videodata i ELAN
13 inlägg
• Sida 1 av 1
videodata i ELAN
Jag behöver analysera videodata i transkriptionsprogrammet ELAN, men blir galen på allt tekniskt krångel. Finns det någon här som råkar kunna detta? Jag har videodata i .mts-format som jag kan konvertera i Pinnacle. Jag skulle verkligen behöva jobba med MPEG-4-format, dels för att kunna bläddra ruta för ruta, dels för att det sägs funka för både PC och Mac. Jag har PC, Windows 7, och min kollega har Mac. Dessvärre kraschar ELAN så fort jag försöker öppna ett nytt projekt med MPEG-4-fil i.
Jag har provat att installera om programmet, att ladda ner en äldre version av det och att byta plattform till QuickTime for Java. Inget funkade.
Jag har provat att installera om programmet, att ladda ner en äldre version av det och att byta plattform till QuickTime for Java. Inget funkade.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Re: videodata i ELAN
Kan det vara så att Pinnacle innehåller buggar alternativt använder MPEG4-features som ELAN inte stöder?
Jag stöter ibland på videofiler som inte fungerar på min mediaspelare trots att videofilen har ett format som stöds av mediaspelaren.
Du kan testa att konvertera videofilerna med ett annat program. WinFF är en grafisk frontend till FFmpeg, som stöder de flesta format inklusive MTS-filer.
Jag stöter ibland på videofiler som inte fungerar på min mediaspelare trots att videofilen har ett format som stöds av mediaspelaren.
Du kan testa att konvertera videofilerna med ett annat program. WinFF är en grafisk frontend till FFmpeg, som stöder de flesta format inklusive MTS-filer.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Ah, låter lovande. *hoppas, hoppas* Konverterar för fullt nu. Jag kände inte till att det fanns fler program för PC som kunde konvertera från .mts-filer. Trodde Pinnacle var det enda. Stort tack för tipset!
- Tintomara Ariadne
Hm, filen blev nästan 2 gigabyte...
- Tintomara Ariadne
Provar med lite sämre kvalitet nu, för den enorma filen funkade inte.
- Tintomara Ariadne
Du kan inte klippa filen och analysera en del i taget för att det inte ska bli så tungt?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jo, absolut, men det enda program jag kan göra det i är Pinnacle, och jag ville prova helt utan det först ifall det är det programmet som ställer till det. Men jag skall definitivt prova ett kortare klipp först innan jag ger upp (det här var på 15 minuter).
- Tintomara Ariadne
Hittade just fler inställningar i WinFF och provar att konvertera ett klipp på 40 sekunder. Fast det står att det blev fel i läsningen. Hm... Nope. Nytt försök.
- Tintomara Ariadne
Jag har provat filmkonvertering men det verkar vara en jädrans massa man mäste lära sig för att lyckas.
Skulle rekommendera att du Googlar filformaten samt convert för att få tips.
Skulle rekommendera att du Googlar filformaten samt convert för att få tips.
De gånger jag har konverterat film med FFmpeg och mencoder har det inte varit speciellt många parametrar jag behövt pilla på.
Man specifierar i princip vilka codecs som ska användas för bild/ljud och låter programmet använda sina default-parametrar. Jag tror jag brukar ange en rätt hög bitrate för att få vettig kvalitet.
Man specifierar i princip vilka codecs som ska användas för bild/ljud och låter programmet använda sina default-parametrar. Jag tror jag brukar ange en rätt hög bitrate för att få vettig kvalitet.
- Sammelsurium
Konverteringen funkar, men filformatet går sedan inte att få in i ELAN.
- Tintomara Ariadne
FFmpeg, som WinFF bygger på, används av en hel uppsjö olika program, så jag gissar att problemet inte ligger där, utan i ELANs videoavkodning.
Du kan ju alltid testa att konvertera med ett annat program. Googla efter t.ex "convert mts mp4 windows". Digert arbete att beta igenom de träffarna dock.
På http://www.iskysoft.com/topic-mts/mts-converter-for-mac.html finns en ganska pedagogisk guide för MacOS som du kanske har tillgång till.
Du kan ju alltid testa att konvertera med ett annat program. Googla efter t.ex "convert mts mp4 windows". Digert arbete att beta igenom de träffarna dock.
På http://www.iskysoft.com/topic-mts/mts-converter-for-mac.html finns en ganska pedagogisk guide för MacOS som du kanske har tillgång till.
- Sammelsurium
Nej, jag har ju inte någon Mac. Det är liksom det som är problemet. Och jag har provat mts-konverteraren för PC. Den gav en del format som funkar bra i ELAN på min PC, men troligen blir det problem när min kollega med Mac skall fortsätta på min analys. Tack ändå!
- Tintomara Ariadne