Energi och arbete

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Energi och arbete

Inläggav Kostymhippie » 2012-01-15 12:46:42

Jag undrar om jag är extremt ovanlig för att vara aspie.
När jag pluggar eller har annan sysselsättning på heltid är jag hyperaktiv, har massor med energi och mår kanonbra förutom om det inträffar nåt missöde förstås. Jag sover ca 5 timmar per natt och oftast en liten powernap på eftermiddagen och orkar ändå med min sysselsättning, föreningsliv, partner, specialintressen, familj och kompisar. När jag som nu är sysslolös sover jag åtta timmar per natt, men är ändå trött hela tiden, allt blir mycket jobbigare, blir lätt irriterad för skitsaker, pallar inte med folk, har mindre energi för mina specialintressen, kompisar, partner och familj. Är det fler som är som jag, eller hur funkar ni andra på det här forumet?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Re: Energi och arbete

Inläggav Miche » 2012-01-15 13:57:35

Jag funkar ungefär som du, även om jag för tillfället är inne en extra jobbig period med dålig nattsömn.

Längtar efter ett inspirerande jobb så jag kan hitta tillbaka till mig själv och reda ut trasslet i mitt liv.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Red and green » 2012-01-15 14:38:05

Jag funkar också bra när jag har intressant jobb/hobby jag brinner för. Jag menar att jag får mycket gjort då o når framgång efter framgång. Dock blir jag inte mera social av det. Nope. På fritiden är jag totalt motsatt, får absolut ingenting gjort men lider inte ett tugg av det :-)Happy
Klarar inte av sociala kontakter på fritiden heller. Vill dra mig in i min egen bubbla för att samla kraft för nästa vecka. Funkar fint :-)Happy
Dock stress, psykisk motstånd och jätte krav kan få mig att spåra ur psykiskt. Då lider jag i min egen bubbla o visar absolut nada utåt.
Föreningsliv är ingenting för mig, går fet bort.
Så jag känner vissa likheter med dig men inte socialt o jag är inte hyperaktiv för fem öre, men får mycket gjort på jobbet ändå.
Hyperaktiv vill jag inte heller vara, låter jobbigt för mig :(
:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-15 15:52:03

Samma här - alldeles för beroende av yttre omständigheter.
Allt är åt helvete nu när jag är arbetslös och får socialbidrag - orkar inte ens söka jobb längre, har gett upp kampen mer eller mindre.
Tror det har mycket att göra med att många med AS mår bra av struktur, och då att andra människor - eller omständigheter - skapar denna struktur. Och det kan vara saker som jobb, skola och andra sk "obligations". För mycket fritid och jag blir passiv, improduktiv, omotiverad, hjälplös och fylld med ångest.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Dagobert » 2012-01-15 16:47:51

När jag såg rubriken trodde jag tråden handlade om fysik: "Inom klassisk mekanik är arbete den energimängd som omvandlas när en kropp förflyttas under inverkan av en kraft."
:-)Happy
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in