Fråga Doktorn startar med depression, borderline, Juholt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Fråga Doktorn startar med depression, borderline, Juholt

Inläggav barracuber » 2012-01-16 8:40:35

http://svt.se/2.102077/fraga_doktorn
svt.se skrev:SVT1 idag

18:15 Säsongsstart: Fråga doktorn

Del 1 av 19.
I årets första program möter vi Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt. Hur tänker han när det gäller sjukvården, hälsan och hur vi ska ta hand om våra äldre i Sverige? Själv avslöjar han för programledaren Suzanne Axell att han alltid går omkring med ett donationskort i plånboken.

Författaren Johanna Nilsson från Uppsala brottades under hela sin uppväxt med djupa depressioner och fick ständigt möta nya läkare. Och hon fick nya, och olika diagnoser. Först när Johanna blev vuxen gjordes det en ordentligt utredning av henne - och då visade sig att hon hade borderline.

Gunilla Hasselgren svarar på tittarfrågor om bland annat onda barnhälar, rinnande vinterögon och om fula ansiktsärr.

* Även i SVT24 senare i dag, SVT1 senare i natt, SVT1 17/1 och SVT1 21/1
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: Fråga Doktorn startar med depression, borderline, Juholt

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 8:47:52

barracuber skrev:[…] depression, borderline, Juholt

Snygg "Gissa den tredje"-kombo. :)
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav barracuber » 2012-01-16 17:06:52

Lakrits skrev:
barracuber skrev:[…] depression, borderline, Juholt

Snygg "Gissa den tredje"-kombo. :)

LOL :lol:

Lustigt att det blev så, det var inte planerat
barracuber

vad

Inläggav kittyberger » 2012-01-16 17:12:28

vad är depression?
kittyberger
Ny medlem

Anslöt: 2011-12-05

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 18:09:44

kittyberger skrev:vad är depression?

Depression är en psykisk sjukdom där patienten lider brist på vissa signalsubstanser i hjärnan – oftast serotonin, noradrenalin och dopamin – i olika utsträckning. Brist på dessa signalsubstanser kan göra patienten djupt nedstämd, trögtänkt, pessimistisk, självmordsbenägen, apatisk (helt stillaliggande) och kan i vissa fall orsaka tillfälliga eller permanenta minnesförluster.

Signalsubstanser är molekyler som fungerar som budbärare när en nervsignal skall föras vidare från en nervcell till en annan. Mellan nervcellerna finns ett litet glapp, en s.k. synaps. En nervsignal når änden av nerven och nervcellen utsöndrar då en signalmolekyl, som sedan tas emot av en receptor i mottagarnervcellen. Signalmolekylen talar om för receptorn vilken typ av signal som skall föras vidare, varpå mottagarcellen skickar signalen till sin andra ände. Så upprepas det tills dess att signalen har gått fram.

Depressioner har stark koppling till långvarig stress, men kan även utlösas av traumatiska händelser eller långvarig sysslolöshet. Det finns även en stark koppling till genetiskt arv; om det finns depression i din släkt sedan tidigare, så är du antagligen mer mottaglig än personer utan depression i släkten.
Lakrits

Inläggav barracuber » 2012-01-16 18:56:27

[OTdepression]

Lakrits skrev:
kittyberger skrev:vad är depression?

Depression är en psykisk sjukdom där patienten lider brist på vissa signalsubstanser i hjärnan – oftast serotonin, noradrenalin och dopamin – i olika utsträckning.

Därom tvistar di lärde skulle jag vilja påstå. Sent i höstas gick ett kanonavsnitt av Kropp och Själ där man tog upp den senaste forskningen på detta område. Och intrycket är att det inte är alls så enkelt som man tidigare trott. Man har t.o.m. ibland kunnat konstatera förhöjd förekomst av ex serotonin hos vissa djupt deprimerade patienter. Ska se om jag kan gräva fram programmet. Har skrivit om det efter att det sändes.

EDIT: Här vi går :)

Kropp och själ (P1) om depression

Direktlänk till mp3 50 MB mp3

Forskningsrönen kommer under andra delen av programmet.

[/OTdepression]
barracuber

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 19:06:12

barracuber skrev:Därom tvistar di lärde skulle jag vilja påstå.

Jo, jag vet. Men för att kunna förklara saken på ett enkelt vis höll jag mig till den förklaringsmodell som gäller tillsvidare, d.v.s. fram tills dess att de nya rönen har verifierats och integrerats i det nuvarande paradigmet. Populärvetenskap är enkel av en anledning och det är klokt att veta när man skall använda den och när man skall förklara saker in i minsta detalj.
Lakrits

Inläggav Zombie » 2012-01-16 19:11:23

barracuber skrev:Man har t.o.m. ibland kunnat konstatera förhöjd förekomst av ex serotonin hos vissa djupt deprimerade patienter.

Fråga från en som för närvarande inte orkar lyssna på radioklipp: förhöjd i förhållande till vad? Hur sannolikt är det att inte deras "normala" serotoninnivåer ska vara ännu högre?

Skillnader mellan individer är en sak som tyvärr även de (näst) bästa lätt förbiser.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-16 19:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 19:14:19

Zombie skrev:
barracuber skrev:Man har t.o.m. ibland kunnat konstatera förhöjd förekomst av ex serotonin hos vissa djupt deprimerade patienter.

Fråga från en som för närvarande inte orkar lyssna på radioklipp: förhöjd i förhållande till vad? Hur sannolikt är det att inte deras normala serotoninnivå ska vara ännu högre?

Skillnader mellan individer är en sak som tyvärr även de (nästan) bästa lätt förbiser.

I den studien (minns inte vem som skrev den) studerade de patienter över ett brett tidsspann och kunde därför mäta normalnivåerna per person vid tillräckligt många tillfällen och med tillräckligt många mellanliggande depressionsskov för att få fram bra statistik.
Lakrits

Inläggav Zombie » 2012-01-16 19:15:55

Då verkar det ju okej.
Zombie

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 19:18:18

Zombie skrev:Då verkar det ju okej.

Ja, det var en bra studie. Men jag har inte hittat någon annan i samma härad, så det är svårt att säga vad det beror på. Jag hoppas på att en riktigt anal statistiker skall få gå igenom deras datauppsättning för att se om de finns någon dold parameter någonstans, eller om det finns bias i datan.
Lakrits

Inläggav Banzai » 2012-01-16 20:06:32

Jag tolkade trådtiteln VÄLDIGT fel. Jag ska inte vara ute på forumet när jag inte är riktigt vaken märker jag. Lyckades på något vänster få titeln till att programmet Fråga Doktorn leder till depression, borderline och Juholt (hur kan något leda till Juholt?). :shock:

Jag tror helt enkelt min hjärna raderade ordet "med" i titeln, annars begriper jag inte hur den feltolkningen gick till. :?
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Zombie » 2012-01-16 20:09:02

Banzai skrev:(hur kan något leda till Juholt?)

Inte för att det svarar på din fråga hur, men kanske om detta något är en korridor? Ett partiledarval? En brottsmisstanke eller något på gränsen till en? Nystande i orsaker till depression hos sosse?... :wink:
Zombie

Inläggav barracuber » 2012-01-16 20:12:53

Banzai skrev:Jag tolkade trådtiteln VÄLDIGT fel. Jag ska inte vara ute på forumet när jag inte är riktigt vaken märker jag. Lyckades på något vänster få titeln till att programmet Fråga Doktorn leder till depression, borderline och Juholt (hur kan något leda till Juholt?). :shock:

Jag tror helt enkelt min hjärna raderade ordet "med" i titeln, annars begriper jag inte hur den feltolkningen gick till. :?

Inte alls konstigt när jag idiotiskt nog bara antar att alla vet att Fråga Doktorn är en TV-serie :roll: 8)
barracuber

Inläggav barracuber » 2012-01-16 20:16:44

Zombie skrev:
Banzai skrev:(hur kan något leda till Juholt?)

Inte för att det svarar på din fråga hur, men kanske om detta något är en korridor? Ett partiledarval? En brottsmisstanke eller något på gränsen till en? Nystande i orsaker till depression hos sosse?... :wink:

Även sossar och kanske även socialdemokratiska partiet kan nog ha depressioner (så har det ju faktiskt låtit i mediadebatten inte bara pga Juholt utan även pga bottensiffrorna i opinionen).

En gång jobbade jag på ett företag som hette Sema och när gnället bland personalen gick som värst brukade det låta:
Sema, sämre, sämst

Kanske kan överföras till (s)?
barracuber

Inläggav Banzai » 2012-01-16 21:31:40

barracuber skrev:
Banzai skrev:Jag tolkade trådtiteln VÄLDIGT fel. Jag ska inte vara ute på forumet när jag inte är riktigt vaken märker jag. Lyckades på något vänster få titeln till att programmet Fråga Doktorn leder till depression, borderline och Juholt (hur kan något leda till Juholt?). :shock:

Inte alls konstigt när jag idiotiskt nog bara antar att alla vet att Fråga Doktorn är en TV-serie :roll: 8)

Det är lugnt, jag tolkade titeln så trots att jag vet att det är en TV-serie. Skulle ha varit roligt att filma min hjärna medan den försökte klämma in Juholt bland depression och borderline, den fick det inte att gå ihop trots tappra försök. :lol:
En ny sjukdom? Juholtssyndromet? Är det månne Juholt som påstått att Fråga Doktorn leder till depression och borderline? Ungefär så gick diskussionen i huvudet på mig innan jag insåg att det var något fel som var trasigt. ;)
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav lasseivägen » 2012-01-17 0:51:43

Vad jag förstått, så har SSRI preparat (serotoninupptagshämmare) sin största påvisade effekt som en hjälp att "läka" skadade celler i hjärnan. framför allt i amygdala och hipocampus.
Däremot är dess effekt som ångestdämpare omstridd.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav barracuber » 2012-01-17 5:23:28

lasseivägen skrev:Vad jag förstått, så har SSRI preparat (serotoninupptagshämmare) sin största påvisade effekt som en hjälp att "läka" skadade celler i hjärnan. framför allt i amygdala och hipocampus.
Däremot är dess effekt som ångestdämpare omstridd.

Låter bekant, det diskuteras bl a i Kropp och Själ-avsnittet, se mitt inlägg tidigare i tråden.
barracuber

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-17 6:29:59

hmm såg lite av det, men satt på skype så jag hade inte tid/ork att engagera mig.
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav Fröken Fräken » 2012-01-19 1:40:22

barracuber skrev:Först när Johanna blev vuxen gjordes det en ordentligt utredning av henne - och då visade sig att hon hade borderline.

Som jag har förstått det så sätter man inte diagnosen borderline på ungdomar under arton år. Så då är det ju inte så konstigt att hon inte fick den diagnosen som tonåring.

Även jag gillade denna tråds rubrik skarpt! Fick mig ett gott skratt, tack!
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in