Hur tidigt kan man upptäcka graviditet? [Delad tråd]
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur tidigt kan man upptäcka graviditet? [Delad tråd]
Miche skrev:Hermione skrev:Jag menar inget illa nu, men varför vill du ha barn med en sådan typ?
Jag antar att Lallis var kär i killen och trodde att han ville ta sitt ansvar, tyvärr visade det sig att han inte ville det, men är det ett skäl att göra abort?
Om de bara dejtat varandra i ett par veckor kan det ju knappast vara han som är far till barnet?
Moderator Alien: Avdelat från denna tråd. skulle-han-verkligen-kunna-gora-sa-t23940.html
Re: Skulle han verkligen kunna göra så?
Björne skrev:Om de bara dejtat varandra i ett par veckor kan det ju knappast vara han som är far till barnet?
Det räcker faktiskt med bara en dejt för att bli gravid
Björne skrev:Miche skrev:Hermione skrev:Jag menar inget illa nu, men varför vill du ha barn med en sådan typ?
Jag antar att Lallis var kär i killen och trodde att han ville ta sitt ansvar, tyvärr visade det sig att han inte ville det, men är det ett skäl att göra abort?
Om de bara dejtat varandra i ett par veckor kan det ju knappast vara han som är far till barnet?
Vad vet du om det. det finns dom som har sex första gången dom träffas. Det kan i teorin va denna kille som är far till barnet. det finns dom som blir gravida första gången om dom inte skyddar sig.
För övrig framgår det inte helt klart när dessa veckor inföll. De kanske dejtade ett par veckor i november?
calima skrev:Björne skrev:Om de bara dejtat varandra i ett par veckor kan det ju knappast vara han som är far till barnet?
Det räcker faktiskt med bara en dejt för att bli gravid
Det räcker inte med ett par veckor från insemineringstillfället för att veta om kvinnan är gravid eller inte.
@Björne:
calima skrev:För övrig framgår det inte helt klart när dessa veckor inföll. De kanske dejtade ett par veckor i november?
Björne skrev:Det räcker inte med ett par veckor från insemineringstillfället för att veta om kvinnan är gravid eller inte.
Jo, det räcker faktiskt med två veckor.
calima skrev:@Björne:calima skrev:För övrig framgår det inte helt klart när dessa veckor inföll. De kanske dejtade ett par veckor i november?
Eller så var det ett par veckor sensommaren 74? Min poäng är det vid tidpunkten för mitt inläggs skrivande inte har presenterats tillräckligt med fakta för att kunna dra slutsatsen att den man kvinnan har en dispyt med är samme man som orsakat havandeskapet.
Nefarious skrev:Björne skrev:Det räcker inte med ett par veckor från insemineringstillfället för att veta om kvinnan är gravid eller inte.
Nej.
Jodå!
Från babycenter.com:¨
"En del graviditetstester är känsligare än andra. De känsligaste mäter låga nivåer hCG så tidigt som fyra dagar innan din mens vanligtvis skulle komma, dvs sju dagar efter befruktningen."
"De flesta gör-det-själv-tester ger tillförlitligt resultat om du gör dem ungefär då din mens normalt kommer, dvs ungefär två veckor efter ägglossningen."
"Man kan också mäta hCG med blodprov. Blodprov än känsligare än urinprov och kan visa att du är gravid 6-8 dagar efter befruktningen. Men det är osannolikt att du kommer att erbjudas blodprov om det inte finns medicinsk orsak att göra det."
Från babycenter.com:¨
"En del graviditetstester är känsligare än andra. De känsligaste mäter låga nivåer hCG så tidigt som fyra dagar innan din mens vanligtvis skulle komma, dvs sju dagar efter befruktningen."
"De flesta gör-det-själv-tester ger tillförlitligt resultat om du gör dem ungefär då din mens normalt kommer, dvs ungefär två veckor efter ägglossningen."
"Man kan också mäta hCG med blodprov. Blodprov än känsligare än urinprov och kan visa att du är gravid 6-8 dagar efter befruktningen. Men det är osannolikt att du kommer att erbjudas blodprov om det inte finns medicinsk orsak att göra det."
Björne skrev:Nefarious skrev:Björne skrev:Det räcker inte med ett par veckor från insemineringstillfället för att veta om kvinnan är gravid eller inte.
Nej.
Jo, jag om någon borde veta, jag är ju förihelvetet gravid själv!
calima skrev:Text
De tester de skriver om har som bäst 97% tillförlitlighet om de utförs korrekt och minskar ju närmare befruktningsögonblicket som de utförs. De kan dessutom inte skilja mellan kemiska graviditeter eller ej livsdugliga embryon som spontanaborteras. Om någon vill fortsätta märka ord kan en egen tråd vara på plats - Lallis har ju nu bekräftat att mannen i fråga orsakade embryot.
Björne skrev:De flesta mammor har nån gång varit gravida, många av dem är trots den stora erfarenheten korkade som stenar.
Jag testade positivt redan 12 dagar efter befruktning, så jo, det jag säger är sant. Nu kan du sluta vara en rövskalle.
Nefarious skrev:Jo, jag om någon borde veta, jag är ju förihelvetet gravid själv!
Grattis!
Min kommentar gällde "Jo, jag om någon borde veta, jag är ju förihelvetet gravid själv!" - Nefarious graviditet gör inte henne till någon auktoritet på området. Det är ungefär som om jag skulle säga att eftersom min morsa jobbade många år som barnmorska och hade en hel hylla full med medicinska böcker, alltifrån FASS till anatomilexikon, så skulle jag vara någon auktoritet. Man måste kunna tåla att bli ifrågasatt eller att kunna ha fel även om ens egna erfarenheter inte överensstämmer med andra fakta.
Men det du sa stämmer ju inte! Du sa att man inte kan veta att man är gravid förrän flera veckor efter befruktningen, och det kan man ju bevisligen visst.
Nefarious skrev:Men det du sa stämmer ju inte! Du sa att man inte kan veta att man är gravid förrän flera veckor efter befruktningen, och det kan man ju bevisligen visst.
Absolut! Jag har varit gravid två gånger. Graviditetstestet gav utslag redan efter två veckor. Med min andra dotter fick jag dock göra om testet efter tredje veckan.
Joakoni skrev:Nefarious skrev:Men det du sa stämmer ju inte! Du sa att man inte kan veta att man är gravid förrän flera veckor efter befruktningen, och det kan man ju bevisligen visst.
Absolut! Jag har varit gravid två gånger. Graviditetstestet gav utslag redan efter två veckor. Med min andra dotter fick jag dock göra om testet efter tredje veckan.
Sannolikt har det i din kropp funnits befruktade ägg fler gånger än vad du tror. Vanligt är att ägget blir befruktat men inte fastnar i livmodern utan faller ut efter ett par dagar. Eller att ett embryo efter någon vecka lossnar från livmoderväggen eftersom det inte är livsdugligt av någon anledning. Kanske på grund av genetiskt fel eller slumpen. I de fallen kan mensen utebli, förskjutas flera dagar och gravtest kan visa positivt resultat. De är, som sagt, inte graviditeter.
Björne skrev:Joakoni skrev:Nefarious skrev:Men det du sa stämmer ju inte! Du sa att man inte kan veta att man är gravid förrän flera veckor efter befruktningen, och det kan man ju bevisligen visst.
Sannolikt har det i din kropp funnits befruktade ägg fler gånger än vad du tror. Vanligt är att ägget blir befruktat men inte fastnar i livmodern utan faller ut efter ett par dagar. Eller att ett embryo efter någon vecka lossnar från livmoderväggen eftersom det inte är livsdugligt av någon anledning. Kanske på grund av genetiskt fel eller slumpen. I de fallen kan mensen utebli, förskjutas flera dagar och gravtest kan visa positivt resultat. De är, som sagt, inte graviditeter.
Jag har för mej att det bara är kring 1/4 del utav alla embryon som blir självaborterade alltså kring 25% vet inte om det är särskilt vanligt.
Den siffran gäller nog bara i de fall kvinnan är bekräftat gravid. Embryot är bara några millimeter stort de första veckorna och syns knappt.
Björne skrev:Joakoni skrev:Nefarious skrev:Men det du sa stämmer ju inte! Du sa att man inte kan veta att man är gravid förrän flera veckor efter befruktningen, och det kan man ju bevisligen visst.
Snälla du, mina graviditeter var planerade, förutom dem hade jag inga fler eftersom jag har koll på mina ägglösningar.
En gång har jag fått ett "minimissfall" av den sorten som inträffar INNAN de första två veckorna har gått. Då kommer mensen TIDIGARE än väntat. Och då blir blödningen mycket rikligare än vanligt.
Re: Hur tidigt kan man upptäcka graviditet? [Delad tråd]
Moderator:
Har även flyttat en del inlägg till off-topic-tråden. Skärp er nu och avhåll er från sandlådeinlägg och från att svara på sådana.
Har även flyttat en del inlägg till off-topic-tråden. Skärp er nu och avhåll er från sandlådeinlägg och från att svara på sådana.
Re: Hur tidigt kan man upptäcka graviditet? [Delad tråd]
Graviditetstesten blir som tidigare nämnts bättre och bättre, finns t o m en del som uppskattar hur långt gången man är, mha hormon nivåer. Första gången kände jag av symptom rätt omgående, ungefär en vecka efter, men testade mig inte förrän efter fyra veckor, dvs i 6:e veckan (graviditet räknas från senaste mens, inte befruktningen). Symptomen påminner iofs ofta om PMS, i a f för min del. Andra gången hade jag en så kallad nidblödning sju dagar efter befruktning och även innan dess kände jag att jag var gravid, jag kände igen känslan av något annorlunda i livmodern.
Men viktigare än ovanstående är detta: Grattis Nefarious! Ditt liv kommer aldrig mer bli detsamma, att ha barn är som livet i kvadrat, på gott och ont, men oftast på gott. Se fram emot helt nya prioriteringar, en ny känslomässig karta och att världen blir både större och mindre på samma gång. Framför allt kommer du troligtvis aldrig behöva undra varför du ska göra något, svaret kommer vara din bebis. Åtminstone för min del (disclaimer, disclaimer) fick livet betydligt mer mening iom att det fick en sådan distinkt riktning.
Tips från coachen: Skit i vad alla bullmammor, hippiemammor, curlingmammor, disciplinmammor säger om barnuppfostran. Du kommer veta bäst själv.
Men viktigare än ovanstående är detta: Grattis Nefarious! Ditt liv kommer aldrig mer bli detsamma, att ha barn är som livet i kvadrat, på gott och ont, men oftast på gott. Se fram emot helt nya prioriteringar, en ny känslomässig karta och att världen blir både större och mindre på samma gång. Framför allt kommer du troligtvis aldrig behöva undra varför du ska göra något, svaret kommer vara din bebis. Åtminstone för min del (disclaimer, disclaimer) fick livet betydligt mer mening iom att det fick en sådan distinkt riktning.
Tips från coachen: Skit i vad alla bullmammor, hippiemammor, curlingmammor, disciplinmammor säger om barnuppfostran. Du kommer veta bäst själv.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Återgå till Barn och föräldraskap