Ensamstående män som vill adoptera
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Ensamstående män som vill adoptera
I TV-dokumentärserien "Barn till varje pris" förekom en man som efter ett uppbrott från ett långt förhållande av någon anledning (kräsen kanske, han såg bra ut) inte hittade någon ny att bilda familj med.
Men även ensamma män kan adoptera fast de nagelfars extra noga:
"Fredrik" var fast besluten och idag har han en 5-årig adoptivson. Att få adoptera ett spädbarn går inte (de går kanske till vanliga par som vill adoptera).
Men även ensamma män kan adoptera fast de nagelfars extra noga:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tre ... 748131.svdDen första ensamstående adoptionspappan i Sverige accepterades i början på 2000-talet. Fortfarande finns bara mellan fem och tio ensamma män som skaffat barn genom adoption.
Men Fredriks väntan på att bli pappa blev tuff. Under den sedvanliga medgivandeutredningen i socialtjänsten var frågorna extra närgångna och allt han gjort och sagt i livet granskades. Det kunde han förstå. Däremot var han inte beredd på vad han skulle möta på olika nätverk och chattforum för dem som är på väg att adoptera.
– I stället för att få lite råd och tips möttes jag av ett enormt hat. Jag kallades för pedofil och fick höra att jag ägnade mig åt människohandel. Debatten är så uppskruvad att sådana påståenden inte går att försvara sig mot, eftersom främst män begår den sortens brott. Det kom även rasistiska kommentarer om hur dumt det är att föra in utländska barn till Sverige.
"Fredrik" var fast besluten och idag har han en 5-årig adoptivson. Att få adoptera ett spädbarn går inte (de går kanske till vanliga par som vill adoptera).
På Adoptionscentrum berättar kommunikationsstrategen Inga Näslund att kontrollerna på ensamma män är hårdare än för par och ensamstående kvinnor. Det handlar om att ta reda på syftet, varför mannen egentligen vill adoptera ett barn, förklarar hon.
– De vänder ut och in på ens liv, det finns ingen sten de inte har lyft på, bekräftar Fredrik.
Han tycker den noggranna kontrollen är självklar med tanke på att det oftast är män som är förövare vid övergrepp mot barn: ”Det handlar ju om att skydda barnen”, som han säger. Men många av frågorna han fick under utredningen upplevde han som irrelevanta och svåra att svara på, som ”Varför är du singel?”, ”Har du problem med det motsatta könet?”, ”Varför är du inte gift?”
Re: Ensamstående män som vill adoptera
Det ger ju faktiskt ett hum om hur lätt det är att som ensamstående man få adoptera.
Lättare än vad jag var rädd för, verkar det som.
Jag ska fundera ett tag på hur rimligt det är att det ställs hårda krav för att få ta hand om någon annans barn men inga alls för att få sätta egna till världen och nästan inga alls för att få ha hand om sina egna. Kanske väldigt rimligt, kanske inte alls.
/ J
Lättare än vad jag var rädd för, verkar det som.
Jag ska fundera ett tag på hur rimligt det är att det ställs hårda krav för att få ta hand om någon annans barn men inga alls för att få sätta egna till världen och nästan inga alls för att få ha hand om sina egna. Kanske väldigt rimligt, kanske inte alls.
/ J
Re: Ensamstående män som vill adoptera
Här står reglerna:
Här står mera:
https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adop ... amstaende/
Vissa länder kräver att man måste vara troende kristen och man får bara adoptera barn över 9 år, andra att kvinnor inte får adoptera pojkar. Står inget om särskilda krav för adopterande män.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tre ... 748131.svdInget land tillåter ensamstående att adoptera spädbarn, barnen är ofta 4–7 år.
Socialnämnden beslutar om man ska få ta emot ett utländskt barn för adoption.Före beslutet gör socialtjänsten en medgivandeutredning med intervjuer om personliga förhållanden, hälsotillstånd, personlighet, intressen, religion och livsåskådning, äktenskap och samlevnad, motiv till adoptionen samt inställning till barn och ungdom. Man gör också utdrag ur belastnings- och socialregister.
Den som vill genomföra en internationell adoption måste genomgå en föräldrautbildning innan socialnämnden kan lämna sitt medgivande.
I Sverige står 3 000 i kö för adoptioner, varav två är ensamstående män.
1 000 av dem i kön har genomgått medgivandeutredning. Antalet medgivanden har minskat väsentligt.
Lagen har ingen åldersgräns för adoption, dock finns praxis från regeringsrätten. Hälften av kommunerna har satt gränsen 45 år.
Enligt Inga Näslund, på Adoptionscentrum, har en del länder stramat åt reglerna för ensamstående:
– I Kina tillåts i stort sett bara gifta att adoptera.
I nuläget tillåter enskilda barnhem i Indien att ensamma män adopterar, dock inga flickor. Medvetenheten om incest har ökat bland socialarbetare i Indien och ses som en av förklaringarna.
Inget land har någon lagstiftning mot ensamstående män, men regler och inställning styr.
Här står mera:
https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adop ... amstaende/
Vissa länder kräver att man måste vara troende kristen och man får bara adoptera barn över 9 år, andra att kvinnor inte får adoptera pojkar. Står inget om särskilda krav för adopterande män.