Räkna med er själva...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Räkna med er själva...

Inläggav Kimmelie » 2012-01-01 21:16:56

Henkkalexi skrev:Jag har enbart vänt mig emot att så många här verkar förminska sig själva...

Hur vet du att de förminskar sig själva? De kanske - för tillfället - inte har de förmågor de skriver att de inte har. (Eller vad det nu handlar om, rent allmänt.)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:20:56

Kimmelie skrev:
Henkkalexi skrev:Jag har enbart vänt mig emot att så många här verkar förminska sig själva...

Hur vet du att de förminskar sig själva? De kanske - för tillfället - inte har de förmågor de skriver att de inte har. (Eller vad det nu handlar om, rent allmänt.)

Jag menar att många kanske ser sig som sämre än de är, inget annat. Läs första inlägget igen.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Iridia » 2012-01-01 21:24:35

Henkkalexi skrev:Du kan också läsa igenom tråden igen så ser du att jag inte startat den för att gnälla på andra...

Du har gnällt en hel del på kullan, och du gnällde i startinlägget på attityden hos många här. "Självömkan" och "självgodhet" var ditt omdöme. Det lär nog inte vara såna etiketter som får någon att må bättre och få bättre självförtroende.

Om du söker på Dunderbar så kan se hur bra det brukar hjälpa att komma med hurtfriska uppmaningar här. :wink:
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:26:12

Iridia skrev:
Henkkalexi skrev:Du kan också läsa igenom tråden igen så ser du att jag inte startat den för att gnälla på andra...

Du har gnällt en hel del på kullan, och du gnällde i startinlägget på attityden hos många här. "Självömkan" och "självgodhet" var ditt omdöme. Det lär nog inte vara såna etiketter som får någon att må bättre och få bättre självförtroende.

Om du söker på Dunderbar så kan se hur bra det brukar hjälpa att komma med hurtfriska uppmaningar här. :wink:

Hurtfriska uppmaningar? :?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Iridia » 2012-01-01 21:28:59

Henkkalexi skrev:
Iridia skrev:

Hurtfriska uppmaningar? :?

Tyvärr så gav det lite sånt intryck, även om du uppenbart menar väl.
Iridia

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:32:54

Iridia skrev:Tyvärr så gav det lite sånt intryck, även om du uppenbart menar väl.

Du måste inte vara räddande ängel åt alla som blir det minsta ifrågasatta...
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Iridia » 2012-01-01 21:35:51

Nej, jag vet. Ska seriöst försöka lägga av med det.

Mår inte så bra själv just nu. Skulle egentligen vilja skriva ett gnällinlägg men är inte behjälp av sympati och mina problem är inte av det slaget att goda råd hjälper heller. :(
Senast redigerad av Iridia 2012-01-01 21:37:16, redigerad totalt 1 gång.
Iridia

Inläggav Dagobert » 2012-01-01 21:36:08

Henkkalexi skrev:@Dagobert

Jag har inte haft för avsikt att ge mig på någons specifika situation. Jag har enbart vänt mig emot att så många här verkar förminska sig själva...

Jag vet, jag kände mig inte träffad, ville bara visa att viss självömkan kan vara befogad ibland, med mig själv som ett medelmåttigt exempel. Det finns förstås många som haft det mycket värre.

Jag ser mig nog inte som sämre än jag är, men samhället har stött bort mig. Två omskolningar (maskinreparatör och styr&reglerteknik) båda gångerna bäst i klassen. Mina talanger i detta område räknas dock inte eftersom jag kommer försent för ofta. Jag har pga detta blivit uppsagd från alla jobb; de vill hellre ha en odugling som kommer i tid. Inte längre nån idé att utveckla mina möjligheter.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:38:07

Iridia skrev:Nej, jag vet. Jag ska seriöst försöka lägga av med det.

Mår inte så bra själv just nu. Skulle egentligen vilja skriva ett gnällinlägg men är inte behjälp av sympati och mina problem är inte av det slaget att goda råd hjälper.

Ärlighet och klarsynthet vara längst.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2012-01-01 21:38:10

För min del fattar jag ungefär vad Henkkalexi var ute efter och ville komplettera och nyansera det, inte käfta/bjäbba/gnälla/säga emot. Kanske gäller fler som har kritiserat honom, vad vet jag. Det verkar i alla fall (delvis?) ha missuppfattats, och jag tror rent allmänt att det yr omkring en del missförstånd i sådana här situationer. Stackars mig. :P
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 21:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Iridia » 2012-01-01 21:39:26

Jovisst.
Iridia

Inläggav Hermione » 2012-01-01 23:59:04

Henkkalexi skrev:Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera de här funderingarna som jag har haft på sista tiden angående forumet. Jag kan börja med att lista upp två saker som ni gärna får ha i åtanke när ni läser mitt inlägg:

1. Forumet har varit väldigt bra för mig på många sätt och jag är glad över de många trevliga, raka, hjälpsamma och engagerande människor jag diskuterar med här. Blir alltid lika glad över att se hur många gör sitt bästa för att hjälpa och stötta varandra. Tycker det är guld värt.

2. Jag förringar inte någon annans problem och ser varken ner på de som fungerar sämre än jag, eller ser upp till dem som fungerar bättre än jag.

Det jag tycker mig ha märkt här, och reagerat med stor förvåning på, är hur det verkar finnas en bubbla av lika delar självömkan och självgodhet här. Jag förstår verkligen inte vad vi vinner på genom att hellre se våra begränsningar än våra möjligheter? Varför ska så många av oss med NPF känna oss mer utestängda från samhället än nödvändigt?

Jag är fullt medveten om att mina AS-poäng är låga, och att mina höga ADD-poäng sannolikt har gjort mig mer benägen att ta "risker" än om jag enbart haft AS, så självklart vet jag inte hur det är att enbart ha AS eller ADD/ADHD. Alla fungerar vi ju dessutom olika inom vårt spektrum också, men är det inte bättre att träna sig i att ta emot hjälp, söka lösningar och ta tillvara på varandras erfarenheter istället för att hänge sig åt hopplöshetstankar?

Att hjälpa varandra är ju mer än bara en "onlineklapp" på axeln och/eller söka sympati. Bara för att vi har svårt med förändringar så betyder det ju inte att vi är statiska, och bara för att vi har funktionshinder så innebär det ju inte att vi inte kan kompensera dem och hitta arenor för de områden där vi fungerar lika bra, eller bättre än andra.

Jag tror inte alls att enbart sympati från andra eller slopade krav på anpassning är till nytta för oss. Vi behöver också utmanas och känna oss självständiga, hitta sätt att använda våra styrkor och känna att vi duger och har något att komma med.

Vi har inte skapat världen, men vi måste fortfarande leva i den, och även om vi minimerar kontakten med det vi inte känner samhörighet med, så har vi ändå både skyldighet och rättighet att bidra med något både för vår egen och andras skull...

Trist att ett öppet och konstruktivt förslag ska bemötas med sådan misstänksamhet och småttighet. Jag är en av dem som blir rätt sänkt av "allt är skit jag ger fan i det här". Jag syftar inte på någon enskild medlem nu, det dyker upp lite här och där, i lite olika ordalag.

Jag kommer att tänka på ett ordstäv jag fångade upp någonstans:
Om du tror att du kan, så kan du,
om du tror att du inte kan, så får du rätt.

Det har hjälpt mig mycket på vägen genom livet och jag har ofta använt det i utbildningar och andra sammanhang. (Jag har rekryterat och utbildat telefonförsäljare i många år.)

Låt oss fortsätta den här diskussionen förutsättningslöst och delge varandra våra allra bästa föresatser, infallvinklar, erfarenheter och värme.

Tack Henkkan, för ännu ett bra initiativ.
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav segdeg » 2012-01-02 0:06:48

Bullshit

Edit: Donkey paj eller poh
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Dagobert » 2012-01-02 1:14:34

Egentligen vore det kanske bäst om vi sura åldringar höll oss ifrån den här tråden. Allvarligt.
Våra erfarenheter är till stor del ovidkommande, vi växte upp i ett annat samhälle med andra förutsättningar.

Man ska ta ut glädjen i förskott, annars blir det kanske inget av med det. :-)Happy
Dagobert

Inläggav Lakrits » 2012-01-02 3:04:14

Dagobert skrev:Man ska ta ut glädjen i förskott, annars blir det kanske inget av med det. :-)

Klokt skrivet.

Men problem har de flesta av oss i olika utsträckning, så när någon försöker hjälpa till skall man nog ta det som tecken på att den personen försöker vara snäll och inte patroniserande.

På Blodcentralen i Uppsala finns en sköterska som talar till mig som jag vore dum i huvudet. Trots att jag upprepade gånger har sagt att jag inte uppskattar det, så verkar hennes egen idé om vad autism innebär trumfa hennes förmåga att ta till sig vad jag och min assistent säger till henne. Men eftersom hon bara vill vara snäll och hjälpsam, så har jag bestämt mig för att låta henne fortsätta med sitt bebisprat. Jag börjar t.o.m. se det hela som en smula roande.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Dagobert » 2012-01-02 3:37:10

Lakrits skrev:Men problem har de flesta av oss i olika utsträckning, så när någon försöker hjälpa till skall man nog ta det som tecken på att den personen försöker vara snäll och inte patroniserande.

Jag tog det inte så heller. Mina inlägg var inte menade att snäsa av nån heller.
Men efter lite funderande kom jag fram till att det som mest stått i min väg är min sociala oförmåga och min höga korttidsfrånvaro på jobbet. Om jag tidigt hade fått hjälp med dessa båda svårigheter så hade mitt liv förmodligen sett helt annorlunda ut. Jag har egentligen klarat av det mesta jag gett mig på på egen hand genom livet.
Idag finns bättre möjligheter att få hjälp, och mina dåliga erfarenheter av ett äldre system är därför ovidkommande i den här tråden, som sagt. :-)Happy
Dagobert

Inläggav Iridia » 2012-01-02 3:55:20

Jag kände i alla fall igen mig i ditt inlägg, särskilt idag då jag för ovanlighetens skull känt mig jättedeppig och ifrågasatt om jag någonsin kommer kunna överkomma mina begränsningar och åstadkomma något av värde. :-)004

Sen blev jag ännu ledsnare än jag redan var när ingen verkade bry sig om det jag skrev om olika typer av behov och empati. :cry:

Och när jag ändå kände mig under isen passade jag på att tänka allt negativt jag kunde komma på och tycka jättesynd om mig själv. Ska man må dåligt kan man lika gärna passa på att göra det ordentligt. :wink:

Men jag menade inget illa med mina inlägg heller.

:-)Hug till Henkkalexi och alla i tråden
Iridia

Inläggav Zombie » 2012-01-02 3:58:36

Det vet du väl att kloka inlägg ofta får stå obesvarade. Folk nickar väl med huvudet i byxfickan får man hoppas. ;)
:-)Hug
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Iridia » 2012-01-02 4:02:36

Tack, det var snällt sagt. :-)Hug tillbaka
Iridia

Inläggav Bali » 2012-01-02 7:17:43

Iridia skrev:Jag kände i alla fall igen mig i ditt inlägg, särskilt idag då jag för ovanlighetens skull känt mig jättedeppig och ifrågasatt om jag någonsin kommer kunna överkomma mina begränsningar och åstadkomma något av värde. :-)004

Sen blev jag ännu ledsnare än jag redan var när ingen verkade bry sig om det jag skrev om olika typer av behov och empati. :cry:

Och när jag ändå kände mig under isen passade jag på att tänka allt negativt jag kunde komma på och tycka jättesynd om mig själv. Ska man må dåligt kan man lika gärna passa på att göra det ordentligt. :wink:

Stor :-)Hug och varm tanke till dig, Iridia! Använd dem (eller inte) precis efter eget behov. :-)154
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-02 8:46:52

Dagobert skrev:
Lakrits skrev:Men problem har de flesta av oss i olika utsträckning, så när någon försöker hjälpa till skall man nog ta det som tecken på att den personen försöker vara snäll och inte patroniserande.

Jag tog det inte så heller. Mina inlägg var inte menade att snäsa av nån heller.
Men efter lite funderande kom jag fram till att det som mest stått i min väg är min sociala oförmåga och min höga korttidsfrånvaro på jobbet. Om jag tidigt hade fått hjälp med dessa båda svårigheter så hade mitt liv förmodligen sett helt annorlunda ut. Jag har egentligen klarat av det mesta jag gett mig på på egen hand genom livet.
Idag finns bättre möjligheter att få hjälp, och mina dåliga erfarenheter av ett äldre system är därför ovidkommande i den här tråden, som sagt. :-)Happy

Klart att dina erfarenheter inte är ovidkommande, Dagobert!
Hur skulle det se ut som om vi mellan tjugo och trettio inte fick höra något om äldres erfarenheter? Jag snackar ofta med min mormor om hur hon hade det, just för att vi 80-talister, precis som 20- och 30-talisterna har liknande erfarenheter av att inte ha samma valfrihet som ex. min föräldrageneration.

Du ska visst räkna med det du kan och vet, Dagobert. För min del skulle det iallafall vara intressant att få veta något om hur det äldre systemet funkade och höra från äldre NPF:are om hur det såg ut förr.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-02 8:56:11

Iridia skrev:Jag kände i alla fall igen mig i ditt inlägg, särskilt idag då jag för ovanlighetens skull känt mig jättedeppig och ifrågasatt om jag någonsin kommer kunna överkomma mina begränsningar och åstadkomma något av värde. :-)004

Klart du inte menade något illa, Iridia och jag håller förstås med dig om att alla har olika behov. Min sambo är exempelvis väldigt känslig för krav just nu och då funkar det inte alltid med raka råd, så jag är helt inne på att man måste försöka bemöta människor utifrån den situation de befinner sig.

Jag har haft återkommande depressioner i åratal, så det där med att tänka negativt är jag expert på själv. Det är inget man ska lasta sig själv för, bara hålla i åtanke att det inte ger en helt rättvis bild av tillvaron.

Samma sak gäller att enbart se positivt på allt. Det är också väldigt osunt, för det är då man riskerar att köra slut på sig själv, missa varningstecken osv.

Jag tror på att:

1. Vara medveten om sina styrkor.
2. Vara medveten om sina problem.
3. Ha viljan att hantera dem så bra det går.
4. Ha tålamod med sig själv.
5. Inte sätta för höga eller för låga mål.
6. Ta emot den hjälp man kan få.
7. Ge den hjälp man kan ge.
8. Ge och ta emot respons.
9. Söka praktiska idéer och lösningar.
10. Söka emotionellt stöd och ge sig själv tid och rätt att bara få ha det roligt och lugnt när det går.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Kimmelie » 2012-01-02 10:30:07

Iridia skrev:Sen blev jag ännu ledsnare än jag redan var när ingen verkade bry sig om det jag skrev om olika typer av behov och empati. :cry:

Jag skrev att jag höll med och att det var bra skrivet... Jag har bara inte så mycket ork att skriva, därför blir mina inlägg ofta väldigt korta.
:-)Hug
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav calima » 2012-01-02 10:50:09

Hermione skrev:Trist att ett öppet och konstruktivt förslag ska bemötas med sådan misstänksamhet och småttighet. Jag är en av dem som blir rätt sänkt av "allt är skit jag ger fan i det här". Jag syftar inte på någon enskild medlem nu, det dyker upp lite här och där, i lite olika ordalag.

+1

Jag har träffat ett par 50+ med AS- diagnos som anser att man inte skall ställa någon diagnos före vuxen ålder och det för att en diagnos kan hämma personer.
"Det då klarar inte jag, jag har ju AS" liksom.

Jag förstår hur de tänker och ibland är jag benägen att hålla med. Jag hade nog själv varit frestad många gånger att "skylla" på diagnosen för att slippa jobbiga situationer, som af besök tex.
Och risken finns att man ställer alltför låga/fel krav på barn/ungdomar med diagnos.
Den erfarenheten har jag själv med mitt barn. Så fort han fick sin diagnos försvann många krav från skolan och de dumheter han gjorde ville de släta över med just att han hade diagnos.
Jag blev förbannad. Ungen är högintelligent och den intelligensen skall tas tillvara, och han måste lära sig själv hur han gör det.
Eftersom han förhoppningsvis skall funka i den här världen måste han lära sig att ta ansvar för det han gör, ta egna initiativ, lära sig sina styrkor och kunna hantera sina svagheter.
Allt inom ramen för hans funktionshinder naturligtvis.
Han kommer aldrig att "komma någon vart" om han bara ser hinder, stryks medhårs och får en massa medlidande och lär sig självömkan.

Jag vill aldrig han anpassar sitt liv efter de begränsningar autismen sätter.

Jag vill att han lär sig sina styrkor och anpassar tillvaron efter vad han kan, förmår, vågar och vill.
Inte efter vad han inte kan!
Attitydsmässigt är den skillnaden mycket stor.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in