Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-01-08 22:22:21

Vi människor överlever inte utan bakterier heller, så enkelt är det!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-09 20:57:50

Det finns nån berättelse bakom rdos stollighet.

Varenda en av oss kommer ursprungligen från Afrika.
Om nån kunde visa nåt annorlund så skulle hon få 16 nobelpris.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-09 21:21:37

Frimodig skrev:Det finns nån berättelse bakom rdos stollighet.

Varenda en av oss kommer ursprungligen från Afrika.
Om nån kunde visa nåt annorlund så skulle hon få 16 nobelpris.

Lennart Frimodig


Har du bott i en grotta de sista åren eller? :shock:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-09 21:27:39

Joo, jag har bott i en grotta som du har skapat för min typ. Vi som tror på den här Afrika-skiten.

Varför ansluter du dig till stollar?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-09 23:03:27

Frimodig skrev:Joo, jag har bott i en grotta som du har skapat för min typ. Vi som tror på den här Afrika-skiten.

Varför ansluter du dig till stollar?


Jag är inte stollig nog för att tro på att människan utvecklats i Afrika. Det är för knäppt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav matterik » 2012-01-09 23:42:09

Jag tänkte skriva lite om hur jag ser på det hela, inte specifikt om rdos teori.

Jag anser att det finns grunduppsättningar av dna som har hög vitalitet och frånvaro av sjukdomar med lång livslängd och att det är det som man ser i skapelsen i vilda djur. Det finns också en del människor som har hög vitalitet och lång livstid och dör en död i sömnen.

Sen så om man korsar fram speciella förmågor i djur så kommer recessiva gener upp till ytan och man kan få fina kaniner till exempel men de har inte samma vitalitet och motståndskraft mot sjukdomar. Samma sak uppstår med människor. En del sådana uppstår genom innavel, eller genom prästerskapens selektiva giftermål hos judarna, eller genom att folk bor på samma ort väldigt länge, eller genom systemets selektiva fortplantning för intelligens som förekommit de senaste 6000 åren.

Som motsats så kan man göra något som inom köttindustrin kallas på engelska för "three way cross breading" tror jag det var. Jag har hört att det görs i köttindustrin för slaktdjur. Man får en större köttmassa vid sådan här korsning och man kan kalla resultatet en hybrid. Gör man detta med människor dvs att man korsar kanske en ras med en som korsats med en ras så får man att recessiva gener blir osynliga och man får en i min mening mer vital och starkare individ som har mindre genetiska sjukdomar. Det kan så klart ändå finnas genetiska sjukdomar om man korsar med en som har en dominant ärftlig genetisk sjukdom.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-01-10 0:02:21

rdos skrev:Jag är inte stollig nog för att tro på att människan utvecklats i Afrika.

Har du några bevis för att det är så? Om du redan har skrivit det någonstans går det bra med länkar, men jag orkar inte läsa långa dokument, för så intresserad är jag inte!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav ca » 2012-01-10 0:52:16

Angående vilda djur... där är väl dödligheten pga sjukdomar som allra störst. Att du inte ser så många sjuka djur beror på att det inte finns veterinärer på savannen. De dör snabbt, ungt och obarmhärtigt.

rdos, VARFÖR är det så uppenbart stolligt att vi skulle utvecklats i Afrika? Ser inte varför den världsdelen skulle vara mindre trolig än andra. Det måste väl dessutom vara en bra bit mindre sannolikt att kompatibla människoraser skulle utvecklats oberoende av varandra... vi kan trots allt få avkomma ihop. Det funkar inte med t.ex. andra primater (säger de som provat).
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-10 21:00:00

Sen tycker jag man bör läsa Lasse Bergs böcker om våra gamla förfäder.

Han liksom populariserar aktuella utgrävningar och aktuell forskning. Och så formulerar han en massa vågade spekulationer. Men det är bra läsning för att bli fundersam över hur vi fungerar nu.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav thefilosofer » 2012-01-10 21:23:39

Vi alla (vi i norra Europa speciellt, intressant med dessa kartor över neandertalargener, de tyder på mer genetiska skillnader mellan folk än vad jag trodde existerade), européer iaf, har neanderthalar blod i oss, skojsigt! :)
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav matterik » 2012-01-10 21:24:10

Jag tycker personligen att man kan se skapelsen som var vi kommer ifrån. Vi är en del av skapelsen så länge det finns livskraft i oss. Skapelsen är den kraft som är urmodern för allt liv och all annan så kallad förklaring ser jag som styrd av en mänsklig intelligens snarare än direkt av skapelsen.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav thefilosofer » 2012-01-10 21:34:35

http://2.bp.blogspot.com/-pw5EVinZjzE/T ... 702hla.png

:)

Östasiaterna i amerika verkar även ha fått med sig denna gen från sitt ursprungsland (kina), iom att nordamerikaner har mycket europeiskt blod sedan stenåldern så kan det även ha kommit in lite därifrån (med nordamerikaner så syftar jag på den östasiat-europeiska urbefolkningen som bor i nordamerika och inte på dom senare ditresta Européerna).
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-10 21:58:50

ca skrev:rdos, VARFÖR är det så uppenbart stolligt att vi skulle utvecklats i Afrika? Ser inte varför den världsdelen skulle vara mindre trolig än andra.


Det är inte så tongångarna går. De flesta inom fältet kan/vill inte ens tänka tanken att NTs lika gärna skulle kunnat utvecklats i södra Asien som i Afrika. Dessutom så finns ju Neandertals och Denisovans utveckling kvar hos oss iom att deras gener inte dött ut utan finns hos folk i de trakter de fanns i. Det är ju därför uppenbart att de gener vi fått ifrån neandertal INTE kommer ifrån Afrika. En artikel säger t.ex. nu att våra immunsystemsgener faktiskt till större del kommer ifrån Europa / Asien än Afrika, då vi har en majoritet av sådana gener ifrån Neandertal / Denisovan.

ca skrev:Det måste väl dessutom vara en bra bit mindre sannolikt att kompatibla människoraser skulle utvecklats oberoende av varandra... vi kan trots allt få avkomma ihop. Det funkar inte med t.ex. andra primater (säger de som provat).


De utvecklas inte oberoende när de kan utbyta gener. Människans utveckling hålls inte synkroniserad för att ett band i Östafrika fick "supergener" som de sedan spred över hela jorden, utan för att människor tenderar att migrera och blanda sig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Wine » 2012-01-10 22:04:58

Jag har 8 Out Of Africa alleles eller 2,7% neanderthal DNA.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-10 22:18:26

Wine skrev:Jag har 8 Out Of Africa alleles eller 2,7% neanderthal DNA.


Så enkelt är det inte. En stor majoritet av våra gener delar vi med Neandertal. Det är väldigt få gener som skiljer mellan Afrikaner och Neandertal. Var har vi då fått de gener som är identiska ifrån? Och vilken betydelse har det att vi har några gener som inte har någon (känd) funktion, och som har fått nonsensmutationer i Afrika?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Wine » 2012-01-10 22:23:18

rdos skrev:
Wine skrev:Jag har 8 Out Of Africa alleles eller 2,7% neanderthal DNA.


Så enkelt är det inte. En stor majoritet av våra gener delar vi med Neandertal. Det är väldigt få gener som skiljer mellan Afrikaner och Neandertal. Var har vi då fått de gener som är identiska ifrån? Och vilken betydelse har det att vi har några gener som inte har någon (känd) funktion, och som har fått nonsensmutationer i Afrika?


Det kan mycket väl vara som du skriver men ovanstående om Out Of Africa alleles är den information som jag fått när jag analyserat data på:

http://esquilax.stanford.edu/#explore

http://science.kqed.org/quest/2011/08/2 ... l-are-you/

http://www.snpedia.com/index.php/Neanderthal
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-10 22:38:14

Frimodig tycker att jag ska läsa Lasse Berg, så nyfiken som jag var så hittade jag något riktigt otäckt där människan figurerar:

http://yaleglobal.yale.edu/content/we-are-all-africans

OK, så då är det väl då mer eller mindre bekräftat att orsaken till att Out-of-Africa ens existerar är att PK-maffian (vänstern + media) på allvar tror att racismen skulle minska om alla lär sig att vi kommer ifrån Afrika? Nåväl, man kan ju undra vad folk kommer att tycka när de upptäcker att de blivit grundlurade?

Jag betackar mig härmed ifrån allt som Lasse Berg skrivit.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-10 22:45:25

Wine skrev:Det kan mycket väl vara som du skriver men ovanstående om Out Of Africa alleles är den information som jag fått när jag analyserat data på:

http://esquilax.stanford.edu/#explore

http://science.kqed.org/quest/2011/08/2 ... l-are-you/

http://www.snpedia.com/index.php/Neanderthal


Spännande. Dock lite intetsägande då dessa SNPs troligen inte har någon funktion. Det vore intressantare med gener som betyder något. Fast antagligem så är det CNV (Copy Number Variation) som man ska studera då, vilket är lite besvärligare.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-13 12:55:42

Min grova gissning är att rdos är körd.

Det är meningslöst att diskutera med hans sort. Han vet redan alla svaren. Han är som Issa Jesus. De vet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Flawed » 2012-01-13 15:56:54

ca skrev:Angående vilda djur... där är väl dödligheten pga sjukdomar som allra störst. Att du inte ser så många sjuka djur beror på att det inte finns veterinärer på savannen. De dör snabbt, ungt och obarmhärtigt.

rdos, VARFÖR är det så uppenbart stolligt att vi skulle utvecklats i Afrika? Ser inte varför den världsdelen skulle vara mindre trolig än andra. Det måste väl dessutom vara en bra bit mindre sannolikt att kompatibla människoraser skulle utvecklats oberoende av varandra... vi kan trots allt få avkomma ihop. Det funkar inte med t.ex. andra primater (säger de som provat).

Detberor på olika vetenskapligt grundade slutsatser.
Folkdans och dansband är inte populärt i Afrika.
Och...ja.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Flawed » 2012-01-13 16:25:41

The highest risk estimate for autism was found among children to women who were born in sub-Saharan Africa (OR: 7.3), or in East Asia (OR: 3.4).


http://aut.sagepub.com/content/15/2/163.short
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-01-13 16:47:46

ca skrev: vi kan trots allt få avkomma ihop. Det funkar inte med t.ex. andra primater (säger de som provat).

Provat vad? Att para sig med andra primater :shock: eller att para olika primater med varandra?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-13 18:58:02

Flawed skrev:
The highest risk estimate for autism was found among children to women who were born in sub-Saharan Africa (OR: 7.3), or in East Asia (OR: 3.4).


http://aut.sagepub.com/content/15/2/163.short


Autism, ja, Aspergers, nej. Autism kan vara nästan vad som helst utan koppling till npf. Säger således inte emot neandertalsteorin.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 17:39:57

Aspies borde göra den här genotyping testen: https://www.23andme.com/store/cart/

Bland de saker man får svar på är hur hög andel av neandertalsarv man har. Om tillräckligt många gjorde detta så skulle man kunna påvisa / avvisa neandertalsteorin. Det kostar inte jättemycket ($99 initialt + $9 per månad i ett år). Funderar på att göra detta själv. Jag fick ett mejl av en Aspie som fått 3.1%, vilket är ovanligt högt (98% percentil).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in