Tandvårdsläget i "hälsolänet" Kalmar län

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Tandvårdsläget i "hälsolänet" Kalmar län

Inläggav JohanÅ » 2008-02-15 0:17:24

Tack för all information om reglerna kring tandvårdskort! Här kommer mina erfarenheter av Landstinget i Kalmar Län, eller H län, vilket landstinget patetiskt nog försöker marknadsföra som "hälsolänet". Skenet bedrar...

Med min rykande färska AS-diagnos beslutade jag mig igår för att skaffa mig ett tandvårdskort. Ringde upp landstingets beställarenhet för att ta reda på exakt hur jag skulle gå tillväga. Jag vet att jag förklarade mitt ärende på ett lugnt och trevligt sätt men det visade sig vara en riktig pärlhöna jag hade fått tag på för hon började yla om vem som hade sagt så osv. Därefter följde att "DET KAN JAG MINSANN TALA OM FÖR DIG ATT SÅ ÄR DET INTE" utan man skulle ha hemtjänst 3 ggr/dag samt minst ett tillsynsbesök nattetid och inte på något sätt kunna sköta sin egen hygien alternativt bo på institution för att kunna få ett tandvårdskort.

Jag försökte kontra med att jag genom min diagnos tillhör personkrets 1 men enligt henne tillhörde jag inte alls någon form av personkrets och diagnoser hade INGET alls att göra med tandvårdskortet. Mitt nästa argument var att den här frågan hanteras olika i olika landsting men det visste hon också bestämt att så inte var fallet för hon hade minsann kontakt med de andra landstingen. Dessutom sa hon att Socialstyrelsen tolkar lagarna åt landstingen så att alla ska få likvärdig vård. Något uppgiven och darrig av ilska avslutade jag samtalet med att säga att jag skulle kolla upp det här vidare.

Fick ett ryck och ringde upp tandvårdsansvarig på Socialstyrelsen men det kändes inte som att han förstod vad mitt ärende gällde. Han menade att det var upp till landstingen att tolka lagarna och skyllde på förändringar i tandvården och använde Sjögrens syndrom som exempel på detta. Avslutade samtalet då jag kände det bekanta snurrandet i huvudet som brukar dyka upp min koncentrationsförmåga försvinner.

Efter att ha ältat det hela och kollat igenom inläggen här på forumet bestämde jag mig idag för att fortsätta ringa runt. Ringde till en kurator på NP-teamet i grannstaden, som också tillhör samma fantastiska landsting. Gissa om jag blev lycklig när hon bekräftade att jag visst tillhör personkrets 1 och därmed har rätt till tandvårdskort, trots att jag inte har insatser enligt LSS. Hon rådde mig att antingen ta hjälp av en sjuksköterska på vårdcentralen eller min psykiater, så imorgon ska jag ringa vårdcentralen.

Nu ska jag bara ha det där tandvårdskortet om det så ska bli det sista jag gör. När det är fixat ska det bli ett sant nöje att skicka in klagomål gällande pärlhönan på beställningsenheten.. :twisted: Frågan är bara om jag ska vända mig till hennes chef eller patientnämnden? Tips mottages tacksamt! Största nöjet blir dock att landstinget fortsättningsvis ska få stå för merparten av tandläkarkostnaderna. Kanske lite omoget men det blir min personliga lilla hämnd för hur de behandlade mig när jag vara anställd där!
Senast redigerad av JohanÅ 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
JohanÅ

Anslöt: 2008-02-13

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-15 0:25:14

Man blir sur och förbannad när de ljuger folk rakt i ansiktet sådär.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Pemer » 2008-02-15 0:35:02

Ja herre jävlar... den människan tog nog priset hittills... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Skriftligt

Inläggav Garum » 2008-02-15 0:40:00

Hej!

Trist att du skulle råka ut för en lögnare till handläggare, som hon betedde sig är ju helt oaccepelt och rent lagtrots, KRÄV att få hennes motivation SKRIFTLIGT till att du, enligt henne, INTE skulle vara berättigad till tandvårdsstödskortet.
Man kan via Socialstyrelsen anmäla detta så att de får knäppa dessa lögnare , som med fullkomligt deprimerande fräckhet försöker undanhålla oss det vi har LAGLIG rätt till, på näsan, lagen är glasklar, har man en AS diagnos så tillhör man personkrets 1 och omfattas därigenom av LSS och har ovillkorlig rätt till ett tandvårdskort UTAN några insatser, det räcker alltså med en AS diagnos.
Så står det i TandvårdsL.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Pemer » 2008-02-15 0:56:15

Att folk dessutom på fullaste allvar kan tro att vanliga människor inte skulle kunna ha koll... här satt alltså Johan och var redan fullt påläst om sin lagliga rättigheter, och möts av en så blåljugande människa, det är ju egentligen mest skrattretande... :lol:

Man tycker ju typ synd om henne, snacka om bortgjord... :roll:

En grej kunde kanske vara att tipsa kommuner och landsting om hur pass omdiskuterat detta är bland aspergare land och rike runt... så kanske de kan lära sig att de inte har något att komma med mot någon som redan citerar ordagrant ur lagtexten eller ut socialstyrelsens vägledning till kommuner och landsting... Kunde bespara en del pinsamheter... :roll:
Pemer

Realpolitik

Inläggav Garum » 2008-02-15 2:40:07

Anledningen att landsting och kommuner beter sig på detta erbarmliga sätt handlar som var och en som har den minsta lilla normalintelligens redan listat ut om cynisk och krass realpolitik, de vill spara pengar och eftersom det faktiskt bara är en minoritet av de som enligt TandvårdsL har rätt till ett tandvårdskort faktiskt har ett och den stora majoriteten inte har kortet pga av ren okunskap eller fräcka lögnaktiga handläggare så sparar de in enorma summor.

Man kan ju krasst cyniskt undra OM alla som verkligen har rätt att få ett kort också skulle få ett så kan ju kostnaden för landstingen bli så stor att politikerna helt enkelt drar in kortet eller åtminstonde kraftigt försämrar det och dessutom gör det mycket svårare att få :roll:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Alien » 2008-02-15 2:50:29

Pärlhönan hade fel, men den på Socialstyrelsen tycktes inte heller veta vad som gällde:
Han menade att det var upp till landstingen att tolka lagarna

Mao, det är det totala godtycket som gäller, varje landsting sitt eget kungarike med sina egna lagar?

Lycka till i din kamp!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Pemer » 2008-02-15 3:16:09

Man kan ju också fråga sig hur normalt det är rent rättstekniskt och rättshistoriskt över huvud taget att det stiftas lagar som tillerkänner vissa grupper vissa rättigheter, som sedan enskilda landsting eller kommuner utifrån sitt eget verkliga eller inbillade budgetläge väljer att bryta mot utan att blinka.

Systematisk medveten ren kriminalitet så fort lagen inte passar. Vi medborgare kan sannerligen inte göra så, då kommer surt efter, men för landsting och kommuner är det uppenbarligen det naturligaste i världen att göra så, om man känner för det. Lagar är upp till landstings- och kommunjurister att tolka, och uttryckliga instruktioner om hur de är menade att tolkas är också bara en allmän rekommendation, som man följer om man vill - annars inte.

Och det här är bara ett fall där en stor del av den berörda gruppen råkar vara hyfsat påläst och känner till sina rättigheter, är det sannolikt att det är ett enstaka undantagsfall och inte finns fler parallellfall?

Jag undrar, jag... :roll:
Pemer

Inläggav sommar » 2008-02-15 11:07:32

Kan bara säga att hon har FEL FEL FEL o. det är minst sagt skrämmande att de gör så. Hoppas du inte råkar på fler träbockar. Tyvärr rättar sig inte alla landstingen efter lagen som Socialstyrelsen bestämt vad gäller nödvändig tandvård. :( En som ev. kan hjälpa dig om du vill är A här på forumet. Hon har hjälpt mig. Hon har skrivit en del här i trådarna +hjälpt bl.a. mig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:38:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mardröm » 2008-02-15 11:14:34

Ja, jag måste få iväg det där brevet.
Ingen skrivare, och när jag handskriver så...
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Tandvårdsläget i "hälsolänet"

Inläggav atltk » 2013-02-01 0:22:55

hur gick det ??????
atltk

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav Tikki » 2013-02-01 1:04:57

JohanÅ skrev:trots att jag inte har insatser enligt LSS.

Intressant!
(Bara en bråkdel av citatet + min kursiv.)
Tikki

Anslöt: 2010-06-19

Inläggav atoms » 2013-02-02 5:20:44

atoms

Då tråden är uråldrig och dess skapare inte verkar ha varit aktiv sedan våren 2008, och de två senaste inläggen inte tillför något av vikt, väljer jag att låsa tråden och låta den fortsätta sin mångåriga sömn.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in