Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Ugglan » 2012-01-31 10:26:26

Yvonne2 skrev:Så det är Oxytocin jag vill ha


Vad spännande med hallonbladste. Jag känner igen mig med detta med oxytocineffekten, ska testa detta te. Tack för tipset!

För övrigt känner jag mest att det är omgivningens krav som idag blivit så stora att det är svårt för de människor som är extra känsliga för dem som får svårigheter, dvs vi med asperger, vi som har svårt att anpassa oss. Med krav menar jag alla de krav som ställs på människor idag både informella krav och rent formella i form av arbetsmarknadens krav, men även de påfrestningar perceptionen utsätts för när man rör sig i infrastrukturen. Jag anser även att aspergare är lite att betrakta som whistleblowers dvs någon som larmar och säger ifrån när något är fel (dvs när kraven i samhället tangerar gränsen för vad man orkar med även för NT). AS är inte med nödvändighet något som är fel och som därför ska medicineras. Som Zombie påpekat har det med nervernas koppling att göra. En skillnad, men inte nödvändigtvis ett fel.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Yvonne2 » 2012-01-31 10:36:45

Ja jag håller med om att samhället är påfrestande, stressande och mycket människor på liten yta.
Det är därför det känns skönast att slippa träffa folk..

Men det blir ju lättare om förutsättningarna är bättre.
Tex att kunna vara i samma rum som andra utan att inta försvarsposition. Eller att få sova en hel natts sömn istället för att ligga och grubbla i 2-3 timmar innan jag somnar och sen vakna mitt i natten och grubbla i 2 timmar till.

Inatt sov jag 9 timmar i sträck utan att grubbla innan jag somnade!!!!! Det händer ju aldrig :shock:
Men jag har ett jätteviktigt möte idag på dagis så jag dubbelladdade med hallonte, drack en extrakopp kl 20.00. Sov som en bebis kl 22.30 :D
Det kanske bara var tillfällighet. Men jag ska nog testa igen :-)006
Yvonne2
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Björne » 2012-02-01 20:23:35

Yvonne2 skrev:Så det är Oxytocin jag vill ha

Jag dricker 1 msk hallonbladste med 3-5 dl vatten varje dag.
Låt dra minst 10 min, helst en timme. Dricker jag det på morgonen så börjar det verka inom 3 timmar och verkar till morgonen därpå.


Du har övertygat mig också. Ska genast sätta igång med en hallonbladsteskur och se vad som händer. Hoppas bara jag inte får manboobs eller foglossning i höftlederna på köpet. Tack för tipset!
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav LostInAForest » 2012-02-02 13:26:39

Björne skrev:Hoppas bara jag inte får manboobs eller foglossning i höftlederna på köpet.


:lol:

tycker också det här låter intressant, väntar med spänning på era erfarenheter av tesörplandet.

(borde man inte förresten kunna plocka sina egna hallonblad sen, det blir juh mycket billigare och roligare? nån som vet om det är vanlig skogshallon eller nån hemlig räsersort som används?)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in