Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 19:58:40

Zombie skrev:I frågan om att undvika eller omdefiniera fackbegreppet har jag inte sagt vad jag tycker såvitt jag minns; men jag vet av erfarenhet att den dumma allmänhetens (bäst att lägga till :-)040 ) tolkning av en term som med eller utan fackfolkets förskyllan har sjunkit ner till deras nivå kan ställa till riktiga problem för en, hos folk man inte kan bara strunta i, och de erfarenheterna verkar du i stort sett ha förskonats från.

Nja, förskonats har jag inte, men jag har (oftast) förmågan att säga ifrån när det händer.

Du blandar ihop Ingrid Marie med Cox Orange här. Nej, man kan inte strunta i en feltolkning eller sammanblandning av begrepp. Men fackbegreppen finns där av en anledning och är ofta så väl definierade som möjligt för att säkerställa stringens och exakthet i tal och skrift riktat till andra fackmänniskor. Men istället för att byta ut det ramverk som begreppen tillhandahåller, så bör man istället antingen 1) byta ut det folkliga begreppet om fackbegreppet missförstås, eller 2) från fackmannahåll vara bättre på att kommunicera med allmänheten (tredje uppgiften, populärvetenskap, etc.) så att man på den vägen ser till att begreppet används och diskuteras på rätt sätt.

Att börja blanda in nya ord och uttryck i både folkligt och fackmannamässigt ordbruk samtidigt, är sällan bra. Se på genusforskningen och den röra av begrepp som förekommer och som ingen egentligen vet hur man skall använda.

Håll vetenskapen torr och opersonlig! (Då trivs jag bättre.)
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:00:37

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:
sugrövmanövern skrev:Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.

Som jag skrev tidigare: Sedan är det upp till var och en om man berättar det eller inte (att man är utvecklingsstörd).

Men har man berättat att man har Aspergers syndrom har man indirekt berättat att man är utvecklingsstörd - har en genomgripande störning i utvecklingen.

Problemet är att utvecklingsstörning och begåvningshandikapp klumpas ihop till en och samma, och jag har inte lust att bli bemött som intellektuellt handikappad när jag i själva verket är högbegåvad.

Men se det positiva istället. Igår hävdade du hårdnackat att AS inte var en utvecklingsstörning. Idag känner du till att så är fallet. För nu har du kunskapen hur du ska förklara hur det ligger till istället för att göra bort dej och hävda att så inte alls är fallet. Så jag tycker med dom kunskaperna du har idag så slipper du framstå som förståndshandikappad och istället kunna förklara hur det faktiskt ligger till.

För mig har begåvningsstörning och utvecklingsstörning alltid varit synonymer. Jag har arbetat i åratal i vården, bland annat med personer med "ospecificerad utvecklingsstörning" och de har samtliga haft IQ under strecket för mental retardation.

Jag har inte alls ändrat ståndpunkt, men jag uttryckte mig otydligt. Oavsett om du och andra nu inte lägger in mental retardation i begreppet utvecklingsstörning, så klumpas det ändå ihop och i min utredning finns inte ett ord om någon mental retardation, så jag vill inte bli benämnd som utvecklingsstörd för det skulle vara fullkomligt förödande för mig.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Selma » 2012-01-01 20:05:02

kullan skrev:Jag har aldrig jobbat mindre än heltid. För mig fanns det inget alternativ än heltid innan jag fick min diagnos. Och hade jag fått ett jobb som var anpassat till mina förhållande eller mina intressen så skulle jag jobba heltid igen. Så på arbetsmarknaden anser jag mig själv vara heltidare.

Slutade du att jobba på grund av diagnosen eller var det tvärtom?
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav kullan » 2012-01-01 20:09:30

Selma skrev:
kullan skrev:Jag har aldrig jobbat mindre än heltid. För mig fanns det inget alternativ än heltid innan jag fick min diagnos. Och hade jag fått ett jobb som var anpassat till mina förhållande eller mina intressen så skulle jag jobba heltid igen. Så på arbetsmarknaden anser jag mig själv vara heltidare.

På min ort fanns det ingen arbetsgivare som varken kunde eller ville anpassa arbetet efter mina krav så därför vart jag utdömd på arbetsmarknaden. det är därför jag idag har sjukersättning fullt ut. Men när jag kommer till Norrköping tänker jag börja jaga någon slags Daglig Verksamhet som kan leda till en mer jobbliknande aktivitet med kanske nån mer löneliknande inkomst.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav heppo » 2012-01-01 20:14:32

Trots att jag fattar att många av oss har kan ha problem med tolkningar så var det glatt uppfriskande med att flera vågade skämta om- och med- oss här på tråden.

Jag brast i alla fall ut i välgörande skratt när jag läste Lakrits (tror jag det var?) "lågpannade" skämt :D

En del självdistans känns riktigt sunt och befriande ibland..

Själv kan jag inte svälja att AS ska betecknas som en utvecklingsstörning när jag ser hur urbota korkat, kortsiktigt egoistiskt och töntigt en stor del "normala" människor uppför sig!

Visst är man speciell, men det får väl kosta på litet.
Jag accepterar inte att man benämner mig som störd när jag ändå är helt klar över att jag presterar långt över de flesta på flera områden.

De som inte reagerar på den benämningen, får jag gratulera - men för mig och flera andra är det jobbigt med nåt som känns nedvärderande fel.

Så.. vad mig anbelagar har jag en massa finesser i min mentala funktion, s.k. "features" på engelska! :)
heppo

Anslöt: 2011-12-13

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:15:36

heppo skrev:Jag accepterar inte att man benämner mig som störd när jag ändå är helt klar över att jag presterar långt över de flesta på flera områden.

De som inte reagerar på den benämningen, får jag gratulera - men för mig och flera andra är det jobbigt med nåt som känns nedvärderande fel.

Så.. vad mig anbelagar har jag en massa finesser i min mentala funktion, s.k. "features" på engelska! :)

+1
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav slackern » 2012-01-01 20:15:53

kullan skrev:
Selma skrev:

På min ort fanns det ingen arbetsgivare som varken kunde eller ville anpassa arbetet efter mina krav så därför vart jag utdömd på arbetsmarknaden. det är därför jag idag har sjukersättning fullt ut. Men när jag kommer till Norrköping tänker jag börja jaga någon slags Daglig Verksamhet som kan leda till en mer jobbliknande aktivitet med kanske nån mer löneliknande inkomst.

Så vad arbetade du med innan du fick din diagnos?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:20:21

Det verkar, när man läser i tråden, som om de som har en "lättare" form av AS tar mer illa vid sig av begreppet "utvecklingsstörning".
Lakrits

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:22:36

Lakrits skrev:Det verkar, när man läser i tråden, som om de som har en "lättare" form av AS tar mer illa vid sig av begreppet "utvecklingsstörning".

Kan så vara. Jag har mild AS och grav ADD.
Självklart vill jag inte bli betraktad som mer handikappad än jag är.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav kullan » 2012-01-01 20:23:38

slackern skrev:Så vad arbetade du med innan du fick din diagnos?

Det senaste jobbet var ett alltiallojobb i en hemslöjdsaffär på orten. Det var heltid. Hade bekväma arbetstider och så men arbetsgivaren hade inte råd att behålla mig trots att dom fick lönebidrag så högt man får enligt regelverket. Dom fick tom bidrag till personligt biträde som skulle täcka den ekonomiska förlust dom ev. skulle göra den tiden som agerade handledare åt mig. Men det vart stopp ändå.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zombie » 2012-01-01 20:26:16

Lakrits skrev:Det verkar, när man läser i tråden, som om de som har en "lättare" form av AS tar mer illa vid sig av begreppet "utvecklingsstörning".

Tja, då kan vi ju börja diskutera vad som är en lättare form.

För min del noterar jag att ingen på den sida som inte bryr sig har gett någon trovärdig lösning på det problem jag har insisterat med: vad som händer när man själv eller ens barn stöter på ett konkret hinder i skolgång eller något av motsvarande betydelse på grund av felaktig amatördiagnos på förståndshandikapp. (Eller felaktig professionell diagnos för den delen; det lär gälla en del autister med grava fysiska eller kommunikativa funktionshinder.)

Jag har inte heller någon lösning i rockärmen, men jag ser att det behövs en.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 20:29:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:28:33

Henkkalexi skrev:

Hur folk betraktar dig beror mer på hur du förhåller dig till dem, än på vad som står i ett dokument som nästan ingen ens känner till. Du och andra överreagerar, tycker jag. Det här är ett folkligt problem som borde hanteras på den nivån och inte på facknivå.
Lakrits

Inläggav slackern » 2012-01-01 20:32:12

Henkkalexi skrev:Jag har inte alls ändrat ståndpunkt, men jag uttryckte mig otydligt. Oavsett om du och andra nu inte lägger in mental retardation i begreppet utvecklingsstörning, så klumpas det ändå ihop och i min utredning finns inte ett ord om någon mental retardation, så jag vill inte bli benämnd som utvecklingsstörd för det skulle vara fullkomligt förödande för mig.

Jag har inte lagt till mina egna värderingar utan bara förklarat för dej och andra hur det ligger till. Och givit dej länkar där det helt klart och tydligt står att AS går under begreppet genomgripande utvecklingsstörningar med koden F.84. Om du sen går runt och förnekar att så är faktiskt fallet så kommer du framstå som rätt korkad. Så använd istället informationen till något konstruktivt istället för att gnälla på ett forum och förneka fakta.
slackern

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:34:06

Zombie skrev:För min del noterar jag att ingen på den sida som inte bryr sig har gett någon trovärdig lösning på det problem jag har insisterat med: vad som händer när man själv eller ens barn stöter på ett konkret hinder i skolgång eller något av motsvarande betydelse på grund av felaktig amatördiagnos på förståndshandikapp. (Eller felaktig professionell diagnos för den delen; det lär gälla en del autister med grava fysiska eller kommunikativa funktionshinder.)

Lösningen är då verkligen inte att ta bort alla svåra ord ur DSM. Istället är lösningen likadan som alltid när man stöter på idioter: Man får ta till egna experter, egna goda argument och leta upp referenser och sedan arbeta sig uppåt i systemet allt eftersom man stöter på patrull.

Din och andras föreställning om att "om bara …" är naiv. Vi och andra grupper i samhället kommer alltid att ha fördomar emot oss. Vi möter dessa bäst genom information och genom att nöta in vilka vi är och vad vi kan och inte kan. Men trots det kommer det ändå att finnas en hel del idioter kvar.

Håll isär vad som är fackkunskap och vad som är folklig kunskap. Ändra inte den ena när ni egentligen vill ändra den andra.
Lakrits

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:34:36

Lakrits skrev:
Henkkalexi skrev:

Hur folk betraktar dig beror mer på hur du förhåller dig till dem, än på vad som står i ett dokument som nästan ingen ens känner till. Du och andra överreagerar, tycker jag. Det här är ett folkligt problem som borde hanteras på den nivån och inte på facknivå.

Men om det skulle stå "mental retardation" eller "utvecklingsstörning" som förklaring till AS, så skulle de som letar rätt på informationen få en jävligt dum bild av oss. De flesta läser inte det finstilta, utan stannar vid enkla etiketter.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2012-01-01 20:35:04

Lakrits skrev:Din och andras föreställning om att "om bara …" är naiv.

Sluta läsa in saker jag inte skriver. (Det här är inte den första.)

Lakrits skrev:Håll isär vad som är fackkunskap och vad som är folklig kunskap. Ändra inte den ena när ni egentligen vill ändra den andra.

Det där är inte så enkelt som du vill ha det till, vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg som jag inte heller fick några kommentarer till.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 20:36:18, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:36:07

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:Jag har inte alls ändrat ståndpunkt, men jag uttryckte mig otydligt. Oavsett om du och andra nu inte lägger in mental retardation i begreppet utvecklingsstörning, så klumpas det ändå ihop och i min utredning finns inte ett ord om någon mental retardation, så jag vill inte bli benämnd som utvecklingsstörd för det skulle vara fullkomligt förödande för mig.

Jag har inte lagt till mina egna värderingar utan bara förklarat för dej och andra hur det ligger till. Och givit dej länkar där det helt klart och tydligt står att AS går under begreppet genomgripande utvecklingsstörningar med koden F.84. Om du sen går runt och förnekar att så är faktiskt fallet så kommer du framstå som rätt korkad. Så använd istället informationen till något konstruktivt istället för att gnälla på ett forum och förneka fakta.

Jag syftar på att folk som inte kan så mycket om NPF och som har en bild av utvecklingsstörda som mentalt retarderade så är det inte till någon fördel för oss om vi själva använder oss av det.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:36:32

Henkkalexi skrev:Men om det skulle stå "mental retardation" eller "utvecklingsstörning" som förklaring till AS, så skulle de som letar rätt på informationen få en jävligt dum bild av oss. De flesta läser inte det finstilta, utan stannar vid enkla etiketter.

Ja, om man bara läser Wikipedia, så blir det nog så.

Det verkar f.ö. som om du och de flesta andra också har stannat vid den enkla etiketten.
Lakrits

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:39:35

Henkkalexi skrev:Jag syftar på att folk som inte kan så mycket om NPF och som har en bild av utvecklingsstörda som mentalt retarderade så är det inte till någon fördel för oss om vi själva använder oss av det.

Men det gör vi ju inte. Ingen jag känner (med AS) kallar sig för utvecklingsstörd. Att det står i diagnoskriterierna/diagnosbeskrivningen är en helt annan sak.
Lakrits

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:40:24

Lakrits skrev:
Henkkalexi skrev:Jag syftar på att folk som inte kan så mycket om NPF och som har en bild av utvecklingsstörda som mentalt retarderade så är det inte till någon fördel för oss om vi själva använder oss av det.

Men det gör vi ju inte. Ingen jag känner (med AS) kallar sig för utvecklingsstörd. Att det står i diagnoskriterierna/diagnosbeskrivningen är en helt annan sak.

Jag har gått igenom mina utredningspapper nu och någon utvecklingsstörning är det inte tal om där.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-01 20:41:15

Henkkalexi skrev:Men om det skulle stå "mental retardation" eller "utvecklingsstörning" som förklaring till AS, så skulle de som letar rätt på informationen få en jävligt dum bild av oss. De flesta läser inte det finstilta, utan stannar vid enkla etiketter.
Ja men det är väl ändå deras problem. Man kan inte lära alla allting hur gärna man än vill.

Man får ta dusten när och om den kommer liksom.

Man är inte sin diagnos man är en enskild person. Man får förklara för den som undrar eller felaktligen beskyller vad som gäller i ens eget fall och att alla inom npf-spektrumen inte är identiska.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav slackern » 2012-01-01 20:41:59

Henkkalexi skrev:
Lakrits skrev:

Jag har gått igenom mina utredningspapper nu och någon utvecklingsstörning är det inte tal om där.

Vilken kod har de använt? Ser du koden? Eller har du något annat intyg där det står AS och vilken kod de använder?
slackern

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:42:04

Henkkalexi skrev:
Lakrits skrev:

Konstigt att de missade det ;)

Det finns koder som anges för att andra inom vården skall kunna ringa in vad det handlar om. De koderna är själva diagnosbeskrivningen, inte vad din läkare skrev.
Lakrits

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:47:51

Lakrits skrev:Konstigt att de missade det ;)

Det finns koder som anges för att andra inom vården skall kunna ringa in vad det handlar om. De koderna är själva diagnosbeskrivningen, inte vad din läkare skrev.

Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är fortfarande inte samma sak.
Henkkalexi
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in