Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav heppo » 2012-01-01 20:49:17

Jag är rätt enkel i detta sammanhang - jag tenderar att hålla mig till den enkla folkliga etiketten.
Och när den officiella överstatliga skiljer sig från den folkliga så anser jag det självklart att den bör återbördas till den folkliga i de flesta fall.

Man bör nog undvika att ha flera betydelser för samma ord i språket! - då är det nog bättre att till exempel använda latin!
Senast redigerad av heppo 2012-01-01 20:54:08, redigerad totalt 2 gånger.
heppo

Anslöt: 2011-12-13

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:50:23

Henkkalexi skrev:Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är fortfarande inte samma sak.

Men lille vän … Ältar du fortfarande det? Använd din tämliga kompetens till annat, så släpper vi den här icke-frågan.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:51:18

heppo skrev:Jag nog rätt enkel i detta sammanhang - jag tenderar att hålla mig till den enkla folkliga etiketten.
Och när den officiella överstatliga skiljer sig från den folkliga så anser jag det självklart att den bör återbördas till den folkliga i de flesta fall.

Jag är tvärtom. Det beror på att folk i allmänhet är tämligen ointelligenta.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:52:56

Lakrits skrev:
Henkkalexi skrev:Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är fortfarande inte samma sak.

Men lille vän … Ältar du fortfarande det? Använd din tämliga kompetens till annat, så släpper vi den här icke-frågan.

Ja, hjärtat. Understundom händer det att även jag ältar saker. Jag förstår att det kommer som en fullkomlig överraskning för dig.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-01 20:54:28

Nä det är sant. Utvecklingsstörningen är vid AS en onormalt utvecklad kognition. Det leder till att man är funktionsnedsatt.

Så man kan säga att utvecklingsstörningen är jultomten och funktionsnedsättningen ett barn som får ett mjukt paket.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2012-01-01 20:56:11, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav heppo » 2012-01-01 20:55:33

Henkkalexi skrev:
Lakrits skrev:

Ja, hjärtat. Understundom händer det att även jag ältar saker. Jag förstår att det kommer som en fullkomlig överraskning för dig.

LOL - Ni är båda mycket skickliga o roliga - More more!
Senast redigerad av heppo 2012-01-01 21:00:12, redigerad totalt 1 gång.
heppo

Inläggav heppo » 2012-01-01 21:08:17

Med risk att det går överstyr, känns denna tråd redan fyndigare än den retro-aktuella "Semesterresan"
heppo

Inläggav slackern » 2012-01-01 21:13:31

Henkkalexi skrev:
Lakrits skrev:Konstigt att de missade det ;)

Det finns koder som anges för att andra inom vården skall kunna ringa in vad det handlar om. De koderna är själva diagnosbeskrivningen, inte vad din läkare skrev.

Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är fortfarande inte samma sak.

Så jag ställer min fråga igen vilken kod fick du efter AS i din utredning? Eller har de skrivit någon kod till ett sjukintyg till FK eller till habliteringen?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:23:36

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:
Lakrits skrev:Konstigt att de missade det ;)

Det finns koder som anges för att andra inom vården skall kunna ringa in vad det handlar om. De koderna är själva diagnosbeskrivningen, inte vad din läkare skrev.

Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är fortfarande inte samma sak.

Så jag ställer min fråga igen vilken kod fick du efter AS i din utredning? Eller har de skrivit någon kod till ett sjukintyg till FK eller till habliteringen?

Min journal tänker jag inte citera här och det enda jag vänder mig emot är att benämnas som utvecklingsstörd eftersom jag alltid associerat det med begåvningshandikapp.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav slackern » 2012-01-01 21:28:39

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:

Min journal tänker jag inte citera här och det enda jag vänder mig emot är att benämnas som utvecklingsstörd eftersom jag alltid associerat det med begåvningshandikapp.

Du behöver inte citera bara skriva ner ICD-10 koden. Då är det du som associerar fel och borde vara glad över att få ökad kunskap och förståelse. Så att du kan gå vidare med ditt liv mindre traumatiserad.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2012-01-02 0:40:30

Selma skrev:
kullan skrev:Om vi skulle va utvecklingsstörda så undrar jag varför så många fixar ett vanligt jobb på heltid dessutom. Hade vi haft utvecklingstöning så skulle ju ingen med AS kunna jobba med nåt annat än att sortera skruvar på ett dagcenter.

Hur många är det som "fixar ett vanligt jobb på heltid"? :?

Jag gjorde det en gång. Men jag tror att det är en minoritet av oss som fixar det tills den vanliga folkpensionen.

Här är en omröstning om det: hur-manga-av-er-har-har-ett-ordinarie-jobb-omrostning-t6892.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in