Vasa 1628
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Vasa 1628
Vad jag inte förstår är varför man hade kanonportar strax ovanför vattenytan? Är inte det att ge havet fri passage rätt in i magen på skeppet? Eller blev den blev tyngre än de hade beräknat?
Re: Vasa 1628
Rätt. Fartyget blev tyngre än vad som var beräknat från början. Och enligt programmet fanns det inte utrymme för mer barlast ombord. Likaledes enligt programmet var "Vasa" nära att kantra redan vid stabilitetsprovet då trettio besättningsmän fick springa från sida till sida. De hann bara byta sida tre gånger innan provet fick avbrytas för att fartyget inte skulle få för stark slagsida... inte att undra på att "Vasa" var så kännsligt för sidvindar...
Re: Vasa 1628
Ovanpå det var det faktiskt ett problem på de här skeppens tid att läsidans nedersta kanonportar på skepp med flera batteridäck ofta måste hållas stängda när det friskade i.
Om leveranstiden: en del av misslyckandet med Vasa tycks väl ha legat i att kungen pressade på för ett större skepp än mäster Henrik hade förberett eller byggt förut. Exakt vad som låg i det är väl svårt att lista ut, kan jag tänka mig, eftersom kungen själv inte tycks ha tagit på sig något ansvar efteråt (vilket också skulle ha varit anmärkningsvärt) och därför måste skonas om utredarna var rädda om sina skinn.
Om leveranstiden: en del av misslyckandet med Vasa tycks väl ha legat i att kungen pressade på för ett större skepp än mäster Henrik hade förberett eller byggt förut. Exakt vad som låg i det är väl svårt att lista ut, kan jag tänka mig, eftersom kungen själv inte tycks ha tagit på sig något ansvar efteråt (vilket också skulle ha varit anmärkningsvärt) och därför måste skonas om utredarna var rädda om sina skinn.
Re: Vasa 1628
Ja, och i programmet nämndes ju (om jag nu minns rätt mitt uttröttade tillstånd) om att Vasa byggdes om, eller skulle behöva byggas om efter beslutet om ändringen av antalet kanoner.
Re: Vasa 1628
imperativ skrev:Bara leveranstiden. Tänk då att på 1600-talet gjordes nästan allt för hand, riktigt hantverk.
Leveranstiden från första början på Vasa och alla andra större skepp i trä är flera hundra år!
För att kunna bygga ett skepp så krävdes det ek som hade planterats flera hundra år i förväg, sen när eken växt klart så gick mästare runt i ekskogen och valde ut delar av träd som skulle användas för olika specifika ändamål, när sedan eken var fälld och uppsågad i olika delar krävdes det många års torktid innan delarna gick att använda till något fartyg.
När väl Vasa beställdes fanns alltså redan delarna och det är inte otroligt att man redan hade påbörjat bygget av ett fartyg som man anpassade till beställningen, problemet med den korta leveranstiden var att man knappast hade något lämpligt färdigt för den storleken av fartyg vilket jag tror kan vara en huvudorsak till misslyckandet.
Re: Vasa 1628
Jo, den var intressant. Hade kanske kunnat vara ännu intressantare med litet mindre egocentrism, men egocentrisk ska man väl vara nuförtiden. Spränga vraket, javisst. Det är ungefär så djupt historisk pietet eller nyfikenhet fortfarande sitter i de flesta av oss, även inför oersättliga vittnesbörd, vilket man kan se många utslag av om man tittar litet.
Apropå researchen så behövde jag inte gå längre än till Wikipedia för att finna en liten brist : den där "clownen Olschansky" som Anders Franzén tydligen trodde hade haft något med Vasa att göra (4-5 minuter in i programmet), och som inte ska ha funnits i släkten, kan ha varit en enkel förväxling.
Apropå researchen så behövde jag inte gå längre än till Wikipedia för att finna en liten brist : den där "clownen Olschansky" som Anders Franzén tydligen trodde hade haft något med Vasa att göra (4-5 minuter in i programmet), och som inte ska ha funnits i släkten, kan ha varit en enkel förväxling.