Förstår ni män? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Förstår sig kvinnor på män?

Jajamensann, de går att läsa som en öppen bok.
6
23%
Nja, det brukar gå ganska bra.
4
15%
Tveksamt, men det går ibland.
11
42%
Att försöka begripa sig på karlar är som att leta efter nålen i höstacken.
5
19%

Antal röster : 26

Förstår ni män? (Omröstning)

Inläggav Ganesh » 2008-02-11 23:35:00

Det verkar vara så att killar och män är besatta av tanken på att de inte föstår sig på kvinnor. Då inställer sig frågan om tjejerna och kvinnorna på forumet förstår sig på män.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Moggy » 2008-02-12 0:29:41

Att försöka sig på att förstå män och/eller kvinnor genom att observera andra är lönlöst. Enda sättet är att lära känns sig själv, både sin manliga och kvinnliga sida.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-12 0:31:57

I vilket fall är dom lättare att förstå sig på än kvinnor...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Titti » 2008-02-12 0:42:23

Jag tycker överlag det är svårt att förstå sig på människor. Jag kan förstå det de säger eller direkt gör men det är sällan vad de menar dessvärre. På den punkten är jag en typisk Aspie.

Men det jag oftast missar på är sådana saker som intimitet, inviter och närhet/avstånd. Sällan i konkreta situationer som jobb - vem skall göra vad och när etc. Jag missar om någon är intresserad av mig eller inte, missar hur jag själv tolkas om jag är eller inte är intresserad, håller antingen för långt eller för kort fysiskt avstånd i samtal. För att inte tala om hur svårt det är med "lagom" ögonkontakt.

Jag har svårt att visa eget intresse utan att uppfattas som brysk och burdus, lite för direkt. Å andra sidan tolkas jag rätt ofta som intresserad trots att jag inte är det. Det gör att jag tolkar/tolkas fel av både män och kvinnor fast av olika skäl. Män tolkar huruvida jag är intresserad av dem, kvinnor om jag är intresserad av deras män... Hur jag än gör blir det ofta fel.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav tahlia » 2008-02-12 9:06:23

Jag har mycket lättare att förstå män än kvinnor. Det är också anledningen till att jag hellre umgås med män än kvinnor. Mer samspel och mycket mindre skvaller och drama.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav MsTibbs » 2008-02-12 9:43:04

Samma med mig som med Bjäbbis och Thalia. Män är oerhört mycket enklare att förstå och umgås än kvinnor. Män är oftare raka och använder mindre underförstådda saker/antydningar osv.

Jag klickade på "Nja det går ganska bra" eftersom "Öppen bok" bara gäller vissa och inte alla killar.

"Förstår sig kvinnor på män?" Innebär också att mäns åsikter om hur kvinnor uppfattar dem ingår i samma svar, som kvinnors åsikter om hur bra de förstår män? Hur ska man tyda det resultatet?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Ganesh » 2008-02-12 11:24:44

Kvinnor tittar på män.
Män tittar på kvinnor.
NT tittar på AS
AS tittar på NT.
Vita tittar på svarta.
Svarta tittar på vita.

Ibland med gillande, ibland med kolossalt intresse. Ibland med vrede, ilska kärlek, glädje, svalt men dock intresse, vemod, deltagande. Eller vad det nu är.

Kvinnor tittar på män och ser inte träden för att skogen står i vägen. Män tittar på kvinnor och ser bara skogen, inte björkar och bokar, ekar och Gingko, inte hasseln som enligt uppgiftredan blommat ut i Lund. Inte de skira bladen som snart kommer. Inte ....

Ecce Homo.
Deal with it. :wink:
Ganesh

Inläggav Alien » 2008-02-13 3:13:43

Jag svarade "Tveksamt, men det går ibland". Män är svåra att förstå, men det är ju kvinnor också.

Och att män är så raka håller jag inte med. Men är också duktiga på att säga en sak och mena en annan. (Här talar jag om chefer)

Likaså tolkar män in en massa saker som jag inte menat, de kan inte nöja sig med den uppenbara meningen. Och blir arga. (Här talar jag förstås om min egen man.)

Öht blir män ofta arga på mig, oftare än kvinnor. Detta kan bero på att kvinnor döljer sina känslor bättre. Eller att det inte ingår i den kvinnliga könsrollen att bli arg.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Helena » 2008-02-13 16:27:49

Jag tror inte jag kan svara med säkerhet på detta. Jag missförstår det mesta... Eller inte alltid missförstår... Men tolkar annorlunda. Ofta är jag så i min egen värld att jag inte är vaken på vad som pågår utanför.

Man brukar ju säga att män är rakare och kvinnor kurvigare och jag tycker det stämmer intellektuellt också. Inte alltid förstås men om man tar generella drag. Visst finns det kvinnliga män och manliga kvinnor också.

Om en man vill förstå en kvinna så kan han alltså tänka kurvigare än han brukar. Fler valmöjligheter, fler svängar, fler detours osv. Då är chansen större att han kommer rätt.

Om en kvinna vill förstå en man så kan hon alltså tänka rakare än hon brukar. Inte höger, inte vänster utan rakt fram. Inga kurvor och inga svängar utan rakt fram. Då har hon större chans att hitta rätt.

Detta skall tas med humor och en nypa salt.

Manliga stereotyper och karikatyrer är inte svåra att förstå. Men de är väl där det går lite fel ibland. Alla män är ju inte likadana. Och ofta tycker jag att man som kvinna har förrutfattade meningar om hur män är och hur de tänker. Ofta ger man dem inte en chans...Drar dem över samma kamm...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Ganesh » 2008-02-13 22:13:49

Helena skrev:Manliga stereotyper och karikatyrer är inte svåra att förstå. Men de är väl där det går lite fel ibland. Alla män är ju inte likadana. Och ofta tycker jag att man som kvinna har förrutfattade meningar om hur män är och hur de tänker. Ofta ger man dem inte en chans...Drar dem över samma kamm...

Menar du att män och kvinnor skiljer sig år i detta avseende. Alltså att kvinnor, till skillnad från män, har förutfattade meningar och strereotypa och karikerande föreställningar om det motsatta könet? (Vid behov se andra trådar, ingen nämnd och ingen glömd.)

:wink:
Ganesh

Inläggav ford » 2008-02-13 22:20:41

Jag har inga problem med att förstå män, men ibland kan det vara jävligt svårt att förstå kvinnor...

-Kan det bero på att jag är man? :-)063
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-13 23:13:12

ford skrev:Jag har inga problem med att förstå män, men ibland kan det vara jävligt svårt att förstå kvinnor...

-Kan det bero på att jag är man? :-)063

Kanske men det förklarar i så fall inte varför undertecknad m.fl. också har svårare att förstå sig på kvinnor än män!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-14 2:16:00

Kvinnor är den knepigare varianten av Homo Sapiens.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Helena » 2008-02-14 9:32:02

Ganesh skrev:
Helena skrev:Manliga stereotyper och karikatyrer är inte svåra att förstå. Men de är väl där det går lite fel ibland. Alla män är ju inte likadana. Och ofta tycker jag att man som kvinna har förrutfattade meningar om hur män är och hur de tänker. Ofta ger man dem inte en chans...Drar dem över samma kamm...

Menar du att män och kvinnor skiljer sig år i detta avseende. Alltså att kvinnor, till skillnad från män, har förutfattade meningar och strereotypa och karikerande föreställningar om det motsatta könet? (Vid behov se andra trådar, ingen nämnd och ingen glömd.)

:wink:

Nu hängde jag inte riktigt med på vad du menar... Med andra trådar och dylikt....

Ja, jag menar att definitivt att det finns en hel del kvinnor som har ganska höga förväntningar på vad män ska vara. Och sen finns det mycket prat om att "alla killar är likadana...det tänker bara på..."osv.

Sen menar jag också att det går åt andra hållet... Med män jämtemot kvinnor. Det har vi diskuterat en del i den andra tråden... Är det vad du syftade på? Jag är inte säker på om jag förstod om du var sarkastisk eller inte...

Om du var sarkastisk och menade något i stil med att jag är tvetydig så kan ja inte säga annat än att du har rätt. Jag brukar tänka som så att det finns flera sätt att se samma sak på. Utan att nödvändigtvis behöva ta ståndpunkt mot något av perspektiven. I den förra tråden diskuterade jag ämnet "Förstår ni kvinnors signaler?" Själv är jag dam så mitt perspektiv är förstås definierat utifrån det. I den här tråden däremot diskuterar vi "Förstår ni män?"... Även här är jag dam och mitt perspektiv därmed definierat...

Det var alltså svaret om du menade det hela sarkastiskt... Om du inte gjorde det så kan jag svara något i stil med "Ja, är det inte tokigt! Både kvinnor och män tar varandra för givet och delar in varandra i stereotypa kategorier. Man drar folk över en och samma kam och fokuserar inte på individen. Hur sen män respektive kvinnor behandlar varandra ser olika ut...."

Med detta inlägg så tror jag att jag har gjort det ganska klart för allmänheten. Bara att hålla med. "Nej, det verkar inte som om hon förstås män..."

:wink: :wink: :wink:
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Inläggav ford » 2008-02-14 10:40:11

Män anklagas av vissa kvinnor för att vara primitiva, därför att en idiot kan fatta vad en man menar med det han säger.

Samma kvinnor påstår sig vara smartare än män, därför att det krävs en massa hjärnceller för att förstå vad en kvinna egentligen menar med det hon säger.

Frågan är bara vem som egentligen är smartast: den som gör saker onödigt invecklat, eller den som gör saker enkelt och lättförståeligt, när det är samma budskap som skall föras fram... :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav Helena » 2008-02-14 12:28:06

ford skrev:Män anklagas av vissa kvinnor för att vara primitiva, därför att en idiot kan fatta vad en man menar med det han säger.

Samma kvinnor påstår sig vara smartare än män, därför att det krävs en massa hjärnceller för att förstå vad en kvinna egentligen menar med det hon säger.

Frågan är bara vem som egentligen är smartast: den som gör saker onödigt invecklat, eller den som gör saker enkelt och lättförståeligt, när det är samma budskap som skall föras fram... :roll:

Det känns ganska ointressant att ta reda på vem som är smart och inte... Det är inte det det handlar om... Tycker inte jag iallafall. Män och kvinnor är olika och det är väldigt bra. Ibland behövs det nån som är enkel andra gånger nån som är komplicerad.

Att födas till att antingen vara enkel eller komplicerad är väl inget man egentligen väljer... Jag hade gärna varit lättare att förstå. Jag är så snurrig att jag inte fattar mina egna tankar ibland. Men jag är ju varken smartare eller dummare för det... Eller? Jag bara är sån. Så att jämföra intelligens kvinnor och män emellan är lite konstigt tycker jag.
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Inläggav Ganesh » 2008-02-14 12:37:09

ford skrev:Män anklagas av vissa kvinnor för att vara primitiva, därför att en idiot kan fatta vad en man menar med det han säger.

Ford, dom är smartare! Och vackrare.
Belägg: på alla gymnasieprogram, utan undantag, får tjejerna i genomsnitt högre betyg än killarna.! :D
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Inläggav ford » 2008-02-14 12:46:59

-Ute och letar ragg på forumet? :wink: 8)

Nej, sanningen att säga tror jag inte det är någon större skillnad i begåvning mellan män och kvinnor, tjejernas högre betyg beror snarare på en högre ambitionsnivå, än på något annat.

Nu är du ju ganska mycket äldre än mig, men under min gymnasietid var det inte ovanligt att vi grabbar (erkänner att jag inte var ett dugg bättre än de andra) satt och tramsade, porrsurfade och slängde papperstussar på varandra, när vi gjorde grupparbeten.
Tjejerna däremot satt ofta djupt försjunkna i skolarbetet och försökte göra superseriösa arbeten, från första dagen.
Vi brukade istället få panik, när det bara var tre dagar kvar till inlämning, varpå vi slet som bara fan de sista tre dygnen, för att få ihop ett någotsånär lyckat arbete.

-Tro fan att tjejerna (med all rätt) fick bättre betyg, men det berodde, som sagt knappast på en högre intelligens.

På det sociala planet däremot är kvinnor ofta onödigt krångliga och överkänsliga av sig, men å andra sidan är de samtidigt ofta mer empatiska än vad vi män är.

M.a.o. så tror jag faktiskt att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men endast på det sociala planet.

Dock överväger varken för- eller nackdelarna hos något av könen, utan man kan snarare säga att män och kvinnor kompletterar varandra ganska bra.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 5 gånger.
ford

Inläggav Ganesh » 2008-02-14 12:55:14

ford skrev:
Nej, sanningen att säga tror jag inte det är någon större skillnad i begåvning mellan män och kvinnor.

Mer belägg, efter en studie på formet visar det sig att:
Killar/män har i genom snitt 1 klokt och eftertänksamt inlägg av 3.
Kvinnor/tjejer har i genomnitt 8 kloka och eftertänksamma inlägg av10.

:shock: :wink:
Ganesh

Inläggav ford » 2008-02-14 13:02:18

Återigen ambitionsnivån; se hur jag beskrev min gymnasietid.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav rdos » 2008-02-14 14:02:39

Ganesh skrev:Mer belägg, efter en studie på formet visar det sig att:

Jojo, med din logik så är det väl dina egna inlägg som du räknar som eftertänksamma :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Titti » 2008-02-14 16:06:53

Ganesh skrev:Mer belägg, efter en studie på formet visar det sig att:

:shock: :wink:

Då är frågan - skriver män och kvinnor faktiskt lika många kloka och eftertänksamma inlägg här (i snitt per person) och män fyller ut med en massa andra inlägg som inte är det (=skräp?) Eller skriver vi i snitt lika många inlägg men med olika proportioner eftertänksamhet?

Om du redan har börjat studera forumet ur den aspekten är det bättre att du fortsätter än att jag försöker avgöra saken själv... :wink:
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Thunderchild » 2008-02-14 16:44:22

ford skrev:Nu är du ju ganska mycket äldre än mig, men under min gymnasietid var det inte ovanligt att vi grabbar (erkänner att jag inte var ett dugg bättre än de andra) satt och tramsade, porrsurfade och slängde papperstussar på varandra, när vi gjorde grupparbeten.
Tjejerna däremot satt ofta djupt försjunkna i skolarbetet och försökte göra superseriösa arbeten, från första dagen.

På det sociala planet däremot är kvinnor ofta onödigt krångliga och överkänsliga av sig, men å andra sidan är de samtidigt ofta mer empatiska än vad vi män är.

M.a.o. så tror jag faktiskt att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men endast på det sociala planet.

Hmm.. Så det "sociala" planet är avskiljt från alla andra plan? Du redogjorde tex nyss för hur olika tjejer och killar tar sig an skolarbetet. Är det biologiskt eller ett inlärt beteende?

Om jag påstår att kvinnor har en benägenhet att bättre ta hand om spädbarn.. Är det en förmåga inom det sociala planet? Eller är det nonsens för att det kan anses vara icke PK att säga nåt sånt? Eller är det nonsens för att det föreligger risk för en avhyvling av sambon om du skulle råka tycka det? :wink:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild

Anslöt: 2006-09-04

Inläggav Ganesh » 2008-02-14 16:44:41

Möjligen kan mina aktuella studier brista en smula i strikt vetenskaplighet. :oops:
Ganesh

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in