Artikel i DN - Surfplattor ersätter skolböcker i Sollentuna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Artikel i DN - Surfplattor ersätter skolböcker i Sollentuna

Inläggav Wine » 2012-01-30 12:43:05

I Sollentuna satsar man nu stort på att eleverna i kommunens skolor ska lära sig att behärska och använda den nya tekniken och rustas inför framtiden och arbetslivet. Inom två år ska alla Sollentunas elever från förskoleklass till och med nian ha fasats in i den "digitaliserade skol­eran". En satsning som också medverkar till att man ska ge alla barn och ungdomar samma förutsättningar, även de som kommer från hem med sämre ekonomi och som av olika anledningar inte har tillgång till en dator hemma ska få digital kompetens genom att utrustas med datorer och surfplattor i skolan är tanken:

Surfplattor ersätter skolböcker i Sollentuna
Publicerad i dag 07:28

Först i tvåan får eleverna papper och penna och skolböcker är snart ett minne blott. År 2013 ska alla elever i Sollentuna ha surfplattor och datorer i stället för läromedel. ”Jämfört med övriga samhället ligger skolan i bakvattnet”, säger skolpolitikern Maria Stockhaus (M).

Att ge alla barn och ungdomar samma förutsättningar har varit avgörande för satsningen.

– Vi vet att alla elever inte har tillgång till dator hemma. De elever som kommer från hem med tajtare ekonomi har sämre betyg. Det blir ytterligare en kil om de inte får samma digitala kompetens, säger Maria Stockhaus.

När eleverna får surfplattor och datorer kommer man använda dessa istället för läromedel i undervisningen och först i tvåan ska barnen få penna och papper:

– Det är en väl beprövad pedagogik som heter skriva sig till läsning. Barn saknar finmotoriken och har svårt att skriva snyggt med penna. I stället för att sitta och traggla är det lättare att trycka på tangenterna och tangenter som dessutom är ljudande. Datorn ger eleven omedelbar och individuell feedback på ett sätt som läraren aldrig kan ge alla samtidigt, säger Maria Stockhaus.

I en av kommunens skolor, Tegelhagen, har eleverna haft en egen dator i tre år och förskoleklasserna har just fått Ipad-surfplattor. Skolorna har möjlighet att själva välja mellan PC, Mac, Ipad eller Android.

Hur den digitala skolan påverkar elevernas kunskapsnivå finns ännu relativt lite forskning kring.

– Tegelhagsskolan presterar bra på nationella prov och den har varit helt digitaliserad i tre år.

http://www.dn.se/sthlm/surfplattor-ersa ... sollentuna

Spännande utveckling, vilken skillnad mot när man själv gick i skolan, undrar hur eleverna och inlärningen kommer att påverkas av dessa förändringar.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Artikel i DN - Surfplattor ersätter skolböcker i Sollent

Inläggav Miche » 2012-01-30 13:29:07

Wine skrev:Spännande utveckling, vilken skillnad mot när man själv gick i skolan, undrar hur eleverna och inlärningen kommer att påverkas av dessa förändringar.

Jag är rädd att syftet enbart är för att spara pengar. Läroböcker är inte billiga och Apple säljer Mac och iProdukter väldigt billigt till skolor för att vänja elever vid att använda deras produkter även i framtiden.

För att det ska fungera så måste lärarna fatta vad de håller på med, lära eleverna att söka information och bedöma hur relevant den informationen är. Lärarutbildningen ligger långt efter och jag tror det kommer att sluta med ännu sämre kunskaper hos elever än det vi ser idag.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2012-01-30 15:32:55

Miche skrev:
Wine skrev:Spännande utveckling, vilken skillnad mot när man själv gick i skolan, undrar hur eleverna och inlärningen kommer att påverkas av dessa förändringar.

Jag är rädd att syftet enbart är för att spara pengar. Läroböcker är inte billiga och Apple säljer Mac och iProdukter väldigt billigt till skolor för att vänja elever vid att använda deras produkter även i framtiden.

Spara papper sparar miljön vilket är bra för alla. Pengar - jo så sett att den digitala tekniken oftast är billigare än den pappersbaserade till priset av inlärningskurvan. Ingen tror väl att den digitala utveckligen kommer att avstanna?

Miche skrev:För att det ska fungera så måste lärarna fatta vad de håller på med, lära eleverna att söka information och bedöma hur relevant den informationen är. Lärarutbildningen ligger långt efter och jag tror det kommer att sluta med ännu sämre kunskaper hos elever än det vi ser idag.

Det verkar pågå ett generationsskifte även inom lärarkåren, vilket det naturligtvis gör hela tiden, men den här gången har de alla 40-talister som ska lämna och det är ingen liten grupp som vi vet. Den gamla lärarutbildningen låg av förklarliga skäl inte rätt i den skenande utveckningen, förhoppningsvis gör den nuvarande och framtidens utbildningar det.

Jag kan se att många äldre 40-talist-lärare på vår grundskola i början grymtade bara ifall kommunen iförde ett webbaserat skolsystem. I min kommun heter systemet Fronter som tydligen används i många kommuner och det är tyvärr ingen höjdare - man undrar vem som upphandlat ett sådant system. Jag tycker det ser för jävligt ut både utseendemässigt och användarmässigt och är inte alls förvånad att de äldre lärarna inte tar det till sig. Ska man införa en massa ny teknik måste den vara både funktionell och tilltalande men det uppfyller inte detta systemet Fronter. Det fungerar men det ger ingen trevlig upplevelse, det spär på de äldres upplevelse av otillräcklighet och ger IT i allmänhet dåligt rykte.

Surfplattor däremot är betydligt mera "mänskliga", "organiska" och relativt lättbegripliga produkter. De kanske kan bli det IT-lyft som vi behöver över generationsgränserna för att slippa känslan av utanförskap från de äldre.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Krake » 2012-01-30 15:54:22

Jag har undervisat i skolor där eleverna har personliga datorer istället för skolböcker. Det som händer kallas för facebook... Jag hoppas bara att resultatet inte blir detsamma med dessa.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav Miche » 2012-01-30 16:00:28

Jag tror datorbaserad kan vara superbra, men den måste ha ett korrekt stöd från alla håll, inte som det blir nu där lärarna inte är integrerade från början och de saknar relevant utbildning.

Som det ser ut nu är det en katastrofal utveckling som inte leder till något gott.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 16:01:00

Verkar som det är ganska lika. Att man kan surfa samtidigt går ju att ordna olika blockningsmöjligheter.

– which of these two offers more reading comfort? There are no disadvantages to reading from electronic reading devices compared with reading printed texts.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 094337.htm
While young people tended to read both electronic and physical text at about the same pace, elderly people read off their iPads three times faster than a traditional book.
http://www.mirror.co.uk/news/technology ... -23505629/

http://www.ischool.utexas.edu/~adillon/ ... eading.htm
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Moggy » 2012-01-30 16:10:32

Tror inte systemen är i närheten av att vara tillräckligt mogna för att ersätta läroböcker. Risken är stor att skolorna gör sig beroende av leverantörer och att utbudet av läromedel kommer att bli begränsat och vinklat.

Det kommer bara att bli en stor lekstuga av det och massvis med elever kommer att drabbas.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in