Vill avsluta mitt God manskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vill avsluta mitt God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-01 17:43:12

Hej!
Känner att jag mår så dåligt över att det är så svårt att få mitt God manskap avslut.

Har haft God man sen 2006 men nu känner jag att jag är redo att stå på egna ben.

Jag har skickat ett brev till Tingsrätten att jag vill att mitt God manskap ska avslutas helt.
Att jag istället frivilligt tar hjälp av min familj med min ekonomi.

Hur stor är chansen att jag får min vilja i genom?
Om inte vad kan jag då göra?

Tack så länge!
blue30

Anslöt: 2011-02-14

Re: God man

Inläggav Zombie » 2012-02-01 17:49:31

Är inte överdrivet insatt i hur det kan vara med specialvillkor i ett enskilt fall, men huvudregeln är väl iallafall att en god man bara är en hjälp, som inte ska inkräkta på ens myndighet eller rätt att ingå juridiska avtal och sådant. Till skillnad från en förvaltare.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav calima » 2012-02-01 17:51:40

Chansen är 100% eftersom att ha en gode man är helt frivilligt.

Men jag antar att det kan ta tid eftersom Tingrätten avhandlar ärenden i den ordning de kommer in.

"En god man får inte gå emot sin huvudmans vilja och du har som huvudman alltid rätt att säga upp din gode man eftersom förordnandet inte kan ske mot klientens vilja."/Om godmanskap, Vimmerby kommun.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav blue30 » 2012-02-01 17:57:59

Hej i gen!
Jag sökte God man 2006 frivilligt men känner nu som sagt att jag är redo att stå på egna ben.

Skickade precis nyligen in en skrivelse till Tingsrätten och hoppas dom går med på att avsluta mitt God manskap

För mig känns det jätte jobbigt med påtvingad hjälp dvs jag vill ha valmöjlighet.

Det var ganska nära att det skulle bli förvaltare men jag motsatte mig det och vann i Tingsrätten!

Tack på för hand!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-01 18:04:34

blue30 skrev:För mig känns det jätte jobbigt med påtvingad hjälp dvs jag vill ha valmöjlighet.

Ingenting som har med gode man att göra är påtvingat. Han/hon får inte ta några beslut som rör dig, inte företräda dig någonstans utan ditt samtycke och aldrig gå emot din vilja.

Läs det jag citerade i förra inlägget:

calima skrev:"En god man får inte gå emot sin huvudmans vilja och du har som huvudman alltid rätt att säga upp din gode man eftersom förordnandet inte kan ske mot klientens vilja."
calima

Inläggav blue30 » 2012-02-01 18:10:53

Hej i gen!

Okej!

Men låt säga att jag hade fått förvaltare hur stora valmöjligheter har man då?
Får man då fatta egna beslut då?

Tack!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-01 18:23:35

"Förvaltarskapet kan indelas i bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person"

Rätten att ta egna beslut begränsas.

" ... förvaltaren inte är beroende av den enskildes samtycke för sina åtgärder utan handlar på eget ansvar i den enskildes intresse och för dennes räkning. Inte heller är domstolens anordnande av förvaltarskap beroende av att den enskilde samtycker till åtgärden. En annan skillnad är att den som har god man behåller sin rättshandlingsförmåga, det vill säga möjligheten att själv sluta avtal med mera, medan den som har en förvaltare förlorar rättshandlingsförmågan på de områden som förvaltaren övertar."/wiki

"Förvaltarskapet kan indelas i bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Hur omfattande förvaltarskapet skall vara beslutas av rätten i varje enskilt fall. Huvudmannen behåller dock alltid rätten att själv disponera över tillgångar denne själv förtjänat genom eget arbete efter att förvaltarskapet inrättats samt att ingå avtal om tjänst eller annat arbete."/wiki
calima

Inläggav blue30 » 2012-02-01 18:49:41

Hej!

Hade inte känts kul alls om jag hade fått förvaltare

Som tur är gick Tingsrätten på min linje dvs mitt God manskap är begränsat till att förvalta egendom.

Nu i nästa steg väntar jag svar från Tingsrätten angående om mitt God manskap kan avslutas helt.

Jag är 31 år och skulle kännas så skönt att få klara mig själv och be om hjälp själv när jag behöver det.

Tack!
blue30

Inläggav Tokhet » 2012-02-04 1:42:14

Man får ALLTID bestämma själv om man har en God "man" (har själv en mycket god kvinna som blivit en nära vän till mig och min sambo därför citat tecknen) för en god "man" är bara någon som ska rådgiva/guida dig lite/betala dina räkningar om du inte klarar av att hålla koll på datum

däremot en förvaltare har HELT eget ansvar över din ekonomi och har man en förvaltare som bestämmer över sin ekonomi så tror jag det är vääääldigt svårt att bli av med en sådan "bara sådär" utan väldigt bra skäl till att stå på egna ben
Tokhet
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-11

Inläggav Zombie » 2012-02-04 1:47:39

blue30 skrev:Jag är 31 år och skulle kännas så skönt att få klara mig själv och be om hjälp själv när jag behöver det.

En sak en god man kan vara bra till är just att be om hjälp själv när man behöver det. Om det är någon man har en bra relation till och man inte tycker hjälpen blir för dyr för vad den är värd. Som folk har sagt, har man en god man är det man själv som har befälet.

Så är du säker på att det inte är bättre att bara ge din gode man nya, mer begränsade instruktioner (eller kanske byta god man)? Eller är din familj införstådd med att hjälpa dig när du behöver det, och du med dem?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 1:53:17

Hittar inget fel i det som nämnts men benämningarna finns att läsa om på wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förvaltarskap

http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav blue30 » 2012-02-07 17:56:45

Hej i gen!

Har som sagt skrivit till Tingsrätten att jag vill att min God manskap ska avslutas helt.
Väntar nu på ett beslut.

Det var för ett tag sen ganska nära att jag skulle få förvaltare men tack vara det rättegångsbiträdet och Tingsrätten blev det inte så.

Min God manskap är nu begränsat till att förvalta egendom (sköta ekonomi)

Jag lever ständigt med kampen att få klara mig själv
Känns som att folk i min omgivning inte tillåter mig till det.

Tack på förhand!
blue30

Angående avslutande av God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-13 14:45:11

Hej!

Jag har kommit in med en skrivelse till Tingsrätten att jag vill att mitt God manskap ska upphöra helt.

Kollade med Tingsrätten i dag och dom har mottagit min skrivelse.

Ärendet har lämnats vidare av dom för yttrande från Överförmyndaren och min God man

Är det någon som vet som vet om Tingsrätten brukar gå på överförmyndarens och God mans linje eller gör dom en opartisk bedömning?

Finns det något jag sen kan göra om beslutet inte blir vad jag hoppas på? dvs överklaga eller liknande?

Tacksam för svar!
blue30

Re: Angående avslutande av God manskap

Inläggav Miche » 2012-02-13 15:03:22

Om du får ett avslag ska du även i samma brev få information om hur du överklagar!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav blue30 » 2012-02-13 15:36:54

Hej i gen!

Jag hoppas ju att jag inte får avslag av Tingsrätten

Men är det så att Tingsrätten gör en opartisk bedömning eller brukar dom gå på Överförmyndarens och God mans linje?

Blir lite orolig med tanke på att jag vet att både min God man och Överförmyndaren har motarbetat mig tidigare dvs dom ser helst att jag får Förvaltare!

Tack på förhand!
blue30

Inläggav Miche » 2012-02-13 16:38:26

Jag har tyvärr ingen information om hur det funkar med tingsrättens bedömningar (visserligen har båda mina föräldrar varit God Man åt olika personer, men de har ju samtidigt haft tystnadsplikt så jag har inte fått reda på så mycket).

Tingsrättsdomar är (så vitt jag vet) offentlig handling, så du kanske kan kontakta dem och få reda på hur det funkar och få titta på domar när det gäller avslutande av God Manskap.
Miche

Inläggav Hermione » 2012-02-13 16:46:09

En tanke är att det kanske inte är det bästa läget att ansöka om ett avslutat god mansskap samma månad som man missat att betala hyran (om jag inte missförstått det jag läste att du skrev i en annan tråd). Jag antar att tingsrätten tittar bakåt på betalningsförmåga/-benägenhet.
Jag utgår i från att tingsrätten tittar på fakta i frågan och att domen blir därefter.
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav calima » 2012-02-13 17:12:24

blue30 skrev:Är det någon som vet som vet om Tingsrätten brukar gå på överförmyndarens och God mans linje eller gör dom en opartisk bedömning?

Tngsrätten känner inte dig eller ditt ärende så de måste hämta in kunskap/information från personer/myndigheter som vet mer.

"Opartisk bedömning" utan information finns inte. En sådan bedömning vore godtycklig, då kan de lika gärna dra lott om utgången.

Tingsrätten kan begära in yttranden från godeman, förmyndare, socialtjänst och hela vårdsektorn innan de gör någon bedömning.
Vad som väger tyngst vid en bedömning går inte att svara på men de måste lyssna på alla parter.

Hermione skrev:Jag antar att tingsrätten tittar bakåt på betalningsförmåga/-benägenhet.
Jag utgår i från att tingsrätten tittar på fakta i frågan och att domen blir därefter.

Betalningsförmåga väger tungt.

Visst tittar Tingsrätten på fakta.
calima

Inläggav blue30 » 2012-02-13 17:13:47

Hej igen!

Ansökan angående avslutat God manskap skickade jag in innan problemet med hyran uppstod!

Har haft en dialog med mitt Hyresbolag och kommer att se till att resterande av hyran är betalt senast fredag morgon!

Det har inte hunnit gått till Inkasso

Hyran har alltid annars blivit betald i tid.

Frågan är ju om Tingsrätten gör en opartisk bedömning eller går helt på Överförmyndarens och min God mans linje?

Jag funderar på att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa mig just i denna fråga dvs hur jag ska agera om jag får avslag från Tingsrätten.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-13 17:30:20

calima skrev:Tngsrätten känner inte dig eller ditt ärende så de måste hämta in kunskap/information från personer/myndigheter som vet mer.

blue30 skrev:Jag funderar på att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa mig just i denna fråga dvs hur jag ska agera om jag får avslag från Tingsrätten.

Vänta tills du fått avslag.
Tar du själv kontakt med en jurist nu får du själv stå för den kostnaden.
Och de kostar minst en tusenlapp i timmen för att bara lyssna på dig. Varenda minut de ägnar åt ditt ärende tar de betalt för.
calima

Inläggav Miche » 2012-02-13 17:58:32

blue30 skrev:Har haft en dialog med mitt Hyresbolag och kommer att se till att resterande av hyran är betalt senast fredag morgon!

Att problemet uppstod talar emot att avsluta God Manskapet men att du nu ändå löser problemet trots detta talar för att du är kapabel att ändå hantera din ekonomi själv.

Ytterligare en sak i din fördel är att God Man inte kunde förhindra att problemet uppstod och att han agerat mot din vilja när han kontaktade dina föräldrar, de synpunkterna måste du framhäva till Tingsrätten.

Jag hoppas att du kommer stärkt ur detta och har lärt dig av misstaget. Förhoppningsvis kan du bygga upp en buffert för att slippa hamna i en liknande kris igen.
Miche

Inläggav blue30 » 2012-02-13 17:59:18

Hej i gen!
Så klart kan Tingsrätten inte göra en bedömning utan att innan ha hämtat in information från min God man,Överförmyndaren etc

Det jag menar är när dom väl ha fått in den informationen kommer dom sen göra en opartisk bedömning eller gå på Överförmyndarens och min God mans linje?

Jag får en känsla av att Överförmyndaren och min God man kommer motarbeta mig starkt då dom förmodligen har svårt att acceptera mig att stå på egna ben! ( verkar inte tro på personlig utveckling)

Jag är ganska så viljestark av mig och har ganska så lätt för att ta reda på information om saker.

Tack på förhand!
blue30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in