomför det dumma och är det rätt att ta på sig ett sånt ansvar för folk ute på nätet? Hur hindrar man falsklarm och trollningar om modens telenummer är tillgängligt för alla? Eller ska bara välkända långtida medlemmar invigas? Då kommer även ett ansvar att läggas på dessa...

Jag tror det är bäst att man låter ett forum vara vad det är och inte börja ta på sig nåt ansvar som kan leda till jäkligt svåra moraliska dilemman.

Skulle det finnas ett nödnummer att ringa för medlemmar som ser ett "skarpt läge" på forumet så skulle det ofrånkomligen krypa in nån slags förväntan om ansvarstagande med. Jag känner att det skulle kunna bli obekvämt för medlemmar som inte vill bli inblandade i nåt. Ser jag till mig själv så vill jag ha valet att kunna välja om jag vill engagera mig i ett fall där nån hotar med självmord eller nån annan dumhet där nån kan bli skadad. Kunde jag göra nåt för att förhindra nåt trist så vore det fint. Men jag vill även ha valet att stänga ned webläsaren och inte ta på mig nåt svårt utan att nån i efterhand ska kunna lasta mig för nåt och säga nåt i stil med att jag åtminstone kunde ha ringt nödnumret när jag såg vad som var på gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Iridia » 2012-02-02 20:11:04

Dagobert skrev:Och var tänker sig Iridia dra gränsen för när denna oombedda hjälp ska sättas in?

Alltså, detta är bara de råd jag fick när jag ringde runt till proffsen. Att antingen hänvisa till Hjälplinjen eller också ringa 112 om det verkar akut. Och för det behöver man namn och adress.

Att föra vidare info från Privata är regelbrott.

Ja, det blir ju ett dilemma men om det gäller livet så borde det väl kunna utgöra ett acceptabelt undantag? Det ska ju då bara vara moderatorer som kontaktas, inte något man sprider ut på forumet.
Iridia

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-02-02 20:29:26

Vi var några som samordnade oss och ringde polisen en gång, när vi var osäkra på om det var allvar eller ej. Då gjorde polisen ingenting. De antog att det var ett skämt, och det var det, men ändå...
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Zombie » 2012-02-02 20:40:36

Minst ett par andra gånger var det några som ringde polis (som tog det på allvar) och ställde upp på andra sätt, och det var inte skämt. De personerna var sedan glada över hjälpen.

Och så har vi den person nyligen som ingen hjälpte (ingen naturligtvis = inte jag heller), vad som syntes i forumet, och som kanske är borta nu. Som kanske hade bestämt sig och allt det där, och vi kan mycket riktigt inte ta på oss den sortens ansvar som något tvingande, men riktigt så enkelt är det fortfarande inte.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2012-02-02 21:10:39

Tintomara Ariadne skrev:Vi var några som samordnade oss och ringde polisen en gång, när vi var osäkra på om det var allvar eller ej. Då gjorde polisen ingenting. De antog att det var ett skämt, och det var det, men ändå...

Polisen hade viss grund för sitt antagande i det fallet.
Dagobert

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-02-02 21:18:49

Zombie skrev:Minst ett par andra gånger var det några som ringde polis (som tog det på allvar) och ställde upp på andra sätt, och det var inte skämt. De personerna var sedan glada över hjälpen.

Och så har vi den person nyligen som ingen hjälpte (ingen naturligtvis = inte jag heller), vad som syntes i forumet, och som kanske är borta nu. Som kanske hade bestämt sig och allt det där, och vi kan mycket riktigt inte ta på oss den sortens ansvar som något tvingande, men riktigt så enkelt är det fortfarande inte.

:shock: Det har jag missat. Nej, enkelt är det verkligen inte.

Dagobert skrev:
Tintomara Ariadne skrev:Vi var några som samordnade oss och ringde polisen en gång, när vi var osäkra på om det var allvar eller ej. Då gjorde polisen ingenting. De antog att det var ett skämt, och det var det, men ändå...

Polisen hade viss grund för sitt antagande i det fallet.

Ja, det är sant. Och jag trodde själv inte att det var allvar i det fallet. Men vem vågar chansa när man kan ingripa?
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Hermione » 2012-02-02 22:02:23

Jag tror att det är bäst för alla parter här att man kan behålla sin anonymitet på forumet. Om proffsen vill driva ett forum för att fånga upp enskilda självmordsbenägna så tycker jag att de ska göra det. Det ansvaret ska inte påläggas ett privat forum som detta. Vem skulle vilja vara moderator om det skulle kunna bli så att: Den moderatorn missade att "Kalle" tänkte ta livet av sig?
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Iridia » 2012-02-02 23:14:19

Hermione skrev:Jag tror att det är bäst för alla parter här att man kan behålla sin anonymitet på forumet. Om proffsen vill driva ett forum för att fånga upp enskilda självmordsbenägna så tycker jag att de ska göra det.

Men det vill de alltså inte. Ändå finns det en massa personer i den situationen och på AS-forum är risken extra hög, detta är en realitet som vi måste förhålla oss till, trots att vi inte borde behöva det och proffsen borde ta hand om det här. Men nu gör de inte det, så vad gör vi då?

Det ansvaret ska inte påläggas ett privat forum som detta. Vem skulle vilja vara moderator om det skulle kunna bli så att: Den moderatorn missade att "Kalle" tänkte ta livet av sig?

Det var inte alls så jag tänkte. Bara att man ska ha en moderator att kontakta ifall man som medlem upptäcker någon som verkar vara på väg att ta livet av sig. Och veta att den personen är beredd att då göra det som behövs, d v s ta fram adress och ringa 112, om det verkar vara akut. Men det ska självklart inte vara den moderatorns ansvar att skanna forumet för potentiella suicidkandidater.

Jag skulle tycka det kännas som en stor avlastning eftersom det blir extra stress att som vanlig medlem dels känna att man borde göra något och samtidigt inte ens veta vem personen är ifall den är anonym. Har man en sådan överenskommelse redan från början så slipper man i alla fall ett osäkerhetsmoment i ekvationen.

Mer info jag fick i morse pluppade upp nu: suicidpreventionsforskaren sa att nu har man samordnat så att 112 tar hand om alla sorters larm, och att det börjat bli vanligare att poliserna har med sig en utbildad psykolog i psykakutfall.

P.S. Jag hoppas att Titti & Liebert läser detta, att det diskuteras moderatorerna emellan och att man kommer fram till fungerande rutiner när sådant här händer. Och att få svar utan att jag ska behöva anmäla mina egna inlägg igen.

Det här är en fråga som forumledningen egentligen borde ha tagit tag i själva för länge sedan, eftersom det innebär ett ansvar att äga eller vara admin för ett forum som specifikt riktar sig till personer med varierande grader av psykisk ohälsa.
Iridia

Inläggav Kimmelie » 2012-02-02 23:39:41

Det här är ett diskussionsforum, inte en psykakut...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in