När NPFare träffas

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Re: När NPFare träffas

Inläggav Zombie » 2011-09-19 0:27:21

Om det ska gälla att uppnå något (som till exempel i en förening) är jag böjd att sälla mig till lägret "aspergare/autister behöver ledas". Bland anledningarna finns exekutiva svårigheter, social handfallenhet, oförmåga att kompromissa, benägenhet att missförstå, oresonligheter i verklighetsuppfattningen och bristande flockkänsla (inte bara instinktivt, utan även i form av insikter i det rent praktiska värdet med att i vissa fall flocka sig). Givetvis i olika grad (från noll och uppåt) hos olika personer.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2011-09-19 14:35:44

Glömde nämna dålig förmåga att få ihop detaljer eller underordna dem (bedöma dem i förhållande till) en helhet.
Zombie

Inläggav Zirre » 2011-10-12 9:53:05

Alla behöver inte ledas. Jag behöver iaf inte ledas, det klarar jag så bra på egen hand.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Sofia75 » 2011-12-06 9:57:01

Lakrits skrev:Jag umgås genom att vara där, inte genom att delta. Men eftersom både "NT", som ni säger, och "aspergare" har ett behov av aktivt umgänge, så är det för ansträngande för mig att sitta med och fika, äta ute eller något annat där det inte finns några distraktioner i form av svampar, tavlor eller liknande.

Skulle du vara intresserad av en exkursion inriktad mot svamparnas ekologi och biologi, förresten?

Jag har en ganska ny as diagnos och håller med dig. Jag har inget behov av fysiskt umgänge (eventuellt internet-umgänge? = läsa forum när jag känner för det). Om det inte finns en aktivitet så vet jag liksom inte vad jag ska göra/ta vägen och det är väldigt jobbigt. Därav kan ju en viss ledning underlätta... Inte i en situation där jag är hemma (vet vad jag ska göra och vad som ska hända och har något att göra som om jag skulle våga organisera något t ex) men i ett läge där jag hamnar i en "fika-situation" eller ännu värre "prata-om-inget-och-vara-social-medan-vi-väntar-situation"... Brrr...

(Jag har tyvärr lite samma problem med mina barn som är anledningen till att jag inte orkar nu... Jag kan klä på dem, baka sockerkaka med 3,5-åringen mm men att bara leka oplanerat och ospecifikt gick ok med ett barn men med två!? Och så springer lill-killen (snart 1,5 år) och klättrar som en apa. Upp på bord, spis, piano, trappgrind med hjälp av dit-dragen stol/pall... argh! Tips emottages tacksamt!)

Nu känner jag mig påtvingad massvis av socialt umgänge här hemma och snart ska jag börja jobba igen också. Får se hur det går när jag mår så här... overload!!! Jo, förresten. Jag går tillbaka till jobbet i stället för att satsa på mitt eget företag nu trots att jag har ekonomisk möjlighet pga att jag inte tror att jag skulle få någonting gjort utan en chef som sparkar mig i rumpen... och jag behöver ha något vettigt att göra och lite rutin i livet... :(

Jag förstår inte heller varför vissa är så noga med skillnaden as/autism. Kanske är det det lilla faktum att man måste ha normal eller hög intelligens för att kunna få en as diagnos och att många är rädda för att folk ska misstro deras intelligens och tro att de är utvecklingsstörda om de säger att de har autism/är autistiska. I min mening så är det två skilda saker (autism och intelligens-nivå). Som att man kan ha vilken hårfärg som helst och ändå ha as liksom...

Svampar! Då vill min svampgalna 3,5-åring med. ;)

Hrm... undrar vad detta hade med npf'are som träffas att göra ;) Jo, jag ska försöka mig på en andra Asperger-träff ikväll... får se om det blir "prata-om-inget-och-vara-social-medan-vi-väntar-situation", det blev det ju sist (varit där en gång). Smet ut och gick på toa fast jag inte behövde direkt bl a... Note to self: Ta med stickning, ta med stickning, ta med stickning!!! Säkert glömmer jag stickningen.....
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav LostInAForest » 2011-12-06 12:51:40

sofia75: stickning har räddat förståndet hos många av oss, många gånger!
lägg den i en påse som du hänger på ytterdörrens handtag. gör det NU! ;)
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Sofia75 » 2011-12-06 15:02:08

LostInAForest skrev:sofia75: stickning har räddat förståndet hos många av oss, många gånger!
lägg den i en påse som du hänger på ytterdörrens handtag. gör det NU! ;)

:lol:
Lägger upp och räknar maskor nu så jag hoppas att den kommer med! :)
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-09 16:21:22

Zombie skrev:Om det ska gälla att uppnå något (som till exempel i en förening) är jag böjd att sälla mig till lägret "aspergare/autister behöver ledas". Bland anledningarna finns exekutiva svårigheter, social handfallenhet, oförmåga att kompromissa, benägenhet att missförstå, oresonligheter i verklighetsuppfattningen och bristande flockkänsla (inte bara instinktivt, utan även i form av insikter i det rent praktiska värdet med att i vissa fall flocka sig). Givetvis i olika grad (från noll och uppåt) hos olika personer.

Utgår du från dig själv nu?

*En till som inte behöver ledas*
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2011-12-09 16:35:39

Nix, jag utgick från mitt allmänna intryck. Däremot talade jag mer om saker som kräver samarbete än om ensamhandlingar. Även om allt jag räknade upp kan ställa till problem även för den ensamma i förhållande till omvärlden.
Zombie

Inläggav Pemer » 2012-01-05 16:58:10

Zombie skrev:Om det ska gälla att uppnå något (som till exempel i en förening) är jag böjd att sälla mig till lägret "aspergare/autister behöver ledas". Bland anledningarna finns exekutiva svårigheter, social handfallenhet, oförmåga att kompromissa, benägenhet att missförstå, oresonligheter i verklighetsuppfattningen och bristande flockkänsla (inte bara instinktivt, utan även i form av insikter i det rent praktiska värdet med att i vissa fall flocka sig). Givetvis i olika grad (från noll och uppåt) hos olika personer.

Klockrena exempel på svårigheterna med att organisera oss som grupp!
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Glimma » 2012-01-05 17:11:24

Lakrits skrev:
svartamolnet skrev:Du har så fel Lakrits! För dig känns träffar när man bara fikar och umgås meningslösa. Det betyder inte att de är det, för personer som har förmågan att lära känna varandra och diskutera saker över en kopp kaffe.

Jag kan tillägga att det här underliga behovet av att befrynda sig med okända människor gör att jag undrar hur jag och min autism hör ihop med er andra.

Vilka underbara inlägg svartamolnet och Lakrits. Särskilt det sista. Det måste vara min sjuka humor som ser det roliga i det hela. Menar inte att förolämpa någon. Det var bara så roligt skrivet på ett positivt sätt. Hela konversationen gav mig ett gott skratt som jag såväl behövde. Återigen så menar jag inte att förolämpa någon. Miches kommentar var också underbar.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2012-01-05 17:18:02

Alltid när jag har träffar försöker jag vara någon form av ledare om det skulle behövas. Jag har dock Asperger syndrom, men har inget problem att ta tag i situationer som spårar ut. Även om det är privatpersoner som anordnar träffarna kan det vara bra om någon tar på sig ett diskret ledarskap. Vanligtvis funkar det utmärkt bra utan självklara ledare, men eftersom det är jag som anordnar träffarna vill jag ändå ta ett visst ansvar. Det händer inte ofta att man behöver rycka in, men då & då inträffar det tillfällen då det kan vara bra att bromsa diskussionerna. Särskilt om folk runt omkring börja titta lite väl undrande på oss kanske. :P
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Jagers » 2012-01-05 21:16:15

jag håller med Zombie, i diagnoskriterierna står juh tillochmed mycket av det Zombie tog upp.
Ser inget fel med att en neurotypisk person sitter med i alla diskutionsträffar å liknande
tvärtom så tror jag bara det är bra, sålänge denna person vet vad den sysslar med och inte avbryter vid fel tillfällen å liknande.

Tycker verkligen att vi skulle behöva ha några neurotypiska personer som moderatorer/admins på aspergerforumet oxå, för alla dessa gånger det spårar ur. (vad jag vet så är det bara personer med olika diagnoser just nu?)
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-09 23:49:36

Jagers skrev:Tycker verkligen att vi skulle behöva ha några neurotypiska personer som moderatorer/admins på aspergerforumet oxå, för alla dessa gånger det spårar ur. (vad jag vet så är det bara personer med olika diagnoser just nu?)

Om du vill ha mamma eller pappa med dig framför skärmen så är det upp till dig - men kom för fan inte och påstå att aspergare behöver styras upp av folk utan diagnos!

Detta kommer inte att hända.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2012-01-10 3:05:56

Jag påminner om denna forumregel:

inga diskussioner om modereringar i trådarna.

Diskussionen om moderering är flyttad hit: nar-npfare-modererar-t24338.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav geocache » 2012-01-10 10:05:12

kullan skrev:För mig duger fika som aktivitet. Det är en perfekt sysselsättning i mina ögon.

Jag håller med dig.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav geocache » 2012-01-10 10:06:03

Flia skrev:Jag vill inte bli ledd.
Attentions ledda diskussionskvällar passar inte mig alls, men de gånger jag varit med på restaurangträffar har jag haft skitkul.

Om jag vill titta på svampar spelar det ingen roll om det är AS-människor eller NT, det är ju svamparna som är i fokus.
På löst hållna träffar mår jag bra bara av att känna igen kulturen från min egen planet.

1+
geocache

Inläggav geocache » 2012-01-10 10:14:09

wuwei skrev:
Nefarious skrev:
Lakrits skrev:Skulle du vara intresserad av en exkursion inriktad mot svamparnas ekologi och biologi, förresten?

Får man äta svamparna?

Något OffTopic men jag kom att tänka på:

:D

efter en minut och 20 sekunder kommer det jag associerade till

:D
geocache

Inläggav geocache » 2012-01-10 10:19:38

Alien skrev:Det finns de som är ensamma för att de tycker att besväret med att träffa andra är större än glädjen. Andra är ensamma för att de inte vet hur de ska få kontakt.

Att folk utgår från att andra vill träffas beror förstås på det välkända "på sig själv känner man andra". Och jag kan inte tänka mig en aspergare som inte har problem med det sociala. Även den som lärt till att klara av det som vilken högfungerande NT som helst kan bli uttröttad av sociala aktiviteter. Många har därför blivit glatt överraskade av att det känts lättare att umgås med andra aspergare, just eftersom de inte behövt spela normala.

1+
geocache

Inläggav geocache » 2012-01-10 10:21:46

Zirre skrev:Alla behöver inte ledas. Jag behöver iaf inte ledas, det klarar jag så bra på egen hand.

1+
geocache

Inläggav svartamolnet » 2012-01-10 11:02:22

Jag ser nu att mina inlägg i den här tråden kan verka lite negativa. Det var inte min mening och jag såg det inte just då. Jag ber om ursäkt.
Bra att de gav Glimma ett gott skratt i alla fall. Inget ont som inte har något gott med sig, som min gamla mamma brukar säga!
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Träffar

Logga in