Ingenting försvinner, allt finns kvar?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Ingenting försvinner, allt finns kvar?

Inläggav Alien » 2012-01-15 18:15:23

Kan jag hitta dokument som försvunnit innan jag hunnit namnge det?

Jag håller på och skriver ett dokument (i Microsoft Works). Så klipper jag in ett citat. Då måste jag använda "redigera special" men av gammal vana (sedan jag jobbade och använde Microsfot Wor) använder jag ctrl + V. Då försvinner hela dokumentet!

Eländiga dåliga minne och eländiga Microsoft Works! Går det att hitta det försvunna dokumentet? Eller är det bara att börja om från början?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Ingenting försvinner, allt finns kvar?

Inläggav Kimmelie » 2012-01-15 18:54:17

I Linux kan man kopiera det som finns i RAM-minnet och skriva till en fil (med dd). Vet inte om det finns nån motsvarighet i Windows. Men det måste ju göras snabbt i såna fall, innan det ersätts av en massa annat. (Har inte testat, men nu blir jag nyfiken. Ingen aning om hur man sen kommer åt det som sparats i den filen...)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Miche » 2012-01-15 18:58:00

Själv har jag inte använts MS Works på minst 15 år och jag är ytterst tveksam om det finns någon recoveryfunktion.

Vilken version har du, det kan underlätta att veta det om man ska Googla!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 19:01:03

Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav barracuber » 2012-01-15 19:30:21

Miche skrev:Själv har jag inte använts MS Works på minst 15 år och jag är ytterst tveksam om det finns någon recoveryfunktion.

Vilken version har du, det kan underlätta att veta det om man ska Googla!

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Works

Säger som Miche, har heller inte använt Works på länge. Det står i länken ovan att Works har blivit "discontinued" dvs den säljs fortfarande men utvecklas inte längre och fasas ut till förmån för Officepaketen Starter och Basic. Har ingen koll på vad de kostar men jag vet att Office för studenter som innehåller Word, Excel, Powerpoint och Outlook ligger på cirka en tusenlapp. Och de programmen är ganska typiska för startpaketen.

Har du någon support på din dator eller programmen som följde med? Hör med dem vad de rekommenderar. Sedan visar ju Parvlons länk att det finns hjälp även på nätet.

Hur känner du inför att kanske behöva byta program? EDIT: Nu menar jag alltså på sikt, det är ju ingen ko på isen just nu, Works säljs ju fortfarande

Idag finns det ju väldigt mycket att välja på, även mycket gratispaket (som Open Office) eller många andra ifall du kan tänka dig att köra på webben.

Annars är det inte fel att satsa exempelvis Office Starter eller Basic, det är ju professionella produkter vi snackar om. Tänk bara på att kolla om din dator klarar hårdvarukraven på det paket du väljer - ju modernade program desto högre krav.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Sammelsurium » 2012-01-15 19:32:32

Kimmelie skrev:I Linux kan man kopiera det som finns i RAM-minnet och skriva till en fil (med dd). Vet inte om det finns nån motsvarighet i Windows. Men det måste ju göras snabbt i såna fall, innan det ersätts av en massa annat. (Har inte testat, men nu blir jag nyfiken. Ingen aning om hur man sen kommer åt det som sparats i den filen...)

Det fungerar bara för den första megabyten numer, se http://lwn.net/Articles/267427/ (iaf när det gäller /dev/mem, verkar som om RedHat-derivat har en modul som skapar /dev/crash som man eventuellt kan läsa ut en minnesdump ur).

Jag är rätt kass på Windows men det finns någonting som liknar device-filer i Unix så att man kan göra en kopia av RAM-minnet eller en hel enhet (\\.\PhysicalMemory för internminne, \\.\E: för enhet E:). Det är dock ganska undangömt.

Alien skrev:Kan jag hitta dokument som försvunnit innan jag hunnit namnge det?

Word skapar väl temporärfiler med jämna mellanrum. Har du tur kan ditt dokument ligga sparat i en tempfil. Har man sparat dokumentet tidigare brukar temp-filerna ligga i samma katalog som originalet.
Men du kan försöka att en sökning efter dokument skapade i det tidsspann du satt och skrev. Om du hittar ett gäng kandidater som ligger på en rimlig plats (t.ex en temp-katalog) kan du försöka kopiera ut dem och ge dem korrekt filändelse och testa att öppna.
Jag har för mig att Word brukar skapa temp-filer som börjar med ett tildetecken (~).

Med reservation för att den version av Word jag använder (när jag måste) är antik (Word 97).
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Alien » 2012-01-15 19:39:54

Jag hittar ingenstans om version det står bara "Works". Jag har ingen support. Letar jag i Temp hittar jag inga dokument, bara konstigheter.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 19:43:00

Alien skrev:Jag hittar ingenstans om version det står bara "Works". Jag har ingen support. Letar jag i Temp hittar jag inga dokument, bara konstigheter.
Gå in i inställningarna och gör så att även dolda filer syns (inte säker på att de är dolda dock). Backup-filen/filerna ska finnas i samma mapp som du senast sparade eller öppnade det aktuella dokumentet.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Sammelsurium » 2012-01-15 19:56:49

Alien skrev:Jag hittar ingenstans om version det står bara "Works". Jag har ingen support. Letar jag i Temp hittar jag inga dokument, bara konstigheter.

Jag läste "Word" i ursprungsinlägget, men principen borde väl vara detsamma.

Tempfilerna kan ha slumpmässiga namn utan korrekta filändelser, därför får de inte de korrekta ikonerna. De brukar ha slumpmässiga namn som "~a765213b12739n". Hittar du sådana filer som är skapade vid ungefär rätt tidpunkt kan du kopiera filen till skrivbordet och ge den ett nytt namn med korrekt filändelse.
Jag har aldrig använt MS Works, men enligt google verkar det vara .wks för gamla versioner och .wps för nyare versioner.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 19:58:37

Microsoft Works for Windows saves backup files to the directory that contains the actual file. There is currently no way to tell Works for Windows to save backup files to another drive or directory.

The backup file has the same name as the actual file except for its extension. The extensions are as follows:

Works Module File Extension
    Word Processor .BPS
    Spreadsheet .BKS
    Database .BDB
http://support.microsoft.com/kb/83662
Parvlon
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2012-01-15 21:09:04

Ser du en hjälpmenu längst till höger? Leta under den, där borde versionen stå.

Tydligen finns den i fyra versioner - 6, 7, 8 och 9.

(På Mac fanns en som hette Works 4.0. Vi snackar mitten av 1990-talet)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Iridia » 2012-01-15 22:05:31

Trodde det här skulle vara en djupt filosofisk eller vetenskaplig tråd...
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Alien » 2012-01-16 0:12:58

Haha, jag var inspirerad av ett miljöprogram för barn, där "signatursången" var "ingenting försvinner, allt finns kvar". Och så har jag ju sett deckare där det sägs att allt finns kvar i datorn, även om man tagit bort det.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2012-01-16 0:17:15

Det är Works 9.0
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2012-01-16 0:29:02

Vid det här laget inser jag att det nog går fortare att börja om från början. Men jag tycker ändå det borde gå att hitta ett icke namngivet och sparat dokument, iaf innan jag stängt av datorn.

I Temp finns bara filer som heter avast el setup el run, inga dokument.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2012-01-16 1:10:08

Parvlon skrev: Backup-filen/filerna ska finnas i samma mapp som du senast sparade eller öppnade det aktuella dokumentet.

Jag förstår inte, jag klickade på Windows-symbolen längst ned till vänster, och sedan på Works.programmets symbol och sedan skapade jag dokumentet. Så då var jag ju inte i någon mapp. Tycker den borde finnas i Temp, men tydligen inte.
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2012-01-16 1:18:19

I Officeprogrammen (däribland Word) så får man meddelande nästa gång man startar programmet att det finns en osparad fil som man kan öppna (även en inställning om hur ofta som den ska spara en backup av det man jobbar med), jag antar att Works saknar den funktionen helt...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Parvlon » 2012-01-16 1:26:28

Alien skrev:Jag förstår inte, jag klickade på Windows-symbolen längst ned till vänster, och sedan på Works.programmets symbol och sedan skapade jag dokumentet. Så då var jag ju inte i någon mapp. Tycker den borde finnas i Temp, men tydligen inte.
Det var alltså ett tomt dokument som aldrig vart sparat manuellt? Då tror jag det är kört men har du googlat? Borde finnas massor som haft det problemet.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Alien » 2012-01-16 1:44:44

Googlar jag så handlar det bara om Word-dokument.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2012-01-16 2:09:40

Du kan söka igenom hårddisken efter såna filer annars.

Skriv in följande som filnamn i sök (välj hela hårddisken och dolda filer) och sen när den sökt klart sorterar du resultatet efter datum så ser du de senast ändrade.
Kod: Markera allt
*.BPS;*.BKS;*BDB;*.WKS;*.WPS

Alternativt kan du söka efter filer just vid ungefär den tiden du vet att du haft uppe dokumentet +/- någon timme.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Alien » 2012-01-16 3:45:39

Var väljer jag "hela hårddisken och dolda filer"? Går jag in på hårddisken den vanliga vägen (via Datorn) och söker får jag bara meddelande att inga finns. Har sökt på datum men inget stämmer.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2012-01-16 10:42:38

Alien skrev:Var väljer jag "hela hårddisken och dolda filer"? Går jag in på hårddisken den vanliga vägen (via Datorn) och söker får jag bara meddelande att inga finns. Har sökt på datum men inget stämmer.
Det brukar finnas inställningar nånstans i samma fönster man får upp när man trycker F3. Hela datorn betyder förresten alla hårddiskar, det borde räcka med C:\ (där du brukar spara filer eller i samma som windows är installerad på) men bättre för mycket än för lite. När det inte är en hel hårddisk ska det stå t.ex C:\program files\microsoft word\plugins\
Parvlon
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in