Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav geocache » 2012-01-14 16:12:27

KaptenZoom skrev:... när du öppnar mjölkpaketet redan i affären eftersom det står "Öppnas här" på det.


:shock: :lol: *frustar av skratt*

Jätteträffande, KaptenZoom! (Jag hoppas du inte tog illa upp av smajlisarna?)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ugglan » 2012-01-14 16:21:59

_47x_ skrev:...När du klockan 3:30 på natten måste bädda om sängen eftersom du vaknat pga texturen på täcket stör dig eller för att lakanet inte är slätt längre.


Japp! Och sängen ska fixas innan man lägger sig varje kväll, underlakanet skakas lite så att eventuella skräp (alltid är det något) försvinner som annars ligger där och skaver så man måste kliva upp och göra hela proceduren i alla fall.

När du blir galen om nån nynnar bakom dig.

När du blir galen om nån tuggar vid ditt öra.

När du tycker att all annan radio än P1 är vulgärt.

På frågan "om du dagdrömmer ofta" i NPFutredningen svarade "Nej" därför att du inte fattat att ditt ständiga tänkande, ditt ständiga funderande på sakernas tillstånd betraktas i termer av ett nedlåtande dagdrömmande. Du drömmer ju inte.

På frågan "om du tomstirrar" inte riktigt visste vad du skulle svara, men du svarar "Nej" för det låter lite konstigt det också "att tomstirra" trots att du sen kommer på att du ser ut precis som Kristina Lugn när du rör dig genom folkmängder.

På frågan "om du skulle vilja jobba på ett bibliotek?" känner dig tvungen att nu svara rätt och därför konsultera psykologen ifråga. Att svaret blir "Ja" om man bara får jobba med böckerna, men "Nej" om man ska vara bibliotekarie och ge service. Psykologen säger att då ska du svara "Nej".
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Hermione » 2012-01-14 16:27:49

:D
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Alien » 2012-01-14 19:33:40

När du svarar på en flickas undran om varför så många begår självmord när vi har det så bra här i landet: "Statistiken visar att självmorden har minskat sedan 1986", varefter diskussionen dör innan den ens kommit igång. Fakta är viktigt! 8)

Detta hörde jag i Skavlan. Mannen i fråga beöver inte ha AS, men aspig är han iaf!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KaptenZoom » 2012-01-15 0:59:53

... när du läser på ett paket innehållande 16 st djupfrysta pannkakor "Styckvis frysta - värm precis så många du vill ha." och sen funderar på hur blir det om man vill ha fler än 16 pannkakor? Särimner-pannkakor kanske?
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav hajni66 » 2012-01-15 1:02:10

när någon säger att jag ringer eller bara vi hörs sen och efter tre månader träffar du personen på bussen och han/hon frågar hur är det, vi har ju inte setts länge och då säger jag att det var exakt tre månader sen och jag väntar på att du ska ringa... (fast min "normalbegåvade" son påstår att de försöker bara att bli av med mig när de lovar att de ringer en...) Vem fan vet hur dessa människor funkar egentligen, och var lär dem sig såna knäppa saker att lova nåt man inte ens tänker hålla... hmm
hajni66
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2011-11-08

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav hajni66 » 2012-01-15 1:53:54

Meppe skrev:
kullan skrev:
Spleling skrev:När du får panik över att plötsligt upptäcka att det är 22 sidor i tråden och du inte kommer att hinna läsa hela.
Samt att inte kunna skriva något i en tråd du inte läst klart den helt för att du inte vet om någon skrivit samma sak innan. (Det här är ett ovanligt undantag och bara för det har någon säkert skrivit samma sak innan..)


Garv. Den var bra. :D


Vad är det för roligt med att andra får panik?

:?: Det är roligt att vi äntligen har hittat nåt gemensamt, vi får ångest! också att jag behöver förklara det innan jag kan gå och lägga mig, det är nog inte roligt, men det är ASPIE! :idea: annars skulle jag ändå vara tvungen och starta datorn och förklara det kl 4 istället, nu är det bara roligt, jag har ju vunnit nästan 3 timmars sömn! som snart minskas till 2,5 timmar, pga all tillägg.... men det ju ASPIE med

Moderator: Rättade citatet!
hajni66
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2011-11-08

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Aklaim » 2012-01-15 5:51:00

...du brukar hota din skrivare, dator och din egen kropp när de vägrar fungera så bra sm de bör för att klara vissa saker. Oftast fungerar det.
datorer förstår sig på hot så är det bara. fick en dator o funka genom att gå o börja tappa upp ett bad bara för den datorfan :twisted:


du kan eventuellt vara lite aspig när du i skolan ist för fasta cykler skrev hela programeringskoden till fräsen när man skulle borra o sedan slå gäng i en liten stål bit.
hade ju varit fusk o inte skriva ut varje rad kod bara för att det finns förprogramerat.
dom andra i klassen som fuska hade 7-8 block med komandon jag hade bara runt 300 tror jag det var :oops:

kommer säkert hitta många saker att kommentera men glömmer bort det då jag måste läsa en rad till först, sidan 5 klar nu o ska påbörja sid 6 undra om jag får sova nått i natt eller om jag kommer komma tebaks hit bara för att läsa en rad till
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Fenren » 2012-01-15 9:37:38

Ugglan skrev:På frågan "om du dagdrömmer ofta" i NPFutredningen svarade "Nej" därför att du inte fattat att ditt ständiga tänkande, ditt ständiga funderande på sakernas tillstånd betraktas i termer av ett nedlåtande dagdrömmande. Du drömmer ju inte.
:shock: Jag dagdrömmer väl inte om jag sitter och tänker, eller? det är ju att sitta och tänka! jag vill inte anses dagdrömma hela min vakna tid, så snälla, anse att jag har rätt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ugglan » 2012-01-15 12:03:17

Fenren skrev:
Ugglan skrev:På frågan "om du dagdrömmer ofta" i NPFutredningen svarade "Nej" därför att du inte fattat att ditt ständiga tänkande, ditt ständiga funderande på sakernas tillstånd betraktas i termer av ett nedlåtande dagdrömmande. Du drömmer ju inte.


Jag dagdrömmer väl inte om jag sitter och tänker, eller? det är ju att sitta och tänka! jag vill inte anses dagdrömma hela min vakna tid, så snälla, anse att jag har rätt.


Hahaha eller hur, men enligt NT är just det att dagdrömma, man skulle ju inte precis vilja ha en sån hjärna som är "normal" och inte verkar tänka. Jag körde igenom utredningen på en dag men ringde tillbaka och sa att jag tagit reda på vad dagdrömma anses betyda och att jag därför måste ändra mitt svar. Läkaren sa att jo dagdrömma det är att sitta och tänka mycket men det kan vara på högst konkreta saker det har ingenting med "att drömma" att göra men det anses som att man "drömmer sig bort" sa hon. Det anses kanske inte vidare samhällsnyttigt. Lite tokigt är det allt, det hela! :wink:


Moderator mnordgren: fixade citatet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-18 20:04:35

Bild

jag gillar å få 1000 mila blick.

när jag gick i lågstadiet, satt jag på lektionen "inne i kupan", och ritade eller vad jag nu gjorde, jag hade frid, jag satt i främre raden och då tog läraren en lång plastlinjal å sopa den i bänken framför mina fingrar, linjalen gick sönder.
då lärde jag mig att va uppmärksam.
jag var inte nog uppmärksam tyckte han väl.

det är mysigt med 1000 mila blicken, den är så avkopplad.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-18 20:07:28

om nån vill ha namnet på läraren så skicka pm.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ugglan » 2012-01-18 20:17:57

Issa Jesus skrev:jag gillar å få 1000 mila blick.


1000 mila blick, det var en fin beskrivning, det är nåt annat än att tomstirra det.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-19 6:23:27

ja. får ni det också?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KaptenZoom » 2012-01-19 12:42:24

... när ex. en nyhetsuppläsare i TV säger "God morgon....." och du svarar med "God morgon".
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ugglan » 2012-01-19 13:31:22

Issa Jesus skrev:ja. får ni det också?


Skojar du? Den frågan ingår i utredningen, men det kallas då för att tomstirra, så jag utgår från att det är en typisk ASgrej, åtminstone för mig är det antingen ett tecken på overload, eller en blick man får när man tänker, jag menar dagdrömmer :wink: .
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-01-19 20:48:38

Jepp. Den blicken har jag definitivt, t.ex. i en påfrestande situation (ofta socialt och mycket ljud - och då är jag ganska tom i skallen) eller om jag försvinner i tankar. Det ser faktiskt ganska "vakant" ut, som om hjärnan flyttat ut. Har nämligen fångat den på bild en gång, så vet hur jag ser ut. :)

Men är det något som är vanligt vid AS, eller... ADD?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 2:16:04

* Du stör dig på dåligt bordsskick

* Du hellre besöker antikvariat än nöjesfält

* Du stör dig på vissa dialekter och uttal

* Du helst äter frukost ensam ty du orkar inte interagera eller se andras bordsskick innan du vaknat ordentligt

* Du orkar inte med inskränkt, illitterat Åsa Nisse-mentalitet

* När du skyr barnfamiljer som pesten ty de innebär störande intryck och diverse krux
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Carla1 » 2012-01-20 3:22:55

När någon hälsar på dig och frågar "Hur mår du?" och du svarar med att verkligen i detalj berätta det...
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav LostInAForest » 2012-01-20 11:44:16

Carla1 skrev:När någon hälsar på dig och frågar "Hur mår du?" och du svarar med att verkligen i detalj berätta det...


:D

- alternativt blir tyst en lång stund för att sedan avrunda med "öööh.... jag vet inte".
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav weasley » 2012-01-20 13:46:59

....du vid en del tillfällen när andra ställer frågor till dej svarar med "Vill du höra den korta eller den långa versionen?"

(Ni ser! Jag lär mej! Svarar frågeställaren "långa versionen" så har hen enbart sej själv att skylla... ;-D )
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lowas » 2012-01-20 15:22:21

Carla1 skrev:När någon hälsar på dig och frågar "Hur mår du?" och du svarar med att verkligen i detalj berätta det...

...och när man berättar i detalj även fast man vet om att man egentligen inte borde.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-01-21 1:02:20

...du jobbar i butik och en kund kommenterar sitt köp med; "Det var en stor affär idag!", och kugghjulen börjar snurra i ditt huvud. Du blir konfunderad eftersom du ju inte möblerat om i butiken, så varför tycker kunden att det är bättre med plats nu...?

...du gör slut med din pojk-/flickvän, och när denne säger att ni "fortfarande kan vara vänner" så tolkar du detta som att ni skall fortsätta vara kompisar och umgås nästan som vanligt med filmkvällar o.dyl. Du blir väldigt ledsen när du inser att vänskapen har runnit ut i sanden (tydligen, fick jag reda på av min NT-kompis, så innebär "att vara vänner" bara att man skiljs åt utan bittra känslor).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lakrits » 2012-01-21 1:04:28

… läkaren berättar att din HIV-infektion har övergått i aids och din första fråga är "Skrivs 'aids' med versaler eller gemener?".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in