Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav MagnesiumOxid » 2012-01-15 18:50:26

Som de flesta andra Aspergare så är jag mycket folkskygg, jag har fått höra att jag går konstigt och har svårt med ögonkontakt.

Jag kollar ner på marken och går snabbt fram. Att jag är en invandrare gör inte saken bättre... Är jag på väg mot busshållplatsen så tror män att jag ska råna dem. Är jag på väg hem så vänder kvinnor blicken och tror att jag ska våldta dem. Det värsta är när kvinnor roterar 180 grader och "konfronterar" en, jag kollar inte ens på dem utan fortsätter att gå dit jag ska. Eller när man stannar vid övergångsstället och folk håller extra hårt i väskan. Det känns skitjobbigt, lite som att vara mobbad på jobbet, men ute i samhället. Men man får ta och leva med det när man är invandrare OCH Aspergare och därmed "annorlunda" och "beter sig udda."

Nu blev jag lite of topic, ville bara ventilera.

Fråga: Får du höra att du går, står eller sitter konstigt? Eller är jag den enda?
MagnesiumOxid
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-12

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-15 18:51:58

Ja, jag har fått höra att jag håller armarna för långt från kroppen och tittar ned i marken för mycket. Att t.o.m. behöva tänka på hur man GÅR gör inte direkt att man blir mer självsäker!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav MagnesiumOxid » 2012-01-15 18:57:24

Kahlokatt skrev:Ja, jag har fått höra att jag håller armarna för långt från kroppen och tittar ned i marken för mycket. Att t.o.m. behöva tänka på hur man GÅR gör inte direkt att man blir mer självsäker!


Det är riktigt irriterande när folk ska "visa" en hur man går, hur man ska ha fötterna, hur man ska röra armarna... Som om man vore ett jävla småbarn.
MagnesiumOxid
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-12

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 20:10:23

Om folk vänder 180 grader så måste det vara något mer. Du kanske luktar väldigt konstigt eller så låter du väldigt konstigt när du går. Kanske du är en sån som gärna går i andra människors fotspår (i samma takt t.ex), då kanske de tror att du stalkar dem. Undviker man ögonkontakt så ser folk misstänktsamt på en, fullt normalt. Har knappast med att du är invandrare att göra. Bara det att du säger "de tror att jag ska våldta dem" är för mig ett bevis på att du har en del tomtar uppe på loftet.

Nej, folk brukar inte kommentera hur jag går/sitter. Finns nån enstaka individ som gör det men de är inte så snygga själva.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Nefarious » 2012-01-15 20:23:47

Går med armarna lite utvinklade tydligen. Sambon tycker bara att det är skitgulligt.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Red and green » 2012-01-15 20:27:20

Näe, känner inte mig träffad. Varken går eller sitter konstigt.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-15 22:02:22

Parvlon, får jag fråga dig om du har någon som helst aning om TS utseende eller vilket ursprung han har?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Kimmunikation » 2012-01-16 0:37:28

Har fått höra "Du går så lustigt..." för att jag inte böjer på knäna och går lite fort.
Kimmunikation
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-21

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Parvlon » 2012-01-16 0:45:03

Bjäbbmonstret skrev:Parvlon, får jag fråga dig om du har någon som helst aning om TS utseende eller vilket ursprung han har?
Ja. Får jag fråga om detta är en retorisk fråga? (jag är dock föga intresserad av svaret)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Zombie » 2012-01-16 0:50:33

Nej, du är inte den enda. Här har trådats om det förut.

Jag drabbades av folks reaktioner och synpunkter för det här när jag var yngre och jag vet en del som har råkat riktigt illa ut på grund av det – före aspergerdiagnosernas tid, men var det inte asperger så var det något annat som gav folk riktigt motsatt intryck av snälla personer. Men även numera kan jag visst tänka mig att det är svårare om det syns att man är invandrare. Fast det det säger något om är ju inte en själv.

Det kan gå bort med åren, åtminstone det mesta. Har gjort så för mig. En idé kan ju vara att det är vissa nervkopplingar som utvecklas långsammare hos en del av oss.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Alien » 2012-01-16 0:56:23

Jag har fått höra att jag går fel för att jag inte svänger med armarna som man ska.

Inte lätt att veta vart man ska vända blicken. Mot marken är nog inte bra. Men att titta på folk är inte heller bra, de kan tycka att man stirrar på dem. Kanske bäst om man tittar långt i fjärran, mot bussen el vid sidan av folk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47136
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Banzai » 2012-01-16 19:15:54

Har aldrig fått höra att jag går konstigt (såvitt jag kan minnas) eller att jag sitter konstigt (sköter mig när jag är borta). Hemma och platser jag känner mig hemma så så drar jag alltid upp fötterna. Gillar att sitta ihopkrupen oavsett om det är på en stol eller i en soffa. Om det är så konstigt vet jag inte men jag har fått kommentaren att jag alltid ska krångla så. :-)Happy
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 19:19:08

MagnesiumOxid skrev:Fråga: Får du höra att du går, står eller sitter konstigt?

Inte samtidigt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 19:20:06

Alien skrev:Jag har fått höra att jag går fel för att jag inte svänger med armarna som man ska.


Haha, jag får höra precis motsatsen!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 19:20:38

Lakrits skrev:
MagnesiumOxid skrev:Fråga: Får du höra att du går, står eller sitter konstigt?

Inte samtidigt.


Hur fan är man skapt då!? :lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Banzai » 2012-01-16 19:24:05

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Jag har fått höra att jag går fel för att jag inte svänger med armarna som man ska.


Haha, jag får höra precis motsatsen!

Att du går rätt för att du svänger med armarna som du ska?

Är lite korkad just nu så jag fattar verkligen inte hur du menar (vi kan skylla på att jag är nyvaken ;) )...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 19:27:24

Banzai skrev:
Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Jag har fått höra att jag går fel för att jag inte svänger med armarna som man ska.


Haha, jag får höra precis motsatsen!

Att du går rätt för att du svänger med armarna som du ska?

Är lite korkad just nu så jag fattar verkligen inte hur du menar (vi kan skylla på att jag är nyvaken ;) )...


Nej, att jag svänger för mycket med armarna när jag går.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Banzai » 2012-01-16 19:37:12

Kahlokatt skrev:
Banzai skrev:Att du går rätt för att du svänger med armarna som du ska?

Är lite korkad just nu så jag fattar verkligen inte hur du menar (vi kan skylla på att jag är nyvaken ;) )...


Nej, att jag svänger för mycket med armarna när jag går.

Tack. Då är jag med. :-)Happy
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav totizedger » 2012-01-16 19:43:47

Nej jag har inte fått höra att jag går eller sitter konstigt men jag har däremot sett mig själv på video när jag går och det ser ut som att det är en robot som går, så jo, jag går konstigt. Jag har däremot fått höra att jag gör något konstigt när jag ska sätta mig i en bil.
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 19:48:53

Jag brukar snarare ha komplex för min röst. När jag tog sånglektioner fick jag lära mig av med min ljusa flickröst och började använda magstödet i stället. Men nu tycker jag att min röst är mörk, hemsk och knarrig, som en gammal gubbes röst. Ändå är jag faktiskt mezzosopran. :?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Joakoni » 2012-01-17 13:27:12

Kahlokatt skrev:Jag brukar snarare ha komplex för min röst. När jag tog sånglektioner fick jag lära mig av med min ljusa flickröst och började använda magstödet i stället. Men nu tycker jag att min röst är mörk, hemsk och knarrig, som en gammal gubbes röst. Ändå är jag faktiskt mezzosopran. :?


:-)043 Hehe, det är jag med :-)Happy Har du också problem med "tröskeln"? Eller blanda ihop det ljusa med det mörka?...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Joakoni » 2012-01-17 13:32:51

ON TOPIC
Ja, jag går konstigt. Går framåtlutad, jag försöker tänka på det och räta ut mig men ändan sticker ut i alla fall. Vet liksom inte hur jag ska hitta balans så att det blir rakt och synkronisera kroppen. Å andra sidan är jag extremt mjuk i rörelser som om jag inte hade någon ryggrad.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-17 13:48:27

ajj. u makaroni ;)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Får du höra att du går/sitter "konstigt?"

Inläggav MsTibbs » 2012-01-17 14:46:00

I låg/mellanstadiet fick jag höra att jag "fladdrade" med händerna då jag sprang. Slutade med det omedelbart.

Jag går fort, rakt och har kroppshållning som en militär, så det har hänt att folk ställer sig precis bakom mig och skriker "Givakt!", detta innan jag funderade på att göra lumpen så det var inte därför. Snyggt för det mesta tycker folk, men jag måste tänka mig för när jag har kjol, får då ser det konstigt ut att marschera. På festivaler i svarta militärinspirerade kläder är det grymt stiligt! 8)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in