Hemlös i 3 månader med början i mars...
Hemlös i 3 månader med början i mars...
Det fina beskedet fick jag igår. En månads varsel att hitta annat boende som funkar och inte kostar en förmögenhet. Behöver vissa saker pga aspergern m.m. Dela rum eller bo så jag inte kan låsa om mig är uteslutet. Stughyra kostar 30-45 000 per månad!! Lägenhetshotell 15-25 000!! Hyra i andra hand är osäkert på flera plan, bli lurad (lght finns inte, skick, regler, säkerhet osv). Köpa en till lägenhet, kostar förmögenhet och riskerar bostadstillägget. Hyra hyreslägenhet, tillträdet är som tidigast maj, behöver redan i mars. Fly landet, kostar för mycket plus mycket osäkert med ny kultur/språk/fixa mobil/dator osv i landet, plus resan dit tar flera dagar. Resa runt europa, samma sak där, men lite lugnare för är det illa reser vidare om några dagar etc...
Min hjärna är mycket nära shutdown, magsjukdomen fått ny fart, säkert pga detta.
LSS behöver "mycket god förvarning" OM dom ens har nån hjälp att erbjuda,
isf korttidshem/gruppboende för gravt handikappade med noll frihet. (bott där 1natt 3 ggr innan) och tvingades upp 07.30 efter operation och sömnlösnatt, somnade runt 0600 och ville inte upp, kunde inte äta ändå men då tog dom tag i mig och skulle hjälpa klä på mig (!), ville gå ut en annan gång, men alla dörrar/fönster var låsta.
Min hjärna är mycket nära shutdown, magsjukdomen fått ny fart, säkert pga detta.
LSS behöver "mycket god förvarning" OM dom ens har nån hjälp att erbjuda,
isf korttidshem/gruppboende för gravt handikappade med noll frihet. (bott där 1natt 3 ggr innan) och tvingades upp 07.30 efter operation och sömnlösnatt, somnade runt 0600 och ville inte upp, kunde inte äta ändå men då tog dom tag i mig och skulle hjälpa klä på mig (!), ville gå ut en annan gång, men alla dörrar/fönster var låsta.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Re: Hemlös i 3 månader med början i mars...
Hur f'n kan de säga upp dig med en månads varsel?
Det kan inte vara lagligt!
Det kan inte vara lagligt!
inte säga upp, men göra det omöjligt att bo kvar under 3 månader. Man hänvisas till anhöriga... jaha och vi som inte har några/har speciella boendebehov?
- aspiemelly
Får jag fråga vad det är som har hänt eftersom du inte kan bo kvar?
Varför spelar ingen roll, det förändrar inte situationen. Denna tråd är inte om vad som "hänt" utan vad göra nu. Dessutom la jag denna i öppna forumet och då ger jag helst inte ut allt i för nära detalj.
- aspiemelly
Är husvagn ett alternativ?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag har bott i husvagn med familjen då vi inte hade något annat boende, det funkar faktiskt ganska bra och då det är under relativt kort tid, om än vintertid så kan det kanske vara ett alternativ.
OM du bor på nån slags lssboende nu, är det inte DERAS skyldighet att fixa nåt annat?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag har oxå bott i husvagn en vår+sommar. Stötte inte på några större problem faktiskt. Fick tvättat mina kläder hos andra och ofta gå några kilometer för att hämta vatten hade en hel skog som toalett. Faktiskt inte dumt att bara ta ett steg så är man ute i naturen men när vintern började närma sig så fick jag tummen ur och skaffade mig en lägenhet. Har även tillbringat en del sommrar på husvagnscampingar som liten men då fanns ju dass nära och en jävla massa folk.Miche skrev:Jag har bott i husvagn med familjen då vi inte hade något annat boende, det funkar faktiskt ganska bra och då det är under relativt kort tid, om än vintertid så kan det kanske vara ett alternativ.
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-02 4:09:48, redigerad totalt 3 gånger.
Vandrarhem? Det skulle ju bara gälla en kortare tid.
Men har inte socialen någon skyldighet att hjälpa hemlösa? Eller gäller det bara barnfamiljer?
Finns det ingen släkting annars som kan ställa upp?
Men har inte socialen någon skyldighet att hjälpa hemlösa? Eller gäller det bara barnfamiljer?
Finns det ingen släkting annars som kan ställa upp?
Är inte så bra på klipp/klistra flera inlägg i ett så tar det så gott jag minns (dåligt läsminne).
Släktingar finns utomlands, inget alternativ. Då lämnar man lander och riskerar bidraget då det är mer än "semestertid". En vän blev dessutom ifrågasatt om arbetsförmågan var nedsatt då denne åkt på semester.
Vandrarhem har sällan tvätt, och jag har iaf aldrig sett en tvättomat här, i usa fanns dom överallt så då hade det funkat. Dom är inte heller billiga. som lägst 400 natten. x 90 dagar = 36 000
Husvagn får isf bli husBIL då jag inte har någon bil. Då kommer säkerhetsaspekten in, vägpirater och ensam tjej på öde campingplats. Samt hyra av denne låg runt 6000/vecka (!) plus camping avgift. Annars något jag tänkt på annars med.
Ska finnas "någon" evakueringsskjul för dom som måste flytta sjuka/skiftarbetare på gården där "sjukaste" har företräde, det är 350 bostäder som kommer slåss om 1-2 skjul.
NU är det inte LSS boende jag är på, men dom har "korttids" på sin hjälplista ju och har tidigare hamnat på sådant enstaka natten efter sjukhusbesök. Dom kostar (inte mig) skjortan, tror flera tusen/natten. Så jag föreslog vanlig lägenhet, företagslägenhet typ, till mycket lägre priser. Får se om det går, knappast troligt inom tidsramen. Dessutom har jag behov att veta tidigare, stressen lär knappast sjunka ju närmare tiden går.
2a hand vet jag inte hur man gör. har bara hyrt ut via förmedling när jag pluggade utomlands. Blocket blir man tydligen lurad på och känns lite osäkert med. Förmedlingen jag använde verkar inte finnas mer, minns inte namnet men på porten dit dom fanns står inget som verkar som en förmedling.
Dom har sagt en tid att "någon gång inom 2-3 år" skulle det bli nödvändigt att flytta till släktingar/sommarhus osv. Bara så j*vla typiskt att dom börjar i mitt hus där det inte är lätt att hitta något men nödvändigt. Så dom som bor längst bort fick alltså "ca 2 år" varsel när jag fick "1mån".
Släktingar finns utomlands, inget alternativ. Då lämnar man lander och riskerar bidraget då det är mer än "semestertid". En vän blev dessutom ifrågasatt om arbetsförmågan var nedsatt då denne åkt på semester.
Vandrarhem har sällan tvätt, och jag har iaf aldrig sett en tvättomat här, i usa fanns dom överallt så då hade det funkat. Dom är inte heller billiga. som lägst 400 natten. x 90 dagar = 36 000
Husvagn får isf bli husBIL då jag inte har någon bil. Då kommer säkerhetsaspekten in, vägpirater och ensam tjej på öde campingplats. Samt hyra av denne låg runt 6000/vecka (!) plus camping avgift. Annars något jag tänkt på annars med.
Ska finnas "någon" evakueringsskjul för dom som måste flytta sjuka/skiftarbetare på gården där "sjukaste" har företräde, det är 350 bostäder som kommer slåss om 1-2 skjul.
NU är det inte LSS boende jag är på, men dom har "korttids" på sin hjälplista ju och har tidigare hamnat på sådant enstaka natten efter sjukhusbesök. Dom kostar (inte mig) skjortan, tror flera tusen/natten. Så jag föreslog vanlig lägenhet, företagslägenhet typ, till mycket lägre priser. Får se om det går, knappast troligt inom tidsramen. Dessutom har jag behov att veta tidigare, stressen lär knappast sjunka ju närmare tiden går.
2a hand vet jag inte hur man gör. har bara hyrt ut via förmedling när jag pluggade utomlands. Blocket blir man tydligen lurad på och känns lite osäkert med. Förmedlingen jag använde verkar inte finnas mer, minns inte namnet men på porten dit dom fanns står inget som verkar som en förmedling.
Dom har sagt en tid att "någon gång inom 2-3 år" skulle det bli nödvändigt att flytta till släktingar/sommarhus osv. Bara så j*vla typiskt att dom börjar i mitt hus där det inte är lätt att hitta något men nödvändigt. Så dom som bor längst bort fick alltså "ca 2 år" varsel när jag fick "1mån".
- aspiemelly
Det finns bemannade åretruntcampingar, en del av de har stugor till uthyrning till inte alltför hög kostnad eftersom den är beroende av säsongen. Kan det vara ett alternativ?
På campingarna finns det gemensamma toaletter, tvättrum och oftast även tvättmaskin.
På campingarna finns det gemensamma toaletter, tvättrum och oftast även tvättmaskin.
Man brukar kunna förhandla priset på camping (stuga) under lågsäsong och när det är under en längre tid (inte bara en natt eller helg). Kontakta turistbyrån, det kan även finnas privata alternativ om du skulle föredra det.
Du har inte sagt i vilken del av landet du kan tänka dig att bo. De priser som du uppger verkar fantasihöga.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Främst göteborgsregionen (1timma med bil) eller Helsingborg, ängelholm, höganäs i nödfall. Även uddevalla i nödfall. I de fall det blir utanför gbg behöver jag långhyra bil isf, så det får räknas in i priserna. Har som sagt bara kollat priser för "normal bokning", blir det verkligen bättre priser för långhyra? vill dom inte tjäna så mycket dom kan? Vet ett par vänner som långbott på Råå vallar camping i helsingborg, deras "lyx" stugor hade allt inkl lakan, tvätt och disk i stugan. Men där stod deras klubb som betalare så ingen aning vad det kostade.
- aspiemelly
Om du inte gillar att ringa runt och deala så kan jag hjälpa dig med det om du vill. Pma i så fall.
Tack, hojtar isf till när jag fått exakta datumet. Det meddelas "omgående" vid husmötet som bör vara närsomhelst.Hermione skrev:Om du inte gillar att ringa runt och deala så kan jag hjälpa dig med det om du vill. Pma i så fall.
- aspiemelly
aspiemelly skrev:Dom har sagt en tid att "någon gång inom 2-3 år" skulle det bli nödvändigt att flytta till släktingar/sommarhus osv. Bara så j*vla typiskt att dom börjar i mitt hus där det inte är lätt att hitta något men nödvändigt. Så dom som bor längst bort fick alltså "ca 2 år" varsel när jag fick "1mån".
Ursäkta om jag frågar, jag vet att du skrivit att du inte vill diskutera orsaken men jag undrar i alla fall. Ska husen rivas eller renoveras typ? Då brukar det vara hyresvärdens ansvar att skaffa evakueringsbostad under tiden. Du behöver inte svara på detta, eller kan svara i PM om du vill, jag ville bara påpeka detta ifall det händelsevis skulle vara så i det här fallet. De kan inte bara vräka folk hur som helst.
En av mina väninnor fick bo i jättefin evakueringsbostad medan de renoverade hennes hus, den var som en riktig lgh fast i tvåvåningsbarack. Hon ville knappt flytta därifrån sen.
Alla på blocket är nog inte skumma. Här finns en del att hyra i andra hand:
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=30 ... nded_lease
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=30 ... nded_lease
SGS veckobostäder i göteborg.
Det är alltså stiftelsen göteborgs studentbostäder som ochså har en djäkla massa studentrum. Så pass långt efter terminsstart borde det finnas, särskilt om man flyttar ut före nästa terminsstart.
Det är alltså stiftelsen göteborgs studentbostäder som ochså har en djäkla massa studentrum. Så pass långt efter terminsstart borde det finnas, särskilt om man flyttar ut före nästa terminsstart.
Sett den nallen men tack, är såklart alternativ men försöker komma lägre. 14000 för 1a i 4 veckor blir en del på 2-3månader.
- aspiemelly
aspiemelly skrev:Helsingborg, ängelholm, höganäs
Sjöbo?
http://www.orebacken.se/husvagn.html
Månadsavgift sommar 3 000:-
samt el 1,30/kWh
Månadsavgift vinter 1 500:-
samt el 1,30/kWh
Säsongsavgift sommar 15/4 - 14/9 6000:-
samt el 1,30/kWh
Säsongsavgift vinter 15/9 - 14/4 4 500:-
samt el 1,30/kWh
- Savanten Svante