Har jag asperger? Funderingar!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har jag asperger? Funderingar!

Inläggav Lennon » 2012-01-13 18:40:20

Har provat gjort aspberger test på nätet och tycker inte alls jag prickar in en klockren träff och det visar inte heller testet.

Men ju bättre jag börjar lära känna mig själv och förstå hur jag fungerar på fritid och i sociala sammanhang så börjar jag fundera lite.

Jag jobbar på ett ställe där man ofta är många som jobbar och det är mycket social kontakt och snabba beslut som ska tas. Om jag mår bra är det inga problem alls.
men sen har jag dagar när jag blir väldigt stressad och har svårt att förstå och lita på min omgivning. Det är svårt att förklara men jag känner att jag inte vet hur jag bör vara eller reagera på sånt som folk säger.
Att jag blir stressad av hur jag bör reagera och vet inte om tex när någon skämtar med en om man skall bli arg eller om det var ett roligt skämt bara.
Men sen när jag har en bra dag är allt detta som bortblåst och jag mår toppen.

Sen när jag börjar fundera så upptäcker jag att så här har jag känt till och från hela mitt liv. Svårt att beskriva men en oro om hur jag bör vara och hur man ska reagera.
Samma ibland när jag är ensam så vet jag inte vad jag ska ta mig för?

Det jag tänker är att jag antingen har en släng av aspberger eller autism? Eller är jag helt enkelt väldigt orolig och spänd och detta leder till osäkerhet och stress?

Jag har som inga specialintressen i mitt liv och kan absolut inte alls försvinna in saker som verkar vara typiskt för aspberger. Men jag märker att jag har mycket oro i mitt liv, svårighet att ta beslut och göra mig av med saker. Stress om jag skall gå på en fest eller inte tex.
Och att jag har ett otroligt starkt kontrollbehov i vad jag gör och säger.

Hmm skulle kunna skriva hur mycket som helst men hinner inte mer just nu.
Tacksam för råd och få höra om andras erfarenheter.

Moderator: Rättade stavningen av rubriken!
Lennon
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-13

Re: Har jag aspberger? Funderingar!

Inläggav Jagers » 2012-01-13 19:18:15

Aspberger vet jag inte men Asperger är nog fullt möjligt :roll:

Inte för å vara dendär dryga som pekar ut stavfel, men varför är det så svårt för folk att uttala Asperger rätt? :roll:

Välkommen till forumet! :)
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Re: Har jag aspberger? Funderingar!

Inläggav Lowas » 2012-01-13 19:36:38

Jagers skrev:Inte för å vara dendär dryga som pekar ut stavfel, men varför är det så svårt för folk att uttala Asperger rätt? :roll:

Hade inte du gjort det så hade jag nog gjort det, lika bra att du fick det överstökat :)
Lite oseriöst kan man påstå att risken är mindre att du har asperger när du stavar det aspberger eller så kan man tolka det som att du är bergis asp :)
Tillbaka till allvaret, asperger innebär att man måste uppfylla ett antal diagnoskriterier men det innebär ju inte att ditt problemområde blir mindre besvärligt för det oavsett om du har AS eller inte, så att läsa på om ditt problemområde och/eller delta i forum som detta kanske kan vara fördelaktigt?
Vid allvarliga misstankar kan det ju vara värt att be om en utredning också.
Lowas

Anslöt: 2011-12-10

Re: Har jag asperger? Funderingar!

Inläggav Lennon » 2012-01-13 23:13:32

Okej!
Så det är ett asperger drag att man är noga eller bra på stavning? För det visar nog mig ännu mer att jag inte uppfyller alla kriterier.
Jag är bra på stavning men rätt så slarvig och kanske obrydd om jag stavar rätt.

Jag är väl egentligen inte så brydd om vilken diagnos jag nu eventuellt skulle ha men gillar tanken att kunna dela med sig av sina tanker med andra som kanske upplever samma problematik.

Det jag känner och trodde var asperger...kolla stavningen:)
Var att jag har svårt att förstå och hänga med på signaler och blir stressad och arg ibland av det. Att jag kan ta det nån säger bokstavligt eller på för stort allvar.
Har svårt att komma på något konkret exempel.
Lennon
Ny medlem

Inläggav imperativ » 2012-01-13 23:21:59

Lennon skrev:Okej!
Så det är ett asperger drag att man är noga eller bra på stavning? För det visar nog mig ännu mer att jag inte uppfyller alla kriterier.

Det är inget kriterium. Svar nej.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Ugglan » 2012-01-13 23:24:26

Lennon skrev:Stress om jag skall gå på en fest eller inte tex.

Det känner jag igen! Svårt att säga om någon bara har drag eller om det är en diagnos, det beror på om man på något sätt känner sig "hindrad" av hur man är. Jag har ASdiagnos men detta missades i den första utredningen mycket därför att jag inte har fobi för människor men att jag ofta blir mycket trött av människor så detta med diagnos eller inte är inte helt lätt. Läs på lite och se om du känner igen dig!
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Lowas » 2012-01-14 0:39:47

Så det är ett asperger drag att man är noga eller bra på stavning?

Nej det är inte ett diagnoskriterium vad jag vet, men däremot inte ovanligt förekommande.
Rättar mig själv och tar bort "lite" från "lite oseriöst." :)
Lowas

Anslöt: 2011-12-10

Inläggav Jagers » 2012-01-14 0:52:57

Njäee men det är vanligt att man har ett öga för att se detaljer som aspergare, vad jag vet... så därför jag tycker det e lite konstigt att nytt folk ofta stavar fel på det :roll:
Jagers

Inläggav Miche » 2012-01-14 1:20:57

Jagers skrev:[...] jag tycker det e lite konstigt att nytt folk ofta stavar fel på det :roll:

Speciellt eftersom det står stavat på ett flertal ställen när man tittar in här.

För att få diagnosen Aspergers syndrom ska ett antal kriterier vara uppfyllda, men även om man inte när ända fram så kan man ha mer eller mindre drag som påminner om Asperger.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lennon » 2012-01-15 15:23:20

Hej igen!
Det känns som att jag saknar ett rätt så grundläggande krav för asperger. För det att jag stavade fel och inte såg på hemsidan hur det var stavat är rätt så typiskt för mig. Jag är rätt så ouppmärksam och har ofta lite bråttom och som rätt så dålig på detaljer.
Jag gjorde även ett online test på asperger och fick väldigt låg poäng.

Vilken diagnos man har känns inte så noga för mig utan det var mer att hitta ett forum där jag kunde dela med mig av mina tankar med andra som har liknande problem. kanske en ide att börja på ett psykologiforum?
Tack för er hjälp
Lennon
Ny medlem

Inläggav Jagers » 2012-01-15 16:53:12

Lennon skrev:Hej igen!
Det känns som att jag saknar ett rätt så grundläggande krav för asperger. För det att jag stavade fel och inte såg på hemsidan hur det var stavat är rätt så typiskt för mig. Jag är rätt så ouppmärksam och har ofta lite bråttom och som rätt så dålig på detaljer.
Jag gjorde även ett online test på asperger och fick väldigt låg poäng.

Vilken diagnos man har känns inte så noga för mig utan det var mer att hitta ett forum där jag kunde dela med mig av mina tankar med andra som har liknande problem. kanske en ide att börja på ett psykologiforum?
Tack för er hjälp

Sry, det var mina spekulationer och tankar kring varför nytt folk ofta stavar fel på Aspergers, vad jag har hört så ska vi vara väldigt uppmärksamma på detaljer, så det borde juh innebära att man ser det rättstavade nånstans som Miche skrev.
Som Miche oxå nämnde så kan man ha drag av asperger, så bara för att du saknar tillräckligt med material för diagnos så betyder det inte att du känner dig hemma här, och jag tycker du ska stanna av den anledningen.
Jagers

Inläggav kittyberger » 2012-01-17 14:15:11

ett tips tro inte på testerna dom är bara på skoj eller strunt jag bara vill vara artig och tipsa för att jag har varit så blåst i huvet ibland och trott 100% på testerna.
kittyberger
Ny medlem

Anslöt: 2011-12-05

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in