Det nya slaverisamhället (fas 3)
99 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Det nya slaverisamhället
Och det finns aspig eller bara petimetrisk bokstavsläsning eller neddragning till individnivå av saker som inte är skrivna så. Argumentera för hur bra det nuvarande systemet är istället.
Senast redigerad av Zombie 2011-12-30 22:47:03, redigerad totalt 1 gång.
Det kan du ha rätt i men frågan kvarstår.Zombie skrev:Och det finns aspig eller bara petimetrisk bokstavsläsning av saker som kanske inte är skrivna så.
Lägg av. När du nu är så pigg på att hacka på andra, kanalisera det i något konstruktivt istället. Som en argumentation för hur bra det nuvarande systemet är. Det tror jag inte vi har så mycket av.
Nog fel tråd för det. Detta verkar vara en sån man klagar i. Enklare att hitta saker att klaga på iaf. Saker som är bra tar man för givet.
@Parvlon, fetma beror väldigt ofta på billig skräpmat, hälsosammare mat är alltid dyrare. Det krävs även kunskap att hushålla pengarna rätt (fattiga har ofta en betydligt sämre utbildning).
I Sverige så har klyftorna ökat på senare år, de sämre ställda får allt sämre möjligheter till bra utbildning, hela välfärden håller på att urholkas.
Om du tittar på de flesta i-länder så är fetma ett tecken på fattigdom (i u-länderna visar sig fattigdom ofta genom svält), ofta beror skillnaden mellan låg köpkraft (i-länder) respektive små möjligheter till självhushåll (u-länder).
I Sverige så har klyftorna ökat på senare år, de sämre ställda får allt sämre möjligheter till bra utbildning, hela välfärden håller på att urholkas.
Om du tittar på de flesta i-länder så är fetma ett tecken på fattigdom (i u-länderna visar sig fattigdom ofta genom svält), ofta beror skillnaden mellan låg köpkraft (i-länder) respektive små möjligheter till självhushåll (u-länder).
Miche skrev:@Parvlon, fetma beror väldigt ofta på billig skräpmat, hälsosammare mat är alltid dyrare. Det krävs även kunskap att hushålla pengarna rätt (fattiga har ofta en betydligt sämre utbildning).
Enligt Expressen blir man tydligen korkad utav skräpmat med. Om man nu kan lite på vad Expressen skriver.
Fisk och grönsaker håller dig skärpt. Men skräpmat krymper din hjärna när du blir äldre. Det visar en ny amerikansk studie.
- Det är inte så svårt att föreställa sig att skräpmat är dåligt för din hjärna, säger Gene Bowman, professor i neurologi och en av författarna till studien.
http://www.expressen.se/nyheter/1.26658 ... er-hjarnan
Miche skrev:@Parvlon, fetma beror väldigt ofta på billig skräpmat, hälsosammare mat är alltid dyrare.
Jasså, kan du ge något exempel? Jag tror det handlar om bristande engagemang.
Parvlon skrev:Miche skrev:@Parvlon, fetma beror väldigt ofta på billig skräpmat, hälsosammare mat är alltid dyrare.
Jasså, kan du ge något exempel?
Jag tänkte detsamma.
Hembakat bröd, morötter, potatis, ärtor, bönor, kålrot och mjölk är gräsligt dyrt. Jag måste hitta billigare alternativ om jag ska kunna spara pengar. Tacksam för tips.
Orkar inte, men det är inte ovanligt med smakförstärkare, aspartam osv i billig mat, ett sätt att lura konsumenten att varan är/smakar bättre än vad den är.
Fet/kolhydratrik mat är ofta billig, hälsosamt och ekologiskt kostar alltid mer.
För att laga mat hemma krävs det både ork och en viss kunskap, det är långt ifrån alla som fixar det, halvfabrikat och färdigrätter har vunnit mycket mark, inte minst bland de sämre bemedlade.
Fet/kolhydratrik mat är ofta billig, hälsosamt och ekologiskt kostar alltid mer.
För att laga mat hemma krävs det både ork och en viss kunskap, det är långt ifrån alla som fixar det, halvfabrikat och färdigrätter har vunnit mycket mark, inte minst bland de sämre bemedlade.
Miche skrev:För att laga mat hemma krävs det både ork och en viss kunskap, det är långt ifrån alla som fixar det, halvfabrikat och färdigrätter har vunnit mycket mark, inte minst bland de sämre bemedlade.
Jag saknar också ork och har begränsade kunskaper när det gäller matlagning. Jag "fixar" det inte heller men har inget val.
Har under långa perioder levt under existensminimum och då aldrig haft en tanke på att köpa "snabbmat".
Det går inte att säga att fet och kolhydratrik mat/skräpmat skulle vara billigare än hemlagad och nyttigare kost. Dessutom spenderar vi allt mindre andel av inkomsten på mat:
http://www.dn.se/ekonomi/rekordhogt-matpris-ligger-kvar
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/m ... atens-pris
Det handlar nog mest om prioriteringar och ointresse.
I Sverige, med en stark krona, har inte de högre matpriserna slagit igenom nämnvärt än så länge. Värst drabbade är i stället världens fattigaste länder och den fattigaste delen av befolkningen i dessa länder. Det är de som använder störst del av sin inkomst till matinköp, 50–90 procent. I Sverige går 13 procent av inkomsten till livsmedel.
http://www.dn.se/ekonomi/rekordhogt-matpris-ligger-kvar
Men författarna stannar inte vid att förfasa sig över alla problem, utan gör också en – vad jag kan bedöma – korrekt analys av läget. Nämligen att maten i Sverige har blivit mycket billigare de senaste årtiondena till ett högt pris. 1990 gick cirka 20 procent av invånarnas inkomster till mat, i dag är vi nere i 13 procent. Vi köper mer mat än någonsin men till ett lågt pris.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/m ... atens-pris
Det handlar nog mest om prioriteringar och ointresse.
Jag har sett tabeller för försäljningen av mejeriprodukter och fett och de pekar alla uppåt.
Här med. Bönor har jag ätit fler av de senaste månaderna än under hela mitt tidigare liv, möjligen (men inte sannolikt). Det är jävligt billigt och godare om man blötlägger själv och då käkar jag det inte varje dag. Har alltid (oftast färska) grönsaker(som sägs vara så dyrt) till och äter lax nån gång i veckan. Förr åt jag knappt några grönsaker övht. Känner mig inte hungrig som jag kunde göra förr (åt gris nån gång i veckan och nu äter jag nästan allt kvällstid) men knappast tröttare heller, vilket är en stark indikation på att jag får i mig energin jag behöver. Protein tror jag är svårt att få för lite av bara man käkar tillräckligt kolisar.Selma skrev:Jag tänkte detsamma. Hembakat bröd, morötter, potatis, ärtor, bönor, kålrot och mjölk är gräsligt dyrt. Jag måste hitta billigare alternativ om jag ska kunna spara pengar. Tacksam för tips.
Parvlon skrev:Och det finns något som kallas FLUM. Han skrev att "staten har bestämt". Bestämmande är en medveten handling.Zombie skrev:Alltså, det behöver inte vara en enstaka lag. Det behöver inte vara lagar alls. Det behöver inte ens vara medveten ond avsikt. Det finns saker som kallas samverkande faktorer, det finns oavsedda effekter, klass- och annan blindhet och så vidare.
Vad jag menar med "staten har bestämt" är alltså följande: Min mamma har en Skada som gör att hon inte kan arbeta som fabriksarbetare eller liknande. Hon kan inta lyfta tynga saker, hon kan knappt hålla armarna ovanför huvudet utan att det ger henne migrän dagen efter såpass att hon kräks och inte kan röra sig ur sängen.
Det finns väldigt få arbetsgivare beredda att anställa en sådan person. Än mer eftersom arbetsförmedlingen är lite snåla med att dela ut jobb som passar. Så när hon äntligen hittar ett jobb hon trivs med som passar henne. Då finns det bestämmelser att hon inte får jobba kvar eftersom man måste "ha redan varit en del av systemet" vilket leder till att städerskan får hennes jobb och hon blir sparkad, jobblös och till slut hamnar på fas3. Det är något staten mer eller mindre bestämde.
Dessutom är jag en hon. Och jag ogillar att du utgår ifrån att alla son inte har jobb och är fattiga är Lata för det är fan inte sant.
- TechnoDrop
- Anslöt: 2011-11-27
TechnoDrop skrev:Parvlon skrev:Och det finns något som kallas FLUM. Han skrev att "staten har bestämt". Bestämmande är en medveten handling.Zombie skrev:Alltså, det behöver inte vara en enstaka lag. Det behöver inte vara lagar alls. Det behöver inte ens vara medveten ond avsikt. Det finns saker som kallas samverkande faktorer, det finns oavsedda effekter, klass- och annan blindhet och så vidare.
Vad jag menar med "staten har bestämt är alltså följande: Min mamma har en Skada som gör att hon inte kan arbeta som fabriksarbetare eller liknande. Hon kan inta lyfta tynga saker, hon kan knappt hålla armarna ovanför huvudet utan att det ger henne migrän dagen efter såpass att hon kräks och inte kan röra sig ur sängen.
Det finns väldigt få arbetsgivare beredda att anställa en sådan person. Än mer eftersom arbetsförmedlingen är lite snåla med att dela ut jobb som passar. Så när hon äntligen hittar ett jobb hon trivs med som passar henne. Då finns det bestämmelser att hon inte får jobba kvar eftersom man måste "ha redan varit en del av systemet" vilket leder till att städerskan får hennes jobb och hon blir sparkad, jobblös och till slut hamnar på fas3. Det är något staten mer eller mindre bestämde.
Dessutom är jag en hon. Och jag ogillar att du utgår ifrån att alla son inte har jobb och är fattiga är Lata för det är fan inte sant.
Det är just sådant som gör systemet så obegripligt. Att man sliter ut folk som helt uppenbart inte klarar av/orkar med vissa arbeten, medan många som kan och orkar står utanför och är sysslolösa. Det är att stjäla av din mors hälsa och att kassera frisk arbetskraft.
Jag gillar inte LAS i sin nuvarande form heller, eftersom den lagen inte tar hänsyn till andra än friska, fast anställda...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Ok, det låter inte som en vettig yrkeskarriär för en med stora fysiska problem. Inte låter det som regeringens fel heller, men mer som att arbetsgivaren skulle hittat nått annat skäl för att sparka henne om inte denna lag(?) fanns. Konkurrens i arbetslivet har funnits lika länge som det funnits arbetare. Jag vet inte varför du fått för dig att jag bara tycker att arbetslösa och fattiga är lata. Jag säger att människor är lata i sin natur. Det gäller rika och arbetsnarkomaner oxå, fast de visar det på olika sätt. Vi kan kalla det en åsikt.TechnoDrop skrev:Vad jag menar med "staten har bestämt" är alltså följande: Min mamma har en Skada som gör att hon inte kan arbeta som fabriksarbetare eller liknande. Hon kan inta lyfta tynga saker, hon kan knappt hålla armarna ovanför huvudet utan att det ger henne migrän dagen efter såpass att hon kräks och inte kan röra sig ur sängen.Det finns väldigt få arbetsgivare beredda att anställa en sådan person. Än mer eftersom arbetsförmedlingen är lite snåla med att dela ut jobb som passar. Så när hon äntligen hittar ett jobb hon trivs med som passar henne. Då finns det bestämmelser att hon inte får jobba kvar eftersom man måste "ha redan varit en del av systemet" vilket leder till att städerskan får hennes jobb och hon blir sparkad, jobblös och till slut hamnar på fas3. Det är något staten mer eller mindre bestämde.Dessutom är jag en hon. Och jag ogillar att du utgår ifrån att alla son inte har jobb och är fattiga är Lata för det är fan inte sant.
Parvlon skrev:Nog fel tråd för det. Detta verkar vara en sån man klagar i. Enklare att hitta saker att klaga på iaf. Saker som är bra tar man för givet.
Jag har levt med ett barn med svår dyslexi i över 30 år och kämpat som en galning hela tiden för hans rättigheter. Bara för att jag gjorde extraordinära insatser och har både intelligens och lite synskhet så kunde jag till sist överlista systemet och få fram en arbetsmarknadsutbildning. Då fick "idioten" äntligen chans att visa att han kunde klara av en praktisk utbildning och ett praktiskt jobb, med normal lön. Jag vet inte om det finns en enda unge till i detta land som gått visstid på gymnasiesärskolan som nått så långt?
Idag är dessa möjligheter spärrade för dem som stämplats "funktionshindrade". Det har AF meddelat. De sa att lärlingsutbildningar finns men mest i andra städer långt borta (så - give up!)
Parvlon: Man får reagera + agera. Att bara reagera men aldrig agera är fel.
När min grabb dök ned på AF igen trodde jag att de skulle kolla upp andra yrken, inte skicka iväg honom som attraktiv lönebidragsslav igen. Vad blir man om man tvättar lastbilar?
Han ska titta på jobbet imorgon (han är strategisk) för att sedan tacka nej.
Detta företag vill ha slavar. De vill inte betala för ett sånt skitjobb. Att ha gratis arbetskraft några månader och sedan nästa slav och nästa - det är ju toppen! Vilka företag kan motstå ett sådant system? Därmed försvinner alla de enkla jobben. Förr kunde man ha fått en hyfsad lön även för "skitjobb".
Henkkalexi skrev:Jag gillar inte LAS i sin nuvarande form heller, eftersom den lagen inte tar hänsyn till andra än friska, fast anställda...
Hur menar du då? LAS innebär b l a "först in, sist ut". Denna lag skyddade äldre, erfarna arbetare. Nu kastas dessa allt oftare ut. Är man 58 så har man ingen chans att skaffa nytt jobb och absolut inte nytt yrke.
De avskedanden jag nyss bevittnade på sonens arbetsplats innebar att de äldsta fick gå och även en kille med vissa psykiska problem som jobbade 75 %. Arbetsgivaren hade vid en kontakt jag tog gett utlopp för sin enorma vrede mot den här killen för att han inte hade berättat att han haft en olycklig uppväxt och kom från skilsmässohem (!?). Man måste berätta om ALLA sina handikapp när man söker jobb skrek arbetsgivaren. Så det klart att den killen rök vid sammanslagningen med ett danskt företag.
Han var INTE sist in. Sist in var några polacker, men de tog snabbt andra jobb. De är ju också efterfrågade, eftersom de jobbar för låglöner.
Min grabb var bland de sista in. Men, efter en del uppsägningar fick han erbjudande om att återkomma efter lågsäsongen. (slimmade organisationer)
Men vi insåg att detta var rätt tillfälle att utbilda sig till något annat, mindre giftigare.
"Ta ett annat jobb" är en otidsenlig klyscha. Det finns inga "jobb".
Men det ska finnas omskolningsmöjligheter och alternativa utbildningar till bristyrken.
Jag ser med bävan fram mot den dag då en vän med allvarliga psykiska problem och förstörd rygg ska ut och "jobba". Utförsäkringen ledde till cancer. De bara väntar på att läget ska bli tillräckligt stabilt innan de kastar ut henne i slaveriträsket.
![Smilie :-)096](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/PDT_bur2.gif)
Hej Debbido, jag ville bara säga igen hur mycket jag uppskattar dina inlägg och hoppas du och sonen lyckas överlista slavdrivarna så att han får ett riktigt jobb.
![Hug :-)Hug](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_hug.gif)
Debbido, jag gillar inte LAS eftersom ålder inte behöver någonting att göra med hur väl man kan och sköter sitt jobb. Den erfarenheten har jag gjort alltför många gånger inom vården, att 50-plussarna gått för länge på sin arbetsplats och visar dåligt med tålamod med sina patienter, ovilja att ta till sig ny kunskap och i största allmänhet tycker det är jättebra med vikarier så länge de ställer upp exakt när det passar de ordinarie anställda...
LAS i sin nuvarande form gör att fel människor är kvar på fel arbetsplatser. Det är inte i alla yrken som långt antal år på arbetsplatsen är ett tecken på att man kan och sköter sitt jobb.
LAS i sin nuvarande form gör att fel människor är kvar på fel arbetsplatser. Det är inte i alla yrken som långt antal år på arbetsplatsen är ett tecken på att man kan och sköter sitt jobb.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Lakrits skrev:Jag förstår vad ni syftar på, men tycker inte om att begreppen slav och slaveri används som det görs i den här tråden.
Vi har riktiga slavar i Sverige, kvinnor och barn (pojkar och flickor) som har lurats/tvingats hit och bjuds ut till prostitution av skrupelfria människor.
Vad man än tycker om dagens arbetsmarknadspolitik, så kan också de fattigaste och sjukaste bland oss på forumet fortfarande kalla oss mer eller mindre fria. Kämpa för bättre villkor, rösta och basunera ut ert missnöje.
Allting är relativt. Det jag talar om är Svensk politik förd under de senaste 70 åren typ. Jag jämför inte dagens arbetsvillkor med de i Kina eller Thailand. Jag snävar av ämnet för att det annars blir för stort. Tråden handlar om de jordbävningsliknande förändringar som skett i vårt land bara under de senaste 15 åren, eller 10.
Ordet slav är inte vedertaget i dessa sammanhang eftersom de moderna slavarna får betalt i pengar. Men - jag jämför nu med slavar under mer drägliga förhållanden, som fått mat (inte pengar), en bostad (utan att betala hyra) och kläder (utan att shoppa på myrorna). Vad är den reella skillnaden i detta? Jag jämför med äldre dagars träldom och då fanns ju inga moderna bostäder, varma bostäder med rinnande vatten etc. Om en modern slav får pengar som bara räcker till det jag nämnde så är frågan hur mycket större han står i rang i trälen? Visst kan han gå ut ur alla system och bli helt fri och helt inkomstlös - men hur ska han då fixa sin försörjning. Jobba svart. Men hur blir det då med pensionen?
Psykisk misshandel förekommer och i viss mån fysisk - när arbetsgivare skiter i alla lagar. En "slav" satt på en stol året runt utan att han fick göra någonting. Hur känns det för självkänslan? Den knäcks!
Min egna slav-son har inte vågat säga pip angående de j-a billackeringar han varit på som inte följt en enda säkerhetsföreskrift angående generella utsug, centraldammsugare, säkerhetsdörrar etc. Han blev exponerad för enorma giftmängder och led svårt och blev sjuk - för att få den där praktiken på 5 år som behövs innan man är färdig hantverkare. Han jobbade 60 tim i veckan. Annars - sparken! Han gjorde som arbetsgivaren ville eftersom ingen anställer någon utan "FEM ÅRS ERFARENHET".
Hans liv är delvis förstört. Om han kan delvis kan återhämta sig vet ingen. Men jag vet att han offrade sig på Mammons altare, i ett land där alla utan fem års erfarenhet av ett visst yrke gör vad som helst för att få och behålla jobb. Fackliga bestämmelser gäller inte idag för ungdomar. 30 % arbetslöshet. Klagar de så kastas de ut i kylan.
Jag gick så långt som att ringa facket. Men den gubben visste ingenting om de regler som gäller och kunde inte se skillnad på utsug och värmefläkt. Jag hade regelverket klart för mig men fackgubben kunde ingenting. Därför ringde jag Arbetsmiljöverket men Alliansen hade tagit bort de flesta av inspektörerna så de kunde inget göra. Det är företagarnas marknad.
Jag tycker synd om traffickingoffer m fl men det är inte trådens ämne. Du talar om ej svenska medborgare som lever under inhumana omständigheter och är fångade. De kanske inte ens får mat särskilt ofta. Jag talar om det NYA slaveriet bland svenska medborgare.
Du säger att vi är FRIA. Kan du definiera det lite bättre beträffande en svårt manodepressiv person med förstörd rygg och cancer vars sjukersättning dras in? Hon ska sedan gå och arbeta på något ställe varje dag upp till heltid med att sortera skruvar. Hon får några tusenlappar som räcker till en möglig etta och gröt, ev mediciner. Hon blir kanske galen och tar sitt liv eller dör av cancern. På vilket sätt är hon FRI? Definiera ordet FRI! Hon piskas ju bildligt till något hon inte klarar, under stora våndor, ev tills hon stupar.
Menar du att vi bor i en verklig demokrati för att vi har Aspergerforum och en egen blogg, för att vi skriver insändare och demonstrerar? När har detta kunnat förändra några politiska beslut de senaste åren? Uddevalla har demonstrerat så ofta och skrivit hela böcker i tidningen utan att kunna förhindra partiell nedläggning av ett sjukhus som scervade hela norra Bohuslän med enorma mängder turister. NÄL har anmält sig själv till Socialstyrelsen. Vi har folkomröstat om att inte bebygga stadens rekreationsområde. Efter några år byggde de ändå!
VI HAR EN SKENDEMOKRATI I SVERIGE - INGEN VERKLIG DEMOKRATI! Du kan rösta på höger eller vänsterblocket, fast de verkliga besluten fattas ju i Bryssel, även på detaljnivå.
Läs FN:S deklaration gällande de mänskliga rättigheterna för funktionshindrade och du kommer att inse att nästan ingenting av detta efterföljs av Sverige! Jag kan paragraf efter paragraf visa att Sverige INTE följer de demokratiska spelreglerna här.
(Ursäkta att jag är heligt VRED, inte på dig utan på samhället.)
Henkkalexi skrev:Debbido, jag gillar inte LAS eftersom ålder inte behöver någonting att göra med hur väl man kan och sköter sitt jobb. Den erfarenheten har jag gjort alltför många gånger inom vården, att 50-plussarna gått för länge på sin arbetsplats och visar dåligt med tålamod med sina patienter, ovilja att ta till sig ny kunskap och i största allmänhet tycker det är jättebra med vikarier så länge de ställer upp exakt när det passar de ordinarie anställda...
Om 50-plussarna inte sköter sitt jobb, så är det arbetsgivarens sak att ta dem i örat. Klarar inte ledningen det, så är frågan om de klarar av att öht bestämma vilka som ska gå och vilka som ska stanna kvar. Det kan bli de som smörar för chefen som stannar kvar, och de som vill ha förbättrad arbetsmiljö och förbättringar för patienterna (dvs bråkstakarna!) som får gå. Likaså får förstås de med sämre hälsa gå.
Nej, ingenting blir bättre om LAS avskaffas. Snarare borde den förbättras, nu finns det så många undantag att det i realiteten inte finns någon riktig trygghet. Enda tryggheten är att bli omtyckt av chefen.
För många år sen när jag fortfarande jobbade kom min chef upplivad tillbaka från något möte för chefer. Nu skulle det bli ändringar, facket skulle få mindre att säga till om. Och han fick rätt.
Iridia skrev:Hej Debbido, jag ville bara säga igen hur mycket jag uppskattar dina inlägg och hoppas du och sonen lyckas överlista slavdrivarna så att han får ett riktigt jobb.
TACK TACK!
Han blev ju muppklassad direkt pga diagnos. Handläggaren trodde visst att man blev proffsig billackerare på en dag, så hon skickade muppen till ett lastbilsföretag där han skulle lära sig att sopa golvet och sortera skruvar. (Förmodligen handläggarens) Han gick dit av strategiska skäl, med en annan handläggaren.
Nå - FÖETAGAREN VÄGRADE TA EMOT SONEN EFTERSOM HAN VAR EN "ÖVERKVALIFICERAD MUPP!"
![Laughing :lol:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_lol.gif)
Nu hoppas jag att myntet ramlar ned hos den imbicille handläggaren eftersom det finns vittne till händelsen. Jag får nog skicka alla hans meriter i repris, så hon fattar.
Hon tror att autister är idioter. Hon vet inget om att vi kan ha superstarka sidor också.
Jag vill bara att AF ska låta sonen få vara ifred så länge han har den höga A-kassan och medan uppstarten av kompisens företag äger rum. Om det funkar så ber vi att s. blir anställd med lönebidrag. För ca 8000 kr kan man avlöna en "mupp" med 20 000. Bra va! Lönebidrag är bra om de kopplas till Riktiga Jobb.
Henkkalexi skrev:Debbido, jag gillar inte LAS eftersom ålder inte behöver någonting att göra med hur väl man kan och sköter sitt jobb. Den erfarenheten har jag gjort alltför många gånger inom vården, att 50-plussarna gått för länge på sin arbetsplats och visar dåligt med tålamod med sina patienter, ovilja att ta till sig ny kunskap
Man ska kunna sparka den som bevisligen inte sköter sitt jobb. Men de flesta sköter det och när de nu sparkas vid 58 så har de inte en chans att "ta annat jobb" eller att omskola sig (kan ej få studielån, eller annat). De är chanslösa. Det är grymt att sparka dem. De behöver anställningstrygghet. Jag nämnde att i den nya danska modellen sparkas även yngre som har någon liten defekt och inte orkar jobba heltid.
Bara de starkaste och evigt unga får vara kvar på den ordinära arbetsmarknaden. Resten får jobba för ett socialbidrag.
Kineser eller robotar har tagit över "jobben". De som finns kvar reas ut till bidragstagare. Anställningar till höga poster finns kvar – and as usual THE WINNER TAKES IT ALL!
http://www.youtube.com/watch?v=OuJl1T-trLw
Debbido skrev:Henkkalexi skrev:Debbido, jag gillar inte LAS eftersom ålder inte behöver någonting att göra med hur väl man kan och sköter sitt jobb. Den erfarenheten har jag gjort alltför många gånger inom vården, att 50-plussarna gått för länge på sin arbetsplats och visar dåligt med tålamod med sina patienter, ovilja att ta till sig ny kunskap
Man ska kunna sparka den som bevisligen inte sköter sitt jobb. Men de flesta sköter det och när de nu sparkas vid 58 så har de inte en chans att "ta annat jobb" eller att omskola sig (kan ej få studielån, eller annat). De är chanslösa. Det är grymt att sparka dem. De behöver anställningstrygghet. Jag nämnde att i den nya danska modellen sparkas även yngre som har någon liten defekt och inte orkar jobba heltid.
Bara de starkaste och evigt unga får vara kvar på den ordinära arbetsmarknaden. Resten får jobba för ett socialbidrag.
Kineser eller robotar har tagit över "jobben". De som finns kvar reas ut till bidragstagare. Anställningar till höga poster finns kvar – and as usual THE WINNER TAKES IT ALL!
Att vara ung är ingen merit på arbetsmarknaden, det kan jag lova. Man har ingen erfarenhet och lyckas heller inte få den, eftersom LAS skyddar äldre.
Jag är tjugoåtta år nu, och har äntligen fått en årslång anställning, men när det vägde mellan mig och en äldre praktikant, så ville AMS egentligen att jobbet skulle gå till henne "eftersom hon är äldre och har svårare att få jobb". Jag är väldigt glad att mina arbetsgivare såg att jag gjorde jobbet bättre och gick på det istället för att åldersdiskriminera för att vara snälla.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Återgå till Studier och arbetsliv