Vad tolererar ni från era grannar? (Omröstning)
107 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Problemet är när behovet av tystnad är en förutsättning för att kunna vistas i sin bostad utan att bli sjuk. Varför är det förbjudet att misshandla någon genom att slå vederbörande på käften men fritt fram att misshandla vederbörande med ljudvågor?
Jämför med rökningen. Ingen dör av att inte röka, men folk dör av att bli ofrivilligt utsatta för tobaksrök.
Den enes frihet är väldigt ofta en inskränkning i den andres frihet.
Jämför med rökningen. Ingen dör av att inte röka, men folk dör av att bli ofrivilligt utsatta för tobaksrök.
Den enes frihet är väldigt ofta en inskränkning i den andres frihet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Det skall heller inte avkrävas ett liv i tristess för gnällkärringarnas skull.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
ford skrev:Det skall inte krävas så mycket som att man riskerar att bli sjuk p.ga. grannens livsföring (se mitt förra inlägg).
Men då måste jag ju ställa förmodligen orimliga krav på mina grannar. Det trodde jag inte du tyckte man kunde göra.
ford skrev:Oavsett vad du tycker om det, så har vi s.k. "gnällkärringar" tolkningsföreträde enligt generella ordningsregler.
Jo, det är ju så men jag menar att det är jävligt enögt.
Vem fan har bestämt ordningsreglerna anyway?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Det skall heller inte avkrävas ett liv i tristess för gnällkärringarnas skull.
Lugn. Jag gnäller inte på mina grannar. Den dag jag inte står ut längre skaffar jag en AK-4 och hälsar på dem. Det är väl knappast tristess?
KrigarSjäl skrev:Det skall heller inte avkrävas ett liv i tristess för gnällkärringarnas skull.
Nu är det som det är, gilla det, eller skit i att gilla det.
ingen förbjuder dig att ha fest ibland, men var- och varannan helg skall man inte behöva tolerera.
Är ni ett kompisgäng som brukar festa ihop så föreslår jag att ni är hos kompis A under helg 1, för att var hos kompis B, under helg 2, hos dig under helg tre os.v.
-Svårt?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:KrigarSjäl skrev:Det skall heller inte avkrävas ett liv i tristess för gnällkärringarnas skull.
Lugn. Jag gnäller inte på mina grannar. Den dag jag inte står ut längre skaffar jag en AK-4 och hälsar på dem. Det är väl knappast tristess?
Nej, då blir det äntligen lite liv i luckan!
Men frågan är hur många klagomål du skulle få för att föra sånt liv...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
ford skrev:KrigarSjäl skrev:Det skall heller inte avkrävas ett liv i tristess för gnällkärringarnas skull.
Nu är det som det är, gilla det, eller skit i att gilla det.
ingen förbjuder dig att ha fest ibland, men var- och varannan helg skall man inte behöva tolerera.
Är ni ett kompisgäng som brukar festa ihop så föreslår jag att ni är hos kompis A under helg 1, för att var hos kompis B, under helg 2, hos dig under helg tre os.v.
-Svårt?
Mitt val är att skita i att gilla det. Samt att bryta mot reglerna vid behov.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:36:32, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Kvasir skrev:KrigarSjäl skrev:Det skall heller inte avkrävas ett liv i tristess för gnällkärringarnas skull.
Nej, då blir det äntligen lite liv i luckan!
Men frågan är hur många klagomål du skulle få för att föra sånt liv...
Jo, men då får jag väl väga upp mot alla de gånger jag har avstått från att klaga på grannarna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det skulle säkert gå jämnt upp. Men du skulle bli vräkt ändå. En AK-4 smattrar betydligt mer än vad stereon gör...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Mitt val är att skita i att gilla det. Samt att bryta mot reglerna vid behov.
Jag har förståelse för din inställning Krigis och delar den till viss del.
Jag inser dock att även om man vill föra kriget vidare så måste man välja sina strider med omsorg och att göra sig osams med grannar bara för att man har lust att regelbundet ägna sig åt högljudda aktiviteter sent på kvällen upplever jag som en strid man är dömd att förlora och för övrigt tämligen onödig.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Det är ganska idiotiskt att bostäder är så nära varandra, för vem vill egentligen bo så nära inpå, vill någon det?
Jag känner mig så jävla kväst av att veta att det bor folk runtomkring, jag vågar knappt spela musik, tassar på tå när jag går, vågar knappt spola vatten eller använda tvättmaskinen.
De är vakna när jag sover och jag är vaken när de sover, det är käpprätt åt helvete, för jag får inte leva. Måste fan bort, skaffa en barack i skogen . Men jag vill ha internet .
Jag känner mig så jävla kväst av att veta att det bor folk runtomkring, jag vågar knappt spela musik, tassar på tå när jag går, vågar knappt spola vatten eller använda tvättmaskinen.
De är vakna när jag sover och jag är vaken när de sover, det är käpprätt åt helvete, för jag får inte leva. Måste fan bort, skaffa en barack i skogen . Men jag vill ha internet .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:36:32, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
ford skrev:Tänkt tanken att försöka sätta sig in i hur det är att uppleva situationen från den "gnällande" grannens perspektiv?
Jag hoppas du inte tolkade mitt inlägg som att jag inte förstår varför grannar "gnäller" när de gör det.
ford skrev:Tänkt tanken att försöka sätta sig in i hur det är att uppleva situationen från den "gnällande" grannens perspektiv?
Ibland, när ingen ser, blir även Krigarn en gnällkärring.
-Gammalt djungelordspråk.
På somrarna brukar nämligen Friskis & Svettis ockupera gräsmattan en liten bit från min lägenhet, varför jag måste stänga alla fönster & dra på Motörhead för att avvärja angreppet från deras högtalare.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:ford skrev:Tänkt tanken att försöka sätta sig in i hur det är att uppleva situationen från den "gnällande" grannens perspektiv?
Ibland, när ingen ser, blir även Krigarn en gnällkärring.
-Gammalt djungelordspråk.
På somrarna brukar nämligen Friskis & Svettis ockupera gräsmattan en liten bit från min lägenhet, varför jag måste stänga alla fönster & dra på Motörhead för att avvärja angreppet från deras högtalare.
Det är väl precis så det är. Var och en gnäller i olika situationer för att sedan vara den andra gnäller på i andra.
Men en del går aldrig till värden och klagar, för de ser det som fegt kärringbeteende.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag upplever att det finns en ganska stor grad av polarisering i denna tråd. Å ena sidan de av oss, inklusive mig själv, som är väldigt ljudkänsliga och lättstörda, och å andra sidan de som verkar tåla väldigt mycket och ofta också anser att andra ska behöva göra det.
Samtidigt vet vi att personer med AS ofta är antingen överkänsliga för sensoriska stimuli (ofta men inte enbart ljud) eller så är de underkänsliga och kräver kraftigare stimula än genomsnittet. Är det kanske just en utkristallisering av dessa två fenomen på individnivå som vi ser i denna tråd?
Samtidigt vet vi att personer med AS ofta är antingen överkänsliga för sensoriska stimuli (ofta men inte enbart ljud) eller så är de underkänsliga och kräver kraftigare stimula än genomsnittet. Är det kanske just en utkristallisering av dessa två fenomen på individnivå som vi ser i denna tråd?
Jag är lite både och: Dels är jag överkänslig för vissa ljud, får ångest och blir spänd och dels gillar jag hög musik (gärna smått kaotiskt snabbsprattlande musik). Mitt drömboende vore ett där inga utomstående kan höra den (o)musik jag spelar och jag inte kan höra några utomstående.
Jag försöker själv vara så tyst det går när det går (och visa hänsyn och allt det där), men ibland vill jag lyssna på musik inte bara i hörlurar. Jag skapar inga oljud om det inte är nödvändigt.
Jag försöker själv vara så tyst det går när det går (och visa hänsyn och allt det där), men ibland vill jag lyssna på musik inte bara i hörlurar. Jag skapar inga oljud om det inte är nödvändigt.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:36:32, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:Jag är lite både och: Dels är jag överkänslig för vissa ljud, får ångest och blir spänd och dels gillar jag hög musik (gärna smått kaotiskt snabbsprattlande musik). Mitt drömboende vore ett där inga utomstående kan höra den (o)musik jag spelar och jag inte kan höra några utomstående.
Jovisst, där är vi nog ganska lika låter det som. Det finns säker de som är ljudkänsliga och inte ens står ut med ljud som de själva orsakar, men jag misstänker att de flesta av oss huvudsakligen har svårt att tåla ljud som vi inte själva väljer att bli utsatta för. Jag kan också tycka om att lyssna på musik på hög volym, men då är det ju musik jag tycker om och utsätter mig för frivilligt. Likaså är det inte så svårt att stå ut med t.ex. hammarslag om det är man själv som hamrar, men i det fallet handler det nog mycket om att man vet i förväg när varja slag kommer så hjärnan och öronen är förberedda.
Instämmer i ditt drömboende.
Jag har lättare att utstå just musik som kommer utifrån och kan till och med gilla det, men andra ljud är värre (dunkningar, klampande, barnstök och annat skrik, ljud utan rytm). Lövblåsare är inte heller trevliga. Ibland kan det bli rundgång i huvudet om jag hamnar i en särskilt stökig miljö.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:36:32, redigerad totalt 1 gång.