Google+, wallet, calendar, documents etc

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Google+, wallet, calendar, documents etc

Inläggav Iridia » 2012-01-14 11:42:24

Hur mycket av sitt liv ska man anförtro storebror Google egentligen?

Det här Google Wallet t ex, är det någon som använt det och orkar beskriva vad det går ut på i lättfattliga termer? Är det något att ha?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: Google+, wallet, calendar, documents etc

Inläggav geocache » 2012-01-14 11:59:46

Jag har kikat lite på vad Google Wallet är men jag för min del känner inget behov att använda den funktionen till något. Jag har medvetet inte ens en sådan apparat som syns på bilden... vet knappt vad en sådan kallas, ens... IPhone, tror jag. IPod? IPad? Min mobiltelefon är säkert fem år gammal, och den använder jag enbart till samtal, enstaka SMS- och MMS-skickande. Mig gör mediabranschen inga stora pengar på.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-14 13:01:54

Jag försökte med Google calendar men det funkade inte för mig. Det var alldeles för krångligt och jag fick inte de påminnelser jag skulle.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Wine » 2012-01-14 17:09:00

Jag använder minimalt med webbaserade program, bara i undantagsfall. Som alternativ till Google Calendar finns t.ex. Mozilla Sunbird:

http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav barracuber » 2012-01-14 17:43:18

Wine skrev:Jag använder minimalt med webbaserade program, bara i undantagsfall. Som alternativ till Google Calendar finns t.ex. Mozilla Sunbird:

http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/

Varför skulle icke webb-baserade program vara säkrare än webb-baserade, vilket det låter som att du antyder ? Ett desktopprogram som Sunbird, Thunderbird, Outlook osv kan utföra nätanrop, serveranrop, anropa olika nättjänster lika enkelt som webbprogram - det beror på programmeraren och programspråket. Alla moderna språk idag kan göra nätanrop. Jag vet andra som sagt sådär typ "jag kör Windows mail och undviker webb-baserad mail" men jag har aldrig förstått hur de har tänkt.

Vad gäller Google och trådens topic har flera googletjänster numera s.k. tvåstegs login, vilket påminner lite om bankernas säkerhetssystem (sigilldosor). Har inte sett att Microsoft har ngt liknande ännu men det kommer säkert.

Men visst jag håller med TS om att Google känns väldigt dominant vilket inte känns alldeles bra.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2012-01-14 19:24:22

geocache skrev:Jag har kikat lite på vad Google Wallet är men jag för min del känner inget behov att använda den funktionen till något. Jag har medvetet inte ens en sådan apparat som syns på bilden... vet knappt vad en sådan kallas, ens... IPhone, tror jag. IPod? IPad? Min mobiltelefon är säkert fem år gammal, och den använder jag enbart till samtal, enstaka SMS- och MMS-skickande. Mig gör mediabranschen inga stora pengar på.

Google Wallet är väl det nya namnet på Google Checkout, som jag fattat det? Som är Googles alternativ till Paypal, Payson osv. Så jag förstår inte din kopplig till smartphones. Jag menar Google Wallet/Checkout fanns långt innan smartphones och är ett betalningsätt vid nätköp oavsett enhetstyp.
barracuber

Inläggav Iridia » 2012-01-14 19:57:39

Ja, det är samma.
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 6:17:41

barracuber skrev:Google Wallet/Checkout fanns långt innan smartphones
Är väl menat att man ska kunna använda "wallet" i affärer. För mig jag läste nån siffra om 100.000-tals ställen där det går att använda. Checkout verkar bara vara för betalningar online.

31/5 - 2011
Last week Google announced a new application called Google Wallet that offers the posibility to pay with your Android phone. You’ll be able to tap, pay and save using your phone and near field communication (NFC). For now, the Google Wallet is tested with the first Android phone featuring this app, Nexus S.
http://releasespy.net/google/google-wal ... ease-date/
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-01-15 7:15:41

Det jag undrar är hur säkert systemet är. Försöker de konkurrera ut PayPal nu? För några månader sen var det Facebook typ.

Provade kalendern igår. Fick en påminnelse per mejl idag om en grej jag lagt in.
Iridia

Inläggav bittin » 2012-01-15 12:16:09

Brukar använda Google Calendar då det är det min Android telefon kör per standard, har ett Google+ konto som jag aldrig använder, gmail använder jag med, resten använder jag nog inte
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav barracuber » 2012-01-15 14:57:31

KaosPrinsessa skrev:Jag försökte med Google calendar men det funkade inte för mig. Det var alldeles för krångligt och jag fick inte de påminnelser jag skulle.

Var det nyligen du försökte? De har ganska nyligen (sent i höstas tror jag) förenklat inte bara Google calendar utan även flera andra tjänster som gmail mm. Förenklat vad gäller synliga knappar, färgteman, menyer mm. Så om du inte testat nyligen så gör det - du kanske blir överraskad!

Om du inte gillar det nya standardtemat (jag gör inte det) - väldigt mycket vit bakgrund och några få röda och blå knappar - så finns det flera andra teman att byta till. Välj Inställningar ("Kugghjulet uppe till höger") och Teman.

Mina favoriter är naturteman; just nu kör jag "Trädtoppar" - det ser ut så här:
Bild
barracuber

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-15 15:03:55

barracuber skrev:ar det nyligen du försökte? De har ganska nyligen (sent i höstas tror jag) förenklat inte bara Google calendar utan även flera andra tjänster som gmail mm. Förenklat vad gäller synliga knappar, färgteman, menyer mm. Så om du inte testat nyligen så gör det - du kanske blir överraskad!

Om du inte gillar det nya standardtemat (jag gör inte det) - väldigt mycket vit bakgrund och några få röda och blå knappar - så finns det flera andra teman att byta till. Välj Inställningar ("Kugghjulet uppe till höger") och Teman.

Mina favoriter är naturteman; just nu kör jag "Trädtoppar" - det ser ut så här:

Jag testade strax före jul, så det måste ha varit den nya jag testade.
Förstod knappt nått. För mkt man kan ändra och ställa in och bestämma.
Den där med löv skulle jag nog inte kunnat haft, skulle stirra sönder mig på löven och inte se det jag skulle se :P
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav barracuber » 2012-01-15 15:07:03

Iridia skrev:Det jag undrar är hur säkert systemet är. Försöker de konkurrera ut PayPal nu?

Vad jag vet använder båda SSL dvs krypterad kommunikation av samma typ som även bankerna använder vilket är inbyggt i internetstandarden (https).

Jag har användt Checkout en gång och tyckte det var enkelt. Paypal några gånger men det känns inte lika enkelt; det är mer mail som skickas fram och tillbaka mellan Paypayl, köparen och säljaren - åtminstone var det så då. Men säkerhetsmässigt är de antagligen lika eftersom båda följer https.

En sak som jag tycker höjer säkerheten är att man inte använder sitt vanliga bankkort (det man har i plånboken) vid onlineköp. Använd istället något som kallas e-kort (åtminstone på Swedbank). E-kort är ett tillfälligt kort med ett maxbelopp och en livslängd ( i månader) som man själv anber när man skapar e-kortet. Man måste ha internetbank och bankkort/kontokort för att kunna skapa e-kort eftersom pengarna alltid dras från bankkontot som ens riktiga bankkort är kopplat till; e-kortet är bara ett temporärkort som försvinner efter köpet. E-kort har funnits några år men jag upptäckte det själv bara 2011.

Iridia skrev:För några månader sen var det Facebook typ.

Vad var det? Vill Facebook börja med betalsystem?
barracuber

Inläggav Iridia » 2012-01-15 15:13:25

Nej, nu missförstod du meningen. Först köper Google upp Youtube. Nu vill de konkurrera ut Paypal. För nåt halvår sedan ville de konkurrera ut Facebook (genom att introducera Google+).

Fast det sista tror jag inte de lyckats sådär jättebra med. Men man ser tydligt hur deras vision är att ha en tjänst för allting så att man inte någonsin ska behöva använda något annat än deras produkter.

Undrar vad som står på tur härnäst. Skype kanske?
Iridia

Inläggav Flia » 2012-01-25 21:50:55

Jag använder Chrome webläsare, Google mail och kalender, dessutom använder jag den identiteten ganska ofta (man kan logga in på olika bloggar och andra ställen med sitt google-konto).

Kalendern är helt överlägsen tycker jag. Jag ger mig själv påminnelser på epost och sms så att jag kommer ihåg att förbereda för det som ska ske.
Dessutom kan en android-telefon synka telefonkalendern med Google, men det kan man stänga av också (jag använder googles till långsiktig planering och telefonens till dagliga pillerlarm och korsiktig planering).

Google+ har jag inte riktigt fattat, troligen för att jag är fast i Facebook-träsket.
Såg senast idag att Picasa bildprogram är google-baserat.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Zonkey » 2012-01-25 22:43:25

Har ingen speciell anledning för det men jag litar helt på Google! Kör Calendar nu (hjälpmedelscentralen tyckte det skulle vara bättre att synka den mellan min iPhone och PC istället för att ha en handifone) och tyckte det var rätt smidigt att lägga in enstaka möten osv. Att lägga in mitt skol-schema tog en del tid, håller med dig om att det är många val att kryssa i (påminnelser, inbjudningar osv) men annars ser det jättebra ut!

Behöver en kalender där jag kan lägga in nya poster i datorn och få upp dem i mobilen.
Genom skolan använder vi också Gmail och Google Docs. Förutom de problem som uppstår när man försöker använda ett Word-liknande program genom ens webbläsare tycker jag det är jättebra också.

Google+ registrerade jag mig på men har aldrig varit där inne, dock hört att det finns massa bra, gratis, spel där?
Zonkey

Anslöt: 2011-10-24

Inläggav Wine » 2012-01-26 21:20:01

Nu ska Google samla in all information om dig
25:e jan 2012 kl 16:22

De ser dina mejl, ”känner” dina vänner och vet vilka intressen du har.
Internetjätten Google har nästlat sig in i allt och är nog den som vet mest om dig – bortsett från din mamma.
Nu ska de samla alla information om dig i en enda databank.

Du sätter dig vid datorn och ska maila – Gmail, du läser nyheter i webbläsaren Chrome, du tittar på roliga klipp och allt om den senaste Hello Kitty-ryktena på youtube. Kanske har du även en Android-telefon (kanske till och med en Google Nexus) som du synkar mot datorn, du använder kalendern i telefonen och du uppdaterar även din Google+-profil. Nu har du lämnat ut information som när den pusslas ihop kommer att ge en generande korrekt bild av vem du är och vad du har för intressen och vanor.

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/1696 ... ion_om_dig

http://www.searchenginejournal.com/goog ... icy/39201/
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2012-01-26 21:27:27

Jag är inte rädd, Google deklarerar öppet vad de gör med informationen, vilket ex.vis varken Microsoft eller Facebook gör.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-01-26 22:22:19

Vaddå "Nu ska Google samla in all information om dig"? Det har de väl gjort hela tiden? Fast de kanske menar att de skaffat sig ännu fler möjligheter att samla in information.
Iridia

Inläggav barracuber » 2012-01-28 5:09:58

Lite OT men lägger här tills vidare med anledning av diskussionen om Paypal, Checkout.

http://m.lifehacker.com/5821634/why-you ... ople-money

Intressant om brister hos Paypal. Och vad många intressanta och okända alternativ det finns!
barracuber

Inläggav Iridia » 2012-01-28 9:02:53

Jättebra länk. Payson då? Räknas inte de längre?
Iridia

Inläggav barracuber » 2012-01-28 9:54:16

[OTpayson]

Payson är väl svensk, tror jag, jfr Svensson och Payson :) vilket ju tilltalar om svenskar. Känns liksom bättre än att välja en avlägsen långt bortom Atlanten. Ibland har jag handlat på Tradera som använder Payson. Står still i skallen att jag inte kommer på fler svenska företag. Men en stor del av transaktionerna är ju via bankerna eller direkt kortbetalning.

[/OTpayson]
barracuber

Inläggav Iridia » 2012-01-28 11:35:17

Jaha, ok.
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-01-28 18:09:02

Uppdaterade villkor på google senare i mars månad.

Vet inte om detta är nytt men lustigt är det.
När vi visar anpassade annonser kommer vi inte att koppla en cookie eller anonym identifierare till känsliga kategorier av personuppgifter, till exempel sådana som baseras på etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller hälsotillstånd.
http://www.google.com/intl/sv/policies/privacy/preview/
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till IT-forum

Logga in