Sjukdomen hypotyreos 2 och kronisk trötthet m.m.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Sjukdomen hypotyreos 2 och kronisk trötthet m.m.

Inläggav Wine » 2012-01-16 20:14:25

Patienter, främst kvinnor som har symtom som trötthet, kraftlöshet, svullnad i kroppen, sprött och torrt hår men vid provtagning har normala nivåer av sköldkörtelhormon i blodet riskerar att bli feldiagnostiserade och sjukskrivna. Diagnosen hypotyreos typ 2 innebär att hormonnivåerna är normala i blodet, men för låga i kroppens celler.

Svenska patientföreningar för personer som fått diagnosen menar att sjukdomen är underdiagnosticerad och försöker sprida kunskap om den på hemsidan:

http://www.hypo2.info/

Hypometabolism – sjukligt låg ämnesomsättning på vävnadsnivå

Har du brist på energi, är kroniskt trött och nedstämd med låg kroppstemperatur och kanske symtom som värk, torr hy, håravfall, magproblem och ständiga infektioner – men är frisk som en nötkärna enligt blodproven? Då kan du lida av energibristsjukdomen subklinisk hypotyreos eller hypometabolism – det senare ett tillstånd där andra orsaker än en under-fungerande sköldkörtel kan ligga bakom.

Större delen av den svenska vårdapparaten saknar i dag kunskap och provtagningsmetoder för att hitta drabbade inom dessa grupper. Läkarbesöket slutar ofta med att patienten skickas hem med ett recept på antidepressiv medicin och råd om att gå i terapi. I värre fall blir de feldiagnostiserade med diffusa diagnoser och sjukskrivna på obestämd tid.

Men landets experter verkar inte vilja erkänna att diagnosen finns och tror inte på den:

Varnar för sjukdom – som kanske inte finns
Publicerad: 2012-01-16

Läkare: ”Felbehandlade riskerar blodpropp”
Sjukdomen hypotyreos 2 orsakar splittring inom sjukvården.

– Enligt min mening finns den inte och det är farligt att behandlas fel, säger överläkaren Mats Palmér.

– Jag har behandlat patienter som blivit bra, säger läkaren Helena Rooth Svensson.

”Stora risker”

Enligt Mats Palmér finns stora risker med att hormonbehandla patienter som fått diagnosen.

– Får man sköldkörtelhormon fastän man inte behöver, riskerar man symptom som på giftstruma – psykiska besvär som nervositet och oro, viktnedgång, svettningar, darrningar. Och det är farligt, det kan leda till hjärtflimmer som i sin tur kan ge blodpropp.

Han uppger också att företag utnyttjar situationen.

– Det finns företag som Scanlab som profiterar på folk som mår dåligt, och tar 3 000 kronor för att ställa diagnosen. Jag blir upprörd. Det här är människor som inte förtjänar att bli lurade, säger Mats Palmér.

Läkare: ”Sjukdomen finns”

Helena Rooth Svensson, distriktsläkare i Ängelholm, är av motsatt uppfattning. Hon har skrivit boken "Det trötta folket", där hon skriver om flera fall med patienter hon själv ska ha behandlat med gott resultat.

– Jag förstår att många är kritiskta. Jag trodde inte själv på diagnosen, fram till dess att jag läste in mig på ämnet.

Enligt Rooth Svensson visar många klassiska symptom på hypotyreos, trots att de har normala blodvärden.

– Det kan då handla om att det inte går att mäta hormonnivåerna i målorganen, cellerna. Jag har tittat på hur hormonerna verkar på cellnivå och har flera fall där behandling satts in och där patienterna efter en tid mått jättebra.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article14217215.ab

Moderator mnordgren: ändrade rubriken enligt trådstartarens önskemål.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav imperativ » 2012-01-17 0:13:46

Jag tror inte det här är underdiagnostiserat. Många symptom korrelerar kraftigt med vanlig nutida långvarig stress. Spontant går det korrelera flera symptom med flera olika "folksjukdomar", t.ex laktosintolerans och spannmålsallergi.

Jag tycker också att det är ett problem att man ständigt jagar "nya sjukdomar" som förklaring på tillstånd, istället för ta eget ansvar för sin egen hälsa. Självklart kommer industrin ta tillvara på kassakon "klarar jag inte nutida normbelastning är jag garanterat sjuk".
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Re: Sjukdomen hypotyreos 2 och kronisk trötthet m.m.

Inläggav Tiblan » 2012-01-17 9:19:40

Jag kan förstå ett "nytt" funktionshinder som elöverkänslighet med tanke på hur många saker i samhället som idag är beroende av el. Detta är något som mycket väl kan finnas men jag anser att många gånger försöker man bota symptom istället för fel och då kan ju andra saker gå åt fanders också/istället. Många gånger verkar det handla om att läkare vill få en "fjäder i hatten" för att dom hittat en ny sjukdom/åkomma/funktionshinder istället för att fokusera på patienten och hjälpa vederbörande.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Lakrits » 2012-01-19 11:36:04

Jag har försökt att hitta vetenskapliga artiklar om hypotyreos 2, men utan resultat. Det enda som går att hitta är kopplat till en bok som skrivits av en amerikansk läkare, Mark Starr (som inte har publicerat några artiklar i de tidskrifter som jag kan söka igenom), och diverse inlägg från hälsoguruer/glamourläkare som refererar till samma bok.

Det går helt enkelt inte att hitta opartisk och saklig information om hypotyreos 2, åtminstone inte via Internet. Däremot finns det väldigt mycket forskning kring under- och överaktivitet i sköldkörteln i allmänhet samt kopplat till olika andra tillstånd, t.ex. diabetes typ 2.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Tiblan » 2012-01-19 17:31:28

Står lite om det i nummer 2 av Må Bra som kommer i butik i februari. Prenumeranter har fått den redan nu. Inte så mycket vetenskapligt med där heller tyvärr.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Wine » 2012-01-19 17:44:19

Här är från en föreläsning på Karolinska Institutet där Starr tog upp olika studier som stärker hans teorier:

Hypotyreos typ 2 – föreläsning 10 september 2009, Karolinska Institutet.

Arrangör: Ewa Berthagen och Scandlab.
Plats: Karolinska Institutet, Solna.
Medverkande: Mark Starr, MD, Dr Nigel Abraham, Genova Diagnostics.

Starr och hans förläggare beslöt att kalla de olika formerna av hypotyreos för hypotyreos 1 respektive hypotyreos 2.

Hypotyreos 1 är den ”vedertagna” varianten som läkare i dag diagnostiserar med hjälp av blodprov av T4 och TSH.

Hypotyreos 2. Enligt blodproverna finns tillräckligt med sköldkörtelhormon i blodet, men på cellnivå finns en brist. Hypo 2 är ofta ärftligt. Hypo 2 är epidemisk – men ännu inte erkänd av den etablerade läkarvetenskapen.

Mitokondrier

Mycket forskning görs i dag kring mitokondrier. Varje cell innehåller mellan 100 och 1 000 mitokondrier. De blir större och fler då man tillsätter ssk-hormon. Mitokondrierelaterade sjukdomar är ett förstadium till hypotyreos typ 2. När Starr stötte på den moderna forskningen om mitokondrier kände han igen allt från gammal litteratur som skrivits om hypotyreos och såg sambandet.

Personer födda med mitokondrieförändringar blir ofta sjuka efter flera decennier och deras symtom förvärras under åren. Vanliga symtom kan vara hjärtproblem, diabetes, njurproblem, åldersrelaterade problem, Alzheimer, neurologiska och muskulära problem. Kvinnor med svåra mitokondriedeffekter tenderar också att föda skadade barn oftare än andra.

I den av läkarvetenskapen erkända boken ”The thyroid and it’s diseases” från 1996 listas bland annat följande symtom/samband: huvudvärk, karpaltunnelsyndrom, dövhet, vertigo, tinnitus, svårighet att räkna, sämre uppmärksamhet, sömnapné m m.

Starr själv listar bl a: trötthet, intolerans mot kyla, muskel- och ledvärk, depression, övervikt, torr ofta plufsig hud, huvudvärk, förstoppning. På lång sikt: hjärtproblem, högt blodtryck, högt kolesterol, mensrubbningar, acne, Hashimoto.

Starr menar att högt kolesterol för 60–70 år sedan var en indikator för låga thyroideavärden. Starrs kolesterol var 160 och steg på några år till 250. Att han motionerade regelbundet och följde en mycket hälsosam diet förändrade inget. Efter ett par år på Synthroid hade värdena sjunkit till 150 och har sedan stannat där.

http://www.skoldkortelforeningen.se/ref ... 90910.html
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Wine » 2012-01-19 17:54:31

Här är lite från de minnesanteckningar som gjordes från samma föreläsning med Dr Mark Starr den 10 september 2009:

Varför missar endokrinologerna så många hypopatienter? Marks erfarenhet som idrotts- och smärtläkare är att de flesta smärtpatienterna har för lite sköldkörtelhormon i kroppen men samtidigt normala blodprover. Som läkare behöver man spendera en hel timme med nya patienter för att klarlägga både aktuell symtombild och historia, vilket inte anses effektivt av vårdgivare. (Marks mamma hade lånat honom pengar för att han skulle ha råd att jobba så i början).

Mark menar att man kan bedöma av utseendet om en person är hypotyroid. Exempelvis ser man det på myxödemen (myxedema på engelska), huden ser svullen ut och är svår att lyfta upp när man nyper i den. Exempelvis på överarmens utsida. Händer, ansikte och andra delar av kroppen kan också svullna.

Marks lästips:

Hertoghe, E, The Practitioner, Jan1915, 26-69
Solved - the riddle of heartattacks, genom BB Foundation
”Our stolen future” bok och hemsida, PCB-förgiftade fiskar
http://www.ewg.org
Optimox.com Dr Abraham, bra forskning om jod
Brownstein, D, Iodine: why you need it…
Derry, David, Breast cancer and Iodine, 2001
Thyroidscience.com/cases/contents.htm
• Lyssna på föreläsningarna Broda Barnes har spelat in. Läs de fyra böckerna. Kontakta Broda Barnes foundation om man inte hittar via nätet

Marks medicintips:

Torkad svinsköldkörtel är speciellt bra om fetma finns med i bilden. Många av de som kommer till Mark m symtom äter T4, blir bättre av AT.

Forskning:

Mitokondrier, som det finns ca 100-1000 i varje cell av, är det sköldkörtelhormonets uppgift är aktivera. Brist på aktivering ger exempelvis:

ADHD - 72% män och 43% kvinnor med ADHD hade hyptyroes, i en studie som gjorts
Alzheimer
Förstorat hjärta
Hjärtattacker

Minnesanteckningar av: Eva Sartorius

http://www.skoldkortelforeningen.se/min ... orius.html
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Lakrits » 2012-01-19 17:55:53

Wine skrev:Här är från en föreläsning på Karolinska Institutet där Starr tog upp olika studier som stärker hans teorier

Det är inte någon särskilt relevant information eftersom de studierna dels inte har rört hypotyreos 2 utan endast är ett teoretiskt underlag för Starrs hypotes, dels eftersom de tas upp av Starr själv och därför redan finns inbakade i det han tidigare har skrivit i sin bok.

Dessutom är referenserna på webbsidan som du hänvisar till ofullständiga.

Jag säger inte att Starr har fel, men det skulle kännas bra om det förekom oberoende studier som specifikt inriktar sig på hypotyreos 2. Att bara ha en källa är otillfredsställande.
Lakrits

Inläggav Wine » 2012-01-19 18:04:19

Lakrits skrev:Jag säger inte att Starr har fel, men det skulle kännas bra om det förekom oberoende studier som specifikt inriktar sig på hypotyreos 2. Att bara ha en källa är otillfredsställande.

Tycker det är intressant att undersöka i alla fall, kan ju faktiskt ligga något i hans teorier.

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligad ... mar-enover

Chronic fatigue syndrome and mitochondrial dysfunction
Sarah Myhill,1 Norman E. Booth,2 and John McLaren-Howard3

A widely-held hypothesis (A) is that the metabolism of people with CFS is normal, but the fatigue and other symptoms are due to psychological factors. It is acknowledged that physical fatigue is lack of energy, but mental fatigue is considered to be a subjective sensation characterized by lack of motivation and of alertness [1], even though the brain is a major consumer of resting cellular energy. Patients may demonstrate negative illness beliefs that increase the severity of the symptoms [2, 3]. However, if the metabolism is functioning properly, the fatigue and related symptoms must be due to energy being wasted by the mental and physical processes of stress, anxiety, tension and depression. Patients should be able to be helped, possibly cured by psychological intervention, e.g. cognitive behavioural therapy. In order to explain the post-exertional malaise an ancillary hypothesis (A′) is needed, namely deconditioning due to disuse of muscles. However, hypothesis A′ is not supported by experiment in many cases as we will see below.

An alternative hypothesis (B) is that there is a metabolic dysfunction with the result that not enough energy is being produced. The main source of energy comes from the complete oxidation of glucose to carbon dioxide and water. The digestive system produces glucose, glycerol and fatty acids, and amino acids. If there is a problem with the digestive system, e.g. gut fermentation, hypochlorhydria or pancreatic insufficiency, energy production will be impaired and fatigue may result [4]. These conditions can and should be tested for. Allergies and thyroid malfunction can also produce fatigue.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2680051/
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Lakrits » 2012-01-19 18:06:00

Wine skrev:
Lakrits skrev:Jag säger inte att Starr har fel, men det skulle kännas bra om det förekom oberoende studier som specifikt inriktar sig på hypotyreos 2. Att bara ha en källa är otillfredsställande.

Tycker det är intressant att undersöka i alla fall, kan ju faktiskt ligga något i hans teorier.

Du förstår som vanligt inte vad jag menar.

Det är intressant och just därför är det synd att han är den ende som har tolkningsföreträde.

Källkritik är viktigt i sådana här sammanhang.
Lakrits

Inläggav Wine » 2012-01-19 18:11:59

Lakrits skrev:Du förstår som vanligt inte vad jag menar.

Det är intressant och just därför är det synd att han är den ende som har tolkningsföreträde.

Källkritik är viktigt i sådana här sammanhang.

Kanske du också missförstår? Det nämns ju bara studier som stärker hans teorier inte något annat och är han den ende som har tolkningsföreträde? Så här står det i Aftonbladets artikel:

Överläkare: ”Finns inte”

Men diagnosen förkastas av landets experter. Mats Palmér, överläkare och endokrinolog vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, är säker på sin sak.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article14217215.ab
Senast redigerad av Wine 2012-01-19 18:21:16, redigerad totalt 3 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Lakrits » 2012-01-19 18:15:47

Wine skrev:Kanske du också missförstår? Det nämns ju bara studier som stärker hans teorier inte något annat.

Nej, jag missförstår inte alls. Om du läser ett av mina tidigare inlägg så påpekar jag just precis att referenserna bara används som teoretisk grund till Starrs hypotes (det är ingen teori ännu eftersom hans idéer inte har prövats i särskilt stor utsträckning).

Jag har både arbetat med och undervisat om forskning och anser mig med rätta vara kunnig inom området.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-19 18:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Inläggav Zombie » 2012-01-19 18:18:02

@Lakrits om det principiella: +1.
Jag har också försökt påpeka motsvarande i olika trådar.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2012-01-19 19:59:16

Men Zombie och Lakrits, det här är ju väldigt intressant eftersom det kan medföra att en hel del med kroniska hälsoproblem faktiskt kanske kan bli hjälpta.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Zombie » 2012-01-19 20:18:39

Och just därför är det viktigt att veta vad man har på fötterna och hur. Och att fatta att många kan bli stjälpta också, som dina citat i startinlägget antyder.

Problemet är inte bara att folk lider, utan också att folk med inflytande saknar kritisk skolning, tänker svartvitt och antingen-eller, tänker i teser först och empiri sedan (om alls). Är mer intresserade av sin egen bekvämlighet än av det de arbetar med. Eller är tvungna att handla som om de hade det funktionshindret. Därför att vi har ett administrativt och politiskt ramverk som gynnar eller framkallar det. Även det är orsaker till att folk lider, och fortsätter lida.

imperativ skrev:Jag tror inte det här är underdiagnostiserat. Många symptom korrelerar kraftigt med vanlig nutida långvarig stress. Spontant går det korrelera flera symptom med flera olika "folksjukdomar", t.ex laktosintolerans och spannmålsallergi.

Jag tycker också att det är ett problem att man ständigt jagar "nya sjukdomar" som förklaring på tillstånd, istället för ta eget ansvar för sin egen hälsa. Självklart kommer industrin ta tillvara på kassakon "klarar jag inte nutida normbelastning är jag garanterat sjuk".

Hur ska en enskild person ta eget ansvar för nutida normbelastning från ett helt globalt samhällssystem? Har man fortfarande litet kapacitet kvar kan man kanske realisera litet mer av den genom hälsosammare hit-och-dit som inte går ut över ens försörjning – men när även den kapaciteten är slut så är den slut. Det är nutidens mode att lägga ansvaret för globala problem på enskilda individer, och eftersom det är så starka intressenter och självgående krafter bakom det modet kanske vi får leva med det för överskådlig tid, men det blir inte i sak riktigt eller anpassat till våra kroppar för det.

Med det försvarar jag inte patologisering eller läkemedelsindustrin. Men jag vill slå ett slag för folks möjligheter att leva sina liv och inte bara i bästa fall utstå dem, och då måste man ta hänsyn till en massa faktorer man helst skulle slippa ta hänsyn till.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 8:26:39

+1 för Zombies inlägg.

Wine, läs vetenskapsteori och texter om hur man värderar och jämför källor. Det skulle hjälpa dig att bättre förstå de ämnen som du intresserar dig för. Du har en uppenbar brist på förmåga inom det gebitet.
Lakrits

Inläggav Wine » 2012-01-20 11:33:27

Lakrits skrev:Wine, läs vetenskapsteori och texter om hur man värderar och jämför källor. Det skulle hjälpa dig att bättre förstå de ämnen som du intresserar dig för. Du har en uppenbar brist på förmåga inom det gebitet.

Ingenstans i tidigare inlägg står det heller något om att det skulle finnas vetenskapliga studier om just hypotyreos 2. Det jag citerade var från en föreläsning på Karolinska Institutet där Starr tog upp olika studier som stärker hans teorier. Det är alltså från en föreläsning som Mark Starr hållit på Karolinska Institutet:

Hypotyreos typ 2 – föreläsning 10 september 2009, Karolinska Institutet.

Arrangör: Ewa Berthagen och Scandlab.
Plats: Karolinska Institutet, Solna.
Medverkande: Mark Starr, MD, Dr Nigel Abraham, Genova Diagnostics.

Mark Starr, en amerikansk läkare, har skrivit boken ”Hypothyrodism, type 2 – the epidemic”. Han föreläste för oss i Sköldkörtelföreningen, samt för inbjudna endokrinologer m. fl. på Karolinska Institutet den 10 september 2009. Ewa Berthagen hade ordnat föreläsningen tillsammans med Scandlab.

Mark Starr menar att hypotyreos typ 2 är den sjukdom som beror på att cellernas beståndsdelar, mitokondrierna, inte blir aktiverade ordentligt trots att man har tillräckligt med sköldkörtelhormon som cirkulerar i blodet. Detta är ett helt förbisett problem av inom den konventionella läkarvetenskapen idag.

http://www.skoldkortelforeningen.se/ref ... 90910.html
Senast redigerad av Wine 2012-01-20 11:46:37, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Parvlon » 2012-01-20 11:41:02

Jaha, en som gjort något i samband med att han blev frisk och sen är frälst i metoden. De brukar vara rätt övertygande. Min farsa har gått på nån skit om frekvensgeneratorer som gör en frisk från allt möjligt av en sådan person.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 11:54:15

Wine skrev:Ingenstans i tidigare inlägg står det heller något om att det skulle finnas vetenskapliga studier om just hypotyreos 2. Det jag citerade var från en föreläsning på Karolinska Institutet där Starr tog upp olika studier som stärker hans teorier.

Jag vet. Och det är inte det jag talar om här.

Om en person har en hypotes, som Starr i det här fallet, så stödjer sig denne alltid på egna observationer och tidigare material. Problemet är att det i det här fallet inte finns annat än indiciematerial för Starr att stödja sin hypotes på. Trots detta använder sig läkare av dessa idéer för att hjälpa patienter som passar in på Starrs beskrivning. Problemet är bara att ingen kan veta om dessa patienter verkligen får en välavvägd och korrekt behandling. Därför är det tråkigt att ingen har testat hans idéer i oberoende studier.

Hans hypotes är intressant, men drar alldeles för många långtgående slutsatser för att man skall kunna känna sig säker på att han har rätt, eller för den delen kunna avgöra att han har fel. I det här läget bör inte läkare bolla med patienters hälsa genom att behandla ett tillstånd som ingen kan något om med mediciner och terapier som ingen vet om de skadar eller hjälper.

Jag kan för mitt liv inte begripa att du inte förstår skillnaden mellan en vilja att skapa klarhet i frågan (som jag och Zombie vill) och att kritisera dig och Starr (som du verkar tro). Mina rader om att du skulle ha nytta av att läsa vetenskapsteori var menade som ett tips, eftersom du hela tiden uttalar dig i vetenskapliga frågor. Men samtidigt som du gör det har du visat på en oförmåga att värdera och kritisera de texter som du anför ("kritisera" betyder inte "att vara negativ", utan "att försöka vara objektiv och se både det positiva och det negativa i texten").

Vi vill dig och din intellektuella utveckling väl. Se det som välmenande tips från personer med betydande erfarenhet av att läsa vetenskapliga texter och att arbeta med vetenskapliga frågor.
Lakrits

Inläggav Wine » 2012-01-20 12:02:16

Men jag tycker det är intressant att citera och ta upp den information som kan finnas om detta så att fler kan ta del av detta och olika aspekter och sedan fundera och reflektera. Jag tror nog att det kan ligga något i hans teorier. Sedan finns det ju tydligen en del som fått behandling och verkar ha blivit hjälpta av den:

Brittisk "hypo2"-läkare frikänd - får rätt att fortsätta behandla på sitt vis

Den brittiska läkaren Gordon Bruce Skinner har inte gjort något fel då han behandlat patienter med hypotyreossymtom med sköldkörtelhormon, trots att de inte haft avvikande blodprover, eller då han gett patienter NDT istället för syntetiskt levotyroxin. Det fastslår brittiska General Medical Council, GMC (motsvarande svenska Socialstyrelsen) som ger dr Skinner rätt att fortsätta behandla på sitt vis.

http://www.hypo2.info/component/content ... a-sitt-vis
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 12:08:59

Wine skrev:Men jag tycker det är intressant att citera och ta upp den information som kan finnas om detta så att fler kan ta del av detta och olika aspekter och sedan fundera och reflektera.

Ja, det förstår jag, och jag tycker att det är lysande av dig. Nyfikenhet är den bästa åkomma en människa kan drabbas av.

Men mina och Zombies inlägg rör just den typen av funderingar över olika aspekter som du skriver om. I det här fallet aspekten att när en enda person står för all information om ett visst fenomen och samtidigt inte presenterar sätt att studera det på, så sker det ingen utvecklande debatt i ämnet. Jämför med Egyptens chefsarkeolog, som styr vad som får och inte får sägas, filmas och skrivas inom ämnet egyptologi när forskare behöver material från hans museum i Kairo. Så är det inte riktigt här, men det går snabbt att skapa ett skyttegravstänkande, jämför debatten om LCHF-diet.

Frågan om hypotyreos 2 riskerar att bli en s.k. sanning som varken kan eller får ifrågasättas. Men om vi skall förstå de här patienterna bättre, så måste vi också börja studera, ifrågasätta och dissekera Starrs hypotes, oavsett om den sedan förkastas, ändras eller verifieras.

Edit: Jag kan lägga till att jag inte kritiserar Starr för att jag tror att han har fel, utan medicinska forskare för att de inte testar hans hypotes.
Lakrits

Inläggav Wine » 2012-01-20 12:19:25

Lakrits skrev:Så är det inte riktigt här, men det går snabbt att skapa ett skyttegravstänkande, jämför debatten om LCHF-diet.

Ja det tänkte jag faktiskt på när det gäller detta också, ang. Dr Annika Dahlqvist innan Socialstyrelsen slog fast att hennes kostrekommendationer till patienter är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 12:31:01

Precis. Istället för en sansad debatt får man två läger som envetet hävdar att just de har rätt. Tyvärr brukar också den oberoende forskningen få svårt med sådana frågor, eftersom inget av lägren (som ibland står för en del av anslagen) vill befatta sig med "hädisk" forskning.
Lakrits

Återgå till Aspergare och vården

Logga in