Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Samma dag som jag läste om olyckan med det italienska kryssningsfartyget fanns det annons för just lyxkryssningar längre fram i tidningen. De hade dålig tajming med sin annons, tänkte jag. Men nej, folk avskräcks inte ändå.
Ja, tänk så lämpligt att snubbla just ner i livbåten! Det är sån tur att man tror det snarare är "skicklighet".
Till kaptenens försvar kan man säga att sedan han väl "råkat" hamna i livbåten måste det ha varit svårt att klättra tillbaka.
Så här ska en kapten göra enligt Sjöfartsverket:
http://www.metro.se/nyheter/hela-varlde ... 09M2yJihQ/Jag snubblade och föll ner i livbåten. Det var därför jag befann mig där. Francesco Schettino, kaptenen på olycksfartyget Costa Concordia, berättade i går i domstolsförhör varför han inte fanns kvar ombord under räddningsarbetet. Men den förklaringen lär inte hjälpa honom.
Den 52-årige kaptenen är i dag utan tvekan Italiens mest föraktade man, och har fått öknamnet Capitano Codardo – Kapten Ynkrygg.
Ja, tänk så lämpligt att snubbla just ner i livbåten! Det är sån tur att man tror det snarare är "skicklighet".
Han säger också att han efter grundstötningen agerade som en bra kapten och ”räddade tusentals liv”. Den beskrivningen ter sig säregen för den som tagit del av en telefonkonversation som kapten Schettino – från en livbåt – hade med den italienska kustbevakningen.
Gregorio de Falco, chef vid kustbevakningen i Livorno, hyllas nu i Italien för sina försök att få kaptenen att återvända ombord. Men de bet inte på Schettino, som vägrade.
– Inser ni att det är mörkt här och att man inte ser någonting, säger han på bandinspelningen, som miljontals människor världen över tagit del av.
Den allt mer upprörde de Falco skriker åt honom:
– Och vad vill du göra då? Vill du gå hem, Schettino?! Gå ombord och tala om för mig hur många personer som finns där!
Men kapten Schettino tog sig i stället i land, där han lär ha frågat en taxiförare var han kunde köpa torra strumpor.
Till kaptenens försvar kan man säga att sedan han väl "råkat" hamna i livbåten måste det ha varit svårt att klättra tillbaka.
Så här ska en kapten göra enligt Sjöfartsverket:
Till 99,9 procent stannar befälhavaren ombord. En anledning är att han ska leda och samordna räddningsorganisationen, i det här fallet 1 500 besättningsmän. I praktiken är det nästan omöjligt att leda en sådan organisation om du inte är på fartyget.
Bakgrund: Kapten Schettino lämnade fartyget långt innan räddningsarbetet var avslutat. Han uppger själv att han av misstag ramlade ner i en livbåt. Senare vägrade han dock att återvända till fartyget.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Alien skrev:Ja, tänk så lämpligt att snubbla just ner i livbåten!
Hihi.
Något säger mig att han kan komma att få lite svårt att få jobb i framtiden...
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Snyft: Hahaha!
- earlydayminer
- Inlägg: 12419
- Anslöt: 2008-03-11
- Ort: Wermland
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Hur skulle han kunnat hjälpa om han stannat kvar i båten? Han är ju ingen räddningsarbetare.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Menar du ombord på fartyget? Det krävs säkert att sjökaptener ska ha utbildning i räddningsarbete också. Dessutom är det han som ska kunna sitt fartyg (vilket är mycket viktigt när det ska räddas) och sin besättning och ta högsta ansvaret för passagerarna.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-25 16:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Folk vill bara ha nån att skylla på. Om det är någon som har ansvaret så är det väl högsta chefen för sjömäteriet som missat grundet som båten gick på.
Edit. Efter att ha sett hans frisyr är jag övertygat om att han gjort fel:
Edit. Efter att ha sett hans frisyr är jag övertygat om att han gjort fel:
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Ett ansvar Du menar att den sjömätningschef som satt senast det området uppmättes borde ha ryckt ut (kanske från sin grav också) och lett räddningsarbetet ombord när fartyget gick på grund?
Och vad om sjömätningen till exempel fick för litet anslag av snåla politiker? Som kanske satt inom sparkhåll från despotiska näringslivstoppar?
Och vad om sjömätningen till exempel fick för litet anslag av snåla politiker? Som kanske satt inom sparkhåll från despotiska näringslivstoppar?
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Jag menar bara att anledningen, som det ser ut just nu, är att båten gick på ett grund som inte fanns utmärkt i navigeringssystemet och att det är orsaken till olyckan.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Okej. Men då talar vi om två olika ansvar som inte kan blandas samman: dels ansvaret för att grundet inte var utmärkt, dels en kaptens ansvar för sitt skepp även i nödsituation.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Det är ingen skam att gå på grund, bara man vet vilket grund man gått på.
/Gammalt seglarordspråk
/Gammalt seglarordspråk
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Jag gillar bara inte när folk måste utpeka syndabockar.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Inte jag heller. Men med den frisyren...
Och nu rörde det sig inte om helt grundlösa beskyllningar heller.
Och nu rörde det sig inte om helt grundlösa beskyllningar heller.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Klart kaptenen ska vara kvar och koordinera räddningsinsatsen, det är inte det, det är något annat som är svårt att sätta fingret på.
Ett fartyg gick på grund. En olycka vad det verkar, men allt fokus hamnar på kaptenen.
Folk behöver något att fokusera sitt missnöje på verkar det som. Gärna en människa.
Ett fartyg gick på grund. En olycka vad det verkar, men allt fokus hamnar på kaptenen.
Folk behöver något att fokusera sitt missnöje på verkar det som. Gärna en människa.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Var det denna så är det ju väldigt missplacerat men å andra sidan skulle det krävas en massa arbete för dem att kolla så att annonserna inte blir "nedsmutsade" av artiklarna så det är nog slumpen som avgör. Gör dessutom så att folk snackar mer om det.Alien skrev:Samma dag som jag läste om olyckan med det italienska kryssningsfartyget fanns det annons för just lyxkryssningar längre fram i tidningen. De hade dålig tajming med sin annons, tänkte jag. Men nej, folk avskräcks inte ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Om kaptenen följt god sed, hade han inte gått så nära land.
Spelar ingen roll om grundet var utsatt eller inte, man går inte så nära land om man har en båt full med passagerare, olja annan farlig last, eller över huvud taget har ett hyfsat stort fartyg.
Min erfarenhet av Italienare, jag haft kontakt med i mitt arbete, gör att jag inte förvånas av att en tokstolle som Berluskoni kan bli president, Att Italiens ekonomi är på väg mot konkurs och att en ansvarslös kapten får en båt att gå på grund och sedan inte tar ansvar för sitt beslut, blir den första råttan som lämnar skeppet.
Spelar ingen roll om grundet var utsatt eller inte, man går inte så nära land om man har en båt full med passagerare, olja annan farlig last, eller över huvud taget har ett hyfsat stort fartyg.
Min erfarenhet av Italienare, jag haft kontakt med i mitt arbete, gör att jag inte förvånas av att en tokstolle som Berluskoni kan bli president, Att Italiens ekonomi är på väg mot konkurs och att en ansvarslös kapten får en båt att gå på grund och sedan inte tar ansvar för sitt beslut, blir den första råttan som lämnar skeppet.
- lasseivägen
- Inlägg: 4798
- Anslöt: 2009-07-20
- Ort: På havet kaparkapten inte Rövare
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Nibor skrev:Jag gillar bara inte när folk måste utpeka syndabockar.
Med andra ord, du gillar inte när folk måste ta ansvar för att ha misskött sitt jobb?
Fler syndabockar som får sina rättmätiga straff är mitt stridsrop! Hittills har jag inte läst något som tytt på att fartyget gick på grund pga naturkatastrof el någon annans fel än kaptenens.
Vad gjorde kaptenen innan han "ramlade" i livbåten?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kapten ... atastrofenEn knapp timme efter att ”Costa Concordia” gått på grund ska kaptenen Francesco Schettino ha beställt middag till sig och en kvinnlig gäst. ”Jag undrade vad kaptenen höll på med”, säger kocken Rogelio Barista till tv-kanalen GMA.
Enligt nyhetsbyrån ANSA ska den 25-åriga moldaviskan Domnica Cemortan ha varit privat gäst hos kapten Schettino på kommandobryggan när fartyget gick på grund.
Och mitt under den annalkande katastrofen uppges kaptenen ha beställt middag till sig och sitt sällskap.
Fartyget "Costa Concordia" gick på grund 21.41. Middagsbeställningen kom vid 22.30, säger en av kockarna.
– Vi undrade vad det var som hände. Vid den tidpunkten kände vi att någonting verkligen var fel. Allt i köket ramlade ned från hyllorna och vi förstod hur allvarligt läget var, berättar kocken Rogelio Barista för den filippinska tv-kanalen GMA uppger CNN.
Han säger att han då tittade ut för att se hur Schettino skulle agera, men att kaptenen satt och väntade på dricka till sig själv och efterrätt till sin kvinnliga gäst.
Ja, vad tänkte kaptenen med? Jag kan gissa. Kaptenen är 52 år, den vackra moldaviskan är 25 år.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Även fartygets ägare ska förhöras:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fartyg ... ns-sokljus– Kaptenen var sorgligt inkompetent. Men vem väljer ut och tillsätter kaptenen, frågade överåklagare Beniamino Deidda.
Dykare från det holländska bärgningsbolaget Smit har påbörjat en utvärdering av hur man på bästa sätt kan tömma Costa Concordias 23 bränsletankar. Arbetet förväntas ta två dagar, uppger AFP.
Oljan har samma konsistens som tjära och "måste värmas med ånga" för att bli tillräckligt flytande för att kunna pumpas ut. På tisdagen hittade dykarna ännu en död kropp, en äldre kvinna, i det kantade fartyget.
Minst sexton människors döda kroppar har därmed hittats efter grundstötningen den 13 januari utanför Toscana.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Ja, kaptenen har vittnesmålen emot sig hittills, och de verkar tunga. Har det å andra sidan utvecklats någon sorts osaklig lynchmobb i Italien? Det hänger jag inte med tillräckligt för att veta något om.
Å tredje sidan tyder följande uppgift på att det finns folk högre upp som också har gjort fel, och som en underställd kanske inte sitter alltför stadigt om den är olydig mot; och nu är det ju en gång så att ju högre chef med ju större ansvar, desto fler beklagliga omständigheter brukar det finnas som gör att man tyvärr inte kan utkräva det ansvaret när det kommer till kritan, så här finns anledning till oro:
Sedan har vi ju sjömätningen och/eller karteringen, som är ett annat problem.
Och så vidare, kanske. Ungefär så här komplicerade brukar ju saker vara.
Å tredje sidan tyder följande uppgift på att det finns folk högre upp som också har gjort fel, och som en underställd kanske inte sitter alltför stadigt om den är olydig mot; och nu är det ju en gång så att ju högre chef med ju större ansvar, desto fler beklagliga omständigheter brukar det finnas som gör att man tyvärr inte kan utkräva det ansvaret när det kommer till kritan, så här finns anledning till oro:
Dagens Nyheter skrev:”Costa Concordias” kapten Francesco Schettino ska ha uppgett för åklagare att han hade instruktion från rederiet Costa Crociere att gå in nära italienska ön Giglio, där kryssningsfartyget sedan gick på grund och förliste.
[...]
”Det var planerat, vi skulle ha gjort det en vecka tidigare men då hindrats av dåligt väder”, har Schettino sagt.
”Rederiet insisterade. De sa: ´Vi ägnar oss åt turistsjöfart, vi måste synas, se till att få publicitet och hälsa till ön´”.
Sedan har vi ju sjömätningen och/eller karteringen, som är ett annat problem.
Och så vidare, kanske. Ungefär så här komplicerade brukar ju saker vara.
Re: Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
Jag påminns om Estonia, som blev en chock för mig då. I flera år vågade jag inte sätta min fot på en jättefärja. (Jag var ju inte själv berörd men kände folk som omkom där.) En sak som förvånade många var hur överrumplad och inkompetent besättningen var då. Och inte verkade det bättre den här gången. Lär sig aldrig människor av sådana katastsrofer utan tänker bara "det händer inte mig/oss"?
Besättningen borde veta precis vad den ska göra när något inträffar, men ansvaret för träningen är ju också kaptenens.
Om passagerarna är så panikslagna att kaos utbryter kanske ingen besättning kan hålla ordning. Men då undrar jag om det egentligen är försvarbart med dessa flytande likkistor, ursäkta hotell.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/besatt ... derna-marxAllt fler vittnesmål kommer in från de passagerare som överlevde helgens italienska fartygsolycka. ”Det var rena rama bröderna Marx, att se besättningen försöka manövrera båten”, säger Benji Smith som räddade sig själv och hustrun med en egenhändigt byggd repstege.
De passagerare som uttalat sig efter helgens fartygsolycka i Italien ger en bild av stora brister i organisation och kommunikation från besättningens sida efter att ”Costa Concordia” gick på grund och kantrade.
Besättningen borde veta precis vad den ska göra när något inträffar, men ansvaret för träningen är ju också kaptenens.
– Det kändes som att katastrofen var hanterbar, men att besättningen höll på att ta livet av oss, säger han.
Flera passagerare vittnar om att det var djungelns lag som rådde när de skulle rädda sig i land från det sjunkande skeppet.
– Det var illa. En galen rush för att komma i livbåtarna. Ingen följde några riktlinjer. Besättningen skrek att folk skulle vänta på sin tur men det var rädda-sig-den-som-kan i jätteformat, berättar Brandon Warrick som var på kryssningen med sina föräldrar och syskon.
Ett annat vittne, Vivian Shafer, såg inte till någon besättning alls när hon skulle evakuera fartyget.
– Det fanns ingen där som kunde hjälpa till. Passagerarna fyllde livbåtarna på egen hand.
Om passagerarna är så panikslagna att kaos utbryter kanske ingen besättning kan hålla ordning. Men då undrar jag om det egentligen är försvarbart med dessa flytande likkistor, ursäkta hotell.
Kapten lämnar fartyget sist (el var det först?)
DN visar livebilder från upprätandet av Costa Concordia som pågår just nu.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/concor ... klipporna/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/concor ... klipporna/