Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning
Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning
sugrövmanövern skrev:Men gudars skymning. Det är alla Aspergares "problem". De är utvecklingsstörda.Henkkalexi skrev:Att du ser dig själv som utvecklingsstörd är ditt problem.
Sedan är det upp till var och en om man berättar det eller inte. Så vitt jag har märkt är det ingen som bryr sig nämnvärt vad jag använder för ord när jag beskriver min problematik. Ändå oftast ingen som fattar.
Är du Förståndshandikappad oxå? Bara för att du ser dig som utvecklingstörd behöver vi andra med AS inte vara det. Det är ditt problem men tvinga oss inte att kalla oss för utvecklingsstörda.
Lakrits skrev:Henkkalexi skrev:Nej, min kära. Människor brukar alltsomoftast slå ihop mental retardation med utvecklingsstörning.
Ja, du t.ex. gör det ju just nu.Henkkalexi skrev:Utvecklingsstörning använder man om personer som har alltför låg IQ för att kunna klara sig själva.
Felaktigt, ja. "Förståndshandikapp" är ett bättre ord.
Jag har då inte lust att vänta på att resten av samhället ska sätta sig in i exakt vad NPF innebär till skillnad från mental retardation bara för att det rent språkligt sett skulle kunna fungera att använda.
Vi vinner ingenting på att benämna oss som utvecklingsstörda.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:Vi vinner ingenting på att benämna oss som utvecklingsstörda.
Men det gör jag ju inte. Jag benämner mig som "autist" och berör inte ordet "utvecklingsstörd". Att jag inte har problem med begreppet "utvecklingsstörd" beror på att jag förstår vad det betyder och innebär. En hjärnskada är något helt annat, en fysisk defekt som få autister har drabbats av. Att likna något som har starka kopplingar till arv med fysiska skador som hjärnblödning och stroke-proppar gör att också "hjärnskadad" blir missvisande.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-01 19:26:49, redigerad totalt 1 gång.
Vi har en funktionsnedsättning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsneds%C3%A4ttning
Det här är en begåvningsstörning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsneds%C3%A4ttning
Det här är en begåvningsstörning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning
- Henkkalexi
- Inaktiv
Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.
Som jag skrev tidigare: Sedan är det upp till var och en om man berättar det eller inte (att man är utvecklingsstörd).
Men har man berättat att man har Aspergers syndrom har man indirekt berättat att man är utvecklingsstörd - har en genomgripande störning i utvecklingen.
Som jag skrev tidigare: Sedan är det upp till var och en om man berättar det eller inte (att man är utvecklingsstörd).
Men har man berättat att man har Aspergers syndrom har man indirekt berättat att man är utvecklingsstörd - har en genomgripande störning i utvecklingen.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Lakrits skrev:Henkkalexi skrev:Vi vinner ingenting på att benämna oss som utvecklingsstörda.
Men det gör jag ju inte. Jag benämner mig som "autist". Att jag inte har problem med begreppet "utvecklingsstörd" beror på att jag förstår vad det betyder och innebär. En hjärnskada är något helt annat, en fysisk defekt som få autister har drabbats av. Att likna något som har starka kopplingar till arv med fysiska skador som hjärnblödning och stroke-proppar gör att också "hjärnskadad" blir missvisande.
Jag benämner mig också som autist, om det är nödvändigt. Men jag har problem med begreppet "utvecklingsstörd" eftersom jag inte är i behov av fler fördomar än jag redan bemöter.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Som vanligt har Wikipedia fel. Inget konstigt med det.
Lakrits skrev:Zombie skrev:Tja, ingen av er båda har ju utvecklingsstörning i den bemärkelse folk mest lägger i ordet.
Och återigen precis som jag sade till slackern, vad som aldrig har hindrat er kan ju förstöra viktiga möjligheter för andra.
Inte enligt den definition som folk i allmänhet använder, nej. Men jag använder heller inte begreppet. Däremot har jag inga problem att förstå fackdefinitionerna, varför ordet "utvecklingsstörd" inte har någon negativ klang för mig. Det förstör inte för någon, allra minst för andra än mig själv.
Att ni andra har problem med att förstå det hänger ihop med er låga intelligens, sluttande pannor, markerade ögonbryn och tillbakabildade navlar.
Det var nu inte det jag skrev om, vilket du säkert har panna att begripa. Du skiter i de medautister som kan få eller redan har fått problem för att andra anser dem väsentligt klenare till förståndet än vad de är, och som kan få det ännu mer på grund av den här beteckningen. Eller du har någon idé om att beteckningen inte spelar roll i sammanhanget. Visst, varför inte bara stå för det?
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 19:30:23, redigerad totalt 1 gång.
Henkkalexi skrev:Jag benämner mig också som autist, om det är nödvändigt. Men jag har problem med begreppet "utvecklingsstörd" eftersom jag inte är i behov av fler fördomar än jag redan bemöter.
Ja, ni undermänniskor har det verkligen svårt.
sugrövmanövern skrev:Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.
Problemet är att utvecklingsstörning och begåvningshandikapp klumpas ihop till en och samma, och jag har inte lust att bli bemött som intellektuellt handikappad när jag i själva verket är högbegåvad.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Lakrits skrev:Henkkalexi skrev:Jag benämner mig också som autist, om det är nödvändigt. Men jag har problem med begreppet "utvecklingsstörd" eftersom jag inte är i behov av fler fördomar än jag redan bemöter.
Ja, ni undermänniskor har det verkligen svårt.
Jag betackar mig för att kallas undermänniska, med tanke på min tämliga höga intelligens.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Visst, om det nu är så att några av er inte har något emot att bli bemötta som förståndshandikappade - dvs. det ord som de allra flesta NT-människor kopplar samman med ordet utvecklingsstörd - så ska jag med glädje bemöta er just så.
Men jag vill själv inte bli det minsta hopkopplad med er som benämner er själva på det sättet.
Men jag vill själv inte bli det minsta hopkopplad med er som benämner er själva på det sättet.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Zombie skrev:Det var nu inte det jag skrev om, vilket du säkert har panna att begripa. Du skiter i de medautister som kan få eller redan har fått problem för att andra anser dem väsentligt klenare till förståndet än vad de är, och som kan få det ännu mer på grund av den här beteckningen. Visst, varför inte bara stå för det?
Men lille vän, vad du blev arg.
Nej, jag bryr mig om mina medmänniskior (på forumet har jag antagit en annan persona). Men jag ser hellre att man helt undviker att använda begreppet, än att man försöker omdefiniera det. Jag förstår även begrepp som "nazist" och "psykopat" utan att varken vara det eller kalla mig det.
Försök nu att förstå: Jag, personligen, har inga problem med begreppet "utvecklingsstörd". Att andra har det kan jag förstå, men inte att man för den sakens skull måste förändra fackdefinitionen av t.ex. AS. Folk använder biologiska begrepp som "familj", "art" och "ras" för jämnan utan att vi inom branschen byter ut dem. Vi behöver bra, väldefinierade begrepp, inte politiskt eller populärvetenskapligt gångbara.
Jag är depressiv, vilket många verkar tro betyder att jag är galen och farlig för andra. Men det skiter jag i eftersom jag vet att jag inte behöver engagera mig i idioter som inte förstår basala ting. Om jag stöter på fördomsfulla människor i sammanhang där min depression är relevant eller kommer till ytan, så är det något jag kan hantera. Men för den sakens skull basunerar jag ju inte ut att jag är depressiv.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-01 19:40:15, redigerad totalt 1 gång.
Henkkalexi skrev:Jag betackar mig för att kallas undermänniska, med tanke på min tämliga höga intelligens.
"Tämligen", som sagt.
(Trodde du att jag menade vad jag skrev? Och jämfört med mig är de flestas intelligens just "tämligen".)
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-01 19:49:34, redigerad totalt 2 gånger.
sugrövmanövern skrev:Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.
Det är du som sysslar med självbedrägeri. Om vi skulle va utvecklingsstörda så undrar jag varför så många fixar ett vanligt jobb på heltid dessutom. Hade vi haft utvecklingstöning så skulle ju ingen med AS kunna jobba med nåt annat än att sortera skruvar på ett dagcenter.
Du blandar nog ihop förståndshandikapp och utvecklingsstörning nu.kullan skrev:sugrövmanövern skrev:Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.
Det är du som sysslar med självbedrägeri. Om vi skulle va utvecklingsstörda så undrar jag varför så många fixar ett vanligt jobb på heltid dessutom. Hade vi haft utvecklingstöning så skulle ju ingen med AS kunna jobba med nåt annat än att sortera skruvar på ett dagcenter.
- sugrövmanövern
Nej, Lakrits, jag blev inte så arg som du fick intryck av. Men jag blev irriterad på att du inte talade klarspråk, persona eller ej. Bra att du gjorde det till slut. I frågan om att undvika eller omdefiniera fackbegreppet har jag inte sagt vad jag tycker såvitt jag minns; men jag vet av erfarenhet att den dumma allmänhetens (bäst att lägga till ) tolkning av en term som med eller utan fackfolkets förskyllan har sjunkit ner till deras nivå kan ställa till riktiga problem för en, hos folk man inte kan bara strunta i, och de erfarenheterna verkar du i stort sett ha förskonats från.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 19:45:28, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Du blandar nog ihop förståndshandikapp och utvecklingsstörning nu.kullan skrev:sugrövmanövern skrev:Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.
Nä, för mig så betyder utvecklingsstörning och förståndshandikapp samma sak. Rent känslomässigt är det likvärdigt. Så jag kommer aldrig i hela mitt liv kalla mig eller ens erkänna mig som en utvecklingstörd. Jag ser det hellre som en hjärnskada precis som afasi är efter en stroke.
Men nu sitter du ju och fantiserar hej vilt. Har du röntgat hjärnan? Det har jag och man fann varken hjärnskador eller tumörer.kullan skrev:Nä, för mig så betyder utvecklingsstörning och förståndshandikapp samma sak. Rent känslomässigt är det likvärdigt. Så jag kommer aldrig i hela mitt liv kalla mig eller ens erkänna mig som en utvecklingstörd. Jag ser det hellre som en hjärnskada precis som afasi är efter en stroke.
Du har erkänt att du har Aspergers - du har erkänt att du är utvecklingsstörd.
- sugrövmanövern
kullan skrev:Om vi skulle va utvecklingsstörda så undrar jag varför så många fixar ett vanligt jobb på heltid dessutom. Hade vi haft utvecklingstöning så skulle ju ingen med AS kunna jobba med nåt annat än att sortera skruvar på ett dagcenter.
Hur många är det som "fixar ett vanligt jobb på heltid"?
Henkkalexi skrev:sugrövmanövern skrev:Men att låtsas att man inte är utvecklingsstörd fastän man är det.... Det är ju självbedrägeri.
Problemet är att utvecklingsstörning och begåvningshandikapp klumpas ihop till en och samma, och jag har inte lust att bli bemött som intellektuellt handikappad när jag i själva verket är högbegåvad.
Men se det positiva istället. Igår hävdade du hårdnackat att AS inte var en utvecklingsstörning. Idag känner du till att så är fallet. För nu har du kunskapen hur du ska förklara hur det ligger till istället för att göra bort dej och hävda att så inte alls är fallet. Så jag tycker med dom kunskaperna du har idag så slipper du framstå som förståndshandikappad och istället kunna förklara hur det faktiskt ligger till.
Re: Störning i utvecklingen - http://www.aspeutvecklingsstör
Selma skrev:kullan skrev:Om vi skulle va utvecklingsstörda så undrar jag varför så många fixar ett vanligt jobb på heltid dessutom. Hade vi haft utvecklingstöning så skulle ju ingen med AS kunna jobba med nåt annat än att sortera skruvar på ett dagcenter.
Hur många är det som "fixar ett vanligt jobb på heltid"?
Jag har aldrig jobbat mindre än heltid. För mig fanns det inget alternativ än heltid innan jag fick min diagnos. Och hade jag fått ett jobb som var anpassat till mina förhållande eller mina intressen så skulle jag jobba heltid igen. Så på arbetsmarknaden anser jag mig själv vara heltidare.
sugrövmanövern skrev:Men nu sitter du ju och fantiserar hej vilt. Har du röntgat hjärnan? Det har jag och man fann varken hjärnskador eller tumörer.kullan skrev:Nä, för mig så betyder utvecklingsstörning och förståndshandikapp samma sak. Rent känslomässigt är det likvärdigt. Så jag kommer aldrig i hela mitt liv kalla mig eller ens erkänna mig som en utvecklingstörd. Jag ser det hellre som en hjärnskada precis som afasi är efter en stroke.
Du har erkänt att du har Aspergers - du har erkänt att du är utvecklingsstörd.
Nä, jag har aldrig röntgat min hjärna. Det ingick inte i utredningen. Jag tar ditt utalande som en ren kränkande förolämpning.
Återgå till Aspergare och vården