Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-01-04 22:10:31

Kimmelie skrev:
barracuber skrev:Att jag frågar är för att enligt detta så är 2.3.3 senaste officiella version i Sverige.

Jag har 2.3.5. (Det är en Samsung Galaxy S2, om det gör nån skillnad)

Där syftade jag enbart på HTC Desire.

Det beror på tillverkaren och den svenska generalagenten i vilken takt olika modeller får uppgraderingar. Ibland sätter gammal hårdvara begränsningar; 2.2 var den sista versionen som HTC Hero officiellt fickmen jag kör 2.3.7 på min Hero tack vare custom rom.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Moggy » 2012-01-04 22:26:46

barracuber skrev:
Iridia skrev:Kollade nu och det står 2.2.2. Vet inte om det var det från början, det kom en stor uppdatering för ett tag sen.

Var den uppdateringen en officiell från HTC? Oftast installeras de trådlöst, kallas även OTA = Over the air :) Att jag frågar är för att enligt detta så är 2.3.3 senaste officiella version i Sverige.

Tror aldrig att 2.3.x gick ut till alla användare på HTC Desire och att HTC endast rekommenderas till användare som vet vad dom håller på med. Anledningen är att som redan nämnts att modellen har väldigt lite minne och 2.3.x kräver lite mer än 2.2.x. Därför fick HTC ta bort funktioner för att lyckas klämma in 2.3.x, bl.a togs delar av Sense bort eller om det var så att hela Sense togs bort och man fick nöja sig med vanilla Android. Det kommer alltid att vara så att Desire har begränsat med minne och att det inte går att installa speceillt många appar oavsett vilken rom som körs och att delar av apparna läggs på SD.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kimmelie » 2012-01-04 22:59:09

Får andra också ställa frågor i den här tråden? Jag funderar på det här med uppdateringar. Det händer ibland att man läser kommentarerna på Android market och många skriver t ex att nån app var jättebra innan en uppdatering förstörde den. Finns det nåt sätt att nedgradera om det skulle hända? Borde det inte gå på nåt sätt att spara installationsfilen för föregående version (eller ladda ner nånstans ifrån) och installera? Jag tvekar jämt på att installera uppdateringarna pga det, och det blir så jobbigt att läsa om alla först. Skulle vara enklare att sätta den på automatisk uppdatering, om man bara kan återinstallera föregående version om det skulle behövas...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Moggy » 2012-01-04 23:09:57

Kimmelie skrev:Får andra också ställa frågor i den här tråden? Jag funderar på det här med uppdateringar. Det händer ibland att man läser kommentarerna på Android market och många skriver t ex att nån app var jättebra innan en uppdatering förstörde den. Finns det nåt sätt att nedgradera om det skulle hända? Borde det inte gå på nåt sätt att spara installationsfilen för föregående version (eller ladda ner nånstans ifrån) och installera? Jag tvekar jämt på att installera uppdateringarna pga det, och det blir så jobbigt att läsa om alla först. Skulle vara enklare att sätta den på automatisk uppdatering, om man bara kan återinstallera föregående version om det skulle behövas...

Det går inte att nedgradera via Android Market.

Du kan ladda hem vissa versioner på vissa siter som lägger ut appar. Men allt finns inte på sajterna och man ska ha tur om just en viss version finns. Lätt att hitta genom att googla på appnamnet och APK.

Finns backup-program som gör backup på appar och som du kan återställa.

Du kan göra manuella backuper och göra egna APK-filer från app-mappen. Här kan det vara så att det krävs att den är rootad för att man ska kunna få med allt. Osäker.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kimmelie » 2012-01-04 23:27:11

Okej, tack.
Kimmelie

Inläggav barracuber » 2012-01-05 0:23:46

Ang det Moggy skrev om att själv ta apk backuper. Har man rootat kan man köra t ex Root Explorer eller ES File Explorer och använda sökfunktionen och hitta apkfilen före uppgradering.

apk backup
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Iridia » 2012-01-05 1:02:37

Kimmelie skrev:Får andra också ställa frågor i den här tråden?

Ja, det var för det syftet jag valde en så generell trådrubrik.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav ca » 2012-01-05 2:46:34

Kan rekommendera "hardcore speedmod"-kärnan som har root och clockwork mod recovery (alltså låter dig flasha ytterligare saker via recoveryläget). Antingen Odin eller Heimdall för att lägga in det, går fort. Speciellt på en Linuxmaskin som inte behöver specialdrivers (lite krånlgit i Windows i värsta fall).

Det vikitga är att få in CWM recoveryn, sen kan man flasha vad man känner för i stället.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Kimmelie » 2012-01-05 8:51:02

Om man rootar, blir inte det då som att köra Linux som root? Det brukar ju inte rekommenderas att logga in som root, jag är alltid inloggad som vanlig användare, och använder antingen sudo eller su för att bli root. Kan man inte göra nåt liknande på Android? (Varför finns det ingen terminal i telefonen?)

Jag har ES File Explorer, men det kan väl inte vara hela filsystemet som syns i den? Det ser mer ut som när man "visar dolda filer" i Home... Jag vill kunna se alla systemfiler, men det är ju säkrare om man inte har skrivrättigheter, förutom när man själv vill ändra nåt. Så man inte råkar ändra/radera nåt av misstag...

Vilka risker tar man om man rootar? Kan det krascha så man inte lyckas få telefonen att fungera igen?
Kimmelie

Inläggav Miche » 2012-01-05 11:24:09

Sökte på Market och hittade Android Terminal Emulator vilket känns seriöst och fått många bra betyg. Vet inte om sudo är implementerat.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav ca » 2012-01-05 11:33:20

Även SSHDroid om man vill ha shell utifrån.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Sammelsurium » 2012-01-05 11:48:02

Kimmelie skrev:Om man rootar, blir inte det då som att köra Linux som root? Det brukar ju inte rekommenderas att logga in som root, jag är alltid inloggad som vanlig användare, och använder antingen sudo eller su för att bli root. Kan man inte göra nåt liknande på Android? (Varför finns det ingen terminal i telefonen?)

Jag har ES File Explorer, men det kan väl inte vara hela filsystemet som syns i den? Det ser mer ut som när man "visar dolda filer" i Home... Jag vill kunna se alla systemfiler, men det är ju säkrare om man inte har skrivrättigheter, förutom när man själv vill ändra nåt. Så man inte råkar ändra/radera nåt av misstag...

Vilka risker tar man om man rootar? Kan det krascha så man inte lyckas få telefonen att fungera igen?

Som jag förstått det installeras bara ett program som suid root. Andra program (som stöder rootning) får "ansöka" från det programmet att köra med root-behörigheter.
Dina vanliga program kommer att fortsätta att köra som vanligt, som samma användare och med samma rättigheter.

När jag t.ex installerade en brandvägg på min gamla HTC Hero var jag varje gång brandväggsappen startade tvungen att manuellt tillåta den att få root-behörighet för att den skulle kunna skapa brandväggsregler med iptables.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav bittin » 2012-01-09 23:02:25

Är riktigt nöjd med min ZTE Skate jag fått i julklapp och rootat med CM 7.1 :> tänker nog roota den med CM 9.0 då det blitt mer stabilt, (just nu funkar inte pekskärmen och kameran i den versionen och det ser jag som rätt bra saker att ha fungerande i en telefon)
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav Sofia75 » 2012-01-10 23:06:50

ca skrev:Android 4.0.x håller på att rullas ut nu. Bl.a. kommer det till Galaxy SII.

Intressant, jag ska välja telefon på jobbet och den finns i listan. Vore kul med en Android 4 telefon då jag tänkte försöka göra appar... :)
Någon som vet chanserna för att HTC Desire Z får 4:an? Det är den jag har privat/enskilda firman. Vet någon något om efterföljaren? Jag vill ha en vettigt stor telefon med tangentbord om det går. :)
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav Miche » 2012-01-10 23:46:40

Till i stort sett alla mobiler med blåtand går det väl att koppla på ett externt blåtandstangentbord (har funderat på att skaffa det till min Galaxy Tab).
Miche

Inläggav Sofia75 » 2012-01-11 0:05:33

Ok, men det lär ju aldrig bli så smidigt som Desire Z:an. Har du testat en? Det låter dyrt med blåtands-tangentbord?
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav bittin » 2012-01-11 0:16:57

Sofia75 skrev:Ok, men det lär ju aldrig bli så smidigt som Desire Z:an. Har du testat en? Det låter dyrt med blåtands-tangentbord?

Tror dom finns för typ 499-699 på Kjell & Company (sedan får du väl definera om det är dyrt eller inte)
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav kullan » 2012-02-16 20:05:09

Jag försöker installera drivrutinerna till min Samsung Galaxy Mini på min dator. Det vill inte funka. Jag hade tänkt kunna börja ladda in lite appar på min telefon men det verkar ju va omöjligt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2012-02-16 21:36:25

Programvaran för att synka kontakter mm heter Samsung Kies, men med den kan du inte ladda ner appar till telefonen.

För att göra det så måste telefonen vara ansluten till datorn med ex.vis en USB-kabel och så går du till App market och installerar därifrån.

Själva anslutningen brukar räcka med att ansluta telefonen till datorn med kabeln, de korrekta drivrutinerna installeras helt automatiskt, när detta är gjort måste du i telefonen välja USB Mass Storage (på en del telefoner dyker den upp automatiskt, på andra visas en USB-ikon högst upp på skärmen) och klicka på knappen på skärmen så att den hamnar som en enhet på Den här datorn.

Har du frågor så återkom gärna.
Miche

Inläggav kullan » 2012-02-16 21:41:08

Aha! Så jag behöver inte inststallera nåt på datorn utan jag kan ansluta mobilen till datorn och gå direkt till appmarket. Då testar vi det. Tack Miche för svaret.
kullan

Inläggav Frimodig » 2012-02-16 21:44:22

Jag har iphone 3-smörja. Jag avskyr Apple. Vårt företag köpte ett paket. Apple är den totala monopol-skiten. Nåt totalt värdelöst.

Jag planerar inför Samsung Note med android. Jag vill kunna skriva på mobilen, utan besvär. Iphone-lösningen är skit.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Miche » 2012-02-16 21:49:36

kullan skrev:Aha! Så jag behöver inte inststallera nåt på datorn utan jag kan ansluta mobilen till datorn och gå direkt till appmarket. Då testar vi det. Tack Miche för svaret.

Windows 7 (som jag antar att du använder nu) är rätt duktig på att hitta drivrutiner till det mesta och installera.
Miche

Inläggav kullan » 2012-02-16 22:02:29

Inte denna datorn. Och ja det är Windows 7. jag hittar telefonen på datorn men den är inte installerad.
kullan

Inläggav Miche » 2012-02-16 23:00:49

Du borde hitta telefonen som en enhet, nu vet inte jag säkert att du kan hitta den från Market (som jag länkade till), men annars kan du ta hem apparna (alla slutar med namnet .apk) och kopiera dom till en mapp på telefonen och sen installera dom därifrån.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in