Flyr du verkligheten genom intressemedia?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flyr du verkligheten genom intressemedia?

Inläggav MagnesiumOxid » 2012-01-12 13:50:25

Brukar du också ägna dig åt dina intressen för att fly verkligheten? Sluta tänka/konfrontera helvetet som är ditt liv?

Jag brukar läsa mycket, fiction innan prov eller annat för att slippa tänka på det. Läser ijäl mig på fantasy kvällen innan ett prov för att slippa tänka på att jag inte pluggat.
MagnesiumOxid
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-12

Re: Flyr du verkligheten genom intressemedia?

Inläggav nescio » 2012-01-12 14:54:57

Ja. Det enda som roar mig är filmer, tv-serier, böcker och mina egna fantasier. Verkligheten är bara obehaglig eller i bästa fall tråkig och meningslös. Man skulle ha en fjärrkontroll som man kunde byta kanal på verkligheten med.
nescio
 
Inlägg: 3949
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Flyr du verkligheten genom intressemedia?

Inläggav MagnesiumOxid » 2012-01-12 15:15:43

nescio skrev:Ja. Det enda som roar mig är filmer, tv-serier, böcker och mina egna fantasier. Verkligheten är bara obehaglig eller i bästa fall tråkig och meningslös. Man skulle ha en fjärrkontroll som man kunde byta kanal på verkligheten med.


Jag brukade spela Skyrim förut. Det är en äventyrsvärld. Man får jaga drakar och rida och gifta sig, i verkligheten får man lida.
MagnesiumOxid
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-12

Re: Flyr du verkligheten genom intressemedia?

Inläggav Zombie » 2012-01-12 15:33:41

Ja, vad vore livet utan längtan till något vackrare. Men nåden är illusorisk, tillflykten är en teaterkuliss.

Skulle ha varit lindrigare om diverse villkor hade varit uthärdliga eller bara anpassade till ens förutsättningar, vilket hade kunnat göras utan att det hade blivit orimligt. Men sådant har inte grovhuggna samhällssystem särskilt mycket förstånd till. Och hade för aspergares del ännu mindre för några årtionden sedan.

Sista meningen ska inte tolkas som att det här bara skulle gälla aspergare. Det gör det inte.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Flyr du verkligheten genom intressemedia?

Inläggav jonsch » 2012-01-12 16:41:16

Exakt så, Zombie. Så det är bara till sådär 75% jag skulle kunna skriva

vad nescio skrev:Ja. Det enda som roar mig är filmer, tv-serier, böcker och mina egna fantasier. Verkligheten är bara obehaglig eller i bästa fall tråkig och meningslös. Man skulle ha en fjärrkontroll som man kunde byta kanal på verkligheten med.


Till 20% roar mig faktiskt min verklighet här och nu men till 5% ägnar jag mig åt vardagsförankrade försök att påverka världen till nåt bättre (troligt framtidsscenario). Till övriga 75% är mina egna tankar antingen lika mycket verklighetsflykt som (den oftast dåliga/lättsmälta) litteraturen jag intar, eller så ambitiösa att det, nu idag, snarare utgör verklighetsflykt än världsförbättrande att syssla med dem.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in