Det allmänna forumklimatet
Re: Det allmänna forumklimatet
nallen skrev:Jag är i alla fall helt säker på att jag inte skrivit på nåt avtal om att vara nåt slags djävla hobbykurator.
Då behöver du väl inte läsa i de trådarna, om du ändå råkar läsa i en sån tråd så låt bli att svara!
Möjligt att jag tjaffsat mest med dig och Zombie faktiskt. Beror iofs. på hur man räknar tjaffs.Iridia skrev:Joodå, men det var något hon berättade i förtroende. Du kanske själv kan dra dig till minnes vilka du tjafsat mest med.
Tror jag vet vem du menar nu eftersom hennes senaste inlägg är skrivet till mig. Och även vad du säger "i förtroende". Dock var det isf. något som jag kom på själv har jag för mig men tydligen skulle man inte låtsas om denna grejj. Synd att hon hon uppfattar sånt som kränkande. Jo, det är en förlust. Tycker hon hade mycket att komma med.
Jag tolkar som jag vill. Fick ju fram ett svar från dig så nån nytta gjorde det.Vad snurrar du om nu? Vaddå följa efter? Tolka inte in något jag vare sig sagt eller menat.
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-02 0:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Majoriteten av oss som är på detta forumet har ju någon form av Autism. Även vi med autism och som är känsliga vill ju oxå kunna delta i diskussionerna utan att känna av kränkningar och påhopp. det är på nåt sätt som att är man känslig så finns det ingen plats för en inom forumvärlden. Då borde det stå i forumreglerna eller forumbeskrivningen att är man känslig så ska man hålla sig härifrån.
Nu är det ju så att det finns dom som har blivit medelmmar här för att få info,och stöd. Själva diskussionen är kanske inte så intressant alla gånger. Jag anser att nån i forumledningen ska kunna skriva rena infotrådar med rena faktan som sedan låses för kommentarer. vill man diskutera vad som står i infotrådarna får man starta en tråd för den diskussionen.
Exempel på sånt som skulle stå i en sån infotråd är tex. vad är LSS och vad står det för. Vilken instans har ansvar för det osv.
Nu är det ju så att det finns dom som har blivit medelmmar här för att få info,och stöd. Själva diskussionen är kanske inte så intressant alla gånger. Jag anser att nån i forumledningen ska kunna skriva rena infotrådar med rena faktan som sedan låses för kommentarer. vill man diskutera vad som står i infotrådarna får man starta en tråd för den diskussionen.
Exempel på sånt som skulle stå i en sån infotråd är tex. vad är LSS och vad står det för. Vilken instans har ansvar för det osv.
Det finns ju en del sådana trådar klistrade redan. Men nu är det här ett forum för medlemmar som själva har AS och inte en informationscentral.
Egentligen är det myndigheter som ska informera om sådant, och psykpersonal som borde ta hand om folk som mår dåligt. (Då blev kanske råden lite proffsigare också - i bästa fall.)
Egentligen är det myndigheter som ska informera om sådant, och psykpersonal som borde ta hand om folk som mår dåligt. (Då blev kanske råden lite proffsigare också - i bästa fall.)
Parvlon skrev:Ni skulle kunna ha nån typ av meddelande som dyker upp när man startar sin första tråd/inlägg, där det står hur man rapporterar inlägg och kanske en varning för att det finns olika uppfattningar ang. vad som är god ton bland de existerande medlemmarna. Och något som utmärker nyankomlingar låter bra, själv missat att det är såna jag skrivit till ett par gånger. Sen är det nog som Dagobert säger, att man behandlar såna man känner/"vet något om övht" helt annorlunda än andra. Jag är själv sån och kommer troligen vara det sålänge jag lever. Ser det som överhängande positivt.
Miche skrev:Tyvärr är erfarenheten av hur noga människor läser texter väldigt låg. Ex. texten som visas då man får sitt medlemsskap läses inte då vi ibland upptäcker brott mot reglerna bland nya medlemmar så svarar de Ok, det visste jag inte.
Admin
Alla nya medlemmar får ett PM som ser ut så här:
Titti skrev:Hej NN!
Jag heter Titti och är Admin här på AspergerForum. Trevligt att du har valt att bli medlem och jag hoppas verkligen att du kommer trivas här.
Jag vill gärna passa på att uppmärksamma dig på en del nyttig information. För det första har vi en dokumentsamling, som bland annat ger en del nyttiga tips till dig som är ny. Här hittar du dessutom en ordlista och svaren på vanliga frågor om Asperger.
Gå till dokumentsamlingen här
Dokumentsamlingen innehåller även en regelsamling att förhålla sig till. Den bör du absolut läsa för att undvika onödiga misstag som ny.
Gå till reglerna här
Än en gång önskar jag och resten av teamet dig varmt välkommen till AspergerForum.
/Admin
Som ni ser finns det lite information om just det men inte alla läser den. Vad mer kan vi göra? Är informationen otydlig? Det får inte stå för mycket och inte för lite men alltid är det några som missar det. I den första länken finns också en länk till registreringsavtalet som alla måste godkänna. Ändå säger många att "Det visste jag inte" när de bryter mot det, likadant är det med forumreglerna.
Dagobert skrev:Att automatiskt markera nykomlingar är nog svårt. Några skriver 30 inlägg första dagen, några skriver första inlägget en månad efter reggning, några vill inte markeras.
En "känslig avdelning" tror jag kan leda till ett "okänsligare" klimat i övriga avdelningar, och svår gränsdragning.
Skapa istället den frivilliga gruppen "Känslig" som alla sårbara medlemmar kan gå med i och som då markeras vid avataren.
slackern skrev:OK har man fått en varning har man skrivit något som anses som stötande eller kränkande. Då bör man tåla att få lite sådana kommentarer själv?
Miche skrev:Hur nödvändigt är dessa angrepp? Inte alls anser jag. Kommer man hit till forumet för att man befinner sig i en livskris så vill man knappast ha en skock som förföljer en för sättet att uttrycka sig!
Forumet har plats för både den som vill debattera och den som befinner sig i en livskris. Vad som är acceptabelt uppträdande här beror delvis på i vilket sammanhang det skrivs och av vem. Den som vill skriva sig ur en livskris kan välja andra avdelningar och trådar än den som i första hand vill debattera. Den som flera gånger tidigare blivit varnad för att bemöta andra forumister otrevligt har lättare att få en varning till än den som gör det för första gången. Det finns de forumister som alltid har väldigt nära till en avstängning för vissa beteenden.
Att ha olika regler för vem som får bemötas hur är inte varken möjligt eller rimligt. Om någon är tämligen okänslig i vissa avseenden och inte alls i andra? Eller mycket känslig på våren och robust okänslig på hösten? Trådar skrivs inte i enbart en kort tid då de är nya utan "dammas av" och får nytt liv ibland. Om någon tar illa vid sig av att läsa vad en forumist svarar en annan?
Det är inte aktuellt att anpassa hela forumet för dem som ser sig själva som känsliga i ett eller flera avseenden. Även då skulle det klagas på att reglerna inte passar alla, precis som nu.
Men varför inte ta någon av de många godtyckliga AS-underforumen och avdela för frågor, support och sånt? Blir lättare för nykomlingar att hitta och tydligare vilken avdelning man bör hålla sig borta från om man vill slippa.
Iridia skrev:Tack för att jag äntligen fick svar på mitt förslag!
Men tar ni då något ansvar för alla som blir bortskrämda av dessa 2-4 lågempatiska eller tuffa medlemmar som verkar se det som sin uppgift att ständigt kläcka ur sig något onödigt burdust till nyanlända och känsliga medlemmar? Man anmäler och anmäler men skadan är då redan gjord. Ibland när de går grovt över gränsen blir de anvstängda några veckor, sedan får de komma tillbaka och fortsätta precis som vanligt. Sällan någon förbättring i uppförandet utöver att de blir duktigare på att linda in sina angrepp så de blir svårare att moderera.
Vad tar ni för ansvar för detta? Vill ni inte skapa en tryggare hörna någonstans så återstår väl bara att göra forumet som helhet tryggare, och hur gör man det? Svaret är ju ganska uppenbart men av någon märklig anledning kan vissa bryta mot reglerna hur många gånger som helst utan att det blir andra konsekvenser än först 3 varningar och sedan avstängning några veckor. Borde väl snarare vara så att efter avstängning ska man inte ha några varningar kvar att använda upp innan man åker ut igen. Och efter ett visst antal avstängningar borde det väl vara uppenbart att personen antingen inte vill eller inte är kapabel att bättra sig?
Iridia skrev:Jag har aldrig sagt flasklock om att straffa någon, jag talar om att skydda nykomlingar och folk som startar trådar om personliga och känsliga ämnen. Varför måste du och några till alltid vara där och kläcka ur er något kränkande när ni lika gärna bara kunde låta bli just de trådarna?
Eftersom ni tydligen inte kan eller vill det det så var mitt förslag en särskild avdelning - en sorts karantän - dit ni inte skulle ha tillträde och därmed inte behöver hålla igen eller hålla reda på vem som kan tänkas tåla vad. Alt att ni bannades för gott så och fick söka er till Flashback och liknande ställen där er debattstil är mer vanlig och accepterad, eftersom mitt första förslag inte föll foruledningen i smaken.
Admin
Jag har upprepade gånger sagt att det inte är aktuellt att starta nya avdelningar och svarar därför inte alltid då önskemålet framförs.
Vi har inget ansvar för om människor kommer hit, stannar eller lämnar forumet. Det finns här för dem som vill vara här och följer de regler som finns. Vi kan inte anpassa forumet efter alla utan det är en av fördelarna med internet: det finns platser för alla. För en del är det Aspergerforum, för andra är det andra ställen. En del trivs här och stannar, en del är bara in och vänder för att ta vägen någon annanstans - antingen för att det är för lite modererat och för högt i tak för hur man får vara här eller för motsatsen. En del vill ha ett forum där man ägnar sig åt att klappa varandra på ryggen och dela ut "cyberkramar" och uppmuntrande tillrop, andra vill utkämpa debatter med blanka vapen och vässar sina ord därefter. Det är omöjligt att vara alla dessa till lags och därför säger vi:
Detta är Aspergerforum. Här är alla välkomna som känner att de trivs här. Den som vill delta genom att skriva är välkommen att göra det, den som hellre vill läsa är också välkommen. För dem som inte trivs finns många andra ställen att vara på och vi önskar dem lycka till på annat håll. Ni som är här får tycka vad ni vill men inte alltid skriva det och ni måste följa forumreglerna. Vi som tar hand om forumet gör vårt bästa för att tillämpa och tolka reglerna i olika situationer och ni måste acceptera våra beslut.
Ungefär så vill jag beskriva forumet.
Parvlon skrev:Varför bad du inte personen att lägga till mig på ignore-listan?
En utmärkt funktion för den som störs av vissa forumisters inlägg.
Iridia skrev:Jag har aldrig sagt flasklock om att straffa någon, jag talar om att skydda nykomlingar och folk som startar trådar om personliga och känsliga ämnen. Varför måste du och några till alltid vara där och kläcka ur er något kränkande när ni lika gärna bara kunde låta bli just de trådarna?
Fast du har inte tänkt på att din lite lätt bemästrande ton kan vara kränkande för nya medlemmar?
Iridia skrev:Men varför inte ta någon av de många godtyckliga AS-underforumen och avdela för frågor, support och sånt? Blir lättare för nykomlingar att hitta och tydligare vilken avdelning man bör hålla sig borta från om man vill slippa.
Admin
Vi tycker vi har en bra struktur på de olika forumen just nu. Att informera gör vi i många fall bäst genom de diskussioner vi har i olika ämnen men i en del fall kan infotrådar vara bra. Vi har också metatrådarna där det finns länkar till mycket information. Dessutom har vi Om Aspergerforum där det finns länkar till en ren faktaavdelning. Till den tar vi gärna emot förslag på utökat innehåll.
Det pågår också ständigt en diskussion om hur nya resp gamla forumister skall "värderas" mot varandra där en del som varit med här länge tröttnar på att besvara samma frågor från nykomlingar gång på gång. Att starta någon slags "objektiv frågelåda" är inte forumets uppgift men den som vill får gärna ställa en fråga och den som vill får naturligtvis gärna besvara den efter bästa förmåga. Och andra får gärna ge sin syn på saken.
Titti skrev:Parvlon skrev:Varför bad du inte personen att lägga till mig på ignore-listan?
Tyvärr är det lite svårt för nya känsliga användare att veta vilka de ska lägga på ignore för att slippa se angreppen från de som har svårt att låta bli.
Miche skrev:Titti skrev:Parvlon skrev:Varför bad du inte personen att lägga till mig på ignore-listan?
Tyvärr är det lite svårt för nya känsliga användare att veta vilka de ska lägga på ignore för att slippa se angreppen från de som har svårt att låta bli.
Admin
Ett utmärkt exempel på hur svårt det kan vara med "känsliga". Det är olika för olika forumister vad man blir störd/uppretad/sårad av så ignorelistan bör se olika ut för olika forumister, såväl nya som gamla.
Själv ignorerar jag ingen alls, såklart.
Dagobert skrev:Att automatiskt markera nykomlingar är nog svårt. Några skriver 30 inlägg första dagen, några skriver första inlägget en månad efter reggning, några vill inte markeras.
En "känslig avdelning" tror jag kan leda till ett "okänsligare" klimat i övriga avdelningar, och svår gränsdragning.
Skapa istället den frivilliga gruppen "Känslig" som alla sårbara medlemmar kan gå med i och som då markeras vid avataren.
Fördelen är att "tuffingarna" skulle kunna sätta alla "känsliga" på ignore. En del kanske skulle kunna kalla sig "tuffing", och så kan de känsliga sätta tuffingarna på ignore. Men det funkar inte i praktiken.
Dels skulle många inte kolla det, lika litet som de kollar vilka som är nykomlingar.
Dels kan en del som känner sig extra känsliga ibland vara okänsliga mot andra.
Dels kan en del självdeklarerade tuffingar vara hur känsliga som helst när det gäller vissa saker.
Antag att de "icke-känsliga" ansträngt sig med mycken möda och stort besvär för att vara speciellt hänsynsfulla mot en "känslig" och så reagerar den "känsliga" som en retad noshörning betr något. Ska då den "känsliga" dömas extra milt för att den är känslig (och temperamentsfull) el extra hårt för att den trots sin deklarerade känslighet förolämpat andra?
Titti, bara för att klargöra: jag menade inte nödvändigvis en till underavdelning utan omdefiniering av en av dem som redan finns.
Ett av problemen vi aspisar har är att vi kan vara överkänsliga ett annat är att vi inte är så himla bra på att uttrycka oss på rätt sätt, är ju många gånger därför vi inte funkar så bra socialt.
Jag tycker att dom som vet att dom är känsliga, inget fel att vara känslig, kan dubbelkolla så dom verkligen har uppfattat saken rätt innan det blir massa rabalder i onödan.
Än så länge har jag inte sett någon som medvetet hoppar på någon och är elak, vissa personer har bara viss jargong, det är deras personlighet. Om någon blir sårad tycker jag att det är deras eget ansvar att dubbelkolla att dom uppfattat saken rätt och säga ifrån. Väldigt mycket här på forumet kan missförstås och missförstås.
Många sitter ensamma på sin kammare och blir ju då kanske lite nojjiga av det vilket också gör att man blir extra känslig. För en del av oss är detta kanske enda kontakten med omvärlden förutom om man går och handlar, åker kommunalt eller träffar läkare. Tillhör man den kategorin kan man ju då inte belasta andra för att man är extra känslig.
Jag tycker att dom som vet att dom är känsliga, inget fel att vara känslig, kan dubbelkolla så dom verkligen har uppfattat saken rätt innan det blir massa rabalder i onödan.
Än så länge har jag inte sett någon som medvetet hoppar på någon och är elak, vissa personer har bara viss jargong, det är deras personlighet. Om någon blir sårad tycker jag att det är deras eget ansvar att dubbelkolla att dom uppfattat saken rätt och säga ifrån. Väldigt mycket här på forumet kan missförstås och missförstås.
Många sitter ensamma på sin kammare och blir ju då kanske lite nojjiga av det vilket också gör att man blir extra känslig. För en del av oss är detta kanske enda kontakten med omvärlden förutom om man går och handlar, åker kommunalt eller träffar läkare. Tillhör man den kategorin kan man ju då inte belasta andra för att man är extra känslig.
slackern skrev:Iridia skrev:Jag har aldrig sagt flasklock om att straffa någon, jag talar om att skydda nykomlingar och folk som startar trådar om personliga och känsliga ämnen. Varför måste du och några till alltid vara där och kläcka ur er något kränkande när ni lika gärna bara kunde låta bli just de trådarna?
Fast du har inte tänkt på att din lite lätt bemästrande ton kan vara kränkande för nya medlemmar?
Du menar mästrande? Bemästra betyder att vara duktig på något. (JA, jag ser ironin i detta besserwissriga påpekande men jag har också AS.)
Jag försöker att bara vara mästrande mot gamla rävar när de är oförskämda eller okänsliga mot nykomlingar och personer man vet mår dåligt eftersom jag tycker det är så himla onödigt (och det gör sympationt i mig också).
Men i o m att jag nu äntligen fått Tittis besked i denna fråga så ser jag ingen anledning att fortsätta med detta. Tydligen är det den kaxiges rätt som ska fortsätta gälla här så då är det väl bara att gilla läget. Jag kommer inte att lägga mig i mer.
En röd skylt med "Inträd här på egen risk" kanske borde vara lämplig som välkomstmeddelande.
Iridia skrev:Men i o m att jag nu äntligen fått Tittis besked i denna fråga så ser jag ingen anledning att fortsätta med detta. Tydligen är det den kaxiges rätt som ska fortsätta gälla här så då är det väl bara att gilla läget. Jag kommer inte att lägga mig i mer.
En röd skylt med "Inträd här på egen risk" kanske borde vara lämplig som välkomstmeddelande.
Admin
Jag har inte givit några andra besked nu än tidigare. Vi försöker hålla forumet på ungefär samma nivå som tidigare när det gäller moderering. Det är inte aktuellt att göra några förändringar av forumstrukturen, vi tycker den fungerar ganska bra som det är nu och har dessutom nyligen gjort en större förändring genom att göra om Övriga ämnen till den mer slutna Aspergare off-google. Jag har en del förhoppningar för framtida utveckling men det rör helt andra saker och mest sådant som finns bakom kulisserna och som ni därför inte ser.
Inträd här på egen risk gäller överallt, inte minst på internetforum och Aspergerforum skiljer sig inte på den punkten. Även om jag ibland kan tänka att jag skulle vilja kunna se genom människors tankar och avsikter med det de skriver för att kunna göra bättre avvägningar i modereringen så inser jag min och moderatorernas begränsningar därvidlag. Och det är inte heller säkert att den som yttrar sig mest i någon fråga är den som berörs mest.
Grejen är ju bara det att det här inte är vilket forum som helst, utan ett forum för en diagnosgrupp som är starkt överrepresenterad när det gäller depression och suicid. Det tycker jag medför ett visst ansvar. Där blir jag lite skrämd av vad jag uppfattar som din relativa kallsinnighet.
Förutom att jag blir lite förbannad, ledsen och besviken av rent personliga skäl eftersom detta är så återkommande i mitt liv. Vart jag än kommer så får jag idéer till hur man med enkla strukturförändringar skulle kunna förbättra saker, kan gälla allt från belysning av vägar och tunnlar till separata TV-kanaler för olika sorts program (fast 10 år för tidigt). Lägger då ner tid på att presentera genomtänkta förslag som skulle kunna förenkla för alla inblandade, men som det sedan i 99 fall av 100 inte finns något intresse för, knappt ens att man får ett svar utan att behöva tjata. Jag är för handikappad för att kunna ha ett riktigt jobb, men jag bör tydligen inte ens ge bort ideer gratis eftersom de ofta är alltför rationella för de flesta som hellre verkar vilja ha det lite hipp som happ. Sånt kan få mig att undra varför jag ö h t blev född.
Förutom att jag blir lite förbannad, ledsen och besviken av rent personliga skäl eftersom detta är så återkommande i mitt liv. Vart jag än kommer så får jag idéer till hur man med enkla strukturförändringar skulle kunna förbättra saker, kan gälla allt från belysning av vägar och tunnlar till separata TV-kanaler för olika sorts program (fast 10 år för tidigt). Lägger då ner tid på att presentera genomtänkta förslag som skulle kunna förenkla för alla inblandade, men som det sedan i 99 fall av 100 inte finns något intresse för, knappt ens att man får ett svar utan att behöva tjata. Jag är för handikappad för att kunna ha ett riktigt jobb, men jag bör tydligen inte ens ge bort ideer gratis eftersom de ofta är alltför rationella för de flesta som hellre verkar vilja ha det lite hipp som happ. Sånt kan få mig att undra varför jag ö h t blev född.
Senast redigerad av Iridia 2012-02-02 14:48:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker oxå att detta forum inte kan jämföras med andra forum. Det är nåt speciellt. Vi meddlemmar har ofta en massa skit i ryggsäcken vilket får oss att må dåligt i ibland.
Och på vilket annat internetforum förekommer det en sån detaljfixering som det gör på detta forum? det kan bli lite absurt ibland känns det som.
Och på vilket annat internetforum förekommer det en sån detaljfixering som det gör på detta forum? det kan bli lite absurt ibland känns det som.
Iridia skrev:Grejen är ju bara det att det här inte är vilket forum som helst, utan ett forum för en diagnosgrupp som är starkt överrepresenterad när det gäller depression och suicid. Det tycker jag medför ett visst ansvar. Där blir jag lite skrämd av vad jag uppfattar som din relativa kallsinnighet.
Håller med där faktiskt, som du skrev ovan oxå så skulle en varning när man kommer in på forumet vara bra bättre än ingenting.
Jag vill bara skriva att jag tycker att du, Iridia, är beundrasvärd!
Själv fixar jag nog forumklimatet för egen del, och om inte drar jag mig undan, men fy fasiken vad svårt det är att inte kunna hjälpa dem som verkar vara i så skriande behov av stöd
Själv fixar jag nog forumklimatet för egen del, och om inte drar jag mig undan, men fy fasiken vad svårt det är att inte kunna hjälpa dem som verkar vara i så skriande behov av stöd
Dagobert: jag misstänkte att somliga skulle ha invändningar mot det. Har du några andra förslag på hur man löser det problemet?
Bali: tack, men jag vill bara få det här problemet diskuterat och beaktat av forumledningen en gång för alla så jag kan släppa det här sen. Om andra blir trött på mitt tjat, gissa vad jag blir?
Jag är fortfarande lite chockad över att mitt förslag blev så kategoriskt refuserat, eftersom jag tyckte att jag hittat en lösning som skulle gynna både tuffingarna och ömhudingarna - och moderatorerna som tvingas lägga ned en massa tid på att moderera ungefär samma personer och typer av trådar om och om igen.
För att förtydliga ännu mer: Om man döpte om Att leva som aspergare till "Aspergerfrågor" "Aspergersupport" el liknande och gjorde det både googleskyddat och tuffingskyddat och flyttade allt som inte passar där till Övriga aspergerfrågor, så skulle nyanlända naturligt ställa sina frågor där, och känsliga skulle kunna informeras om att de kan gå dit och ställa frågor men samtidigt om att de inte kan förvänta sig några svar utan att allt är helt frivilligt. Så skulle man ha alla sådana frågor samlade på ett ställe istället för utspridda lite här och där. Ungefär som Privata, fast alla som är medlemmar kan läsa.
Vill lägga till att jag tyckte det var jättebra att Övrigt gjordes off google, att forumet blivit bättre och bättre, och att moderatorerna gör ett fantastiskt jobb, så jag vill inte bara gnälla. Men det här förslaget skulle kunna lösa många känsliga och ständigt återkommande problem, med minimala förändringar i inställningarna.
Bali: tack, men jag vill bara få det här problemet diskuterat och beaktat av forumledningen en gång för alla så jag kan släppa det här sen. Om andra blir trött på mitt tjat, gissa vad jag blir?
Jag är fortfarande lite chockad över att mitt förslag blev så kategoriskt refuserat, eftersom jag tyckte att jag hittat en lösning som skulle gynna både tuffingarna och ömhudingarna - och moderatorerna som tvingas lägga ned en massa tid på att moderera ungefär samma personer och typer av trådar om och om igen.
För att förtydliga ännu mer: Om man döpte om Att leva som aspergare till "Aspergerfrågor" "Aspergersupport" el liknande och gjorde det både googleskyddat och tuffingskyddat och flyttade allt som inte passar där till Övriga aspergerfrågor, så skulle nyanlända naturligt ställa sina frågor där, och känsliga skulle kunna informeras om att de kan gå dit och ställa frågor men samtidigt om att de inte kan förvänta sig några svar utan att allt är helt frivilligt. Så skulle man ha alla sådana frågor samlade på ett ställe istället för utspridda lite här och där. Ungefär som Privata, fast alla som är medlemmar kan läsa.
Vill lägga till att jag tyckte det var jättebra att Övrigt gjordes off google, att forumet blivit bättre och bättre, och att moderatorerna gör ett fantastiskt jobb, så jag vill inte bara gnälla. Men det här förslaget skulle kunna lösa många känsliga och ständigt återkommande problem, med minimala förändringar i inställningarna.
Tung fråga det här. Jag är full av beundran för alla som orkar engagera sig för att stödja (jag orkar bara ryckvis), men skulle ändå inte vilja se fler avstängningar. (Nu har jag i och för sig inte koll på aktuella fall, så detta sagt med viss reservation.) Jag skriver nu mest för att inflika att jag inte upplever något kallsinne från forumledningen. Jag menar, hur mycket kan man begära? Modereringen och ledningen här får utstå mycket kritik från olika håll. Någonstans måste man sätta en gräns för sitt arbete i en sådan position. Människor är ju så olika. Vi får väl samexistera så gott det går och försöka ta hänsyn efter ork och förmåga och dagsform och försöka leva med att andras förutsättningar och behov inte nödvändigtvis sammanfaller med våra egna. Och försöka också att inte ta åt oss av sådant som egentligen inte handlar om oss.
Och det där med "uppfostran" är knivigt. Var går gränsen mellan oönskad ouppfostran och värnande om andra runt omkring? För visst, jag har full respekt för att man t.ex. kanske inte alls har lust att behöva ta hänsyn till andras känslor hela tiden, och att man tröttnar på att någon liksom petar i ens uppförande när det här är det stället där man hoppades kunna få bara vara. Men det som är att bara vara för någon kan ju mycket väl vara precis vad som för någon annan upplevs som petande i sin fristad. Och de som går in och försvarar, "uppfostrar" eller "mästrar", måste ju också få uttrycka sina åsikter - säga ifrån när man upplever att någon blir illa behandlad? Så vem uttrycker åsikter och vem petar? (Petar är min formulering; jag minns inte att någon har uttryckt sig precis så men hoppas att det framgår ungefär vad jag menar.) Jag tycker att det kan vara svårt att dra en skiljelinje där.
Jag tror personligen att ett stort problem är att vi människor har lätt att hänfalla till försvarsmekanismer, och att försvarsmekanismer har en tendens att trigga försvarsmekanismer hos andra. Till det problemet hör (spekulerar jag vidare) att vi inte gärna erkänner för oss själva att det handlar om försvarsmekanismer när vi själva reagerar, och att det är lätt att missa att det hos den andre är fråga om sådana (utan hellre tillskriver denne illvilja, retsamhet, aspighet eller något annat attribut - vilket bidrar till låsta positioner).
Och det där med "uppfostran" är knivigt. Var går gränsen mellan oönskad ouppfostran och värnande om andra runt omkring? För visst, jag har full respekt för att man t.ex. kanske inte alls har lust att behöva ta hänsyn till andras känslor hela tiden, och att man tröttnar på att någon liksom petar i ens uppförande när det här är det stället där man hoppades kunna få bara vara. Men det som är att bara vara för någon kan ju mycket väl vara precis vad som för någon annan upplevs som petande i sin fristad. Och de som går in och försvarar, "uppfostrar" eller "mästrar", måste ju också få uttrycka sina åsikter - säga ifrån när man upplever att någon blir illa behandlad? Så vem uttrycker åsikter och vem petar? (Petar är min formulering; jag minns inte att någon har uttryckt sig precis så men hoppas att det framgår ungefär vad jag menar.) Jag tycker att det kan vara svårt att dra en skiljelinje där.
Jag tror personligen att ett stort problem är att vi människor har lätt att hänfalla till försvarsmekanismer, och att försvarsmekanismer har en tendens att trigga försvarsmekanismer hos andra. Till det problemet hör (spekulerar jag vidare) att vi inte gärna erkänner för oss själva att det handlar om försvarsmekanismer när vi själva reagerar, och att det är lätt att missa att det hos den andre är fråga om sådana (utan hellre tillskriver denne illvilja, retsamhet, aspighet eller något annat attribut - vilket bidrar till låsta positioner).
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Mycket bra poänger.
Med min tekniska lösning skulle man inte behöva uppfostra någon, utan helt enkelt bara låta bli att ge uttalade tuffingar och lågempatiska (som också vill få vara som de är och som många gånger klargjort att de inte tänker ändra sig) tillträde till den avdelning där de näst känsligaste frågorna diskuterades.
Med min tekniska lösning skulle man inte behöva uppfostra någon, utan helt enkelt bara låta bli att ge uttalade tuffingar och lågempatiska (som också vill få vara som de är och som många gånger klargjort att de inte tänker ändra sig) tillträde till den avdelning där de näst känsligaste frågorna diskuterades.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter