Jag saknar kylan!
56 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Jag saknar kylan!
Jag trivs bäst när det är kallt, mellan tio till tjugo minus sådär. Jag tycker om att andas in den kalla luften och jag gillar att allt blir väldigt tyst och stilla i naturen när det är kallt. Sen gillar jag snön väldigt mycket också, allt man kan göra med snön och även den estetiska dimensionen. OBS jag gillar inte att frysa, varma kläder och skor är ett måste. Men jag gillar helt enkelt vintern mer än sommaren för värme står jag inte ut med. Jag har träffat andra med neuropsykiatriska diagnoser som heller inte gillar sommaren men om de gillade kyla vet jag inte. Kanske ska tala om att jag är utflyttad norrlänning, men mina andra norrlänska kompisar har inte samma behållning av kyla. Är det bara jag som känner såhär?
Förmodligen har detta redan diskuterats i gamla trådar men jag undrar i alla fall, att starta upp en gammal tråd känns inte så intressant.
Förmodligen har detta redan diskuterats i gamla trådar men jag undrar i alla fall, att starta upp en gammal tråd känns inte så intressant.
Re: Jag saknar kylan!
Ugglan skrev: Kanske ska tala om att jag är utflyttad norrlänning, men mina andra norrlänska kompisar har inte samma behållning av kyla. Är det bara jag som känner såhär?
Ja.
(Jag brukar gilla vintern i vanliga fall men jag fick sån överdos förra året att jag inte vill se en snöflinga på flera år.)
Men det finns ett så bra inlägg som förklarar skillnaden mellan norrlänningar och mer normala människor. post193320.html#p193320
Ja det verkar som att många av oss har svårt för värme.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Vilken rolig tråd! Tack Iridia! Gissa om jag känner igen mig!
Jo jag vet! Det är många som tycker så, att det får vara nog nu med vinter för det var så mycket snö förra året, jag kan förstå det rationellt för det är ju enklare utan all snö. Men för mig känns det som ett halvt liv. Jag tror att det är jag som är tokig på mer än ett plan. Men det är på den nivån att inte en stockholmsvinter till, då drar jag, då sätter jag mig och tjurar där uppe i norr och får ha min vinter.
Iridia skrev:(Jag brukar gilla vintern i vanliga fall men jag fick sån överdos förra året att jag inte vill se en snöflinga på flera år.)
Jo jag vet! Det är många som tycker så, att det får vara nog nu med vinter för det var så mycket snö förra året, jag kan förstå det rationellt för det är ju enklare utan all snö. Men för mig känns det som ett halvt liv. Jag tror att det är jag som är tokig på mer än ett plan. Men det är på den nivån att inte en stockholmsvinter till, då drar jag, då sätter jag mig och tjurar där uppe i norr och får ha min vinter.
KrigarSjäl skrev:Ja det verkar som att många av oss har svårt för värme.
Ok det är något med detta, själv tål jag inte värme det känns som om tyngdlagen ökar, att jag trycks mot marken. Precis all energi går åt till att bara existera.
Jag tål vare sig värme eller kyla men om jag måste välja så föredrar jag nog kyla. Man kan alltid elda, röra sig eller sätta på sig mer kläder, men är det för varmt så utgör huden en gräns för vad man kan ta av sig. Får värmeslag så fort det är över 25.
Iridia skrev:Får värmeslag så fort det är över 25.
Japp! Helst inte över 23 ska det vara.
Jag saknar inte kylan, men jag saknar klart väder, ljus och solsken. Det känns som om det har varit mulet och fuktigt så länge jag kan minnas
Om jag fick välja väder för januari så skulle det vara -5 till -10 och rimfrost på allting, men ingen snö och ingen blåst. Som det var häromdagen, helt perfekt. Gärna med sol på rimfrosten, men kallt nog för att den inte ska smälta.
Gillar inte väder som ändrar sig hela tiden, min inre termostat hinner inte med. Det var det mest sympatiska förra året: att det höll sig kallt och vitt från början till slut, utan slask-som-fryser-till-knagglig-is-som-smälter-och-fryser-igen-till-ännu-knaggligare-is-perioder emellan.
Gillar inte väder som ändrar sig hela tiden, min inre termostat hinner inte med. Det var det mest sympatiska förra året: att det höll sig kallt och vitt från början till slut, utan slask-som-fryser-till-knagglig-is-som-smälter-och-fryser-igen-till-ännu-knaggligare-is-perioder emellan.
Mitt idealväder är en stilla disig oktoberdag.
Värmen ger en klaustrofobisk känsla, man är svettig 24/7, får problem att sova, det känns tyngre att andas mm. Sen har jag svårt för alltför mycket ljus. Vårljuset är en ren plåga, nästan bländande.
Värmen ger en klaustrofobisk känsla, man är svettig 24/7, får problem att sova, det känns tyngre att andas mm. Sen har jag svårt för alltför mycket ljus. Vårljuset är en ren plåga, nästan bländande.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Huggorm skrev:Jag saknar inte kylan, men jag saknar klart väder, ljus och solsken. Det känns som om det har varit mulet och fuktigt så länge jag kan minnas
Instämmer, jag saknar också snön och det ljuset den ger.
Det ultimata vintervädret tycker jag ligger på runt 3-4 minusgrader och inte så mycket nederbörd. Det får gärna vara mycket snö på marken så länge det snöar så pass sällan att gång- och cykelbanor är snöfria större delen av tiden.
Jag gillar den friska luften som kommer vid låga temperaturer, knarret under skorna och ljuset.
Men jag föredrar nuvarande ickevinter framför förra vinterns snökaos. Jobbigt att cykla till jobbet i snöstorm och 30cm snö på marken, man får sköta löpträningen på löpband och skotta varje dag.
Jag gillar den friska luften som kommer vid låga temperaturer, knarret under skorna och ljuset.
Men jag föredrar nuvarande ickevinter framför förra vinterns snökaos. Jobbigt att cykla till jobbet i snöstorm och 30cm snö på marken, man får sköta löpträningen på löpband och skotta varje dag.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Jag gillade förra vintern och den dessförinnan, jag bodde i hus då och fick skotta i stort sett varje dag, vilket inte gjorde mig ett dugg, tvärtom, det är skönt att jobba sig varm.
När det kom riktigt mycket så delade jag upp jobbet på två dagar, primärt röjde jag så man kom fram, sen ordnade man det efterhand så att det funkade att köra in bilen framför huset och t.o.m. vända (kom det extremt mycket snö så skottade jag först så bilen kunde stå nära vägen vid garaget).
Hellre skottar jag massor med snö en vinter än klipper gräsmattan en enda gång (då får jag dessutom hösnuva).
När det kom riktigt mycket så delade jag upp jobbet på två dagar, primärt röjde jag så man kom fram, sen ordnade man det efterhand så att det funkade att köra in bilen framför huset och t.o.m. vända (kom det extremt mycket snö så skottade jag först så bilen kunde stå nära vägen vid garaget).
Hellre skottar jag massor med snö en vinter än klipper gräsmattan en enda gång (då får jag dessutom hösnuva).
Både och jag saknar den inte för egen del för jag är väldigt frusen av mig. Värme gillar jag dock, dock inte direkt soljus,det är obehagligt och svider i ögonen.
Men det känns fel när kylan inte kommer och det är inte bra för naturen när vintern är så här varm, det hör till att den ska få vara frusen en period.
Men det känns fel när kylan inte kommer och det är inte bra för naturen när vintern är så här varm, det hör till att den ska få vara frusen en period.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Miche skrev:När det kom riktigt mycket så delade jag upp jobbet på två dagar, primärt röjde jag så man kom fram, sen ordnade man det efterhand så att det funkade att köra in bilen framför huset och t.o.m. vända (kom det extremt mycket snö så skottade jag först så bilen kunde stå nära vägen vid garaget).
Jag gillar också den där känslan av hederligt arbete som mycket snö ger. Man uträttar något som behöver göras och jag gillar allt det grejande som snö innebär ju mer jag tänker på det, och som nu läser om det!
KrigarSjäl skrev:Värmen ger en klaustrofobisk känsla, man är svettig 24/7, får problem att sova, det känns tyngre att andas mm. Sen har jag svårt för alltför mycket ljus. Vårljuset är en ren plåga, nästan bländande.
Ja, det känns som om man ska kvävas av all värme till slut! Och vårljuset...jag håller med!
Kul med alla kommentarer!
Oj vad jag inte håller med. 25 grader och sol i slutet av maj är min idealdag. Vid blå himmel och gröna omgivningar trivs jag bäst.
Nordanvind är det värsta som finns och jag tycker inte om när det är under 20 grader. Jag har inte heller något emot ännu varmare väder än 25 grader. Gärna 30 eller 35. Förra sommaren upplevde jag 54 grader (i skuggan) i Afrika och jag gillade det.
Sol och värme gör mig pigg
Kyla och mörker gör mig trött.
I detta blåsiga och regniga vintervädret trivs jag bara på ett ställe. Det stället är i botaniska trädgårdens inomhusregnskog eller Universum i Göteborg
Nordanvind är det värsta som finns och jag tycker inte om när det är under 20 grader. Jag har inte heller något emot ännu varmare väder än 25 grader. Gärna 30 eller 35. Förra sommaren upplevde jag 54 grader (i skuggan) i Afrika och jag gillade det.
Sol och värme gör mig pigg
Kyla och mörker gör mig trött.
I detta blåsiga och regniga vintervädret trivs jag bara på ett ställe. Det stället är i botaniska trädgårdens inomhusregnskog eller Universum i Göteborg
empatisk skrev:Nordanvind är det värsta som finns
Jag gillar absolut inte heller när det blåser, annat än att jag gillar dramatiska stormar om man får vara innomhus.
Kallt, tyst och vindstilla! Jag känner mig pigg och lätt i kroppen då.
Otroligt att man kan vara precis tvärtom. Jag fattar ju det men Afrikas värme... nej jag blir sjuk, illamående i sådan värme. Jag tycker det är kul att det kan vara så olika.
Då kan du väl flytta hit till Luleå? Vi ska ha 16 minusgrader imorgon. Idag var det 7 minusgrader men blåste som bara den.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Ja jag funderar väldigt mycket på att dra mig norrut. -16 är härligt och Luleå är en trevlig stad!
Fy bubblan för kyla. Under 23 grader då fryser jag så helst ska det vara minst 25 för att slippa gå med fleecetröja mm på mig. Får ont i leder mm vid kyla vilket även skapar stress som i sin tur gör att lederna gör ännu mera ont. När dom flesta vid värmebölja vill "ta av sig sitt skinn" för att det ska bli svalare då kryper jag ner under duntäcket och sover gott. Nu däremot kan jag inte sova för att det är för kallt. Hjälper inte att jag klär på mig som en Michelin-gubbe, luften är för kall även inomhus. Avskyr dessutom att behöva springa omkring med lager på lager för att inte frysa.....brrrrr
Jag var i Thailand för några veckor sedan, och vilken plåga det var. Jag kommer aldrig åka dit igen, den äckliga fuktiga värmen gick knappt att stå ut med. Den svenska sommarvärmen är däremot helt okej, så länge det är uppehåll åtminstone vissa dagar inemellan
Är inte jättemycket för kyla, men tycker ändå att det vara ett par minusgrader samt snö på vintern. Vill man ha en mild vinter så kan man åka utomlands.
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
Varför åka utomlands, det är väll bara att stanna hemma? Vi har ju en mild vinterDefinitivtInteAnonym skrev:Är inte jättemycket för kyla, men tycker ändå att det vara ett par minusgrader samt snö på vintern. Vill man ha en mild vinter så kan man åka utomlands.
Huggorm skrev:Jag var i Thailand för några veckor sedan, och vilken plåga det var. Jag kommer aldrig åka dit igen, den äckliga fuktiga värmen gick knappt att stå ut med.
Haha jag tycker det är underbart att fler tycker som jag! Jag var i Indien en gång, jag kunde knappt lämna hotellet, fick ligga inne på rummet med AC! Fukten är förfärlig!
Undrar varför ens biologi upplever olika temperaturer så olika? För uppenbarligen reagerar man på värme/kyla på diametralt olika vis. Medan vissa totalt dräneras av värme upplever andra det precis tvärtom. Skulle vara intressant att se forskning kring detta.
Återgå till Att leva som Aspergare