"Den övervakade skolan", brittisk realityserie i SVT2

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

"Den övervakade skolan", brittisk realityserie i SVT2

Inläggav Alien » 2012-01-26 4:14:31

Brittiska Channel 4 har gjort en observerande "realitydokumentär" om vad som egentligen händer i en skola. I den framgångsrika brittiska högstadieskolan Passmores School sattes 65 tv-kameror och mängder av mikrofoner upp i klassrum, i matsalen, på rektorns kontor - överallt.
Kamerorna och mikrofonerna ger tittarna ovillkorlig tillgång till elever, lärare och rektor på Passmores School. På så sätt kan tittarna få en möjlighet att följa livet i skolan, med allt från undervisning till diskussionerna eleverna emellan. Kamerorna satt uppe i sju veckor under höstterminen och bland kan man uppleva när tillsynsläkaren mr Drew hamnar i en rad konflikter med eleverna i avgångsklasserna om skolans disciplinregler.
---
Mobbning förekommer på Passmores School. Allt från webtrakasserier till handgemäng. Rektor Goddard är medveten om problemet, ett problem som han hävdar finns i alla skolor i alla länder. Och att frågan enbart kan hanteras med kunskap, det är han övertygad om. Rebellen Sam och A-studenten Gabby kommer från helt skilda världar i det akademiska spektrat, men båda två har drabbats av mobbning.
http://svt.se/2.172246/

Jag tittade lite på ett avsnitt. Betr den mobbade flickan Gabby sade Mr Drew att hon var en toppelev. Följaktligen gillade inte andra elever henne, de hånade henne för att vara präktig. Orsaken var att de inte tyckte om att de verkade lata i jämförelse med en som verkligen tog skolarbetet på allvar.

Alldeles bortsett från hur dåligt mobbade elever mår, så är det i samhällets intresse att elever satsar på skolan och att de då inte blir straffade för detta av sina kamrater.

Här tog skolledningen verkligen det på allvar, det var många samtal med både Gabby och de som mobbade henne och med deras mor. En kul grej, som spårade ur. Det framgick också att när en elev hotar en annan verbalt står ord mot ord. Men gör man det via sms kan det polisanmälas.

Övervakning låter inte så trevligt. Å andra sidan missar lärarna mobbningen annars, eftersom den försiggår utom deras syn- och hörhåll.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: "Den övervakade skolan", brittisk realityserie i SVT2

Inläggav Miche » 2012-01-26 14:30:28

Alien skrev:Övervakning låter inte så trevligt.

Jag funderar många gånger på vad myndigheter (inte minst i Sverige) anser om övervakning, dvs synpunkten att det stör den personliga integriteten, men vems integritet. Oftast har brottslingarna mer att dölja än brottsoffren så jag anser att kameraövervakning kan vara av godo, just för att det ökar riskerna för de med oärliga avsikter men skyddar de med ärliga.

I fallet med skolan gick det ju att synliggöra mobbing, jag gissar att inte att en enda mobbad hade något emot det.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav wuwei » 2012-01-26 14:42:27

Miche skrev:Oftast har brottslingarna mer att dölja än brottsoffren

Ett problem kan kanske bli att om ett offer inte beter sig som ett "riktigt offer" så kan det få till följd att den inte får den hjälp den behöver. Föreställningen om ett "riktigt offer" kan vara att man som ett sådant inte käftar emot, inte ger igen, inte visar någon aggressivitet alls (t ex säger inte ifrån på skarpen) utan passivt blir utsatt, gråter, vädjar etc. Bara spekulation från min sida, men något som skulle oroa mig med sådan övervakning, som kräver att de som tittar och bedömer kan mycket om olika typer av reaktioner.
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Miche » 2012-01-26 15:41:15

Möjligt du har rätt, men kamerabilderna ger offren en större möjlighet att få rätt i olika processer!
Miche

Inläggav Granit93 » 2012-01-26 15:45:41

Min skola har övervakningskameror, men dom används inte till att bekämpa mobbing tyvärr.
Granit93
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-12

Inläggav Alien » 2012-01-26 17:07:37

Det skulle säkert inte få förekomma sådana övervaktningskameror i svenska skolor. Lagen skyddar förövarna, inte offren. De som snackar om "integritet" kallar jag PK-ister. Sådan som i väntan på det perfekta samhället förbjuder allt som kan "kränka" förövarna.

Kamaror överallt utom på toaletterna! Men gärna kameror precis utanför ingången till toaletterna.

Fast den diskussionen har vi redan haft här: hur-far-man-effektivt-stopp-pa-mobbningen-i-skolorna-t4622.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2012-01-26 17:21:18

wuwei skrev:
Miche skrev:Oftast har brottslingarna mer att dölja än brottsoffren

Ett problem kan kanske bli att om ett offer inte beter sig som ett "riktigt offer" så kan det få till följd att den inte får den hjälp den behöver. Föreställningen om ett "riktigt offer" kan vara att man som ett sådant inte käftar emot, inte ger igen, inte visar någon aggressivitet alls (t ex säger inte ifrån på skarpen) utan passivt blir utsatt, gråter, vädjar etc. Bara spekulation från min sida, men något som skulle oroa mig med sådan övervakning, som kräver att de som tittar och bedömer kan mycket om olika typer av reaktioner.

Ja, den kunskapen finns inte enligt min erfarenhet. Folk går på så fruktansvärt primitiva föreställningar i sådant här. Jämför hur många gör med våldtäktsoffer: klädde hon sig inte litet utmanande, har hon inte legat med fler än en, han är ju så trevlig annars (i tillämpliga fall), och så vidare.

För att nu inte bråka om det där med övervakningssamhälle och kanske bli "lynchad" för saker man inte tycker. (Återigen slående vilken skitempati aspergare faktiskt har: urskillningslöst förorda skoningslös övervakning som unga aspergare med "fel" kroppsspråk skulle kunna bli de första offren för.)
Senast redigerad av Zombie 2012-01-26 17:28:53, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2012-01-26 17:24:22

Alien skrev:Det skulle säkert inte få förekomma sådana övervaktningskameror i svenska skolor. Lagen skyddar förövarna, inte offren. De som snackar om "integritet" kallar jag PK-ister. Sådan som i väntan på det perfekta samhället förbjuder allt som kan "kränka" förövarna.

Kamaror överallt utom på toaletterna! Men gärna kameror precis utanför ingången till toaletterna.

Man skulle kunna tänka sig att låta datorer övervaka alla dessa kameror och via AI analysera beteendet hos alla de som syns på bild. Kroppsspråk, ljud, ansiktsuttryck, ögonrörelser etc. Allt lagras i en databas där det totala beteendemönstret för varje individ blir utsorterat. Så fort någon individ gör något elakt mot en annan individ så upptäcka detta av AIna som kan slå larm, troligtvis en matchning mot databasen först för att undvika att slå larm via icketypiska engångshändelser.

Inom några år så är säkert det här realiserbart och kommer att kunna upptäcka nyanser i beteende för att detektera mobbing, drogmissbruk, sjukdomar, självmordsbenägenhet etc.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2012-01-26 17:49:14

Zombie skrev:Folk går på så fruktansvärt primitiva föreställningar i sådant här. Jämför hur många gör med våldtäktsoffer: klädde hon sig inte litet utmanande, har hon inte legat med fler än en, han är ju så trevlig annars (i tillämpliga fall), och så vidare.

En av orsakerna är väl, för att tala med Dan Olweus, att man gör allt man kan för att få det från ett övergrepp till en konflikt mellan jämställda parter. Rätt förbluffande, folks vilja att vara dumma för att få frid i vad de tydligen upplever som en porslinsbutik. Verklighetsförfalskningar som bara tigger om att tas itu med. Skicka in experter som gör det, för fan, innan ni inför nya kränkningar, systematiska, urskillningslösa och från överheten, med övervakningskameror. Och vad lär man sig heller av sådana? Ungefär som en kombination av aga som uppfostringsmetod och att proppa i folk medicin innan man har låtit dem gråta ut och få lämpligt avpassad tröst för att deras föräldrar har dött, de har förlorat jobbet och partnern har gjort slut.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2012-01-26 18:16:24

Alien skrev:Kamaror överallt utom på toaletterna!

Jag är rädd att all mobbing då flyttar in på toaletterna där de mobbade får uppleva ubåten om och om igen! :(

Alien skrev:Men gärna kameror precis utanför ingången till toaletterna.

Då måste det hållas koll på vilka som går in samtidigt och undersöka mönster.
Miche

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in