Att vilja träffa någon men inte kunna pga. AS/social fobi?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Att vilja träffa någon men inte kunna pga. AS/social fobi?

Inläggav Jagers » 2012-01-16 4:33:37

Har träffat någon, som jag skulle vilja umgås med i stort sett hela dagarna, men kan inte pga. ångest/orolighet/social fobi eller vad det nu är jag har.

Ska tilläggas att personen inte är det minsta farlig och jag litar på personen till 100% så det är inte det jag är orolig för...

Varför blir man socialt utmattad, varför behöver många med AS ensamtid, även dem som inte har social fobi? om jag förstått rätt.

Har träffat denna person 2 dagar i rad nu, ungeffär 1 timma varje gång.
Det var första gången(gångerna) vi träffades.

Jag har inte kunnat äta nånting på 3-4 dagar i stort sett pga. ångest/oro/social utmattning/eller vad jag ska kalla det. och väger redan 50 kg(173cm lång nånting)
är så rädd att jag ska gå ner under 45 kg vilket jag ser som varningsgränsen för att det börjar bli fara för min hälsa, och är rädd att jag då ska tvingas avbryta kontakten med denhär personen helt.
Har redan svårt för mat i vanliga fall, pga. konsistens och smak. så det gör inte min aptit bättre när jag är full av ångest och oro.
Har desutom inte sovit så bra som jag brukar.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, känner att jag inte alls kan formulera mig för tillfället.

3st frågor iaf.

Den första: Finns det någon typ av lugnande medicin som skulle kunna hjälpa mig?

Den andra: Finns det mat på dryck å få tag på? dvs. allt jag behöver ha för att slippa oroa mig för å dö av svällt, i en och samma dryck. gärna nånting som inte smakar skit, men det får man väll pröva sig fram med antar jag.

Den tredje: Går det att träna bort dethär så att man kan träffa nya människor dagligen och umgås med dem en längre tid och fortf. kunna äta normalt?

Tack för mig, ska gråta mig till sängs nu.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Re: Att vilja träffa någon men inte kunna pga. AS/social fob

Inläggav Alien » 2012-01-16 5:26:47

1. Oxascand tar jag när jag är paniskt skräckslagen. Receptbelagt. Finns väl starkare också, men det räcker för mig.

2. Det finns ju näringsdrycker, t ex på apoteket.

3. Ja, det tror jag.

Men att man blir tröttare än andra beror på ens AS, det är jobbigt att anpassa sig till andra, kan även gälla dem man gillar. Jag misstänker också att du oroar dig, t ex för att göra bort dig, och det är stressande.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Tiblan » 2012-01-16 5:55:12

Kan du inte träffa personen och äta samtidigt, behöver ju inte vara något avancerat kanske McDonalds eller liknande?

Låter lite som du stressar upp dig över detta och då blir det nog automatiskt lite svårare men jag tycker du har gjort en väldigt bra början med en timme om dagen. Det är mycket ju. Fokusera på att du vill träffa vederbörande om du kan istället för att fokusera på ångesten eller så gör du bara och tar ångesten när den kommer.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Jagers » 2012-01-16 13:19:08

Varför är det jobbigt att träffa folk pga. AS?

Att äta utomhus skulle inte funka alls, kan äta på restaurang ibland när mamma å pappa är med, annars inte.
Jagers

Inläggav lasseivägen » 2012-01-16 13:29:01

Mjölk och potatismos ger det mesta du behöver för att överleva.
Fins ju hyfsad pulvermos, annars är den hemgjorda både enkel och mycket godare.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-16 13:38:53

1) Japp det finns det. Lyrica t.ex. - som används bland annat mot GAD: Generalized Anxiety Disorder. Mycket bra läkemedel. Jag har dock inga personliga erfarenheter.

2) Finns ju sånna där Nutrilett eller vad dom heter men dom används väl mest för viktnedgång? Dom sägs innehålla alla näringsämnen man behöver varje dag. Annars finns ju andra måltidssubstitut. Snacka med nån personlig tränare på ett gym.

3) Ja det går. Men som med alla andra fobier så kräver det gradvis exponering. Försök tacka JA till inviter och sociala förslag. Vill du verkligen inte så tänk iaf tanken "jag borde tacka ja". Jag är väl inte världens mest sociala heller men jag har blivit en aning mer aktiv av att tacka ja oftare. Förr gick jag aldrig på fester t.ex.

Gällande den sociala utmattningen så har jag inga bra konkreta förslag. Jag själv har det svårt just nu eftersom jag aldrig får någon fritid alls (har ingen egen bostad, har familjemedlemmar runt mig hela tiden. Får kanske en halvtimme ensamtid per vecka). Det har verkligen påverkat mig negativt: ingen kreativitet, väldigt dålig motivation, dålig ork, osv.
Psykisk trötthet från social interaktion är nog inget man kommer ifrån tror jag utan det är en sak man får acceptera med denna diagnos. Det går kanske att förbättra sig själv på det området också men jag tror aldrig det försvinner helt.

Varför är det jobbigt att träffa folk för personer med AS?
Det beror på att vi gärna - i förväg - vill veta hur saker kommer utspela sig, vad som förväntas av oss och vad som ska göras. I en miljö med många nya människor så är det därför lätt att det blir jobbigt. I ditt fall beror det nog också en hel del på social fobi.
Vad är det du är rädd för? Vad folk ska tycka och tro om dig?
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-17 19:31:04

Hej!

Nutrilett och Naturdiet är de stora märkena av viktminskningsprodukter. De säljer både pulver att blanda ut i vatten och så kallade bars. Du kan köpa en bar som nästan liknar en chokladbit och äter du i dig en sån har du fått i dig omkring 200 kalorier. Pulver man blandar med vatten är också rätt okej smak på, men det är ju för att jag gillar choklad och chokladpulvret smakar nästan som kall chokladdryck.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Jagers » 2012-01-17 20:08:04

Lilla Gumman skrev:Nutrilett och Naturdiet är de stora märkena av viktminskningsprodukter.

Det är just detdär ordet "viktminskning" jag funderar över... vart är alla drycker för dem som har supermega-svårt att gå UPP i vikt? :|
Jagers

Inläggav Tinii » 2012-01-17 20:16:50

Jag har inget bra för de två först frågorna men den tredje känner jag igen mig i.
Jag är ovanligt aktiv i olika saker. Bland annat är jag tränar för en lagsport med yngre kids. Jag är även medlem i en organisation där jag på ett sätt "tvingas" träffa människor och kallprata.

Jag har inte märkt att det har gått att "träna" bort. Men däremot hitta olika tekniker för situationerna. De funkar delvis bra och delvis mindre bra. Men det överlever alla fall jag på. Då blir situationerna mindre jobbiga och tänker inte lika hög grad över dem. Där av blir ju oron/ångesten osv mindre och det blir lättare att äta. Dessutom när jag har problem med det i samband med maten så brukar jag handla på vägen hem eller se till att ha olika valmöjligheter av mat hemma. Jag har bara sånt som jag föredrar mer än annat hemma.

Hoppas du fick ut något av inlägget..
Tinii

Anslöt: 2012-01-17

Inläggav Zombie » 2012-01-17 20:41:48

Har man allvarliga matproblem på grund av till exempel AS-besvär så kan det gå att få näringsdrycker på recept genom dietist. Åtminstone för några år sedan och i vissa landsting.

Ja, den där begränsade sociala uthålligheten är välbekant bland oss aspergare. Både med och utan social fobi. Går man bra ihop kan den ju gå ner allteftersom man lär känna varandra, men räkna med den bör man nog.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jagers » 2012-01-17 20:46:17

Zombie skrev:Ja, den där begränsade sociala uthålligheten är välbekant bland oss aspergare. Både med och utan social fobi. Går man bra ihop kan den ju gå ner allteftersom man lär känna varandra, men räkna med den bör man nog.

Jo... men varför är det så tro? :?
Jagers

Inläggav Tinii » 2012-01-17 20:55:29

Jag kan ha fel men det här är en teori som jag tror..

Kan det inte vara så att en med AS lär sig hur den ska vara i ett sammanhang och på så sätt att det kan bli lättare?
Tinii

Anslöt: 2012-01-17

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-17 21:02:12

Hej!

Jagers skrev:
Lilla Gumman skrev:Nutrilett och Naturdiet är de stora märkena av viktminskningsprodukter.

Det är just detdär ordet "viktminskning" jag funderar över... vart är alla drycker för dem som har supermega-svårt att gå UPP i vikt? :|

Den som har svårt att gå upp i vikt äter som vanligt, och tar de här produkterna som mellanmål. Om du äter enbart viktminskningsprodukter, så ät mer än vad du ska så lär du gå upp i vikt. Fast det är dyrt, men det är en annan femma.

Det finns också något som heter gainers. En sån dryck har cirka 500 kalorier i sig. Vanligtvis så brukar man rekommendera att man styrketränar för att bygga upp muskler, och sen dricker en gainer drink. De säljs på gym bland annat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav DrEvil » 2012-01-30 18:50:35

Om man tror att man har asperger ökar det ens sociala fobi, men social fobi kan en person utan empati inte ha, så att om man har så pass mycket emotionell intelligens att man inser att man lider av social fobi (som stärks av att man tror att man har asperger) har man bevisat att man inte lider av asperger och kan på så vis lugna sig vilket minskar fobin
DrEvil
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-10-25

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 19:31:16

DrEvil skrev:Om man tror att man har asperger ökar det ens sociala fobi, men social fobi kan en person utan empati inte ha, så att om man har så pass mycket emotionell intelligens att man inser att man lider av social fobi (som stärks av att man tror att man har asperger) har man bevisat att man inte lider av asperger och kan på så vis lugna sig vilket minskar fobin

Jag tror jag har aspergers(även psykiatriker som tror det), jag är väldigt framåt och inte i närheten av att ha social fobi men det blir fel ibland för jag inte förstår alla normer. Jag förstår inte vad du vill komma fram till med ditt inlägg. Hur svårt kan det vara att inse att man har social fobi egentligen, inte särskilt svårt tror jag.
Ditt inlägg verkar vara präglat av oerhört låg kunskap om både as och social fobi.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav Jagers » 2012-01-30 19:36:53

DrEvil skrev:Om man tror att man har asperger ökar det ens sociala fobi, men social fobi kan en person utan empati inte ha, så att om man har så pass mycket emotionell intelligens att man inser att man lider av social fobi (som stärks av att man tror att man har asperger) har man bevisat att man inte lider av asperger och kan på så vis lugna sig vilket minskar fobin

Översättning? :D

kanske inte ska kalla mina besvär för social fobi, men ja, jag är extremt blyg, och tar ungeffär 6 månader till ett år innan jag känner mig riktigt trygg med någon, nya vänner osv.
Jagers

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 19:41:44

jag tror han menar att utan empati kan man inte ha social fobi.
Att tro att man har aspergers gör att man får social fobi.
Emotionell intelligens krävs för att inse att man har social fobi.

Det är ungefär vad jag kan utläsa från DrEvils inlägg

Förövrigt tycker jag det är väldigt konstiga resonemang
Corpse Bride

Inläggav kullan » 2012-01-30 19:46:59

Social fobi är väl nästan ett av kriterierna för just Asperger.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Jagers » 2012-01-30 19:47:16

Corpse Bride skrev:jag tror han menar att utan empati kan man inte ha social fobi.
Att tro att man har aspergers gör att man får social fobi.
Emotionell intelligens krävs för att inse att man har social fobi.

Det är ungefär vad jag kan utläsa från DrEvils inlägg

Förövrigt tycker jag det är väldigt konstiga resonemang

Menar han att alla med Asperger saknar empati isåfall?
-förvirrad-
vad menar du DrEvil ? :roll:
Jagers

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 19:51:52

kullan skrev:Social fobi är väl nästan ett av kriterierna för just Asperger.

Nej det står inget om det i diagnoskriterierna:
A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen

oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån

brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

brist på social eller emotionell ömsesidighet

Man kan även vara så att man beter sig på fel sätt socialt. Social fobi är nog inte ovanligt men man får inte glömma att det är inte alla som har det med.
Corpse Bride

Inläggav Banzai » 2012-01-30 19:53:29

Av de sju inlägg DrEvil gjort hittills så drar jag slutsatsen att NN är ett troll. Väntar med spänning på att bli motbevisad.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 19:56:36

Jagers skrev:Menar han att alla med Asperger saknar empati isåfall?
-förvirrad-
vad menar du DrEvil ?

Jag har ingen aning, verkar konstigt. Jag vill också ha en förklaring på vad som menas.

Jag tror också det Banzai.
Corpse Bride

Inläggav Jagers » 2012-01-30 19:56:52

Banzai skrev:Av de sju inlägg DrEvil gjort hittills så drar jag slutsatsen att NN är ett troll. Väntar med spänning på att bli motbevisad.

HAHAHHA, märkte precis detta själv, :P ska bli kul å se... :D
Jagers

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 20:06:01

Svar på fråga två: Jag föreslår drickor man kan köpa på apoteket, det är måltidsersättning vilket passar bra om man har svårt att äta. Jag dricker sådana, man får halsa snabbt för att det inte är det godaste men med ett glas vatten bredvid går det ner. Fråga din läkare om du kan få det utskrivet på recept. Finns även receptfritt men det är ganska dyrt om man tar sådana regelbundet.

Det andra vet jag inte om jag kan svara på riktigt bra men jag hoppas det löser sig för dig :-)Happy
Corpse Bride

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in